Klikpedalen omhoog trekken tijdens het trappen?
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.
Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep .
Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
(15-Jun-2024, 06:18 AM)bucovaina schreef: Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.
Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep .
Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?
Het is niet alleen omhoog trekken; je kan kracht bijzetten (vanuit je onderbenen) in iedere traprichting. Dus eigenlijk constant. Dit heet dacht ik rond fietsen.
Je kan ook de houding van je voet aanpassen aan de traprichting, zodat je in iedere traprichting de maximale kracht uit je onderbenen kan halen. Ik dacht dat dit enkelen heette.
Fietsen is niet simpel. :-)
In mijn wedstrijdtijd focuste ik op rondtrappen (de coördinatie hiervan moet je aanleren); nu fiets ik recreatief en is hard fietsen minder van belang. Mijn focus ligt meer bij: het doel is de weg; hoewel koffie nog steeds een goed doel blijft.
Niels, rondje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.648
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2090
1978 x bedankt in 769 berichten
Heb je wel eens hondenpoep onder aan de schoenen gehad? En deze proberen af te vegen aan een stoeprand? Die tip kreeg ik ooit eens zo te fietsen met klikpedalen.
Berichten: 1.983
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29535
2894 x bedankt in 1293 berichten
Ik rij nooit op mijn uiterste, niet voor lang in ieder geval.
Ik gebruik het kunnen trekken als hulp om bij optrekken sneller op tempo te komen, eigenlijk heel vaak op mijn eerste rechte stuk, als mijn spieren net aan het wakker worden zijn.
Doordat ik het daar bijna dagelijks inzet is het gewoon aan het worden en gebruik ik het in de rest van de rit ook steeds vaker eventjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Trekken is nuttig wanneer je snel wil accelereren, maar minder efficiënt (er moet meer energie in voor dezelfde hoeveelheid vermogen aan de pedalen). Ik gebruik het dus alleen als ik echt wil sprinten.
Gebruik de zoekfunctie ook even, er is eerder veel over geschreven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
Ik sprint weinig. Maar als ik een mooie (lange) rechte weg heb en ik merk dat ik net onder mijn ideale snelheid fiets (35 km/h i.p.v. 37 km/h) zal ik niet harder gaan trappen maar dat verschil gaan overbruggen met een beetje trekken. Of liever gezegd, zoals Niels rondtrappen. Het lukt bijna altijd en eenmaal op de juiste snelheid verdwijnt het rondtrappen vanzelf weer.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Ik merk wel dat ik met 140mm cranks het moeilijker/lastiger vind om mooi rond te trappen dan met 150/155mm cranks.
Dit zou een reden kunnen zijn om ooit een keer te gaan proefrijden met een Snoek-L.
Ik vind 140mm wel kort.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
821 x bedankt in 356 berichten
Ik rijd sinds een maand ook met 140mm cranks en vind het heerlijk. Gemiddelde trapfrequentie is wel met 10 omwentelingen/minuut omhooggegaan.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
16-Jun-2024, 12:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 12:43 AM door 365cycle.)
(15-Jun-2024, 06:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind 140mm wel kort.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
16-Jun-2024, 09:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 09:05 AM door Wim -de roetsende.)
(16-Jun-2024, 12:42 AM)365cycle schreef: Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.
Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm.
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
16-Jun-2024, 10:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 10:42 PM door 365cycle.)
(16-Jun-2024, 09:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm.
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag? Yes. Helaas is het echter geen garantie dat het voor iedereen "werkt". Daarnaast denk ik wel dat het een compromis is. Ik ga in m'n volgende fiets wel weer beginnen met 150, en die lengte komt ook in de QV. In de QV wil ik iets makkelijker koppel kunnen leveren, en ik wil in alle velomobielen dezelfde cranklengte hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|