Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in...
#1
Hoe en waar fiets je aan de andere kant van het water.
Links natuurlijk, maar verder?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Lig-hen
#2
Als je in Groot Brittannië gaat fietsen rij je natuurlijk links, dat is zowel makkelijker dan je van tevoren bedenkt en lastiger omdat het ooit fout gaat (en dan vaak als je nog niet wakker bent of als je erg moe bent.)
Ben je met een of meer andere fietsers is het niet vreemd om jezelf en/of elkaar eraan te herinneren om links te rijden als je klaar staat om te starten.

Als je met een spiegel rijdt die je los plaatst, zet hem aan de rechterkant, (bril spiegel, pols spiegel enz.) en als je een spiegel op je fiets hebt misschien een tweede plaatsen voor de reis.

Engeland heeft fietspaden maar in veel gevallen niet van een kwaliteit die we in Nederland gewend zijn, er zit verbetering in maar het is lang niet altijd goed genoeg. Ik heb vrijliggende fietspaden gehad voor fietsverkeer in beide richtingen en voetgangers die niet breder waren dan de spoorbreedte van de wielen van mijn toenmalige trike, 75 cm. En bruggen waar hekken geplaatst waren langs beide kanten van de fietsstrook, 80 cm over heel wat meters.
Aan de andere kant kom je ook betere fietspaden tegen.

Veel smallere wegen zijn hoge snelheid, bochtig en de automobilisten zijn niet gewend aan fietsers.

Bij het inhalen geven automobilisten je meestal veel ruimte maar vanwege de grotere benodigde ruimte worden automobilisten vaak ongeduldiger en nemen teveel risico.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , 365cycle , Lig-hen
#3
Het grootste gevaar in het engelse verkeer vond ik altijd bij oversteken: Je bent zo gewend op links-rechts-links te kijken voor je oversteekt, dan rechts-links-rechts erg moeilijk is zonder erg bewust te zijn van je handeling.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Ik doe standaard altijd links-rechts-links-rechts en eventueel nog een links-rechts erbij als ik een grote weg oversteek. Of links of rechts eerst komt, maakt niet veel uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven
#5
Het verraderlijke bij oversteken is voor mij het inschatten van de snelheid en de tijd nodig voor de verwachte afstand.
Ik behandel iedere rijbaan alsof het een eenrichtingsverkeer weg is en ik niet weet van welke richting het verkeer gaat komen.

En het meest verraderlijke moment is ongeveer een week na het weer thuiskomen.
Dan verwacht je het verkeer opeens weer van de verkeerde kant.
Onderweg van mijn oma naar de pont keek ik de verkeerde kant op. Gelukkig kon de auto tot stilstand komen, ik had er midden voor gestaan op een punt waar ik letterlijk mijn hele leven vaak overgestoken was.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
(17-Mar-2024, 04:16 PM)Lopopodium schreef: Ik doe standaard altijd links-rechts-links-rechts en eventueel nog een links-rechts erbij als ik een grote weg oversteek. Of links of rechts eerst komt, maakt niet veel uit.


Ja, dat is de theorie... In de praktijk registreren jouw hersenen onbewust verkeer van links ver weg minder urgent dan rechts ver weg, want voor links ver weg ben je allang overgestoken, en dus is rechts ver weg belangrijk.
Dat draai je niet zomaar om in de UK.
Na vier maand verblijf in Engeland werd ik nog een keer in mijn kraag gegrepen om te voorkomen dat ik voor een auto stapte. Precies dat dus...
Antwoord }
#7
Ik heb er keer gekeken naar Lands end en langs de Theems. Misschien ooit eens. Ik ben ook bang voor een taalbarrière, in Duitsland kan ik aardig woordje wisselen maar daar?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#8
(17-Mar-2024, 05:16 PM)Fietsbennie schreef: Ik heb er keer gekeken naar Lands end en langs de Theems. Misschien ooit eens. Ik ben ook bang voor een taalbarrière, in Duitsland kan ik aardig woordje wisselen maar daar?

Waar je je in Duitsland nog best zou kunnen redden met Engels en zelfs met Nederlands, in Engeland is het alleen de eigen taal.
Maar je hebt meestal niet veel woorden nodig. Dus onmogelijk is het niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Ik ben een keer op autovakantie geweest in Zuid-Engeland, waarbij ik erachter kwam dat ik daar echt niet ga fietsen. Het is daar prachtig, maar zeker in Cornwall/Devon en Sussex hebben ze bochtige achteraf weggetjes met heggetjes of muurtjes. En je mag daar 100,km/u, wat door de locals ook een verantwoorde snelheid wordt gevonden. Je kan elkaar als auto net passeren , de enkele fietser die ik daar zag vond ik echt levensmoe omdat je ze pas laat ziet. Met een ligfiets ben je helemaal vogelvrij daar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#10
Ik heb zuid Engeland met de ligtandem gedaan. Was prima te doen vond ik. Wij hebben vrij veel rijervaring aan de linkerkant, daar wordt ik niet meer warm of koud van. Spiegel naar rechts, hand spiegeltje rechts, dat werkt prima.
Wat wel lastig is zijn de heggetjes. Daardoor zie je op sommige stukken weinig van het landschap en komt ander verkeer nogal plotseling. Maar ik heb nooit echt vervelende situaties meegemaakt. Het is de moeite je route zorgvuldig te plannen.

Het is wel pittig fietsen, korte stijle klimmetjes, en door die heggetjes  durfden wij naar beneden niet vol door te duiken. We hadden toen net half Frankrijk achter de rug ( boot genomen vanaf Caen naar Porthsmouth), en  Zuid Engeland was zwaarder.

Hele goede  ervaringen met de Politie daar. En sowieso een erg prettig land om te reizen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik woon sinds 2015 in zuidwest Engeland en ik heb eerder in het noordoosten van Schotland gewoond, en ook toen ik (nog) niet in het VK woonde heb ik er veel gefietst. Het is een prachtig fietsland, maar de wegen zijn over het algemeen van zeer matige kwaliteit, zowel qua ontwerp/ inrichting als qua staat van onderhoud. Houd er ook rekening mee dat de meeste automobilisten in het VK zelf minimale/ geen fietservaring hebben, wat ertoe leidt dat velen fietsers vooral als obstakels zien waar je niet veel begrip voor hoeft op te brengen. Er is in de rechtse pers een stevige anti-fietslobby waar je als fietser dagelijks de uitwerking van merkt. Soms laat ik me verleiden om me ook te verlagen tot het niveau van The Sun, maar ik scheld meestal wel in het Nederlands. De boodschap komt dan geloof ik prima over, maar de verwarring lijkt vaak enigszins de-escalerend te werken (wellicht heeft Fietsbennie wat aan deze tip). Het kan sowieso geen kwaad wat standaardreacties in te studeren voor de verwijten die je krijgt als je (zoals ik meestal) geen helm en geen high viz draagt.

Wat niet helpt is dat er in Groot-Brittannië een wegenverkeerswet is en daarnaast de Highway Code met 'verkeersregels', waarvan sommige wel in de wet vastgelegd zijn en andere niet. Hou er ook rekening mee dat in Noord-Ierland (fantastisch fietsland!) andere verkeersregels gelden (ik heb eigenlijk geen idee of ze daar een eigen Highway Code hebben). Ik woon ook in Dublin; het verkeer in Ierland (inclusief het noorden) is een stuk vriendelijker. Veel Ieren zijn geen al te beste chauffeurs, maar je hebt meer last van onhandigheid dan van haat van automobilisten. Ligfietsen doe ik in het VK alleen op de baan, in Ierland heb ik geen ligfiets.

(17-Mar-2024, 03:00 PM)Willeke_IGKT schreef: Bij het inhalen geven automobilisten je meestal veel ruimte maar vanwege de grotere benodigde ruimte worden automobilisten vaak ongeduldiger en nemen teveel risico.
De meeste fietsers rijden hier zo strak mogelijk links, wat mij betreft is dat levensgevaarlijk, want als auto's in kunnen halen zonder hun rijbaan te verlaten, doen ze dat, waardoor ze rakelings langs je heen gaan, zelfs als er genoeg ruimte is. Ik fiets altijd op ongeveer 1/3 van de rijbaan, zo worden auto's gedwongen uit te wijken en als ze dat toch moeten doen krijg je vaak wel de ruimte die de Highway Code voorschrijft. De andere reden om defensief te fietsen is dat de meeste automobilisten gerust inhalen voor een bocht die ze niet kunnen overzien. Als er dan een tegenligger aankomt schieten ze ineens naar links en dan is het wel prettig om niet meteen geplet te worden tussen een auto en bijvoorbeeld zo'n fraai drooggestapeld muurtje (vrij letterlijk 'between a rock and a hard place').
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#12
Oef.. hier word ik niet echt blij van, als ik dat allemaal zo lees. Dacht aanstaande zomer naar zuid-UK te gaan, met QV en dochtertje achterin maar heb nu toch wat twijfels.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Vorig jaar met open ligger naar noord engeland en schotland geweest. Het was mooi, veel prachtig leeg landschap, ook veel korte steile klimmetjes, maar was na een dag of 10 wel echt helemaal klaar met de beroerde fietsinfrastructuur en op drukkere plekken met het rijgedrag. Op rustige weggetjes ging het doorgaans wel prima. Zou nog wel meer van schotland willen zien, maar niet met mn qv, afgezien van het verkeer zit je dan echt een te groot deel van de tijd alleen naar heggetjes en muurtjes te kijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Je zou eens kunnen informeren bij John Williams van het YouTube kanaal Velo-ads.
Die rijdt veel velomobiel in Engeland, volgens mij zelfs vanuit Londen, maar ik kan me vergissen.
Misschien kan je hem wel zo gek krijgen een video te maken over velomobiel tips voor buitenlanders.
En er zijn er best meer. Zelfs Mikes Kingsbury (The famous one, en godfather van de snelle vierwieler) heeft een QV.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik zou iedereen die in het VK wil fietsen aanraden zich in het National Cycle Network te verdiepen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Fietsen in Groot Brittannie? Jaa, daaaaaag! Veels te ver.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Jij woont toch in Rotterdam? Dan is het maar een klein stukje naar een veerboot naar Harwich of Hull.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(18-Mar-2024, 12:03 AM)melle z schreef: Jij woont toch in Rotterdam? Dan is het maar een klein stukje naar een veerboot naar Harwich of Hull.

Klopt, maar ik heb nog genoeg in Rotterdam en omstreken) te verkennen op de fiets dus een overtocht naar Engeland om daar te fietsen zie ik niet zo zitten eigenlijk. Misschien later eens. Ooit, zeg maar als ik echt een ouwe lul ben ofzo.

(17-Mar-2024, 11:18 PM)Arend-Jan schreef: Oef.. hier word ik niet echt blij van, als ik dat allemaal zo lees. Dacht aanstaande zomer naar zuid-UK te gaan, met QV en dochtertje achterin maar heb nu toch wat twijfels.

Ik zie zowaar een reden om eens een keer wel met een vlaggetje op je velomobiel rond te rijden Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(17-Mar-2024, 10:08 PM)melle z schreef: scheld meestal wel in het Nederlands. De boodschap komt dan geloof ik prima over, maar de verwarring lijkt vaak enigszins de-escalerend te werken (wellicht heeft Fietsbennie wat aan deze tip). 

Dank voor de tip. Echter ik zou dan eerder met Twentse scheldkarbonades beginnen, dat ligt dichter bij mij vocabulaire. Ben wel benieuwd hoe een gemiddelde Brit reageert als ik hem voor drietbuul, kötteldriever of kullebieter uit zou maken...  Wink
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#20
(18-Mar-2024, 08:01 AM)Fietsbennie schreef:
(17-Mar-2024, 10:08 PM)melle z schreef: scheld meestal wel in het Nederlands. De boodschap komt dan geloof ik prima over, maar de verwarring lijkt vaak enigszins de-escalerend te werken (wellicht heeft Fietsbennie wat aan deze tip). 

Dank voor de tip. Echter ik zou dan eerder met Twentse scheldkarbonades beginnen, dat ligt dichter bij mij vocabulaire. Ben wel benieuwd hoe een gemiddelde Brit reageert als ik hem voor drietbuul, kötteldriever of kullebieter uit zou maken...  Wink


Kippenhok! gaat ook goed, kan je op elke lettergreep nadruk leggen  Smile
Antwoord }
#21
In 2000 op de Wizard een lange trektocht gemaakt van Dover door het zuiden van Engeland via Wales naar Ierland, Noord-Ierland en Schotland weer terug naar Engeland tot Nestcastle. Vooral in Ierland en Schotland was het erg fijn fietsen. Later in 2016 nog een lange tocht gemaakt op de bukfiets vanuit Harwich naar Wales en door het Peak district terug via Hull.

Ja je moet er links rijden (went zo) het weer is wisselvallig, midges, heggetjes, slechte campings, veel hekjes bij de fietsroutes (lijkt me een ramp voor de VM) en krankzinnig steile wegen maar het is allemaal zeer de moeite waard.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#22
Het is geen echt land. Het is een gezelschapsspel. Als je op die manier naar Engeland kijkt is het goed te doen.

Wij hebben met (buk)tandem + bob de Columbaroute gefietst, twee keer zelfs omdat we het daar erg mooi vonden. Die gaat vanaf Newcastle door Noord-Engeland naar het westen en dan met een boog door Schotland terug naar het oosten. Later zijn er uitbreidingen naar het noorden gekomen en het heet nu, dacht ik, "rondje Schotland". We hebben ook eens een rondje-pontje gedaan: heen Europoort-Hull en terug Newcastle-IJmuiden. Dat was ook mooi.
Links rijden is een afspraak en het valt best mee als je niet alleen op je reflexen rijdt. De wegen zijn inderdaad matig en de fietsroutes hebben vooral in drukke gebieden erg veel hekjes om auto's te weren. Wij moesten vaak alle tassen van de tandem halen, de bob loskoppelen, alles over het obstakel heen tillen en dan weer vastmaken om door te fietsen. Dan is het handiger niet het fietspad te nemen maar tussen de auto's te gaan rijden.

Eenmaal buiten de stad rijd je op rustige wegen en zie je het meest schapen. Er zijn veel steile stukjes en die zijn echt steil dus je moet goed schakelen maar het land kent geen hoge bergen dus ze zijn nooit lang. Wel is er de merkwaardige gewoonte om op het laagste punt een kruising aan te leggen, zodat je goede remmen nodig hebt en reserveblokjes (!).
Wat handig is: er schijnen niet echt voorrangsregels te zijn maar op alle kruisingen is aangegeven wie moet stoppen.

Het zuiden van Engeland is veel drukker en er zijn overal heggen. Dat is lastig met een ligfiets (of met een auto) maar ook als je rechtop fietst moet je bij iedere kruising goed uitkijken. 
Buiten de drukte zijn de mensen, zoals vrijwel overal, hoffelijk in het verkeer. Daar in het zuiden heb ik wel geligfietst; met de hurri kreeg ik een keer voorrang van een tank, ik kon zo onder de loop door fietsen.
Engelsen hebben een raadselachtige liefde voor alles op wielen dat er een beetje ongewoon uitziet (en het liefst een motor heeft, maar een ligfiets of een tandem vinden ze ook prima) en ze komen snel vragen of je verdwaald bent. Neem de tijd en je hebt vaak aardige gesprekken. Wat de taal betreft: ik vind de mensen in het noorden makkelijker te verstaan dan in het zuiden - maar Schotland is een apart hoofdstuk.

Nog even over remblokjes die op jouw fiets passen: koop ze hier en neem ze mee tenzij je als extra vakantiethema alle fietsenwinkels van een land wilt bezoeken.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Tijanus
#23
Het onderscheid tussen Engeland, Groot-Brittannië en het Verenigd Koninkrijk is voor de meeste Nederlanders geloof ik minstens zo ingewikkeld als het verschil tussen Nederland en Holland voor de rest van de wereld.

Wat remblokjes betreft: ik fiets vier keer per week heen en weer naar mijn werk, in totaal nog geen 30km per week, en ik verstook met mijn woon-werkfiets twee sets Swissstop remblokjes per jaar. Het is hier in Bath behoorlijk heuvelachtig.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(18-Mar-2024, 12:08 AM)ZoefZoef schreef:
(17-Mar-2024, 11:18 PM)Arend-Jan schreef: Oef.. hier word ik niet echt blij van, als ik dat allemaal zo lees. Dacht aanstaande zomer naar zuid-UK te gaan, met QV en dochtertje achterin maar heb nu toch wat twijfels.

Ik zie zowaar een reden om eens een keer wel met een vlaggetje op je velomobiel rond te rijden Smile
Er zitten er standaard al twee op per kant (als kleine stickers) en als blondie achterin zit staat er een grote oranje vlag op het dak.
Niet dat het ene fluit uitmaakt qua gezien worden, maar het scheelt veel opmerkingen bij haar schoolplein
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(18-Mar-2024, 08:01 AM)Fietsbennie schreef: Echter ik zou dan eerder met Twentse scheldkarbonades beginnen, dat ligt dichter bij mij vocabulaire. Ben wel benieuwd hoe een gemiddelde Brit reageert als ik hem voor drietbuul, kötteldriever of kullebieter uit zou maken...  Wink
Als het in Frankrijk werkt, werkt het vast ook in het VK. Big Grin
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Melle, ben je toevallig Hier al eens voorbij gekomen? 

Mocht ik in Engeland komen neem ik hem wel mee, ondanks dat mijn premie voor de ziekteverzekering wel wat hoger zal worden.

Ik vind Keizer Karelplein al een dingetje...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM