Zebrapad in IJsland
|
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
Om onduidelijke redenen remmen automobilisten in IJsland wel af voor een zebrapad.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Al vaker gezien en ik vind het echt schitterend.
Wat ik mij wel afvraag, hoe vaak rem je daar nog voor als je dit op je dagelijkse route tegenkomt?
Mensen die nieuw op de route zijn zullen zeker remmen of het gas loslaten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 188
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
397 x bedankt in 178 berichten
Wauw goed gedaan. Ik probeer van alles maar de illusie blijft. Misschien anders als je er rijdt en het perspectief (niet) verschuift.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
(17-Oct-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Al vaker gezien en ik vind het echt schitterend.
Wat ik mij wel afvraag, hoe vaak rem je daar nog voor als je dit op je dagelijkse route tegenkomt?
Mensen die nieuw op de route zijn zullen zeker remmen of het gas loslaten.
Als het goed is elke keer weer als er voetgangers over willen steken.
Na er een keer overheen geweest te zijn, is het effect wel weg.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(17-Oct-2023, 10:26 AM)ZoefZoef schreef: Als het goed is elke keer weer als er voetgangers over willen steken.
Na er een keer overheen geweest te zijn, is het effect wel weg.
Mensen met hoogtevrees lopen een eindje om.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
821 x bedankt in 356 berichten
(17-Oct-2023, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: …Wat ik mij wel afvraag, hoe vaak rem je daar nog voor als je dit op je dagelijkse route tegenkomt…
In de weg waar ik aan woon (60km/u) zijn drempels aangelegd, er liggen ook “suggestie drempels”, wel de belijning, niet de verhoging. Ook ik laat met de auto nog regelmatig automatisch even het gas los…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(17-Oct-2023, 01:14 PM)GertBr schreef: In de weg waar ik aan woon (60km/u) zijn drempels aangelegd, er liggen ook “suggestie drempels”, wel de belijning, niet de verhoging. Ook ik laat met de auto nog regelmatig automatisch even het gas los… Drempels blijf ik onzin vinden. Hoe langer je wielbasis en veerweg, hoe sneller je eroverheen kan.
Een (snel)fietser of iemand in een kleine (en vaak niet zo snelle) auto heeft er dus veel last van; iemand in een grote SUV met luchtvering voelt amper dat er wat ligt, terwijl dat juist de auto's zijn waarmee de snelheidsbeleving nihil is.
Een wegversmalling (met een goede escape voor fietsers, bij voorkeur een vrijliggend fietspad) werkt mijns inziens beter. Dan moet je met een bredere auto juist meer vaart kwijt.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(17-Oct-2023, 01:14 PM)GertBr schreef: In de weg waar ik aan woon (60km/u) zijn drempels aangelegd, er liggen ook “suggestie drempels”, wel de belijning, niet de verhoging. Ook ik laat met de auto nog regelmatig automatisch even het gas los…
Misschien moeten ze er af en toe een echt betonblok tussen plaatsen in het midden om de automobilisten scherp te houden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(17-Oct-2023, 02:42 PM)365cycle schreef: Drempels blijf ik onzin vinden. Hoe langer je wielbasis en veerweg, hoe sneller je eroverheen kan.
[...]
Een wegversmalling (met een goede escape voor fietsers, bij voorkeur een vrijliggend fietspad) werkt mijns inziens beter. Dan moet je met een bredere auto juist meer vaart kwijt.
Eens: ook slingers zijn veel effectiever in het vertragen van zware (en dus gevaarlijke) voertuigen, terwijl ze voor lichtere en tragere voertuigen vaak zo goed als niet bestaan.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Ik zag in Spanje een leuke oplossing tegen te snelle auto's: een groene golf gekoppeld aan een snelheidsmeter + camera bij de stoplichten.
-Rijdt de auto beneden de 50km/u (30 km/u kan natuurlijk ook): dan blijven de stoplichten op groen staan. Groene golf!
-Rijdt de auto te snel? Dan springt het volgende stoplicht op rood. Dus hardrijden loont niet.
-Gaat de automobilist vervolgens door rood? Dan wordt 'ie geflitst en krijgt 'ie een boete.
Het stoplicht vond ik heel sterk. Hardrijden => voor rood wachten => tijd verliezen. Wie zich aan de wettelijke snelheid houdt, is uiteindelijk sneller. Mooi.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ze hebben in de buurt van mijn werk een betonblok neergelegd in het midden van wat al heel lang de doorgaande weg was. De weg Haarlem - Alkmaar.
In dit geval aan het Alkmaarse einde van Beverwijk.
Er is een omrij route voor verkeer dat wel de oude route wil gebruiken in plaats van de snellere auto route buiten de woonkernen om, dit maakt een lokaal ritje veel langer voor de auto. Eigenlijk een grote slinger.
Helaas kruist die route de ideale fiets route, auto's voorrang op een deel, tunneltje op het andere deel.
Twee kruispunten na het betonblok, beide richtingen, zit je weer op een weg die even druk is als zonder dat betonblok.
Beverwijk is niet goed in het ontwerpen van verkeerscirculatie.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(17-Oct-2023, 05:58 PM)Willeke_IGKT schreef: Beverwijk is niet goed in het ontwerpen van verkeerscirculatie.
Dat kan ik wel beamen. Ik heb jarenlang het Tata steel/ voorheen Corus/Hoogovens schaaktoernooi bezocht in Wijk aan Zee, en in Beverwijk stonden we altijd vast. Het zebrapad tegenover het ziekenhuis leek wel een vorm van klantenbinding, zo gevaarlijk was dat.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|