Waar rijden in deze verkeerssituatie
|
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
30-Aug-2024, 06:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 06:51 PM door Hardloper.)
Het lijkt me wel interessant om gedachtes uit te wisselen waar je het beste kan rijden met de VM op specifieke plekken. Dan wel op de autoweg of wel op het fietspad.
Dus deel maar de GoogleMaps link van een locatie waar het niet ideaal is om met de VM te rijden.
Om de spits af te bijten dit punt:
Veerweg - Google Maps
Je komt van de pondje en dan wil je richting het zuiden. Want je wilt rijden via de Burgemeester Smitsweg.
1. Of wel je pakt legaal het fietspad, maar dan ga je heel ver omrijden.
Veerweg - Google Maps
2. Of wel je gaat de trap omhoog met je VM.
N625 - Google Maps
3. Of je neemt een stukje autoweg waar je eigenlijk niet mag rijden.
N625 - Google Maps
Voor dit dilemma stond ik laatst.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1545 x bedankt in 628 berichten
Ik kerken dit dilemma hier.
Met mijn velo neem ik de autoweg. Een trap met fietsgoot is geen voorziening voor een 3 wieler (velomobiel). (Ben benieuwd of je tegen een boete bezwaar kunt maken)
Wielrenners fietsen hier trouwens ook.
Niels, buitensporig?, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
Zal aan de drukte liggen.
Rijdt er geen hond op die N-weg dan zou ik die wellicht pakken. Is het druk, niet alteveel omrijden over het fietspad dan zal ik het fietspad wel pakken.
En als het trapje omhoog met de velomobiel te doen is of de velomobiel op een andere manier makkelijk het dijkje op kan, dan die route.
Berichten: 218
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
452 x bedankt in 204 berichten
Optie 4: via de weg omhoog en dan een olifantenpaadje door via de bermnaast het hek over te steken?
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1545 x bedankt in 628 berichten
(30-Aug-2024, 07:38 PM)blokdoorn schreef: Optie 4: via de weg omhoog en dan een olifantenpaadje door via de bermnaast het hek over te steken?
De dijk is hoog, lang en ruw. En er zijn te weinig olifanten voor een paadje.
Er staat op de weg hier een bordje verboden voor fietsers.
https://tinyurl.com/yse72ts6
(Die staat er niet op de oversteek)
Niels, wildfietser, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
(30-Aug-2024, 07:59 PM)Niels van der Wal schreef: (30-Aug-2024, 07:38 PM)blokdoorn schreef: Optie 4: via de weg omhoog en dan een olifantenpaadje door via de bermnaast het hek over te steken?
De dijk is hoog, lang en ruw. En er zijn te weinig olifanten voor een paadje.
Er staat op de weg hier een bordje verboden voor fietsers.
https://tinyurl.com/yse72ts6
(Die staat er niet op de oversteek)
Niels, wildfietser, van der wal
Dat bordje staat er niet. Lijkt wel zo, maar is het niet. Het lijkt namelijk op:
Maar je ziet duidelijk dat het een ander bord is omdat er een streep door staat. Het is nog een oud bord van voor 1990.
In combinatie met de informatie van de rijksoverheid die melden dat in de RVV 1990 opgenomen borden de geldende borden zijn, lijkt het me duidelijk dat dit in ieder geval geen geldend verkeersbord is. En bovenop de dijk is er ook geen bord. Dus gewoon rijden.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
30-Aug-2024, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 09:27 PM door Hardloper.)
(30-Aug-2024, 07:33 PM)ZoefZoef schreef: Zal aan de drukte liggen.
Rijdt er geen hond op die N-weg dan zou ik die wellicht pakken. Is het druk, niet alteveel omrijden over het fietspad dan zal ik het fietspad wel pakken.
En als het trapje omhoog met de velomobiel te doen is of de velomobiel op een andere manier makkelijk het dijkje op kan, dan die route.
Nou ik kan niet herinneren dat ik er veel verkeer zag op deze weg.
Het trapje is te doen met een Snoek. Dus die deed dat. Zelf zag ik niet zitten om met mijn velo te leuren, dus ik heb eventjes via de N-weg gereden.
(30-Aug-2024, 07:12 PM)Niels van der Wal schreef: Met mijn velo neem ik de autoweg. Een trap met fietsgoot is geen voorziening voor een 3 wieler (velomobiel). (Ben benieuwd of je tegen een boete bezwaar kunt maken)\
Ik ben daar stiekem ook erg benieuwd naar.
Maar dit is dus het idee van dit topic. Om zo na elkaar diverse diverse wegsituaties te bespreken. Om hier goede wel overwogen keuzes te kunnen maken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 135
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
331 x bedankt in 134 berichten
30-Aug-2024, 09:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 09:59 PM door qv-tester.)
Deze in Geleen pak ik linksom via het fietspad zodat ik niet door de taxus heen hoef te kijken om te zien wat er afkomt. Een kort stukje door de berm steken na de rotonde en ik rijd weer legaal rechts. Deze week heb ik voor een keer de rijbaan gebruikt tot net voorbij de rotonde, gaat bij rustig verkeer ook wel maar heeft weinig toegevoegde waarde buiten dat je dan geen overtreding maakt. Meestal is het er behoorlijk tot zeer druk. Vanuit het standpunt van deze link moet ik de weg naar links hebben om naar huis te rijden en kom ik af van waar de camera staat (maar dan op het fietspad). De weg is binnen de bebouwde kom.
Deze in Peer (België): via de rijbaan. Fietsers moeten voorrang geven op deze rotonde en het fietspad heeft vervelende, scherpe knikken terwijl de heg het overzicht dan toch wat verstoort (niet zo erg als in Geleen). Dan moet je minstens afremmen tot 15 km/h om het veilig te kunnen doen. Op de rijbaan heb ik genoeg overzicht om te weten of er verkeer in aantocht is uit elke richting, is het vrij dan kan ik rond de 40 km/h aanhouden als het droog is (leuk om vrachtwagens af te schudden ). Bij een auto van rechts vertraag ik ook, want het zou wel eens kunnen dat die te laat door heeft dat ik aankom (al enkele keren tegen gekomen, automobilisten kijken nu eenmaal te vluchtig om iets dat kleiner en snel is te zien aankomen in zo'n situatie) Toegelaten snelheid is hier 50 km/h.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
(30-Aug-2024, 09:49 PM)qv-tester schreef: Deze in Geleen
Deze in Peer (België)
O ja. Dat noemen jullie in België een fietspad
Daar in Geleen ga je niet tegen het verkeer in. Die weg die jij gebruikt, is meer dan 10 meter (5 volstaan) van de rotonde verwijderd en dus gewoon een eigen weg. Je pakt de laatste mogelijkheid om linksaf te slaan voor de rotonde en niet op de rotonde. En ik kan me zo geen wetgeving voor de geest halen dat verbied om de berm te gebruiken, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
30-Aug-2024, 10:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 10:30 PM door Hardloper.)
QV-tester leuk dat jij ook met 2 voorbeelden komt. Maar graag eentje tegelijk. Ik hoop in dit topic discussie op gang te brengen over specifieke praktijk voorbeelden. Twee voorbeelden maakt het onoverzichtelijker. Ga morgen ofzo kijken wat ik van jouw voorbeelden de beste plek vind.
Dat Niels dan gelijk reageert zo’n situatie herken ik, helemaal mooi. Dan is de uitkomt op meer plekken te gebruiken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 135
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
331 x bedankt in 134 berichten
(30-Aug-2024, 10:28 PM)Hardloper schreef: QV-tester leuk dat jij ook met 2 voorbeelden komt. Maar graag eentje tegelijk. Ik maakte 2 reacties na elkaar in dit topic, blijkbaar voegt dit forum ze dan samen tot 1 reactie.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Volgens mij kun je op foto 4 van Hardloper gewoon schuin oversteken en daar dan de paralelweg pakken. Dat zou ik denk ik doen. Zoals Niels ook al voorstelt, en er staat geen bordje dat dat niet mag. Nu ik alles gezien heb.
Waarschijnlijk zou ik de pont af hobbelen, en dan toch de fiets bordjes volgen en bovenaan inwendig vloeken dat ik er weer ingetrapt ben. Vervolgens in mijn mental maps een notitie maken dat ik dat niet meer moet doen en als ik rechtsaf moest de andere optie zien.
Ik heb best een hekel aan dit soort geslinger om weer op een fietspad te komen. Zal best veilig bedacht zijn, fietsers en auto's steken niet gelijk over, maar ik vind het niks. En als je de weg niet weet, heb je geen idee hoe je moet rijden omdat de route erg onlogisch is.
In de voorbeelden van QV tester in Geleen zou ik het zo ook niet weten, blij wordt ik er niet van. Stukje spookrijden is waarschijnlijk veiliger dan je blind op de rijbaan storten. Daar in Belgie zou ik inderdaad de rijbaan voor auto's kiezen. Prachtig voorbeeld waar dat prima kan en het fietspad is zo goed verstopt dat ik dat vanuit mijn velomobiel niet kan zien.
Berichten: 1.982
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29534
2888 x bedankt in 1291 berichten
qv-tester inderdaad, twee berichten na elkaar worden bij elkaar gevoegd. Ik heb wel eens een van beide (van mijzelf) weg ge edit om later als los bericht te kunnen plaatsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
(30-Aug-2024, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Volgens mij kun je op foto 4 van Hardloper gewoon schuin oversteken en daar dan de paralelweg pakken. Dat zou ik denk ik doen. Zoals Niels ook al voorstelt, en er staat geen bordje dat dat niet mag. Nu ik alles gezien heb.
Dit is paar minuten op de N weg rijden. Kijk met mijn VM was dit prima te doen. Gelukkige weinig tot geen verkeer gezien toen. Via de trap omhoog deed de andere Velonaut het.
Een andere bedenking die ik eigenlijk hier wel maak, iets wat veel ernstiger is. Wat als ik nu een Raam fiets zou hebben die een tochtje met een vriend wou maken met ook een van Raam. Deze zijn niet zo snel dat ze snel genoeg van dat ze niet zo lang op de N-weg zullen zitten. Anderzijds de meerderheid van deze fietsers gaat denk ik niet de kracht hebben om hun fiets omhoog te trekken bij de trappen optie. En met omrijden ben je ook veel KM kwijt. Maar dit gaat buiten deze scope om. In dit topic gaat het puur om situaties: Een vm mag niet of lijkt niet te mogen om ergens te rijden, maar het alternatief is ook niet VM proef. Doordat de heggen te hoog zijn of door veel te smalle fiets strook etc:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
01-Sep-2024, 08:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Sep-2024, 08:28 PM door Jeroen S.)
Ja, het is wel even opletten, op zondag gaat het misschien prima daar. Maandagochtend in de spitstijd ziet het er misschien heel anders uit.
Als je weet wat je te wachten staat, kun je mogelijk een alternatief bedenken. Soms heb je weinig te kiezen. Het volgende pontje ligt vast niet 100 meter verderop. Ook bij bruggen heb je soms irritante situaties bijvoorbeeld met iets te scherpe bochtjes.
In Nederland heb je nogal eens zo'n onlogische omweg voor fietsers. ben je lokaal niet bekend, moet je maar zien, wijzen de bordjes bijvoorbeeld in de verkeerde richting. Je weet bijvoorbeeld dat een plaats zuidelijk van je ligt, maar het bordje wijst noordelijk. Omdat je ergens verderop over een fietsbrug kunt, of door een tunnel ofzo die dan wel in de juiste richting gaat. Zeer vervelend.
Zijn de verkeerssituaties erg onlogisch, dan kan het gebeuren dat een fietser per ongeluk in overtreding is.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
(30-Aug-2024, 09:49 PM)qv-tester schreef: Deze in Geleen
Deze in Peer (België):
Voor Peer denk ik aan de rotonde te nemen zoals een auto.
In Geleen zou ik denk ik de fietspad nemen. Ik vind het daar alles behalve makkelijk is gemaakt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM |
Fietstocht berichten en beelden
|
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
|