Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
populariteit en ligfiets winkels
#1
Ik ben 10 jaar 'out of the loop' wat ligfietsen betreft. Ik had voorheen een optima dingo en een mango velomobiel en pas begon het weer te kriebelen en zag ik toevallig voor weinig een optima dingo op marktplaats te koop staat in goede staat. Lang verhaal kort: Ik heb dus weer een ligfiets en ben ook alweer aan het kijken voor een velomobiel op termijn maar voor nu op 2 wielen. Was blij verrast dat ik het nog niet verleerd was, daar was ik namelijk wel een beetje bang voor, ik ben geen evenwichtswonder en de eerste keer ligfietsen kostte echt wel een middag goed oefenen voordat ik het een beetje kon (en mijn vrouw reed er de eerste keer zo op weg Rolleyes )

Het valt me op dat het ligfiets landschap best veranderd is, vooral op 2 wielen. Velomobielen en trikes zijn altijd een niche geweest en die lijken weinig last te hebben van terugvallende vraag, die was immers al nooit enorm.  Ligfietsen op 2 wielen lijken echter behoorlijk minder populair te zijn geworden. Ik kom ze tijdens mijn woon-werk route ook bijna nooit meer tegen terwijl ik ze 10 jaar geleden nog regelmatig tegenkwam. Wel zie ik nog met enige regelmaat velomobielen. De opkomst van de ebike zal hier denk ik een grote rol in hebben gespeeld, toch snel maar je hoeft niet 'opnieuw' te leren fietsen en je doet 'lekker gewoon' , precies waar de meeste Nederlanders voor gaan. 

Mijn droomfiets was altijd een nazca fuego maar ik zag dat nazca ermee gestopt is en een aantal ligfietswinkels / merken die ik nog kende lijken er ook mee gestopt of gaan binnenkort stoppen zoals Drymer en M5 (die laatste weet ik niet 100% zeker)
Vaak is er geen opvolging, hebben jongere mensen gewoon geen interesse meer in ligfietsen? Als ik zie op welke rare en afwijkende voertuigen jongeren rijden zou je zeggen dat er toch genoeg animo is om 'afwijkend' te fietsen of rijden.

Is er ergens een overzicht van welke merken en welke dealers / winkels nog 2 wielige ligfietsen verkopen en onderhouden?
En hoe zit het met garantie en onderdelenvoorziening, veel ligfietsspecifieke onderdelen zijn volgens mij niet echt uitwisselbaar met andere ligfietsmerken, toch zonde als je 3k uitgeeft aan een hagelnieuwe ligfiets en de eigenaar van het merk stopt en je kunt geen onderdelen meer krijgen. 

Hoe zien jullie de toekomst van ligfietsen op 2 wielen? Zie ik het te somber in of valt het allemaal wel mee en zie ik spoken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Maia, ACE en de ligfietsshop verkopen vooral trikes. Volgens mij kun je er nog wel tweewielers kopen.

De enige echte is volgens mij nog Elan. Hans is nu de eigenaar van Challenge en Raptobike. Hase en HP zie ik ook in de verkoop op zijn website staan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(01-Jan-2024, 10:58 AM)Wim -de roetsende schreef: Maia, ACE en de ligfietsshop verkopen vooral trikes. Volgens mij kun je er nog wel tweewielers kopen.

De enige echte is volgens mij nog Elan. Hans is nu de eigenaar van Challenge en Raptobike. Hase en HP zie ik ook in de verkoop op zijn website staan.

Heb je toevallig linkjes naar hun websites?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Er zijn handelaren die zich niet specialiseren in ligfietsen maar ze wel voor je willen bestellen en onderhouden, ik denk aan bijvoorbeeld 't Mannetje in Haarlem.
Deze winkel is gespecialiseerd in aangepaste fietsen voor mensen die niet (meer) op een gewone fiets kunnen rijden maar willen alle fietsen leveren die ze voor je kunnen bestellen.

Ze hebben mijn Flevo Bike en Trike in onderhoud gehad.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: metro2005
#5
(01-Jan-2024, 11:14 AM)Willeke_IGKT schreef: Er zijn handelaren die zich niet specialiseren in ligfietsen maar ze wel voor je willen bestellen en onderhouden, ik denk aan bijvoorbeeld 't Mannetje in Haarlem.
Deze winkel is gespecialiseerd in aangepaste fietsen voor mensen die niet (meer) op een gewone fiets kunnen rijden maar willen alle fietsen leveren die ze voor je kunnen bestellen.

Ze hebben mijn Flevo Bike en Trike in onderhoud gehad.

Bel even met Gerrit Tempelman van de ligfietsshop, misschien heeft ie nog wel een Fuego. Hij heeft de restanten van Nazca indertijd overgenomen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , metro2005
#6
ligfietsshop heeft de onderdelenvoorraad overgenomen van zowel Optima als Nazca. Dus wat onderdeelvoorzieningen bterft is er nog voorraad voor deze 2 merken. Challenge draait (elan)

Daarnaast nog een aantal Duitse merken. Zox, https://flux-fahrraeder.de/, HP velotechnik, Azub, www.wolfundwolf, Toxy, pelsobrevet en er is ook de mogeljkheid een frameset te kopen van Velomotion. En volgens mij is de M5 carbon nog steeds te bestellen.

Er is nog steeds keuze, en ik denk zelf dat er keuze blijft. Dit omdat niet iedereen elektrisch wil fietsen maar wel snelheid of meer comfort wil. Ligfiets specifieke onderdelen is vaak alleen nog maar de klapstuur en de kettingrollen. Voor de rest is veel te verkrijgen via de reguliere handel. Wat betreft onderhoud; of zelf doen of een fietsenwinkel vinden die openstaat voor wat andere fietsen of naar een ligfietswinkel bij je in de buurt.

Zelf ben ik weer op zoek naar een ligfiets naast mijn velomobiel voor de afwisseling, warme dagen, vakanties en toerritjes op smalle paden. Wat mee kan gaan spelen is dat GCN de laatste tijd ook ligfietsen laat zien. Dit kan weer zorgen voor meer belangstelling vanuit de racefietswereld en niet iedereen wil daar overdekt gaan, of op 3 wielen.

Het voordeel van ligfiets met smal bovenstuur vindt ik dat je minder ruimte nodig heb op een fietspad. Deze worden zomers ook in de forenzentijd steeds drukker.

Groet

Piet K.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , metro2005
#7
Oeps, was ik de mooiste HighRacer vergeten. M5 CHR

Linkjes? Google!

https://maia.nl/
https://ace-shop.com/
https://ligfietsshop.nl/
http://www.m5-ligfietsen.com/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , metro2005
#8
(01-Jan-2024, 10:43 AM)metro2005 schreef: Ik ben 10 jaar 'out of the loop' wat ligfietsen betreft. Ik had voorheen een optima dingo en een mango velomobiel en pas begon het weer te kriebelen en zag ik toevallig voor weinig een optima dingo op marktplaats te koop staat in goede staat. Lang verhaal kort: Ik heb dus weer een ligfiets en ben ook alweer aan het kijken voor een velomobiel op termijn maar voor nu op 2 wielen. Was blij verrast dat ik het nog niet verleerd was, daar was ik namelijk wel een beetje bang voor, ik ben geen evenwichtswonder en de eerste keer ligfietsen kostte echt wel een middag goed oefenen voordat ik het een beetje kon (en mijn vrouw reed er de eerste keer zo op weg Rolleyes )

Het valt me op dat het ligfiets landschap best veranderd is, vooral op 2 wielen. Velomobielen en trikes zijn altijd een niche geweest en die lijken weinig last te hebben van terugvallende vraag, die was immers al nooit enorm.  Ligfietsen op 2 wielen lijken echter behoorlijk minder populair te zijn geworden. Ik kom ze tijdens mijn woon-werk route ook bijna nooit meer tegen terwijl ik ze 10 jaar geleden nog regelmatig tegenkwam. Wel zie ik nog met enige regelmaat velomobielen. De opkomst van de ebike zal hier denk ik een grote rol in hebben gespeeld, toch snel maar je hoeft niet 'opnieuw' te leren fietsen en je doet 'lekker gewoon' , precies waar de meeste Nederlanders voor gaan. 

Mijn droomfiets was altijd een nazca fuego maar ik zag dat nazca ermee gestopt is en een aantal ligfietswinkels / merken die ik nog kende lijken er ook mee gestopt of gaan binnenkort stoppen zoals Drymer en M5 (die laatste weet ik niet 100% zeker)
Vaak is er geen opvolging, hebben jongere mensen gewoon geen interesse meer in ligfietsen? Als ik zie op welke rare en afwijkende voertuigen jongeren rijden zou je zeggen dat er toch genoeg animo is om 'afwijkend' te fietsen of rijden.

Is er ergens een overzicht van welke merken en welke dealers / winkels nog 2 wielige ligfietsen verkopen en onderhouden?
En hoe zit het met garantie en onderdelenvoorziening, veel ligfietsspecifieke onderdelen zijn volgens mij niet echt uitwisselbaar met andere ligfietsmerken, toch zonde als je 3k uitgeeft aan een hagelnieuwe ligfiets en de eigenaar van het merk stopt en je kunt geen onderdelen meer krijgen. 

Hoe zien jullie de toekomst van ligfietsen op 2 wielen? Zie ik het te somber in of valt het allemaal wel mee en zie ik spoken?

Het aantal fabrikanten van 2-wielige ligfietsen is inderdaad behoorlijk uitgedund. Toch heb ik even voor kerstmis een nieuwe Challenge Furai bij Elan in Wijchen besteld. Hij wordt eind februari/begin maart geleverd. Elan produceert nog steeds nieuwe Challenge en Raptobike fietsen. Voor zover ik denk te weten produceert ook M5 nog carbon racers. Er zijn ook nog wel wat handelaren. Een echte ligfietswinkel is bijvoorbeeld 'De Liggende Hollander' in Eindhoven. Die heeft bijna uitsluitend ligfietsen. Zeker, de ligfietshype van weleer is weggeëbd. Toch zie regelmatig nog wel 2-wiel ligfietsen op de weg en ligfietsen blijft fijn en comfortabel fietsen. Er zijn ook nog diverse fietsclubjes. Kijk maar eens op https://www.ligfiets.net/ voor een overzicht. Ligfietsen is nog lang niet uitgestorven!

Groeten, Henk
Antwoord }
Bedankt door: metro2005 , Willeke_IGKT , Hoekie
#9
Brick 
(01-Jan-2024, 04:28 PM)hhout2003 schreef: Een echte ligfietswinkel is bijvoorbeeld 'De Liggende Hollander' in Eindhoven.

is dat zo?
Vouwfietsen (deliggendehollander.nl)
Bakfietsen (deliggendehollander.nl)
E-bikes (deliggendehollander.nl)
Deze links doen me anders geloven Blush
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Je vergeet deze:

http://www.deliggendehollander.nl/index.php
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Bij Frank (de liggende Hollander) kun je 't beste effe bellen en/of langs gaan,vriendelijke man met goede service en een goede sfeer net als Tempelman,zeer aan te raden!Andere zaken/winkels ben ik niet geweest.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ik zag laatst iemand in de aanwezigheidslijst van mooi Twente of lol die een fietsenzaak in Deventer heeft geloof ik. Maar ik weet niet of die speciale ligfiets service doet. Hij zal in ieder geval niet schrikken van een ligfiets zoals sommige fietsenmakers doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(01-Jan-2024, 05:26 PM)Hardloper schreef:
(01-Jan-2024, 04:28 PM)hhout2003 schreef: Een echte ligfietswinkel is bijvoorbeeld 'De Liggende Hollander' in Eindhoven.



is dat zo?

Vouwfietsen (deliggendehollander.nl)

Bakfietsen (deliggendehollander.nl)

E-bikes (deliggendehollander.nl)

Deze links doen me anders geloven Blush


Als je in de zaak komt dan zie je voornamelijk ligfietsen. Tja hij moet ook bestaan, dus hij levert wat de klant wil. De website van de liggende hollander is niet actueel. Het is beter om een afspraak te maken. Enige tijd geleden heb ik er een Alligt voortandwiel gekocht. Had hij gewoon op voorraad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(01-Jan-2024, 07:22 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag laatst iemand in de aanwezigheidslijst van mooi Twente of lol die een fietsenzaak in Deventer heeft geloof ik. Maar ik weet niet of die speciale ligfiets service doet. Hij zal in ieder geval niet schrikken van een ligfiets zoals sommige fietsenmakers doen.

Klopt dat is Ard.

https://ardverschuur.nl/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#15
Bij Maia hebben ze mij geholpen om aan een degelijke klapstuur te komen voor m'n Raptobike, (Elan is verdomt moeilijk om in contact mee te komen/blijven), Ook kunnen ze veel meer merken/modellen bestellen dan dat ze aangeven op hun website, kosten zullen alleen een stuk hoger zijn, kunnen zij ook niks aan doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#16
(01-Jan-2024, 08:06 PM)Gideonaut schreef: (Elan is verdomt moeilijk om in contact mee te komen/blijven)

Ja, ik heb zelf al een paar jaar geleden het idee gekregen dat ze niet graag nieuwe fietsen verkopen aan potentiële klanten. Daar heeft Nazca van geprofiteerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Mijn eerste ervaring met een ligfietsspecialist was Frank van de Liggende Hollander. Zoals reeds eerder vermeld een zeer vriendelijke persoon en vakbekwaam. De zaak is ook prachtig, een voormalige stookruimte van de wijkverwarming geloof ik, onderin de werkplaats en tot de nok volgestouwd en gehangen met fietsen en onderdelen. Ik heb daar in mijn studententijd (in Eindhoven) 2x een ligfiets gehuurd om te proberen, Frank staat je goed te woord en neemt de tijd voor je. Uiteindelijk heb ik op Marktplaats een fiets gekocht, omdat mijn studentenbudget dat wel aankon. Ik heb er uiteindleijk wel naar volle tevredenheid de SRAM dualdrive laten reviseren, en een Radical Toptas gekocht.

Uiteindelijk verhuisd naar Nijmegen en toen het in 2019 tijd was voor een nieuwe fancy ligfiets heb ik bij Elan onder andere de Chamsin geprobeerd. Ik ben toen goed geholpen met het uitzoeken van de afmontage (gericht op minimaal onderhoud). Dat minimale onderhoud doe ik zelf. Ik ben er daarna nog 2x geweest. Eerst toen ik met 20 km/u in de bijrijdersdeur van een auto was gereden om het frame na te meten (alles OK) en de crank te vervangen (krom). Daarna omdat ik het gevoel had dat de Rohloff wat zwaar liep, ik bleek de snelspanner te strak te hebben. Hans is technisch super goed op de hoogte en behulpzaam.

Wat bij zowel de Liggende Hollander als bij Elan speelt is dat de communicatie via de website wat warrig is. Ze willen denk ik meer dan waar ze tijd voor hebben, daardoor is alles wat outdated. Maar daar heb je als je op de fiets zit helemaal geen last van. Ga er gewoon heen en je wordt goed geholpen.
Antwoord }
#18
(01-Jan-2024, 08:06 PM)Gideonaut schreef: (Elan is verdomt moeilijk om in contact mee te komen/blijven)

Ik ben hier wel verbaasd over. Ik heb een paar keer vragen gesteld aan Hans via de mail en ik kreeg behoorlijk snel antwoord. Niet altijd dezelfde dag, maar dat verwacht ik ook niet van een kleine zaak. En soms stuurde ik het mailtje gewoon nog een keer.

Hij heeft 1x een nieuw stuur gezet op een Seiran van mij. Afspraak was snel gemaakt en het werk was ook snel klaar.

In Wijchen ben ik ook al een keer langs geweest. Gewoon op bezoek om de nieuwe zaak te bewonderen en om even in de M9 te kunnen zitten. Of was het nou een W9??? Dan heeft hij gewoon ook tijd voor je. Leuke zaak en Hans heeft veel kennis van zaken.

-
(05-Jan-2024, 12:15 PM)Raymond schreef: Wat bij zowel de Liggende Hollander als bij Elan speelt is dat de communicatie via de website wat warrig is. Ze willen denk ik meer dan waar ze tijd voor hebben, daardoor is alles wat outdated. Maar daar heb je als je op de fiets zit helemaal geen last van. Ga er gewoon heen en je wordt goed geholpen.

Helemaal mee eens. De website is geen prioriteit bij hen.

Vind ik bij Gerrit van de Ligfietsshop ook. Hem via de mail te pakken krijgen gaat echt niet makkelijk lukken. Gewoon even bellen, dan is het zo geregeld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#19
Ik heb Elan laatst een mailtje gestuurd met een vraag, en ik vreesde het ergste toen ik de reacties hier las, maar ik had binnen een paar uur antwoord.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Wim -de roetsende
#20
(05-Jan-2024, 02:04 PM)Hardloper schreef: Zit hij op Strijp?

In 2019 zat hij in de Franse Wijk, in het noorden van Eindhoven. Voor zover mij bekend heeft hij altijd daar gezeten. Of hij daar nu nog steeds zit, zoek en je zult het vinden.  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(05-Jan-2024, 02:09 PM)Raymond schreef:
(05-Jan-2024, 02:04 PM)Hardloper schreef: Zit hij op Strijp?

In 2019 zat hij in de Franse Wijk, in het noorden van Eindhoven. Voor zover mij bekend heeft hij altijd daar gezeten. Of hij daar nu nog steeds zit, zoek en je zult het vinden.  Tongue

Ik ben het afgelopen jaar er nog geweest. Frank is zeker zeer behulpzaam en ook vakbekwaam.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en Sno...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM