Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De kogel is door de kerk (tromgeroffel)
#1
Vandaag wat problemen tijdens de testrit met de ketting van de 20" Quest gehad maar 's middags door Oeter gedepanneerd geweest. De terug rit ging dus wel zoals voorzien. Hoewel die 20" Quest erg comfortabel reed tegenover de Carbon Quest en hij veel stiller reed, vind ik hem toch echt veel te traag. Surprise, surprise, I know, maar the proof of the pudding is in the eating. Ook halverwege de thuisrit begonnen de knieën ook nog zeer te doen. Dan is de fun er wel af. Ook reed ik 1u20 naar huis terwijl dat anders rond de 1u10 zit. PR nét onder het uur, maar dat hou ik voorlopig geen 2 dagen vol dus telt niet echt helemaal. Op mijn heen rit naar het werk, zit ik normaal op 1u20 (bergop) dus ik zou er minstens ook nog 10 minuten bij moeten tellen, waarschijnlijk meer.

Dus ja wat dan? Want ik zit met de huur van de Carbon Quest die zou doorlopen tot de QV geleverd wordt.

Wel, [insert tromgeroffel] [insert bombshell] ik heb de QV gelaten voor wat hij is en geannuleerd. Ergens met spijt in het hart Sad want ik vind het een hele leuke VM maar ik moet het zeggen zoals het is, ik ben niet de sterkste rijder. De QV is nog zwaarder dan de 20" Quest waar ik nu mee reed en dat was al serieus trappen vond ik persoonlijk. Ik vermoed dat ik ook met de QV minder snel ga zijn dan met de Carbon Quest. Om er dan toch maar vast te houden aan een QV en een motor in te laten bouwen om dat gewicht en gebrek aan power te compenseren, voelt niet juist aan. 

Het wordt dus een Bűlk[einde tromgeroffel]. Hoewel ik nog ergens moeite heb met het idee van de QV los te laten (ik zag het zo voor me met de kleinste achterin, snif ?), weet ik dat ik blijer ga worden van de Būlk omdat ik hem 95% van de tijd voor woon-werk ga gebruiken zonder passagier, zware belading en op de baan wil kunnen rijden zonder teveel het verkeer op te houden. Het besef is toch gekomen dat een Bűlk dan een logischere keuze is. De kinderen moete 's morgens ook naar school dus dat doe ik dan met de fietskar en die laat ik achter aan de schoolpoort om dan in volle efficiëntie verder te knallen naar het werk.

En misschien nog een leuke bijkomstigheid, het is een stock Bulk, dus hij staat al bij velo-cars. De papierwinkel voor de leasing moet nog in orde worden gebracht en zo, dan klaar zetten en afhalen. Niks wachten tot eind september/december. Dus ik vermoed dat als het echt mee zit, dat ik hem volgende week al kan hebben.

En wie weet, over 3 jaar loopt de lease van mijn Bűlk af. Tegen dan zijn mijn benen misschien in omtrek verdubbeld, lease ik een nieuwe en ruil ik de Bűlk voor een verlengde QV Big Grin 
Antwoord }
#2
Gefeliciteerd en vooral..veel plezier!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Verrassende wending. 

Gefeliciteerd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Proficiat. Ik denk dat niemand dit zag aankomen. Of vergis ik me nu?

Ik ben nu benieuwd of je laatste QV naar de laatste bestelling gaat. Aangezien ze al begonnen zijn met die van jou.

En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. Gewoon al het feit dat de vraag is of hij nog nieuw gemaakt gaat worden. Zal de QV moeilijker worden om aan te komen verwacht ik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Goede keuze voor een driewieler boven de QV! Waarom specifiek de Bülk boven m'n het Drontense gamma?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(30-Jul-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. Gewoon al het feit dat de vraag is of hij nog nieuw gemaakt gaat worden. Zal de QV moeilijker worden om aan te komen verwacht ik.

Meervoud? 

Bij mijn weten is er maar 1, en dat is de mijne  Big Grin
Een vriend wil hetzelfde gaan doen, maar daar moet nog aan begonnen worden.

Gefeliciteerd met de keuze voor een Bülk. 
Direct kunnen rijden is ook erg fijn, en ja hij is sneller dan een QV (en ook sneller dan een Carbon Quest). QV kan wel harder de bocht om, en is veel praktischer qua bagage, maar zo heeft ieder model zijn voor- en nadelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Heb je trouwens al met de Bülk proefgereden?

Ik meende namelijk dat jou de proefrit met de QV goed was bevallen.

En nu lijkt het alsof je op basis van alleen het gewicht de QV gaat afzeggen, terwijl het rijden met een oude Quest toch echt niet te vergelijken is met een QV ondanks hetzelfde gewicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
De quest is het niet geworden. Verstandig, zou ik zeggen al heb ik nooit een 20" quest gereden. Hij was te duur, te slecht in optische staat en derhalve niet interessant naar mijn idee.

Een oude quest met een even zware doch veel nieuwere qv vergelijken lijkt me appels met peren vergelijken. Twee compleet verschillende fietsen.

Maar dat je een Bulk zou kopen, nouja, leasen, dat had ik dan weer niet gedacht. Denk niet dat het een slechte keuze is, want het ding is snel, leuk ogend en modern.


Hoe zit dat eigenlijk met leasen van zo'n ding in België? Os dat hetzelfde als met een auto? Dus, vast maandbedrag, onderhoud voor leasemaatschappij en na afloop van de leasetermijn weer inleveren. En, is zelf kopen dan niet voordeliger?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
De proefrit met de 20" Quest had dus nut, ook al kwam het erop neer dat je hem niet wilde kopen.

Het feit dat de levertijd van de QV zo onzeker/lang was geworden zal ook niet geholpen hebben met vasthouden aan die fiets.

Gefeliciteerd met de beslissing.
Ik vind het in werkelijkheid mooiere fietsen dan op foto's.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(30-Jul-2024, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Verrassende wending. 

Gefeliciteerd.

Inderdaad, ik had het zelf niet zien aankomen, eerlijk waar. Toen ik de 20" Quest was gaan ophalen bij velo-cars zei Peter me nog dat hij de Bülk stock had staan. Vandaag bestellen, morgen rijden bij wijze van spreken. Peter zei dat de QV in - veralgemening gesproken uiteraard - min of meer in dezelfde snelheidscategorie ziet als een Quest/20"Quest, die weegt gewoon een pak meer, 4 wielen, het helpt niet als je snel wil zijn. Ook met de hellingen die ik heb, maakt dat dus wel een verschil. Ik denk dat dat toch in mijn hoofd de doorslag gegeven heeft.

(30-Jul-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: Proficiat. Ik denk dat niemand dit zag aankomen. Of vergis ik me nu?

Ik ben nu benieuwd of je laatste QV naar de laatste bestelling gaat. Aangezien ze al begonnen zijn met die van jou.

En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. Gewoon al het feit dat de vraag is of hij nog nieuw gemaakt gaat worden. Zal de QV moeilijker worden om aan te komen verwacht ik.

Inclusief mezelf, ik had het ook niet zien aankomen. Ik had in de titel nog iets van "Plot twist" willen zetten, maar vond dat toch iets te click baity Smile .
Ik denk eerlijk gezegd dat ze in VMworld ook blij zijn dat ze deze niet meer gaan moeten produceren. Zou me niet verbazen dat hij van de orderlijst verdwijnt.

(30-Jul-2024, 10:01 PM)Bacchus schreef: Goede keuze voor een driewieler boven de QV! Waarom specifiek de Bülk boven m'n het Drontense gamma?

Had niet specifiek met het Drontense gamma te maken hoor. Vond het ergens zelfs jammer dat het geen velomobiel.nl is geworden maar goed. Het ging hem om de combinatie snelle VM én per direct leverbaar.
(30-Jul-2024, 11:00 PM)Arend-Jan schreef:
(30-Jul-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: ... En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. ...


Meervoud? 

Bij mijn weten is er maar 1, en dat is de mijne  Big Grin

Een vriend wil hetzelfde gaan doen, maar daar moet nog aan begonnen worden.

Gefeliciteerd met de keuze voor een Bülk. 

Direct kunnen rijden is ook erg fijn, en ja hij is sneller dan een QV (en ook sneller dan een Carbon Quest). QV kan wel harder de bocht om, en is veel praktischer qua bagage, maar zo heeft ieder model zijn voor- en nadelen.

Tegen dat mijn lease afgelopen is, gok ik dat er idd 2 rondrijden Wink .

Idd, is wat voor- en nadeel. Ik denk dat ik 95% van de tijd blij ga zijn met de hogere snelheid. Ik kan mezelf behoorlijk ergeren aan "niet snel genoeg kunnen rijden" en "op de baan ipv fietspad rijden voor mijn veiligheid". Gooi er nog een paar opdringerige koplampen bij achter me en ik zit behoorlijk te stressen in de VM. Ik vermoed dat een snelle VM in dat opzicht heel veel goed gaat maken.

Who knows over 3 jaar dat er toch nog een QV naast komt, maar goed. 3 jaar is lang.

(30-Jul-2024, 11:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je trouwens al met de Bülk proefgereden?

Ik meende namelijk dat jou de proefrit met de QV goed was bevallen.

En nu lijkt het alsof je op basis van alleen het gewicht de QV gaat afzeggen, terwijl het rijden met een oude Quest toch echt niet te vergelijken is met een QV ondanks hetzelfde gewicht.

Ik heb geen testrit gedaan met de Bülk, Peter had het wel aangeboden omdat hij een test-Bülk heeft staan maar voor mij was de testrit met de 20" Quest een eye-opener. Ik zou het raar vinden mocht ik alsnog teleurgesteld zijn in de Bülk. Dat extra gewicht van de 20"Quest/QV kunnen mijn benen/knieën echt missen. Misschien ben ik over 3 jaar veel sterker - ik rijd overigens nog geen 3 maanden rond in een velomobiel - en liggen mijn eisen weer helemaal anders en is er mogelijk weer wat nieuws op de markt, wie zal het zeggen.

Ik had wel heel even met de QV test gereden, maar dat was een spiksplinternieuwe die klaar stond voor een klant en dus heel erg kort. Peter vond het OK om er even mee in de straat te rijden maar liefst niet verder. Was ik het helemaal mee eens, je moet maar ergens een borduurtje mee slepen, 't is rap gebeurd bij iemand die toen nog geen 500km in een velombiel had gezeten. Tijdens de testrit - heen en weer in de straat - leek me de QV wel OK te zijn, maar ik vermoed dat als ik er een keertje mee naar het werk had kunnen rijden dat ik alsnog van gedachte was veranderd. Er is 1 helling waar ik in totaal 7 minuten over doe. Dan is een kg of 10 minder best wel aangenaam (al heb ik geen idee hoeveel de Bülk exact weegt).

(31-Jul-2024, 04:36 AM)ZoefZoef schreef: De quest is het niet geworden. Verstandig, zou ik zeggen al heb ik nooit een 20" quest gereden. Hij was te duur, te slecht in optische staat en derhalve niet interessant naar mijn idee.

Een oude quest met een even zware doch veel nieuwere qv vergelijken lijkt me appels met peren vergelijken. Twee compleet verschillende fietsen.

Maar dat je een Bulk zou kopen, nouja, leasen, dat had ik dan weer niet gedacht. Denk niet dat het een slechte keuze is, want het ding is snel, leuk ogend en modern.

Hoe zit dat eigenlijk met leasen van zo'n ding in België? Os dat hetzelfde als met een auto? Dus, vast maandbedrag, onderhoud voor leasemaatschappij en na afloop van de leasetermijn weer inleveren.  En, is zelf kopen dan niet voordeliger?

Ik vermoed inderdaad dat je een QV en een Quest van 25 jaar geleden moeilijk 1 op 1 kan vergelijken. De QV zal wel efficiënter trappen, maar die 10kg extra moeten alsnog omhoog getrapt worden, daar kan ik (letterlijk en figuurlijk Smile ) niet rond.

IVM lease, het is nogal een constructie hoor en ik ben zelf geen kenner ivm loonberekening/fiscaliteit en al, dus als iemand me hier kan corrigeren, feel free. 

TL;DR: als je alles bij elkaar telt voor die fietslease, maandelijkse kost plus restwaarde, koop je die fiets met ruwweg 38% korting. Ik vermoed dat dat minder gaat zijn dan de afschrijving, behoudens dat je er geen zware schade aan hebt.

Volledige versie: traditioneel betaal je in België heel veel belastingen op je loon. Dan zijn er allerlei voordelen alle aard en koterij in de wetgeving verzonnen om zonder belasting werknemers toch voordelen te geven. Zo heb je de über klassieker in België: de firmawagen, liefst inclusief tankkaart waar ik overigens ook van "geniet". Ik denk dat ik zelf netto zo'n 140€/maand geef ik af op mijn loon. Dat is dus inclusief onderhoud, omnium verzekering wegenbelasting, inschrijvingstaks, vervangwagen en om de 4 jaar een nagelnieuwe op de oprit. Ook al ben ik niet pro wagens en vind ik persoonlijk het hele systeem van firmawagens behoorlijk fout, je schiet in je eigen voet als je er niet op in gaat. Voor 140€/maand kom je niet ver als je een wagen wil en er bij voorkeur ook nog mee wil kunnen rondrijden. Puur om een idee te geven wat je ervoor krijgt, (niet om ermee op te scheppen) maar binnenkort staat er een nieuwe elektrische BMW-iX1 voor de deur omdat de vorige firmawagen 4j oud geworden is (en nog perfect in orde is). Mocht ik het zelf moeten ophoesten zou de keuze naar een tweedehands Twingo of zo gaan en ermee rijden tot hij helemaal op is. Ik kan niet veel geld aan een wagen geven, te meer omdat ik veel te weinig kilomteres in de wagen doe en het ook gewoon niet leuk vind. Maar dus vandaar ook dat "de firmawagen met tankkaart" in België een heilig huisje is dat je niet ongestraft kan intrappen. Maar goed dit als achtergrond, ik wijk af: het zogenaamde "cafetariaplan" is ook zo'n constructie om toch zonder belastingen te betalen een voordeel kan geven aan je werknemers (werkgevers moeten het wel aanbieden natuurlijk, het is geen verplichting). Zo kunnen wij bijvoorbeeld een smartphone/tablet voordelig kopen, een computer, investeren in pensioensparen (ook op zich weer een belastingvoordeel), een upgrade doen aan je ziekteverzekering, buiten België je laadpas gebruiken, enz. enz. Maar nu komt het, je kan ook goedkoop een fiets leasen. Je betaalt dan een bepaald bedrag per maand waar je geen belasting op moet betalen op voorwaarde dat je hem effectief gebruikt voor woon-werkverkeer. Zonder woon-werkverkeer kan het ook, maar dan is het veel minder voordelig. Dat woon-werkverkeer wordt overigens in meerdere of mindere mate gecheckt adhv het aantal fietsdagen die je hebt gedaan per jaar. Kom je niet aan ik dacht ofwel 5 fietsdagen per jaar ofwel 1/5e van de tijd (de lat ligt iig erg laag bij ons), dan telt het niet meer en moet je alsnog de volle pot betalen. Overigens bij mijn vrouw haar werkgever word je verwacht 4/5e van de tijd met de fiets te komen. Vind ik persoonlijk logischer, maar goed. Nadelen zijn er uiteraard ook. Het leasebedrag gaat af van je brutoloon. Daar wordt oa je jaarlijkse bonus op berekend (ook weer zo'n fiscale koterij) en later wordt je pensioen berekend aan wat je bruto verdiend hebt in je carrière (denk ik, correct me if I'm wrong). Je hebt later dus ook net dat ietsje minder pensioen. De fiets kan je op het einde van de lease voor ik dacht iets van een 16% van de nieuwwaarde overkopen. Je hebt ook een onderhoudsbudget dat je kan meegeven zodat mogelijke kosten ook mee in de leaseprijs vallen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik niet verwacht zware kosten te hebben aan een velomobiel, zoals je bijv wel kan hebben met een speed pedelec (batterij).

Maar dus, het komt erop neer dat je op het einde van de rit ruwweg 38% krijgt op een nieuwe fiets.

(31-Jul-2024, 06:49 AM)Willeke_IGKT schreef: De proefrit met de 20" Quest had dus nut, ook al kwam het erop neer dat je hem niet wilde kopen.

Het feit dat de levertijd van de QV zo onzeker/lang was geworden zal ook niet geholpen hebben met vasthouden aan die fiets.

Gefeliciteerd met de beslissing.
Ik vind het in werkelijkheid mooiere fietsen dan op foto's.

Jazeker, de 20" testrit heeft m'n ogen geopend wat dat gewicht doet. Ik had deze ochtend zelfs erg veel moeite om een wielrenner bij te houden, die reed niet eens zo heel hard (ergens rond de 30km/h). Ik vroeg me constant af waarom ik op de baan reed, zo traag ging ik. Uiteindelijk 1:28min gedaan over 29km . Met een middenklasse racefiets haal ik dat vermoedelijk ook op mijn traject met mijn benen Doh . Ik ga straks ook nog eens kijken of de remmen niet slepen of zo, ik vind het verschil zó groot, had ik niet verwacht.

Op zich had ik er gerust op willen wachten hoor, maar ik zat wat verveeld met de kosten van de huur, dat ging dan toch wel echt oplopen en zeker nu gezien de 20" Quest voor mijn lichaam/dagelijkse rit/eisen niet echt een optie bleken te zijn in praktijk, heeft allemaal wel bijgedragen tot de "plot twist" Smile


EDIT: even bij HR navraag gedaan wat de minimum was aantal fietsdagen.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#11
(31-Jul-2024, 08:37 AM)bucovaina schreef: Jazeker, de 20" testrit heeft m'n ogen geopend wat dat gewicht doet. [...] Ik ga straks ook nog eens kijken of de remmen niet slepen of zo, ik vind het verschil zó groot, had ik niet verwacht.

Gezien je een 180° getordeerde ketting in de fiets had zitten, naar mij idee best een flink wtf, is er inderdaad goede kans dat er meer mis is, of op zijn minst "niet optimaal."
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#12
Mooi dat je nu snel in je eigen VM kan gaan rijden.

Saillant detail: zonder de leveringsvertraging van Velomobileworld had Peter/Velo-cars ook al zijn Snoek-L staan.
Maar je hebt toch wel minstens proefgezeten in de Bülk? Dat gaf bij mij veel antwoorden.

Hardop denkend: Jan zal dit 'wel mooi' vinden in tegenstelling tot Velomobiel.nl
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(31-Jul-2024, 09:17 AM)Bacchus schreef:
(31-Jul-2024, 08:37 AM)bucovaina schreef: Jazeker, de 20" testrit heeft m'n ogen geopend wat dat gewicht doet. [...] Ik ga straks ook nog eens kijken of de remmen niet slepen of zo, ik vind het verschil zó groot, had ik niet verwacht.

Gezien je een 180° getordeerde ketting in de fiets had zitten, naar mij idee best een flink wtf, is er inderdaad goede kans dat er meer mis is, of op zijn minst "niet optimaal."
Net toch even gaan checken, de wielen draaien gewoon vrij zoals je zou verwachten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
QV is toch een stukje sneller dan die Quest hoor Wink Ik haal als ik terug naar huis rijd over een traject van 35 km toch regelmatig (bewogen) gemiddeldes van 38-39 km/h nu in de zomer terwijl er regelmatig voorrangskruisingen zijn in het eerste deel van de rit.

Mijn andere woon-werk rit van 45 km met een dikke 30 km fietssnelweg kan ik geregeld aan 40 km/h of iets meer gemiddeld rijden.

De Bülk gaat waarschijnlijk nog wel wat sneller zijn op zo'n trajct met fietssnelweg, maar op bochtige trajecten denk ik dat het verschil niet zo veel gaat zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(31-Jul-2024, 09:29 AM)Hoekie schreef: Saillant detail: zonder de leveringsvertraging van Velomobileworld had Peter/Velo-cars ook al zijn Snoek-L staan.
Maar hebt toch wel minstens proefgezeten in de Bülk? Dat gaf bij mij veel antwoorden.

Hardop denkend: Jan zal dit 'wel mooi' vinden in tegenstelling tot Velomobiel.nl

Ik ben maar 1m73, vermoedelijk daarmee dat Peter die niet voorgesteld heeft. Officieel vanaf 1m75. We hebben het er met Peter evenwel niet over gehad, maar het zou ook leuk als mijn vrouw er ook mee kan rijden. Ze is kleiner dan ik. Dan gaat ze al helemaal niet in een Snoek L passen. Ik dacht ook dat de Bülk gemakkelijk verstelbaar was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(31-Jul-2024, 08:37 AM)bucovaina schreef: ...
IVM lease, het is nogal een constructie hoor en ik ben zelf geen kenner ivm loonberekening/fiscaliteit en al, dus als iemand me hier kan corrigeren, feel free. 

TL;DR: als je alles bij elkaar telt voor die fietslease, maandelijkse kost plus restwaarde, koop je die fiets met ruwweg 38% korting. Ik vermoed dat dat minder gaat zijn dan de afschrijving, behoudens dat je er geen zware schade aan hebt.

Volledige versie: traditioneel betaal je in België heel veel belastingen op je loon. Dan zijn er allerlei voordelen alle aard en koterij in de wetgeving verzonnen om zonder belasting werknemers toch voordelen te geven. Zo heb je de über klassieker in België: de firmawagen, liefst inclusief tankkaart waar ik overigens ook van "geniet". Ik denk dat ik zelf netto zo'n 140€/maand geef ik af op mijn loon. Dat is dus inclusief onderhoud, omnium verzekering wegenbelasting, inschrijvingstaks, vervangwagen en om de 4 jaar een nagelnieuwe op de oprit. Ook al ben ik niet pro wagens en vind ik persoonlijk het hele systeem van firmawagens behoorlijk fout, je schiet in je eigen voet als je er niet op in gaat. Voor 140€/maand kom je niet ver als je een wagen wil en er bij voorkeur ook nog mee wil kunnen rondrijden. Puur om een idee te geven wat je ervoor krijgt, (niet om ermee op te scheppen) maar binnenkort staat er een nieuwe elektrische BMW-iX1 voor de deur omdat de vorige firmawagen 4j oud geworden is (en nog perfect in orde is). Mocht ik het zelf moeten ophoesten zou de keuze naar een tweedehands Twingo of zo gaan en ermee rijden tot hij helemaal op is. Ik kan niet veel geld aan een wagen geven, te meer omdat ik veel te weinig kilomteres in de wagen doe en het ook gewoon niet leuk vind. Maar dus vandaar ook dat "de firmawagen met tankkaart" in België een heilig huisje is dat je niet ongestraft kan intrappen. Maar goed dit als achtergrond, ik wijk af: het zogenaamde "cafetariaplan" is ook zo'n constructie om toch zonder belastingen te betalen een voordeel kan geven aan je werknemers (werkgevers moeten het wel aanbieden natuurlijk, het is geen verplichting). Zo kunnen wij bijvoorbeeld een smartphone/tablet voordelig kopen, een computer, investeren in pensioensparen (ook op zich weer een belastingvoordeel), een upgrade doen aan je ziekteverzekering, buiten België je laadpas gebruiken, enz. enz. Maar nu komt het, je kan ook goedkoop een fiets leasen. Je betaalt dan een bepaald bedrag per maand waar je geen belasting op moet betalen op voorwaarde dat je hem effectief gebruikt voor woon-werkverkeer. Zonder woon-werkverkeer kan het ook, maar dan is het veel minder voordelig. Dat woon-werkverkeer wordt overigens in meerdere of mindere mate gecheckt adhv het aantal fietsdagen die je hebt gedaan per jaar. Kom je niet aan ik dacht ofwel 5 fietsdagen per jaar ofwel 1/5e van de tijd (de lat ligt iig erg laag bij ons), dan telt het niet meer en moet je alsnog de volle pot betalen. Overigens bij mijn vrouw haar werkgever word je verwacht 4/5e van de tijd met de fiets te komen. Vind ik persoonlijk logischer, maar goed. Nadelen zijn er uiteraard ook. Het leasebedrag gaat af van je brutoloon. Daar wordt oa je jaarlijkse bonus op berekend (ook weer zo'n fiscale koterij) en later wordt je pensioen berekend aan wat je bruto verdiend hebt in je carrière (denk ik, correct me if I'm wrong). Je hebt later dus ook net dat ietsje minder pensioen. De fiets kan je op het einde van de lease voor ik dacht iets van een 16% van de nieuwwaarde overkopen. Je hebt ook een onderhoudsbudget dat je kan meegeven zodat mogelijke kosten ook mee in de leaseprijs vallen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik niet verwacht zware kosten te hebben aan een velomobiel, zoals je bijv wel kan hebben met een speed pedelec (batterij).

Maar dus, het komt erop neer dat je op het einde van de rit ruwweg 38% krijgt op een nieuwe fiets.
...


Bedankt voor de uitleg.  Vooral de 'kopen voor 18%' maakt het leasen van een velomobiel in Belgie dus een heel interessante optie. Zoiets zouden ze hier ook moeten doen.

EDIT van bucovaina: voor de leesbaarheid geknipt zodat alleen het relevante quote overblijft van mijn eerdere (lange) bericht. Het volledige bericht staat nog intact 6 berichten hierboven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(31-Jul-2024, 09:59 AM)bucovaina schreef:
(31-Jul-2024, 09:29 AM)Hoekie schreef: Maar hebt toch wel minstens proefgezeten in de Bülk? Dat gaf bij mij veel antwoorden.

Ik ben maar 1m73, vermoedelijk daarmee dat Peter die niet voorgesteld heeft. Officieel vanaf 1m75. We hebben het er met Peter evenwel niet over gehad, maar het zou ook leuk als mijn vrouw er ook mee kan rijden. Ze is kleiner dan ik. Dan gaat ze al helemaal niet in een Snoek L passen. Ik dacht ook dat de Bülk gemakkelijk verstelbaar was.

Maakt verder niet uit. Het is jouw keuze om niet te hoeven proef zitten/rijden.

Mooi dat je nu snel in je eigen VM kan gaan rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(31-Jul-2024, 09:52 AM)qv-tester schreef: QV is toch een stukje sneller dan die Quest hoor Wink Ik haal als ik terug naar huis rijd over een traject van 35 km toch regelmatig (bewogen) gemiddeldes van 38-39 km/h nu in de zomer terwijl er regelmatig voorrangskruisingen zijn in het eerste deel van de rit.

Mijn andere woon-werk rit van 45 km met een dikke 30 km fietssnelweg kan ik geregeld aan 40 km/h of iets meer gemiddeld rijden.

De Bülk gaat waarschijnlijk nog wel wat sneller zijn op zo'n trajct met fietssnelweg, maar op bochtige trajecten denk ik dat het verschil niet zo veel gaat zijn.

Héhé, Peter vertelde me gisteren dat jij de sterkste rijder van Nederland moet zijn en dus gemiddeldes haalt die ik niet snel (of nooit vermoed ik) ga halen en al helemaal niet met een QV Smile . Mijn traject is gelukkig hoofdzakelijk rechtdoor, op de rijbaan. Ook niet echt bochten waar ik voluit in zou kunnen gaan (blind, slecht wegdek, ... ). Gewoon buikgevoel hoor, maar ik denk dat ik met mijn traject een stuk sneller ga zijn met een Bülk.

Maar goed, de kogel is sowieso toch door de kerk.

@hoekie: ik had niet echt geantwoord op het "proefzitten": neen niet gedaan. Ergens natuurlijk een gok, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Met de juiste cranks, afstelling zitting, ... . Ik kan me moeilijk indenken dat ik toch teleurgesteld ga zijn over hoe de Bülk rijdt.

De snelle beslissing komt deels ook doordat we 2 kleine kinderen in huis hebben rondlopen. Ik wil niet 2-3 avonden in de week mijn vrouw alleen met de kinderen "opzadelen" (ha opzadelen, dat klinkt best oncomfortabel Big Grin ) omdat ik maar geen keuze gemaakt krijg. Ik verlies best wat tijd met via Aarschot te rijden + het hele proces van afstellen op mijn maat, dan naar huis en uiteraard volgende dag ook weer om om de testfiets in te leveren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
(31-Jul-2024, 10:09 AM)bucovaina schreef: Héhé, Peter vertelde me gisteren dat jij de sterkste rijder van Nederland moet zijn en dus gemiddeldes haalt die ik niet snel (of nooit vermoed ik) ga halen en al helemaal niet met een QV Smile . Mijn traject is gelukkig hoofdzakelijk rechtdoor, op de rijbaan. Ook niet echt bochten waar ik voluit in zou kunnen gaan (blind, slecht wegdek, ... ). Gewoon buikgevoel hoor, maar ik denk dat ik met mijn traject een stuk sneller ga zijn met een Bülk.



Maar goed, de kogel is sowieso toch door de kerk.

Ik vrees dat die informatie onjuist is aangezien ik altijd al Belg geweest ben Big Grin  Aangezien ik al van kind af aan veel fiets zal het waarschijnlijk wel kloppen dat ik bij de sterkste rijders zit, dat wel. Nooit gemeten in een wedstrijd...

Als je een kleiner iemand ook wil laten gebruik maken van je VM dan is een lichtere wellicht wel een betere keuze ja. Belangrijkste is dat je over een jaar geleden kan zeggen "ik heb de juiste keuze gemaakt" Wink Voor mij is dat het geval met de QV, voor jou wellicht met de Bülk ook eens ie naar jouw wensen is ingesteld. In Limburg is het rustiger qua hoogteverschillen, dat zijn vooral geleidelijke stijgingen en zelden korte, steile hellingen.

Ik zal niet snel een VM delen met mijn vriendin, ze is 20 cm kleiner dan mij en is veel minder sterk in de benen. Zij is tevreden met haar gewone fiets nu (haar werk is ook maar 5 km rijden momenteel)

Als ik een andere VM zou kiezen dan een QV dan zou ik nu het sterkst neigen naar een Tuna (ook benieuwd naar de halo die daarvoor in ontwikkeling zou zijn).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(31-Jul-2024, 10:32 AM)qv-tester schreef: ...
Ik vrees dat die informatie onjuist is aangezien ik altijd al Belg geweest ben Big Grin 

...

Nog straffer, de sterkste rijder van Nederland én België Wink Big Grin . Hehe, neen dan zal ik het waarschijnlijk fout gehoord hebben hoor Wink .

Hier valt het ook best mee qua heuvels, alleen in het begin in Beerzel Berg en aan Leuven heb je wel wat klimmetjes op mijn traject en het lijkt erop dat ik er nogal moeilijk om heen kan. Wellicht vallen die klimmen me relatief zwaar omdat ik nog niet zo lang vm rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(31-Jul-2024, 09:59 AM)bucovaina schreef: Ik ben maar 1m73, vermoedelijk daarmee dat Peter die niet voorgesteld heeft. Officieel vanaf 1m75. We hebben het er met Peter evenwel niet over gehad, maar het zou ook leuk als mijn vrouw er ook mee kan rijden. Ze is kleiner dan ik. Dan gaat ze al helemaal niet in een Snoek L passen. Ik dacht ook dat de Bülk gemakkelijk verstelbaar was.
Met die lengte val je meer in standaard-snoek-bereik dan in dat van de -L. Dan is natuurlijk de vraag hoeveel ruimte heb je in de breedte nodig: voor jezelf (brede schouders?) èn voor je bagage.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Ik heb het nog nooit gemeten, maar ik denk niet dat ik breedgeschouderd ben. Bagage valt op zich ook nog wel mee. Lunchbox, laptop extra kleren, schoenen liggen op het werk. Portefeuille, ...

Helemaal geen prioriteit, maar ik zou op langere termijn ook eens wat langere afstanden willen doen, mogelijk zelfs overnachten. De Bülk zal nooit mee kunnen nemen wat de QV kan, maar ik vermoed dat ook dat wel moet kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(31-Jul-2024, 12:10 PM)bucovaina schreef: Helemaal geen prioriteit, maar ik zou op langere termijn ook eens wat langere afstanden willen doen, mogelijk zelfs overnachten. De Bülk zal nooit mee kunnen nemen wat de QV kan, maar ik vermoed dat ook dat wel moet kunnen.

Dat zal zeker wel lukken. Ik heb vroeger ook fietsvakanties gedaan met een klassieke Mango, en die had nog minder bagageruimte denk ik. Dan waren we ook meestal een week weg, wel overnachtingen bij mensen aan huis of in strandcabines, dus geen tent en ander kampeermateriaal meegenomen. Het belangrijkste verschil was in de Mango puzzelen met allemaal plastic zakken met een beetje in om het erin te krijgen tussen alle spleten en kieren, terwijl het bij de QV gewoon 1 grote sporttas in de koffer gooien en nog een paar schoenen erbij steken is Big Grin  De Bülk zal waarschijnlijk zowat het midden tussen de twee houden waarbij je al met kleinere tassen kan werken naast eventueel nog wat plastic zakken voor de laatste spullen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(31-Jul-2024, 10:00 AM)ZoefZoef schreef: Bedankt voor de uitleg.  Vooral de 'kopen voor 18%' maakt het leasen van een velomobiel in Belgie dus een heel interessante optie. Zoiets zouden ze hier ook moeten doen.

Moet je nou echt alles quoten voor dit ene zinnetje? Of zie ik door alle quotes van alles over het hoofd?

(31-Jul-2024, 10:07 AM)Hoekie schreef: Maakt verder niet uit. Het is jouw keuze om niet te hoeven proef zitten/rijden.

Mooi dat je nu snel in je eigen VM kan gaan rijden.

Het maakt misschien niet, maar ik ben er echt verbijsterd over.

Mensen kopen dus vm-en van meer dan €10.000,- zonder een proefrit te hebben gemaakt of maar een paar (kilo)meters.

Dit is niet mijn wereld. Zelfs ik ga er, als ik over een paar jaar mijn 5e vm ga bestellen, eerst mee proefrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#25
Misschien is het de leeftijd Wim, want beroepsmatig zou je dit toch moeten weten: mensen zijn nu eenmaal niet hetzelfde.
Daarnaast vind ik het besluit van bucovaina eigenlijk niet zo vreemd; hij rijdt nu in een Quest die iedere dag opnieuw geld kost. Aanschaf van de enige fiets die nú beschikbaar is gaat hem geld opleveren. Die fiets is daarnaast ook nog eens comfortabel en serieus snel.

Als ik een velomobiel nodig had en van voorraad wist zou ik na flink wat lezen hier op het forum ook wel gewoon durven bestellen. Zeker met een lengte van ~1.75m, en dan ook zeker een Bülk.

Het enige dat ik jammer vind, is dat Jan z'n botte aanpak hem nu eigenlijk in de kaart speelt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#26
Ik las hier noch elders op bijv YT: de Bülk is een ramp/baggerfiets, ook niet iets maar half in die richting. Ik heb idd ook verschillende topics over de Bülk doorgespit. Dat zegt natuurlijk niet meteen iets wat ik er persoonlijjk van zou vinden, maar het kan niet anders dan dat de Bülk een uitvloeisel is van jaren ontwikkeling en expertise. Dat’ie me misschien niet voor de volle 100% ligt vanaf het begin, dat is me OK, de “quirks and features” daar wen ik wel aan. Ben ik niet zo’n moeilijke in. Voor mij belangrijk is de reistijd maar niet ten koste van alles. Dat lijkt toch exact wat de Bülk levert. Dus ja, dan durf ik dat.

Ook Peter heeft de Bülk mij van het begin aangeraden maar me vrij gelaten in mijn keuze (een QV met een motor was het initiële idee), ook al had hij z'n bedenkingen erbij. Eergisteren en gisteren is hij dan toch terug gekomen op de Bülk, dat dat volgens hem nog altijd de betere keuze is. Ik kan me ook niet inbeelden dat Peter me iets gaat aanraden waarvan hij denkt dat het niet bij mijn noden gaat passen of waarvan hij denkt dat ik er "ongelukkig" van zou worden.

Je moet daarom niet roekeloos beslissingen nemen, maar af en toe beetje peper en zout in’t leven kan geen kwaad, soms moet je gewoon eens durven en een berekende gok nemen denk ik dan Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM