Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heb je echt meer overzicht op een hoge ligfiets? (ik rij nu laag - té laag)
#1
Dag medefietsers, mijn ligfiets is een Challenge Taifun, een prachtig gelijnde lage ligfiets.

Probleem is dat 'ie wel erg laag is. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook buiten. Ik kan maar nauwelijks over heggen kijken, en zelfs ongemaaide bermen belemmeren het zicht. Dat voelt niet echt relaxed.

Ik denk dus aan overstap op een hoge ligger. Maar alleen als dat zinvol is! Wat zijn jullie ervaringen met hoge ligfietsen, heb je daarop echt meer overzicht? Voel je je veiliger op een hoge ligger?

Laat het me weten! Dank!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#2
Ik voel me op de Nazca Pioneer inderdaad wel lekkerder dan op de challenge hurricane en de lage racer die ik had. En echt een snelheidsmonster ben ik toch niet, dus de voordelen van een lage racer zijn voor mij niet zo relevant.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#3
Ik heb alleen ervaring met lage ligfietsen, ik heb me er in NL nooit onveilig op gevoeld.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , martinus
#4
Ik weet niet waar je woont Pieter, maar ik zou wel eens een lage willen proberen. Ik heb een m5 streetlegal 28 20.
Misschien dat ik langs kan komen en dan ruilen we een ritje? Dan kun je zelf ervaren?

In een andere draad te lezen vast in de buurt van Paterswolde. Laat maar weten of je belangstelling hebt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#5
(23-May-2024, 05:42 PM)Fietsbennie schreef: Ik weet niet waar je woont Pieter, maar ik zou wel eens een lage willen proberen. Ik heb een m5 streetlegal 28 20.
Misschien dat ik langs kan komen en dan ruilen we een ritje? Dan kun je zelf ervaren?

In een andere draad te lezen vast in de buurt van Paterswolde. Laat maar weten of je belangstelling hebt.

Leuk idee, Bennie! Ik zie dat jij in Vroomshoop woont? Ik kom regelmatig in Twente, dus afspreken moet zeker kunnen. Of jij komt bij mij langs (inderdaad in Paterswolde, net ten zuiden van Groningen), of ik bij jou in Vroomshoop. Laten we via DM even contact houden!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#6
Ik woon nu in Daarlerveen, Vroomshoop is daar de voorstad van. Het ligt tegen elkaar aan dus zo veel verschil zit daar niet in.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#7
Op zowel de Hurri (stoel op 38 cm, ogen op 96 cm) als de M-racer (stoel op 48 cm, ogen op 95 cm) voel ik me niet onveilig door een gebrek aan overzicht. Wel ben ik me bewust dat ik sommige dingen niet zie. Van de ene kant kun je over minder obstakels heenkijken tov een bukfiets, van de andere kant kijk je wel veel makkelijker ver vooruit.

Nu ken ik de exacte hoogtes voor de Taifun niet maar het lijkt zo niet veel te schelen met mijn beide midracers. Ik heb weleens een Gaucho gereden en die zit inderdaad belangrijk hoger. Ik kan me herinneren dat je daarop over wat meer obstakels kunt kijken maar voor mijn gevoel scheelt het effectief weinig voor het veiligheidsgevoel.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#8
Ik heb met een M5 Shockproof met 20 inch (451) wielen gereden.
Daar had ik ook het probleem dat ik niet over heggen of hoog gras kon kijken.
Vooral op de Lekdijk vond ik dat niet fijn. Je ziet zelf niet zoveel maar je wordt ook slecht gezien. De zichtbaarheid heb ik toen ondervangen door een pechlamp op een alu pijpje boven mijn hoofd te monteren. Die pechlamp (action) lijk op een zwaailamp maar dan met ledjes)
Nu heb ik een 26 inch en een 28 inch high racer.
De 28 inch heeft dan weer als voordeel dat veel keuze hebt wat banden betref en dat het lichter, vooral bij slecht wegdek, loopt.
Antwoord }
#9
Fujin en Taifun zijn heel vergelijkbaar. De zithoogte is ongeveer 33cm. De zithoogte van de CHR is 52cm.

Dit verschil is goed merkbaar. Je kunt gewoon net iets gemakkelijker sommige verkeerssituaties overzien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#10
Ik merk in de Velomobiel, zithoogte 10cm, wel dat ik echt moeilijk zicht heb over de hoge bermen. Het lijkt wel of die steeds minder frequent gemaaid worden. Daardoor moet ik dan wat langzamer rijden. Ik heb zo'n 20 jaar op diverse lage racers rond gereden. Ja, het overzicht is minder. Je kijkt niet meer door een auto heen, bepaalde heggetjes e.d. daar kijk je niet overheen inderdaad.

Voorrang nemen, dat deed ik niet met de lage racer, het erop gokken dat ze je wel zien ook niet.

Op de hoge racer, zithoogte 60cm, kijk ik inderdaad wel een stukje verder. Bij een normale auto kan ik er doorheen kijken, bij een hoge niet. Soms kies ik bij een oversteekje bewust voor de autostrook omdat ik op het fietspad achter het gras verstopt ben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , martinus
#11
(23-May-2024, 09:24 PM)Jeroen S schreef: Ik merk in de Velomobiel, zithoogte 10cm, wel dat ik echt moeilijk zicht heb over de hoge bermen. Het lijkt wel of die steeds minder frequent gemaaid worden. 
Klopt, da's goed voor de insecten... maar sommige provincies en gemeenten moeten even leren dat 30 meter voor een kruising maaien toch wel een strak plan is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#12
Ik rij nu op een Challenge Chamsin. De stoel staat in de positie zoals Hans hem heeft afgeleverd, ik geloof halverwege tussen de uitersten. Daarmee zitten mijn ogen op een vergelijkbare hoogte als de ogen van het merendeel van de automobilisten. Dit vind ik een prettige hoogte omdat het makkelijker oogcontact maken is. Helaas verSUVt het automobielbestand en komt het steeds vaker voor dat er op mij neergekeken wordt. Op deze hoogte is het over het algemeen goed te doen om over ongemaaide bermen heen te kijken.

De bermen worden inderdaad minder gemaaid, dat is beleid. Dit is veel beter voor de biodiversiteit, omdat de bloemen insecten voeden en de insecten vogels (korte verhaal). Die bloemen zijn ook nog eens mooier. Daarnaast is het ook minder werk, dus goedkoper. Ik vind het wel nuttig als de eerste 40/50 cm wel gemaaid wordt, omdat anders door het scheef hangende hoge gras een deel van het fietspad minder bruikbaar wordt.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#13
Ik vind het vaak ook mooier staan, zo'n haag van 'onkruid' in de bermen. Dat fietst ook een stuk fijner dan langs een secuur gemaaid strookje.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Als natuurliefhebbber ben ook vóór wilde planten en ongemaaide bermen hoor. Alleen is een nadeel dat ik vanaf mijn lage ligfiets dan minder zie.

(in onze tuin maaien we het gras ook niet meer, alleen nog een looppad en een stukje bij de tuinstoelen. Gras is dus lekker hoog, wilde bloemen, bloeiende klaver, het blijjft veel groener dan eerst, en er zijn meer insecten).
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , martinus
#15
(24-May-2024, 05:58 PM)PieterTrapt schreef: Als natuurliefhebbber ben ook vóór wilde planten en ongemaaide bermen hoor. Alleen is een nadeel dat ik vanaf mijn lage ligfiets dan minder zie.

(in onze tuin maaien we het gras ook niet meer, alleen nog een looppad en een stukje bij de tuinstoelen. Gras is dus lekker hoog, wilde bloemen, bloeiende klaver, het blijjft veel groener dan eerst, en er zijn meer insecten).

Het maaibeleid is in het belang van bio diversiteit steeds vaker, dat de linker kant van de weg in een andere week gemaaid wordt dan de rechter. Insecten hebben dan de mogelijkheid om over te steken naar een ongemaaide berm.
Wel wordt vaak alleen de eerste meter gemaaid aan beide zijdes. Dit in het belang van verkeer en zichtbaarheid.

Helaas gebeurd dit nog lang niet overal.

Niels, geschoren, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#16
(23-May-2024, 05:01 PM)PieterTrapt schreef: Dag medefietsers, mijn ligfiets is een Challenge Taifun, een prachtig gelijnde lage ligfiets.

Probleem is dat 'ie wel erg laag is. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook buiten. Ik kan maar nauwelijks over heggen kijken, en zelfs ongemaaide bermen belemmeren het zicht. Dat voelt niet echt relaxed.

Ik denk dus aan overstap op een hoge ligger. Maar alleen als dat zinvol is! Wat zijn jullie ervaringen met hoge ligfietsen, heb je daarop echt meer overzicht? Voel je je veiliger op een hoge ligger?

Laat het me weten! Dank!

Pieter,
Vanwege het betere overzicht ben ik onlangs overgestapt van een Hurri naar een 24" Furai. Het overzicht op de Furai is duidelijk beter. Om de zichtbaarheid voor anderen te verbeteren heb ik er toch een vlaggetje opgezet. Waarschijnlijk zal een 26" Chamsin nog beter zijn, maar is voor mij net te hoog. Overigens blijft overzicht een hekel punt bij een ligfiets. Bij grotere niet-voorrang-rotondes en drukke kruispunten zonder verkeerslichten stap ik vaak af en steek ik te voet over.

Groeten, Henk
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Hoekie
#17
Ik heb een Raptobike lowracer, Hurricane en M5 M-racer, met alle drie rij ik door Rotterdam, Utrecht en daar buiten. Ik ga er wel altijd van uit dat ik over het hoofd gezien wordt, maar ik voel mij nooit onveilig. Bij drukke-onoverzichtelijke punten stap ik af, maar ik probeer deze te vermijden en plan mijn routes zoveel mogelijk over fietspaden.
Antwoord }
#18
Ik heb vandaag een stukje gefietst op de M5 (26/20 ?) van @fietsbennie - was een leuke mini-meeting Big Grin  Ik keek makkelijker over heggen, maar het op- en afstappen was lastiger
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#19
(26-May-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb vandaag een stukje gefietst op de M5 (26/20 ?) van @fietsbennie - was een leuke mini-meeting Big Grin  Ik keek makkelijker over heggen, maar het op- en afstappen was lastiger

Zithoogte is ongeveer 55cm als ik het goed heb.

Ik vind een onderstuur altijd lastiger met het op- en afstappen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , martinus
#20
(26-May-2024, 05:55 AM)gideon schreef: Ik ga er wel altijd van uit dat ik over het hoofd gezien wordt,
Dat lijkt me sowieso een verstandige instelling in het verkeer, zeker voor degenen die geen ton staal meenemen om de gevolgen van eventuele fouten af te wentelen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , gideon
#21
Ik vond de Challenge een mooie fiets. Allereerst al om te zien.

Voordelen:
 - bovenstuur is even wennen met opstappen, maar is makkelijker dan mijn eigen. 
- dat ik benen aan de grond kan houden en kan blijven liggen, ideaal voor de stoplichten. 
- ik had het idee dat ik minder weerstand voelde maar zeker weten doe ik het niet, daar was rondje te kort voor. 

Eerlijk moet ik toegeven dat hij wat zenuwachtig reageerde en ik telkens moet corrigeren. Maar komt dat door de fiets of het smalle stuur waardoor hij directer reageert?

Je neemt deze niet zo makkelijk aan de hand mee bijvoorbeeld op stations of stadscentra.

Op de hobbelweg (Vierzonenweg) voelde ik elke straatklinker in de rug. Maar dat zou ook door de banden kunnen komen aldus Pieter.

Afstappen is inderdaad een dingetje, daar ik inmiddels gewend ben om alvast  been erover te zwaaien vlak voor het stoppen. Dat lukt met een bovenstuur niet. Ben benieuwd hoe deze fietst met zo'n Duits stuur erop.

Ik ben wel benieuwd hoe ik na een tochtje van 100 kilometer ofzo ben van mening. De verbouwing maakt vorderingen boven dus wie weet tijg ik wel een keer richting het noorden..
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#22
De handfiets is voorlopig de enige ligfiets waar 'k op kan fietsen vanwege de enkelbreuk en de hoogte is gemeten met dubbel kussen 20 cm..
Week geoefend in centrum Maastricht met hoofdzakelijk toeristen,studenten,allerlei soorten oude weggetjes,struikjes,veel auto's,bussen,busjes en fietsers en thuis over de dijken langs de Maas met veel wandelaars,honden,kinderen en electro-fietsers.
Vaste regel: Ik ben niet zichtbaar!
Dus bij gevaarlijke plekken in de ankers,opletten,reageren en aanpassen aan 't verkeer en weer optrekken en verder.
Die eene keer dat het zo fout ging dat m'n enkel afbrak was het moment dat mensen me wel zagen,stil stonden (met oogcontact) en 't moment dat ik de bocht om kwam toch gingen lopen waardoor ik uit moest wijken en op 'm plaat ging..tja.
Ik kijk zover 't kan 180 graden en gebruik de spiegels altijd,of het nu de Optima Eagle/heel hoog,Dries Baron/laag of zoals nu de Varna/heel laag is.
Antwoord }
#23
Op de Handbike heb ik wel altijd een vlaggetje.

Ik kreeg/krijg met de Handbike zelfs voorrang als ik het niet heb.

Zowel met de benen-naar-voren-lig-handbike als met de Kneesit.

Ik vind juist dat ik opvallend vaak wel goed gezien word.
Zou zo'n vlaggetje......... Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#24
(26-May-2024, 10:24 PM)Fietsbennie schreef: Ik vond de Challenge een mooie fiets. Allereerst al om te zien. .... Op de hobbelweg (Vierzonenweg) voelde ik elke straatklinker in de rug. Maar dat zou ook door de banden kunnen komen aldus Pieter.

Ja ik merkte dezelfde verschillen, op Fietsbennie's M5 26/20 ten opzichte van mijn ongeveerde Taifun op Kojak bandjes....
-de M5 is comfortabeler door de grotere wielen, de banden en de vering-met-rubbers
-opstappen en wegrijden op de M5 is lastiger
-overzicht is beter door hogere positie
-het M5 onderstuur rijdt rustiger dan het Taifun bovenstuur

Twee heel verschillende ligfietsen! Dank aan Fietsbennie voor de uitnodiging, de koffie en het rondje fietsen
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#25
Fietsbennie rijdt op een M5 Street Legal (van Speedliner), met voor een 451 (20") en achter een 622 (28") wiel. Dat is een ouder model dan den 26/20 Smile

Dat is mijn 'stadsfiets'. Heerlijk relaxed rijden, en hoog genoeg dat ze niet kunnen klagen dat je zo laag bent.
Antwoord }
#26
(27-May-2024, 06:19 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Handbike heb ik wel altijd een vlaggetje.

Ik kreeg/krijg met de Handbike zelfs voorrang als ik het niet heb.

Zowel met de benen-naar-voren-lig-handbike als met de Kneesit.

Ik vind juist dat ik opvallend vaak wel goed gezien word.
Zou zo'n vlaggetje......... Big Grin

Hier ook een vlaggetje..en ja, 't klopt wat je zegt,soms ga ik over de stoep vanwege het verkeer en voetgangers verontschuldigen zich omdat ze niet op tijd opzij gingen,uiteraard bedank ik hun vriendelijk en ga bij de eerste beste gelegenheid het fietspad weer op,de omgekeerde wereld zeg maar Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM