Leercurve openliggers
|
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3201 x bedankt in 2222 berichten
Als ik zo even wat plaatjes zie van een M5. Dan lijkt me dat je hier lekker hard mee kunt scheuren. Maar ik vroeg me af hoe groot is eigenlijk de Leercurve van de M5. En hoe zit dat met andere openliggers. Mocht ik ooit aan zo'n open ligger wagen, dan zou ik hoe dan ook wel mee tijdens wedstrijden scheuren. En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten.
Maar laten we het nu hebben, met welke modellen kun je relatief snel wegrijden en met welke is evenwicht bewaren een grotere opgaven en goed te sturen. Dus wat raad je een beginner aan en met welke heb je het best wat meer ervaring.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 977
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1641 x bedankt in 882 berichten
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten. Ik zou er een vlaggetje opzetten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Als ik zo even wat plaatjes zie van een M5. Dan lijkt me dat je hier lekker hard mee kunt scheuren. Maar ik vroeg me af hoe groot is eigenlijk de Leercurve van de M5. En hoe zit dat met andere openliggers. Mocht ik ooit aan zo'n open ligger wagen, dan zou ik hoe dan ook wel mee tijdens wedstrijden scheuren. En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten.
Maar laten we het nu hebben, met welke modellen kun je relatief snel wegrijden en met welke is evenwicht bewaren een grotere opgaven en goed te sturen. Dus wat raad je een beginner aan en met welke heb je het best wat meer ervaring.
Er is eigenlijk maar één antwoord: Ga proefrijden.
Dit is zo persoonlijk.
Mijn eerste ligger was een Baron: lage racer, niet geveerd, met een bovenstuur.
Ik wilde eigenlijk een hogere ligger, met vering en een onderstuur.
Je kunt er urenlang over praten, maar uiteindelijk zul je moeten gaan proefrijden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(05-Mar-2024, 07:25 PM)melle z schreef: (05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten. Ik zou er een vlaggetje opzetten.
en minimaal 1 helm op doen
Niels, gaat hard, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.003
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1443 x bedankt in 818 berichten
(05-Mar-2024, 07:52 PM)Niels van der Wal schreef: en minimaal 1 helm op doen
Ik adviseer minimaal twee helmen.
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Als ik zo even wat plaatjes zie van een M5. Dan lijkt me dat je hier lekker hard mee kunt scheuren. Maar ik vroeg me af hoe groot is eigenlijk de Leercurve van de M5. En hoe zit dat met andere openliggers. Mocht ik ooit aan zo'n open ligger wagen, dan zou ik hoe dan ook wel mee tijdens wedstrijden scheuren. En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten.
Maar laten we het nu hebben, met welke modellen kun je relatief snel wegrijden en met welke is evenwicht bewaren een grotere opgaven en goed te sturen. Dus wat raad je een beginner aan en met welke heb je het best wat meer ervaring.
Een M5 high of medium is snel, maar omdat je hoog ligt zijn je voeten een eind van de weg en is het veel oefenen om snel weg te kunnen rijden. Met lage liggers (M5 low) is het makkelijker.
Dus neem om te beginnen een makkelijke lage ligfiets, en ruil die in voor een snelle als hij te makkelijk wordt.
Niels, snel, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Als ik zo even wat plaatjes zie van een M5.
Dat is een beetje ruim genomen. Bedoel je een M5 CMPCT, of een M5 carbon High racer? (of iets er tussenin)
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Ben je eigenlijk alweer aan het rijden met je QV?
Als ik vroeger van mijn pony viel, dan moest ik altijd direct weer opstappen.
Mijn advies: Ga vooral gauw weer lekker met je QV fietsen, voordat je aan een 2-wieler gaat beginnen.
Hoeveel km staat er nu op de teller?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.640
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2066
1935 x bedankt in 761 berichten
Dat advies zou ik niet opvolgen, als je van de ligfiets valt gelijk op een pony te gaan rijden.
Ik zou zeggen probeer eerst maar te wennen aan je nieuwe fiets.
Allicht kun je keer gaan proefrijden in Dronten Leusden of waar dan ook.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Ik heb ooit met mijn werk een ligfiets-uitje gedaan bij de liggende Hollander. Ik kan overal op rijden, maar de meeste van mijn collega's hadden het nog nooit gedaan, en uiteindelijk hebben we best een leuk tochtje gereden. Kennelijk was het zo moeilijk niet.
Er zijn wel verschillen: iets meer rechtop wordt meestal gemakkelijker gevonden, en een niet te hoog trapstel ook. Waarbij velen na verloop van tijd vlakker willen en het trapstel omhoog. Wordt het wel sneller van.
Als je laag zit kan je beter bij de grond, maar je voet staat weer verder naar voren, dat voelt dan wel weer wiebeliger. Nog lager en je kan met de hand bij de grond, dat is dan wel weer gemakkelijk.
Ik heb zelf altijd een hekel gehad aan van die onderstuurfietsen (zoals de oude M5's) waarbij het stuur in de weg zat om goed met je voeten aan de Gond te kunnen. En ik vindt een bovenstuur met een krappe cockpit waardoor je niet gemakkelijk even rechtop kan zitten ook niet ideaal. Uiteindelijk is het heel persoonlijk. Mijn M5 shockprooi 406 en ik zijn nooit echt vrienden geworden, terwijl anderen er bij zweren.Voor mij is de Flevoracer de ideale tweewieler, maar daarmee ben ik wel een uitzondering.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 193
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 532
370 x bedankt in 187 berichten
Even een slag in de ruimte:
Op mijn oude Speedliner (een soort budget M5 26/20) reden de meeste mensen (collega's, familie) zo weg.
Op de Optima Orca ook.
Een Optima Baron blijkt vaak al een stukje lastger.
De M5 Low Racer laat ik ze niet eens proberen.
Net als bij gewone fietsen, racefietsen zijn een stuk nerveuzer / gevoeliger dan stadsvehikels. Die van Optima in mijn ervaring dan weer iets gemoedelijker dan die van M5. Maar ik heb veel meer kilometers gemaakt op een Baron dan op welke andere ligfiets ook, dus er kan een zeker bias in zitten.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 526
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 520
1330 x bedankt in 479 berichten
Toen ik m'n eerste, liggende meters maakte nu zo'n 2,5 jaar geleden lag ik toch wel binnen 10 meter op de grond, terwijl ik echt wel enig voertuig gevoel en balans op een bukfiets heb/had. Het was op een Challenge Furai bovenstuur met 24" wielen.
Ik vond het echt wel een leerproces met een compleet nieuwe balans. Ja, ik kon die eerste dag ook wel een rondje maken nadat het wegfietsen een keer gelukt was, maar zeker de eerste maanden bij krappe bochtjes bijvoorbeeld was het nog niet vol vertrouwen. Ook echt soepel wegfietsen duurde even.
Nu ik de liggende balans eigen heb gemaakt merk ik dat ik vrij probleemloos op de fietsen die ik daarna fietste wegreed. Zowel de gemoedelijke Sinner als de Hurry, de recente aanwinst.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(05-Mar-2024, 09:19 PM)Tijanus schreef: Een Optima Baron blijkt vaak al een stukje lastger.
Grappig, juist de Baron was de eerste ligfiets waar ik het gemakkelijkst mee startte en fietste.
Dit is dus precies wat ik bedoel. Het is gewoon heel persoonlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3201 x bedankt in 2222 berichten
(05-Mar-2024, 08:06 PM)Frutsel schreef: (05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Als ik zo even wat plaatjes zie van een M5.
Dat is een beetje ruim genomen. Bedoel je een M5 CMPCT, of een M5 carbon High racer? (of iets er tussenin) Waarschijnlijk zag ik een M5 carbon High racer
(05-Mar-2024, 08:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ben je eigenlijk alweer aan het rijden met je QV?
Als ik vroeger van mijn pony viel, dan moest ik altijd direct weer opstappen.
Mijn advies: Ga vooral gauw weer lekker met je QV fietsen, voordat je aan een 2-wieler gaat beginnen.
Hoeveel km staat er nu op de teller?
Ik ben ook voorplan om eerst heel veel KM (over de 10K) met de QV te maken voor ik maar aan een twee 2-wieler begin, ten zij een buiten kansje voor doet. Maar hoeveel KM er precies op de teller staat, moet ik nakijken. Ergens tussen de 500 en 1000. Maar ik wil eerst zeker weten dat de boel niet verder beschadigd voor ik ermee op pad ga. Maar ik denk dat ik zelf in de weer zal gaan met wat vul materiaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 161
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
347 x bedankt in 156 berichten
Ik heb afgelopen kerstvakantie leren fietsen op een M5 M-Racer. Daar voor nog nooit op een ligfiets gereden. Ik ben 1 keer gevallen en reed er toen vrij makkelijk op weg. Eigenwijs als ik ben heb ik niet het advies opgevolgd om het stoeltje wat verticaler te zetten maar heb ik die direct lekker vlak gelegd. Het heeft me ongeveer 5km gekost om zonder geknepen billen te rijden en nog eens 195km om echt comfortabel te rijden. Inmiddels rij ik na zon 1000 ligfiets kilometers regelmatig gemiddeldes boven de 36kmh met veel plezier.
Zoals hierboven al aangegeven is het heel persoonlijk, dus gewoon een kwestie van proberen.
Berichten: 528
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
852 x bedankt in 470 berichten
Fantastisch Ligzeeuw. Je hebt een superfiets. Dit soort modellen hebben ook mijn voorkeur.
Geniet er vooral van!!
Groet,
Tom
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(05-Mar-2024, 09:32 PM)Hardloper schreef: Ik ben ook voorplan om eerst heel veel KM (over de 10K) met de QV te maken voor ik maar aan een twee 2-wieler begin,
Ergens tussen de 500 en 1000. Maar ik wil eerst zeker weten dat de boel niet verder beschadigd voor ik ermee op pad ga. Maar ik denk dat ik zelf in de weer zal gaan met wat vul materiaal.
Je hebt de QV nu ongeveer 5 maanden, dat gaat dus nog wel even duren
Heb je trouwens met velomobiel.nl overlegd wat je het beste kunt doen met zo'n soort schade?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 358
220 x bedankt in 124 berichten
Makkelijkste ligfiets van alle die hier staan is wel de FOSvelo aka voorloper van de Wolf & Wolf,daar rijdt iedereen zo mee weg,in dit geval vrienden van me die nog nooit op 'n ligger hebben gefietst.
Berichten: 161
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
347 x bedankt in 156 berichten
(05-Mar-2024, 10:07 PM)Tom Fekkes schreef: Fantastisch Ligzeeuw. Je hebt een superfiets. Dit soort modellen hebben ook mijn voorkeur.
Geniet er vooral van!!
Dat genieten komt helemaal goed!
Berichten: 198
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 53
423 x bedankt in 191 berichten
06-Mar-2024, 08:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Mar-2024, 08:32 AM door Raymond.)
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Maar laten we het nu hebben, met welke modellen kun je relatief snel wegrijden en met welke is evenwicht bewaren een grotere opgaven en goed te sturen. Dus wat raad je een beginner aan en met welke heb je het best wat meer ervaring.
Mijn eerste ligfietservaring was op een Nazca Gaucho, die ik gelijk een dag mee had om te testen. Eerst wat op en neer bij de ligfietswinkel om te leren starten en stoppen, en daarna rustig aan 45 km gefietst. Neem gewoon de tijd, en als het niet lukt probeer je langer...
Neem in elk geval een fiets waarbij je goed stabiel de voeten op de grond kunt hebben, dus met een lage zit. Ik zou zeggen vuistregel dat je bovenbeen horizontaal kan terwijl je onderbeen verticaal zit. Dat gaat het starten en stoppen helpen, dat moet je als eerste onder de knie krijgen.
(05-Mar-2024, 07:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk maar één antwoord: Ga proefrijden.
Dit gaat natuurlijk voorbij aan ons, de pratende klasse die we zijn, hier op het forum. We willen praten, kletsen, lullen en zwetsen.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Berichten: 539
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
984 x bedankt in 526 berichten
(05-Mar-2024, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Mar-2024, 09:19 PM)Tijanus schreef: Een Optima Baron blijkt vaak al een stukje lastger.
Grappig, juist de Baron was de eerste ligfiets waar ik het gemakkelijkst mee startte en fietste.
Dit is dus precies wat ik bedoel. Het is gewoon heel persoonlijk.
Idem, Baron fietst als een droom, de Raptobike voelt een stuk trager (die van mij iig) maar ligt lekkerder en heeft wat meer bandenkeuze, ik vind de dikkere banden een stuk fijner fietsen, vooral op slechte wegen.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Bij de makkelijke fietsen kun je wat mij betreft de Batavus Relax / Flevo Basic zetten. Erg rechtop zittend, zeer stabiel. De flevo 50-50, m5 20-20, de meeste korte wielbasis versies met een rechte zithoek zijn niet zo heel lastig. Tenzij je het onderstuur in de benen boort. Met lowracers heb je met de ketting langs het voorwiel soms wel wat problemen, omdat je niet onbeperkt kunt sturen. Zelf begonnen op een Jouta Trike die helemaal vanzelf stuurt als je over je schouder kijkt, dat was het ook niet. Tweewieler was geloof ik een BoWi een standaard korte wielbasis ligfiets, 20 voor 28 achter.
De eerste die ik kocht was een CC Moduflex. Ongeveer hetzelfde als die BoWi. Het duurde wel een tijdje voordat ik die de baas was. Mijn vader was toen al tegen de 60 en reed er met een klein aanloopje met steun van mij, ook zo op weg. Maar toen kon hij ook nog salto's achterover van een (gym) kast.
Heb ooit eens een vriend met 10 jaar coach ervaring in wedstrijdroeiboten op een lowracer gezet. Poging 1 liep na 1 meter vast. Meer sturen zei ik, en hij reed zo weg en kwam met 50 km/h max op de teller terug.
Met enige jaren ervaring had ik een Valenteijn Lowracer waarvan het 65er kettingblad naast het voorwiel liep. Die had naar rechts dus 4,5 cm ruimte en dan kon je niet verder. Fietste ik vrolijk mee door Arnhem, en dan met 30 km/h op de haakse bocht af zodat ik voldoende kon leunen om de bocht te halen. Niet iets voor beginners.
Naar mijn mening zijn de makkelijkste fietsen niet de snelste en dan wil je na een poosje wat anders.
Berichten: 198
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 53
423 x bedankt in 191 berichten
(06-Mar-2024, 09:05 AM)Jeroen S schreef: Naar mijn mening zijn de makkelijkste fietsen niet de snelste en dan wil je na een poosje wat anders.
Als snelheid je doel is, maar dat is het niet voor iedereen.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: Mocht ik ooit aan zo'n open ligger wagen, dan zou ik hoe dan ook wel mee tijdens wedstrijden scheuren.
Is wel het doel van Hardloper.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
(05-Mar-2024, 07:52 PM)Niels van der Wal schreef: (05-Mar-2024, 07:25 PM)melle z schreef: (05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten. Ik zou er een vlaggetje opzetten.
en minimaal 1 helm op doen
Niels, gaat hard, van der wal
Naast uiteraard kleding met beschermstukken ingenaaid want zeker je eerste pogingen is de kans groot dat je op je plaat zal gaan
Leercurve is denk ik hetzelfde als welke andere fiets/velomobiel dan ook. Vergelijkbaar met je velomobiel: ook daar zul je de ideale lijnen voor bochten moeten ontdekken en de snelheid waarmee je de bochten maakt.
Binnen een klein kwartiertje met hulp heb je het evenwicht wel gevonden. Daarna zul je de fiets zelf kunnen rijden en moet je de fiets een beetje leren kennen. Beginnen met een lowracer is ietwat lastiger dan met een hogere ligger met een wat meer rechtop-stand van het zitje.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|