Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Martjan
#1
Hallo,

Zojuist aangemeld na een maand of 10 forenzen met een velomobiel

Woonachtig bij Nieuwerkerk ad IJssel.
Fiets: Milan SL MK7

Jaren geleden begonnen met ligfietsen: M5 blueglide en later een M5 Lowracer met carbon tail.
Altijd enthousiast geweest over ligfietsen. Later de boel verkocht
Om allerlei redenen jaren gereden op Koga world traveler, en signature, maar nu eindelijk weer een ligger.

Er was nu weer een reden, woon werk verkeer.
Aantal fietsen getest (tuna, df, snoek, Milan). Eigenlijk wilde ik de snoek, maar de levertijd was 6 maanden plus, en ICB had nog een Milan staan.
Dus heb ik die genomen.

Rijd nu twee keer per week 50 km naar Amsterdam.

Eerste ervaringen, zomaar uit de losse pols.
  • Het is echt geen normale fiets
    je moet ongeveer overal aan wennen
  • het voelt als een fijngevoelig race monster.
  • Het is krap met bagage
    laptop, binnenbanden, buitenbanden, extra kleding, kantoor kleding, reparatie setje, hoes voor buiten parkeren
    tas staat soms tegen je benen.
  • Het duurt ongeveer 1000 km voordat je je prettig voelt, en de juiste afstelling gevonden hebt.
  • Hoe meer licht op je fiets hoe beter.
  • In de regen met slecht weer is het echt soms behelpen.
    doekje voor je bril, tegenlicht op boerenweggetjes
  • In de randstad is er eigenlijk nauwelijks plek voor zulke snelle fietsen.
    teveel stoplichten, teveel drempels
  • Dopjes in je oren tegen de herrie
  • Het is altijd zweten in een velomobiel, maak niet uit welk weer type ( of ik rij te hard)
  • Het duurt echt een tijdje voordat je op snelheid bent
  • Andere banden kunnen soms een groot verschil in snelheid geven.
  • Mensen zien je niet, dus defensief rijden en niet proberen je gemiddelde hoog te houden...
Nou, voor nu wel genoeg. Ik ben dik tevreden. in plaats van in de trein of in de auto, zit ik lekker in de fiets en zoeft het Hollandse landschap aan me voorbij.



Overigens het is allemaal de schuld van 365cycle. die zag ik rijden in zo'n "ding" en nodigde me uit voor een testrit.
Met zijn enthousiasme krijg je er al snel zin in.
Antwoord }
#2
Leuk, nog een SL MK7 rijder.

Ook leuk dat je je even uitgebreid voorstelt.

Ik hoor bij de mensen die dat zeer op prijs stellen.
Dankjewel daarvoor.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#3
(14-Oct-2023, 08:09 PM)martjan schreef: Hallo,

Zojuist aangemeld na een maand of 10 forenzen met een velomobiel

Woonachtig bij Nieuwerkerk ad IJssel.
Fiets: Milan SL MK7

Jaren geleden begonnen met ligfietsen: M5 blueglide en later een M5 Lowracer met carbon tail.
Altijd enthousiast geweest over ligfietsen. Later de boel verkocht
Om allerlei redenen jaren gereden op Koga world traveler, en signature, maar nu eindelijk weer een ligger.

Er was nu weer een reden, woon werk verkeer.
Aantal fietsen getest (tuna, df, snoek, Milan). Eigenlijk wilde ik de snoek, maar de levertijd was 6 maanden plus, en ICB had nog een Milan staan.
Dus heb ik die genomen.

Rijd nu twee keer per week 50 km naar Amsterdam.

Eerste ervaringen, zomaar uit de losse pols.
  • Het is echt geen normale fiets
    je moet ongeveer overal aan wennen
  • het voelt als een fijngevoelig race monster.
  • Het is krap met bagage
    laptop, binnenbanden, buitenbanden, extra kleding, kantoor kleding, reparatie setje, hoes voor buiten parkeren
    tas staat soms tegen je benen.
  • Het duurt ongeveer 1000 km voordat je je prettig voelt, en de juiste afstelling gevonden hebt.
  • Hoe meer licht op je fiets hoe beter.
  • In de regen met slecht weer is het echt soms behelpen.
    doekje voor je bril, tegenlicht op boerenweggetjes
  • In de randstad is er eigenlijk nauwelijks plek voor zulke snelle fietsen.
    teveel stoplichten, teveel drempels
  • Dopjes in je oren tegen de herrie
  • Het is altijd zweten in een velomobiel, maak niet uit welk weer type ( of ik rij te hard)
  • Het duurt echt een tijdje voordat je op snelheid bent
  • Andere banden kunnen soms een groot verschil in snelheid geven.
  • Mensen zien je niet, dus defensief rijden en niet proberen je gemiddelde hoog te houden...
Nou, voor nu wel genoeg. Ik ben dik tevreden. in plaats van in de trein of in de auto, zit ik lekker in de fiets en zoeft het Hollandse landschap aan me voorbij.



Overigens het is allemaal de schuld van 365cycle. die zag ik rijden in zo'n "ding" en nodigde me uit voor een testrit.
Met zijn enthousiasme krijg je er al snel zin in.
Welkom Smile  Nog een velomobiel erbij in de heel directe omgeving hier!

De M5 lowracer met carbon tailbag, was dat een blauwe toevallig?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
He MartJan, leuk je ook hier tegen te komen!
We moeten toch nog maar eens samen rijden nu je je SL hebt Smile

En over dat zweten: ja, je rijdt te hard Big Grin Denk dat niemand het droog houdt met ~40 gemiddeld, maar langzaam is veel minder leuk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Welkom Martjan. Zelf heb ik ook de Tuna en de Snoek eventjes geprobeerd. Echter denk ik dat ik de Tuna praktischer vind. Zelf ga ik het binnenkort ervaren het reizen met de VM. Zelf heb ik wel paar maanden gewacht om een Velomobiel te krijgen die ik wil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Heh. nog iemand die naar Amsterdam moet... Het licht er natuurlijk aan waar je moet zijn, maar de route valt vast wel te optimaliseren wat stoplichten en drempels aangaat.

Als je een beetje redelijke reistijd wilt hebben wordt je nat... Aan de andere kant, sinds ik niet meer met het OV reis ben ik veel minder vaak verkouden/grieperig.

En ja, 365Cycle heeft aardig wat velomobilisten op z'n geweten geloof ik Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
@Frutsel Guilty as charged. Big Grin

Martjan rijdt grotendeels mijn oude ww route, die is enigszins aangepast op mijn sprint vermogen maar toch sowieso wel behoorlijk snel. Vrij veel stukken waar het tempo flink op kan lopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(15-Oct-2023, 12:34 AM)Frutsel schreef: En ja, 365Cycle heeft aardig wat velomobilisten op z'n geweten geloof ik Smile

Dat vind ik toch mooi, als iemand zoiets voor elkaar krijgt.

Iedere autorijder die in een vm stapt is natuurlijk dikke winst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
(14-Oct-2023, 08:21 PM)ZoefZoef schreef:
(14-Oct-2023, 08:09 PM)martjan schreef: Hallo,
Welkom Smile  Nog een velomobiel erbij in de heel directe omgeving hier!

De M5 lowracer met carbon tailbag, was dat een blauwe toevallig?

Ja een blauwe. Destijds verkocht aan een particulier.
zou hem nog wel eens willen zien.

(15-Oct-2023, 09:17 AM)365cycle schreef: @Frutsel Guilty as charged. Big Grin

Martjan rijdt grotendeels mijn oude ww route, die is enigszins aangepast op mijn sprint vermogen maar toch sowieso wel behoorlijk snel. Vrij veel stukken waar het tempo flink op kan lopen.

Toch ligt mn record niet op die route. De route via Gouda, alphen is net wat sneller.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Citaat:De M5 lowracer met carbon tailbag, was dat een blauwe toevallig?

ZoefZoef, zijn niet 99% van alle oude M5 fietsen blauw?  Big Grin 



Volgens mij bestelden Bram en Derk allebei tegelijk een enorm vat met van die blauwe verf en die zijn volgens mij nog steeds niet leeg.

Ze hanteerden dezelfde regel als Ford vroeger: 
Je kunt onze fiets in iedere kleur bestellen die je wilt, als het maar blauw is.


Bij Derk was dat in ieder geval 99,9% zo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
(17-Oct-2023, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:De M5 lowracer met carbon tailbag, was dat een blauwe toevallig?

ZoefZoef, zijn niet 99% van alle oude M5 fietsen blauw?  Big Grin 



Volgens mij bestelden Bram en Derk allebei tegelijk een enorm vat met van die blauwe verf en die zijn volgens mij nog steeds niet leeg.

Ze hanteerden dezelfde regel als Ford vroeger: 
Je kunt onze fiets in iedere kleur bestellen die je wilt, als het maar blauw is.


Bij Derk was dat in ieder geval 99,9% zo.


De echt oude lowracers waren er ook in het rood. Later kwamen er pas meerdere kleurtjes in het assortiment.

Ik kocht ooit 2 straten van mn ouderlijk huis -waar ik nu ook weer woon- dus een blauwe M5 lowracer met carbon tailbag. Die rijdt nu in Zuid-Korea rond en ik vroeg me af of dat dezelfde lowracer zou zijn geweest.  Weet de naam van de verkoper niet meer, en ook niet of ie er nu nog steeds woont. Maar zat me dus af te vragen of dit dezelfde persoon is. Qua locatie zou het best kunnen, want mensen verhuizen nog weleens in de loop van de jaren en blijven dan toch vaak in de omgeving wonen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
(17-Oct-2023, 07:24 AM)martjan schreef: Toch ligt mn record niet op die route. De route via Gouda, alphen is net wat sneller.
Hmm, mijn route is wel het snelst met een wat explosieve rijstijl, maar ik moet je ritten dan toch nog eens bekijken. Rijd je dan dwars door Waddinxveen en Boskoop, of aan de Oostkant naar Alphen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(17-Oct-2023, 12:41 PM)365cycle schreef:
(17-Oct-2023, 07:24 AM)martjan schreef: Toch ligt mn record niet op die route. De route via Gouda, alphen is net wat sneller.
Hmm, mijn route is wel het snelst met een wat explosieve rijstijl, maar ik moet je ritten dan toch nog eens bekijken. Rijd je dan dwars door Waddinxveen en Boskoop, of aan de Oostkant naar Alphen?

Via de Coenekoopbrug, dan langs de N weg naar de hefbrug waddinxveen en dan naar bededen, eerste links.
dan ga je achter boskoop langs, meestal via dat vervelende slecht onderhouden wandel / fiets paadje.
Dan in een ongeveer rechte lijn naar het water (over het spoor en over de rijksweg).
Dan langs de hefbrug langs de n weg naar ter aar. (niet halverwege oversteken, want daar zitten zoveel drempels dat je niet harder dan 40 kan), je kunt daar een stukje over de N-weg (binnen de bebouwde kom.
Bij ter aar pas het water over, en gelijk rechts langs het water tot aan de kattenbrug, en dan rechtdoor het weer opengestelde fietspad op naar de bilderdamsebrug.
dan ongeveer de hele hoofdweg uit (lekker snel), en pas bij de stoplichten het fietspad weer op richting aalsmeer.
En dan op vrijdag morgen zodat je weinig verkeer hebt Wink

Maar het blijft altijd zoeken naar verbeteringen.
Je zou eigenlijk naar iedere gemeente wel een brief willen sturen over drempels, slechte bochten, hekjes, onoverzichtelijke bochten, heggen die op een onlogische plek staan.... etc.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Die 6 akelige drempels heb ik over voor een verder rustige weg waar ik niet verblind word door auto's op de N-weg naast het fietspad.
En de chicane Ter Aar in + rotonde 3/4 rond mis ik ook graag Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(20-Oct-2023, 12:56 PM)martjan schreef: Maar het blijft altijd zoeken naar verbeteringen.
Je zou eigenlijk naar iedere gemeente wel een brief willen sturen over drempels, slechte bochten, hekjes, onoverzichtelijke bochten, heggen die op een onlogische plek staan.... etc.
Daar ben ik aardig druk mee hoor. Bij Zuidplas ook al regelmatig geklaagd, o.a. over de Rijksweg/Parallelweg-Zuid: levensgevaarlijk, sluipverkeer haalt gewoon in waar het niet kan, en als het iets rustiger is en je daar 60 rijdt word je er soms nog ingehaald alsof je stilstaat, waarna ze voor je meteen keihard remmen omdat er een drempel dichterbij komt. Wil niet weten hoe dat moet voelen als je op een normale fiets zit.
Precies het plekje waar we elkaar voor het eerst tegenkwamen heb ik ook al diverse malen wat over gemaild. Het is echt wachten tot er daar een keer een kind onder een auto ligt, en wachten, dat doet de gemeente inderdaad Sad

(20-Oct-2023, 01:26 PM)Frutsel schreef: Die 6 akelige drempels heb ik over voor een verder rustige weg waar ik niet verblind word door auto's op de N-weg naast het fietspad.
En de chicane Ter Aar in + rotonde 3/4 rond mis ik ook graag Smile
Jij rijdt meestal een paar kilometer langzamer dan ik Martjan vaak zie doen. Met 38-40 zijn die drempels prima, maar als je 45-46 gaat zijn ze vrij heftig. En vaart minderen... tsja, da's moeilijk Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(20-Oct-2023, 06:31 PM)365cycle schreef:
(20-Oct-2023, 01:26 PM)Frutsel schreef: Die 6 akelige drempels heb ik over voor een verder rustige weg waar ik niet verblind word door auto's op de N-weg naast het fietspad.

En de chicane Ter Aar in + rotonde 3/4 rond mis ik ook graag Smile

Jij rijdt meestal een paar kilometer langzamer dan ik Martjan vaak zie doen. Met 38-40 zijn die drempels prima, maar als je 45-46 gaat zijn ze vrij heftig. En vaart minderen... tsja, da's moeilijk Big Grin


Dat had ik al opgemaakt uit z'n beschrijving Smile En ja, met 42km/h zijn die drempels al niet leuk meer idd.
Maar zonder snelheid te minderen Ter Aar induiken via de andere kant lijkt me ook best een uitdaging...


Oh well, whatever floats your boat I guess
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#17
(17-Oct-2023, 07:24 AM)martjan schreef:  

Ja een blauwe. Destijds verkocht aan een particulier.
zou hem nog wel eens willen zien.
Ik acht het heel aannemelijk dat het deze is geweest. Rappe fiets, die tailbag deed goed zn werk en maakte 'm nog rapper.
Ergens in 2017/2018 overgenomen van iemand in Rdam-Ommoord. Op dat moment had ik al een M5 lowracer, maar zonder de tailbag.
Die ene eruit, de andere met tailbag erin. Wat later heb ik deze verkocht om weer een andere ligfiets te kopen en heb ik deze M5 lowracer inclusief tailbag verkocht aan een Koreaan en deze ook verstuurd naar Zuid-Korea waar ie ongetwijfeld nog steeds rondrijdt.

[Afbeelding: m5lowracer.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM