Ervaring eerste rit naar het werk
|
Berichten: 1.404
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2678 x bedankt in 1263 berichten
Helemaal niks doen is niet goed, maar gas terug is misschien wel verstandig. Hangt ook wel samen met hoe hard je verder ook aan vakantie toe bent. En in Frankrijk kan het knap warm zijn, dat is ook wel even omschakelen. Je moet tegen een berg op niet gaar koken in je schil. Afhankelijk van waar je heen gaat en hoe het fietsen daar is, kan het heel gemoedelijk zijn, of deels knap stijl, veel langere klimmen dan je gewend bent. Dat vraagt ook weer aanpassingen van je lijf.
Niet te veel willen, langzaam kom je er zeker, snel niet altijd. Bij lange ritten, rustig beginnen, te langzaam voor je gevoel. Dan heb je op het eind nog wat.
Kijk eens in de omgeving van je vakantiebestemming of je een voi verte kan vinden, oude spoorlijnen, waar nu fietspad ligt. Ik had in de Ardeche het geluk dat er een hele mooie vlak lange de camping liep. Had een Trekkingbike mee. 1 kant op ging het via heel kleine waterdoorlaten onder de weg en het spoor door. Met een VM niet te doen. De andere kant op prachtig fietsen, met een schitterend onverwacht wijds uitzicht na een tunnel. Was een fantastische fietservaring. De beroemde Gorges, daar mag je wel fietsen, maar het was mij daar onaangenaam druk.
Ik vind het ook wel leuk om met de fiets de omgeving wat te verkennen en dan vrouw en kinderen mee te nemen naar de mooie plekjes.
Googlemaps geeft ook in Frankrijk wel een beetje een beeld van wat je kunt verwachten. Hoewel het zou kunnen, viel bij mij meestal de keus op een andere fiets als de Velomobiel.
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
[/quote]
Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
[/quote]
Als herstel je doel is, dan is niets doen niet handig. Je spieren verstijven en de afvalstoffen blijven zitten.
Je spieren zijn 'beschadigd' door het hoge vermogen wat je geleverd hebt. De beschadigde cellen moeten afgevoerd worden en ook het zuur, wat bij het leveren van hoog vermogen is achtergebleven, moet afgevoerd worden.
De bloedstroom voert zuur en beschadigde cellen af en breng herstelmateriaal.
De bloedstroom wil je op gang houden zonder de cellen te beschadigen of het aanmaken van nieuw zuur. Die doe je het beste door te blijven bewegen (fietsen) op laag vermogen. Omdat een lage trapfrequentie een piekbelasting op je spieren geeft doe je dit het beste door je trapfrequentie hoog te houden.
Rustig fietsen kan mentaal lastig zijn; je hebt meer tijd om te genieten van waar je fietst.
Niels, druktemaker, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen
Berichten: 5.308
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10346
8003 x bedankt in 3957 berichten
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt.
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 961
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1612 x bedankt in 867 berichten
Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
(24-Jun-2024, 05:11 PM)melle z schreef: Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.
Daar valt zeker ook iets voor te zeggen!
Berichten: 2.650
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2769
3102 x bedankt in 2159 berichten
(24-Jun-2024, 03:50 PM)365cycle schreef: (23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt.
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam.
Volgens mij reed ik met de QV zo'n 25km/u wanneer ik onder de 60 watt blijf. Hebben jullie ook die ervaring?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Ha! Na 8 weken, misschien niet eens iets over het velomobielen zelf maar over wat dat met je lichaam doet na niet meer speed pedelec-en (assisted 45km/h rijden) en te velomobielen in de plek. Vandaag dus merkt de eerste persoon in mijn entourage op dat ik gewicht verloren ben . Eigenlijk ben ik maar een dikke anderhalve kilo kwijt geraakt. Eerst was het meer, maar sinds een dikke week neem ik ook creatine in en dan neemt je gewicht meer toe omdat je spieren meer water vasthouden (je kan erover debateren of je dat al dan niet wil in een velombiel, maar goed). Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Niet dat ik zo hard met mijn lichaam/uiterlijk bezig ben, maar wel leuk!
Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(27-Jun-2024, 03:57 PM)bucovaina schreef: Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Als ik je verhalen zo lees, zou je inderdaad wel wat spieropbouw gehad moeten hebben. Je hebt zeker niet even huidplooien gemeten twee maanden geleden?
Citaat:Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Brr, whey.. krijg je echt geen soort ontbijt weg voor het fietsen?
Vergis je niet dat ook fruit en studentenhaver de nodige suiker bevatten. Uiteraard ook, in tegenstelling tot de suiker die je ervoor laat staan, vezels en vetten. Goed bezig!
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
@bacchus: huidplooimeting heb ik niet gedaan. De laatste jaren was er toch een beetje een buikje beginnen vormen, dat is gewoon weg. Nog niet helemaal maar ik vermoed met de maanden dat er nog wel wat af zal gefietst worden.
Kwestie van whey: Mijn wekker staat om 05:00 en omdat mijn commute nu langer duurt dan ervoor, minimaliseer ik mijn tijd dat ik thuis "wakker word". Alles ligt 's avonds al klaar inclusief gesmeerde boterhammen voor op het werk. Die shake maak ik oa in die tien minuten. Dan heb ik toch al iets binnen eer ik ongeveer anderhalf uur later achter mijn bureau zit. Een uurtje later of zo, eet ik wat boterhammen en 's middags nog wat.
Mijn suikerinname kan ik nog wel wat aan doen. Maar goed, afgelopen 8 weken best al een "big change" gedaan, alles op zijn tijd zeker?
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
01-Jul-2024, 03:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jul-2024, 03:56 PM door bucovaina.)
Je kan jezelf inderdaad helemaal suf trappen op een Stromer. Het hangt er allemaal maar van af hoe hard je zelf wil trappen en hoe je motor ingesteld staat.
Mocht ik die Stromer trouwens niet gehad hebben, had ik waarschijnlijk nooit zoveel beweging gehad de afgelopen jaren. Zonder batterij had niet eens half overwogen. Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.
Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(01-Jul-2024, 03:56 PM)bucovaina schreef: Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.
Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat
Zeg je hier nou toch dat je met de Strömer te weinig conditie hebt opgebouwd om dagelijks in een vm te kunnen rijden?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
01-Jul-2024, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jul-2024, 08:54 PM door bucovaina.)
Klopt. De ik was lui geworden en de sensor stond te gevoelig ingesteld en ondersteuning te hoog. Ik had beter wat meer moeite gedaan.
En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. Ik had waarschijnlijk op termijn de ondersteuning toch hoger en hoger gezet om uiteindelijk toch zelf niet veel meer te doen.
Berichten: 2.650
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2769
3102 x bedankt in 2159 berichten
(01-Jul-2024, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV.
Mooi om te zien dat je verkocht bent.
Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 646
2398 x bedankt in 1113 berichten
(01-Jul-2024, 09:16 PM)Hardloper schreef: (01-Jul-2024, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV.
Mooi om te zien dat je verkocht bent.
Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Ja, herkenbaar. Deur tot deur met het OV (en misschien 100 meter lopen) doe ik als alle aansluitingen meezitten 1 uur en 25 minuten van huis naar werk. Maar je wil natuurlijk een metro eerder pakken naar het station voor het geval dat de trein een keer op tijd is. En de kans is groot dat je de metro net mist na aankomst met de trein.
Een realistische reistiijd is eerder 1 uur en 55 minuten.
Met de VM doe ik er 1 uur en 45 minuten over (en 's winters ongeveer 2 uur). Voordeel: Niet als haringen in een ton in het OV. Hierdoor veel minder vaak verkouden etc.
Nadeel: Ik kan niet anderhalf uur naar podcasts luisteren.
Oh, nog een voordeel: Ik beweeg veel meer
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Het heeft niet veel zin denk ik om te blijven argumenteren.
Anders misschien even terug naar de oorspronkelijke bedoeling van mijn topic? Min of meer een "logboek" bijhouden van beginnen met velomobielen?
Op deze moment heb ik daarover niet heel veel nieuws rond te vertellen. Ik zit ergens op een camping in de Loire streek. Volgende week nog een weekje verlof maar dan thuis. Ik hoop dan eens een langere rit te maken want buiten woon-werk heb eigenlijk bijna niets gedaan.
Berichten: 1.404
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2678 x bedankt in 1263 berichten
Ik ben blij dat het zo goed kan komen.
Maar weer even terug naar het eigenlijke thema. Misschien goed om de rust van de vakantie eens te gebruiken om een leuke bestemming te kiezen voor een langere rit. Daarbij weten we dan nog niet wat je ambities zijn, maar dat deert niet.
Bij mij helpt het bij lange ritten vaak als ik iets van een doel heb. Dat mag best een heel vaag doel zijn, soms is het ook iets concreets. Bijvoorbeeld een bepaalde plaats, misschien een rit naar de Kust (geen idee hoever dat voor je zou zijn..) Naar vrienden of familie, naar een plekje wat je kent, waar je iets mee hebt. Maar in ieder geval iets wat je tijdens het rijden een beetje inspireert.
Iets wat je verder helpt als je denkt, wat is het nog ver, wat heb ik hier nu voor rotweg uitgezocht, en dan regent het ook nog. Of als je per ongeluk een van die vreselijk steile bergjes op je weg treft.
Voor ons is de Loire ook best een bekende vakantiebestemming, vorig jaar zaten we iets buiten Gien. In een rustig stuk van de Loire. Mooi fietsen en ook lopen langs het de Pont Canal van Briare. Daar in de buurt loopt ook een fietspad langs een oud stukje kanaal. Prachtig plekje. Van Briare naar Chatillon sur Loire. Orleans vonden de kinderen ook indrukwekkend.
Berichten: 74
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
128 x bedankt in 67 berichten
''Het is gewoon zuur dat de infrastructuur hier k*t is, '' Ik vind het echt super fenomenaal hoe Nederlanders (of niet) kunnen zeiken en een zeer gewaardeerd orgaan vergelijken met een hmmm slecht fietspas/ wegdek etc.
Maar ik zeg: Carpe diem
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7391
2524 x bedankt in 1193 berichten
(02-Jul-2024, 06:47 PM)bucovaina schreef: Anders misschien even terug naar de oorspronkelijke bedoeling van mijn topic? Min of meer een "logboek" bijhouden van beginnen met velomobielen?
Op deze moment heb ik daarover niet heel veel nieuws rond te vertellen. Ik zit ergens op een camping in de Loire streek. Volgende week nog een weekje verlof maar dan thuis. Ik hoop dan eens een langere rit te maken want buiten woon-werk heb eigenlijk bijna niets gedaan.
Inderdaad en dus heb ik wat verplaatst.
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Vandaag de eerste echte rit naar het werk terug na 2 weken vakantie en eigenlijk zo goed als niets gedaan om de conditie te onderhouden, en dat voel ik ook echt wel. Vanmorgen was ik meteen buiten adem maar de benen konden wel mee. 2 weken geleden was dat heel anders. Dan was de vermoeidheid in mijn benen de "zwakke schakel". Ik vermoed dat ik binnen 2 weken wel ongeveer terug zal staan waar ik stond.
Vandaag ook een hele lange dag op het werk gemaakt. Om 7u was ik er al en nu zit ik er nog. Morgen wordt toch even uitslapen, want ik moet zometeen nog ruwweg 1h10min naar huis trappen en ik ga ook rustig aan doen gezien ik weer 2 weken niets gedaan heb.
Nu, mijn doel om fit te zijn tegen dat ik de QV heb zal zeker wel slagen. Ipv september, ga ik hem december hebben ...
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Ondertussen zijn we weer een paar weken verder. De teller staat nu over de 1400km. Nu merk ik dat de gemiddelde snelheid wel wat omhoog begint te gaan. Alleen de laatste tijd gaat het weer naar beneden. Dat komt omdat ik mijn cadans omhoog probeer te krijgen en ik merk dat ik sneller zou kunnen als ik de cadans zou verlagen, maar ik hou vast aan toch mijn cadans omhoog krikken . Vandaag en gisteren is het echt wat ingezakt omdat eergisteren ik een wat langere rit moest doen en me toch had laten vangen aan snel rijden. Normaal doe ik ritten van ~30km en eergisteren plots 50km gedaan aan ongeveer dezelfde snelheid als anders. Tja dat breekt zuur op voor de rest van de week . Deze ochtend ook wel echt extreem traag gereden. Ik zit terug aan de tijd die ik helemaal in het begin reed . Maar goed, de rest van de week uitrusten en dan kan ik er maandag weer tegenaan.
Wat ik eigenlijk al wel wist wordt me nu ook bevestigd, dat leren rijden met een VM best een heel proces is.
Ook heb ik eens een rit gedaan (die van 50km) puur een route de brouter.de me had voorgesteld. Ik moet zeggen dat me die best heel goed beviel. Als ik tijd heb, ga ik mijn route van/naar het werk ook eens kritisch bekijken. Misschien komt brouter.de met een beter alternatief.
Berichten: 5.308
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10346
8003 x bedankt in 3957 berichten
Als je merkt dat je sneller wordt is het vaak de moeite om langere routes ook weer eens opnieuw te bekijken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
(24-Jul-2024, 12:26 PM)365cycle schreef: Als je merkt dat je sneller wordt is het vaak de moeite om langere routes ook weer eens opnieuw te bekijken.
Dat is toevallig exact wat ik nu aan het doen ben . Ik heb 2 serieuze hellingen. De langste en zwaarste is waar ik 7 minuten over 1km doe (~8km/h). Volgens mij kan ik me daarvoor dik 2,5km omweg permitteren zonder trager te zijn, genomen dat ik 22km/h gemiddeld rijd over dat traject wat best haalbaar moet zijn.
Berichten: 2.650
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2769
3102 x bedankt in 2159 berichten
@bucovaina probeer ook gewoon te genieten van hoe het aanvoelt. En eventueel de frisse wind door je hoofd. Probeer niet de getallen / data je leven te laten overheersen. Voor mijn gevoel ben je heel erg bezig met alles uit te kristalliseren en minder met de dag te nemen zoals hij komt.
Sinds dat ik minder bezig ben met de cadans / snelheid enzo. Geniet ik meer van de ritten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 492
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 71
928 x bedankt in 459 berichten
Het valt reuze mee hoor. Ik kijk ondertussen niet vaak meer naar de Garmin Connect, ook niet echt meer naar de gemiddelde snelheid. Het gebeurt wel zoals vandaag dat ik toch eens wilde kijken hoe snel het ondertussen ging en een update wou maken van mijn vooruitgang. Ik loop er heus niet elke dag op te kijken, maar zoek het rapportje wel eens graag op om hier een screen shot te posten.
Langs de andere kant is het mijn woon-werkverkeer en hoe snel ik terug thuis ben, heeft wel degelijk impact op hoe de avond verloopt met die 2 kleine koters. Die moeten ook eten hebben en geëntertained worden en zo. Dus ja, in zekere zin maakt het wel uit hoe snel ik thuis raak. Als ik - mits normale inspanning - mijn tijd van 1:10 naar 1:00 kan krijgen of zelfs minder, graag dan. Gisteren was ik ook echt doodmoe toen ik thuis kwam. Dat helpt ook niet om de avond deftig door te komen.
Nu vandaag komt het vooral omdat mijn benen heel erg moe zijn en ik eerder deze week een positieve ervaring had met brouter. Die had een mooie route voor me gemaakt waar ik lang rechtdoor kon rijden. Dus straks probeer ik eens volgens brouter naar huis te rijden. We zien wel wat het geeft .
Berichten: 1.404
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2678 x bedankt in 1263 berichten
Gewoon een ouderwetse kaart, of google maps kan ook helpen. Soms zijn er gewoon minder voor de hand liggende alternatieven te vinden, maar zijn die voor automobilisten wat verstopt. Probeer eens een paar routes te vinden die parallel lopen met jou route. Begin en eindpunt net wat verschuiven. Soms vind je dan een optie die ook goed loopt.
Ik herken de situatie wel met jonge kinderen en ook de partner wat ontlasten die ze al een groot deel van de dag onder haar hoede heeft. Inmiddels zijn ze groot en kunnen ze alles zelf, maar met een tweeling heb je alles dubbelop. Dat was best pittig.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|