Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naar school met velomobiel
#1
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje geintereseerd in een velomobiel. Ik woon zelf in marle(klein dorpje aan de ijssel) en ging altijd op de fiets naar zwolle, zoon 15km, op de oude MTB van mn vader, en hiermee fiets ik de afstand in 30-40 min. 

Nu ben ik van studie veranderd, en zit ik nu in enschede. Bij gebrek aan een bus, moet ik nogsteeds naar zwolle fietsen, en daarna een uurtje met de trein. Nu had ik met de fietsplanner van de fietsbond gekeken naar de afstand van mijn huis naar enschede, en dit zou ong 65 km moeten zijn. Ik vroeg mij af of dit met een velomobiel te doen is, heen en terug op 1 dag, sinds ik denk dat ik hier ong 2 uur mee bezig zou zijn? Dit zou ik niet gelijk iedere dag doen, maar eerder 1 a 2 dagen in de week, en dan de andere dagen hem eventueel als regenjas gebruiken voor het thuis-zwolle traject.

Ik hoopte eigenlijk dat er wat mensen hier waren die hier wat meer over konden vertellen, en mij wat advies konden geven over de haalbaarheid van dit plan. Als jullie hiervoor evenuele aanbevelingen hebben van type velomobiel zijn die natuurlijk ook welkom.

Bedankt alvast voor jullie reactie!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Veloquest
#2
Hoi en welkom hier Smile

Zelf heb ik nog nooit van het dorpje Marle gehoord en was dus even benieuwd waar het lag. Google maps aangeslingerd en daarna even de afstand die Google maps aangeeft als fietsroute van Enschede naar Marle: 85km!  Gelukkig pakt ie voor de heenweg een andere routen en zit je op 70km. Nog steeds een forse afstand.

Zou dat op de velomobiel kunnen? Ja, dat kan.  Je zal wat sneller zijn dan overige fietsers, krijgt er een flinke conditie voor terug en bespaart flink op OV-kosten als je geen OV-jaarkaart hebt. 

Of het aan te raden is? Lastig.. zelf vind ik het een stukkie te groot denk ik om met vaste regelmaat te doen.  Anderzijds is het ook waardeloos om eerst door de regen naar het station te moeten fietsen om vervolgens alsnog een uur in de trein te moeten zitten. In een velomobiel zit je altijd droog, heb je altijd een zitplaats en ben je lekker actief bezig. Alleen, het is wel 70km ofwel dik 2+ uur enkele reis. Tenzij je 365cycle heet, dan is die 70km een eitje Big Grin

Denk dat ik voor die afstand toch eerder een zuinig bromscootertje zou overwegen om eerlijk te zijn als het OV je tegenstaat. Maar met een velomobiel kan het zeker. Je zal niet de eerste zijn die dergelijke afstanden enkele reis ermee aflegt. Een collega van mn vader ging soms met de trein naar zn werk en met de racefiets terug en vice versa en dat waren dezelfde afstanden zo'n beetje als ik het me goed herinner. Wielrennen was zijn ontspanning. Denk dat ik dat eerst een zou proberen wellicht. Racefiets lenen, route fietsen en kijken of het je bevalt en of je die geschikt acht om lekker door te rijden met een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Veloquest , Frutsel
#3
Welkom Maisveld.

Uit de bewoordingen en het verhaal maak ik op dat je onder de jeugdigen valt. En wij maar klagen over die rotjeugd met hun fatbikes. Fijn te horen dat er ook andere jeugdigen zijn.

Je plan is zeker haalbaar voor sommige mensen. Of je onder die mensen valt zul je proefondervindelijk moeten uitzoeken. Maar het feit dat dit plan in je hoofd opkomt geeft mij een gevoel dat het voor jou haalbaar moet zijn.

D.w.z. het plan om op en neer naar Enschede te rijden. Fijn zou het zijn als je bij aankomst kunt douchen, maar dat lijkt me op een opleiding wel mogelijk. En daar zit meteen mijn bedenkingen bij het tweede plan. In de regen wordt je in een vm (velomobiel) nat. Niet direct van de regen, maar zeker van het zweet. Als je daarna nog een uur in de trein moet zitten, lijkt me dat niet prettig voor jou en je medepassagiers.

Over het type vm zul je nog veel horen: "Proberen, proberen, proberen..."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Veloquest
#4
Welkom Maisveld,

Als je op een oude MTB 15km in een half uur kunt fietsen, dan kun je ook 65km fietsen.

Of dit ook in 2 uur gaat lukken hangt voor een heel groot deel van de route af.

Ik zou geen vm gaan kopen voor die 15km. Rijden in een vm gaat snel, maar alles eromheen kost gewoon iets meer tijd.


Als het vooral langere stukken zijn met weinig scherpe bochten, dan zou ik voor een Quest gaan. Zijn ondertussen redelijk geprijsd en zijn simpelweg nog steeds erg snelle fietsen. 
Ben je kleiner dan 1.75m, dan zou je kunnen kiezen voor een QuestXS. Misschien komt die van ZoefZoef binnenkort wel te koop  Wink Tongue  

Is het vooral een wat bochtige route met meer scherpe bochten en veel dorpjes/plaatsen waar je doorheen moet, dan zou je ook een DF kunnen kiezen. Soms redelijk betaalbaar (soms nog onredelijk, omdat de verkoper niet in de gaten heeft dat de markt veranderd is) en er staan er een paar te koop.


In Dronten zitten de belangrijkste vm-bedrijven, maar dat wist je vast al wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Veloquest
#5
Welkom op het forum, Maisveld :-)

Mooie plannen heb je! Mijn eerste velomobiel kocht ik ook met een soortgelijke overweging: kiezen tussen een OV reis van dik anderhalf uur of kijken of ik het kon fietsen in die tijd (ca 55 km, dus iets minder dan jouw ambitie). Anders dan bij jou is dat ik het maar 1x per week doe en niet vaker hoef. Mijn woon-werk is maar 11km momenteel (doe ik ook per VM) en die ene dag is voor een opleiding. 

Mijn ervaring is dat het prima te doen is. Ik vind het ook elke keer weer leuk en inmiddels lukt het me altijd om het te fietsen in dezelfde tijd als het OV. Wat hier namelijk al aangehaald werd is dat je wel een goed geoptimaliseerde route moet hebben om het maximale uit de velomobiel te halen. Ik heb een Quest en heb inmiddels alle te scherpe draaitjes en zoveel mogelijk dorpspassages uit de route weten te krijgen ten koste van anderhalf a twee kilometer 'omrijden'. Per saldo ben je er dan eerder. Douchen bij aankomst is wenselijk, wat ook al genoemd werd. Want je zweet heus wat extra als je minder rijwind hebt  Rolleyes

Van vertrek tot de collegebanken moet je dus wel rekenen op iets meer tijd vanwege omkleden/douchen. Denk ook aan het feit dat je iets meer tijd kwijt bent aan het goed wegzetten van je velomobiel bijvoorbeeld. 

Tot slot nog de opmerking dat ik wel blijf merken dat het toch een 'aanslag' op mijn lichaam is om even dik 55km heen en weer te jakkeren op een dag. Ik eet en drink veel meer zo'n dag en 's avonds zit ik dan wel lekker op de bank. Wellicht wordt dat minder als je het een paar keer per week doet zoals Frutsel hier van het forum (die zal ongetwijfeld ook nog wel zijn ervaringen delen hier ;-)). Ik rijd ook wat hoger vermogen (denk ik, ik meet alleen hartslag) op die dagen dan op bijvoorbeeld langere tochten van 100km+. Die laatste merk ik minder dan die 55km doorrijden. Ik draag een Garmin horloge en de inspanningen en calorieverbruik zijn best groot voor mij. Ik vermoed wel dat ik wat ouder dan jij ben, mogelijk verwerkt jouw lichaam zo'n inspanning nog wat soepeler.  Big Grin

Als allerlaatste: pas op: velomobiel rijden is verslavend. Kom je niet meer vanaf als je er aan begint  Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Veloquest
#6
Met de pont is het 61.7 km naar de UT.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Welkom Maisveld!
Wat een hoop starters deze week Big Grin 
(13-Sep-2024, 08:00 AM)Maisveld schreef: Ik ben nu al een tijdje geintereseerd in een velomobiel. Ik woon zelf in marle(klein dorpje aan de ijssel) en ging altijd op de fiets naar zwolle, zoon 15km, op de oude MTB van mn vader, en hiermee fiets ik de afstand in 30-40 min. 

Nu ben ik van studie veranderd, en zit ik nu in enschede. Bij gebrek aan een bus, moet ik nogsteeds naar zwolle fietsen, en daarna een uurtje met de trein. Nu had ik met de fietsplanner van de fietsbond gekeken naar de afstand van mijn huis naar enschede, en dit zou ong 65 km moeten zijn. Ik vroeg mij af of dit met een velomobiel te doen is, heen en terug op 1 dag, sinds ik denk dat ik hier ong 2 uur mee bezig zou zijn?
Ik plan velomobiel-routes vaak met BRouter. Gok even dat je op de UTwente moet zijn? Dan zou het ongeveer deze route worden. Vaker rijden en dan optimaliseren is wel de truc.

(13-Sep-2024, 08:00 AM)Maisveld schreef: Dit zou ik niet gelijk iedere dag doen, maar eerder 1 a 2 dagen in de week,
Als je jong en fit bent (15 km in 30 min. op een MTB is in mijn wereld heel fit) is dat qua afstand goed te doen. Ik heb een tijd 83 km woon-werk gereden met een Milan GT, tot 3 dagen in de week ging dat prima voor een sportieve 40er. 
Eén ding moet je echter rekening mee houden: Zeker als je van stevig doorrijden houdt ga je heftig zweten. Je zal dus schone kleren mee moeten nemen en je komt bijna niet onder wassen op je bestemming uit. Heb je die mogelijkheid?

(13-Sep-2024, 08:00 AM)Maisveld schreef:  en dan de andere dagen hem eventueel als regenjas gebruiken voor het thuis-zwolle traject.
Een velomobiel valt op, kan je 'm in Zwolle veilig stallen?

(13-Sep-2024, 08:00 AM)Maisveld schreef: Ik hoopte eigenlijk dat er wat mensen hier waren die hier wat meer over konden vertellen, en mij wat advies konden geven over de haalbaarheid van dit plan. Als jullie hiervoor evenuele aanbevelingen hebben van type velomobiel zijn die natuurlijk ook welkom.
Sterk afhankelijk van wat voor "type" jij bent. Hoe lang ben je bijvoorbeeld? Heb je brede schouders? En wat is je budget?

Als laatste: Gezien je jong bent en vermoedelijk nog over bakken testosteron beschikt; in een velomobiel trek je relatief langzaam op, je topsnelheid is hoog en mensen verwachten je niet. Houd er rekening mee dat je regelmatig onrecht tegen gaat komen en laat je zowel door enthousiasme als door frustratie niet overhalen tot "uit dit straatje komt bijna nooit iemand dus ik vlam gewoon door"-achtige gedachtes. Mijn laatste aanrijding kwam door stress, een kater en te weinig slaap. Ik heb er niets aan overgehouden, behalve dat besef.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT
#8
Hoi maisveld.

Gelukkig ben je nog jong en zal je misschien niet net als tim savonds moeten bijkomen op de bank xD. 

ik zelf rij met meerdere velomobielen. want heb een Qv voor de stad, een milan sl voor het plezier. en een quest xs met ondersteuning voor de echte afstanden. En ik kan je zeggen dat met ondersteuning je minder zweet. Dus als het zweten echt een probleem word of je wilt echt niet met het OV meer kan dat ook nog een optie zijn. Al mag je dan officeel niet harder als 30 dus dan weet je zeker dat je 2 uur over je rit doet. 
Maar zoveel mensen hier rijden al 35+ gemiddeld dus als jij dat ook kan heeft ondersteuning geen nut. 

En een iemand die ik ken fietst vanuit emmen naar groningen en dat is 65 km enkele reis en doet dat ook 2 keer er week. en die heeft ook 35 gemiddeld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#9
(13-Sep-2024, 10:16 AM)Veloquest schreef: Al mag je dan officeel niet harder als 30 dus dan weet je zeker dat je 2 uur over je rit doet.
25, niet 30. In mijn beleving heeft het weinig zin in een velomobiel, zelfs of eigenlijk juist niet op lange afstanden.

Met maar een heel beetje oefening kan je sneller dan 25 km/h blijven rijden, in jouw geval zeker met de Milan SL (de vorige eigenaresse reed er meer dan 25 gemiddeld mee op haar eerste 100 km rit).

(13-Sep-2024, 10:16 AM)Veloquest schreef: Gelukkig ben je nog jong en zal je misschien niet net als tim savonds moeten bijkomen op de bank xD. 
Oefening baart kunst en als je vroeg genoeg begint blijft het hangen... De man achter de Ligfries-blog heeft z'n Quest kortgeleden op 200.000 km gezet, en niet lang daarvoor 5 dagen achter elkaar dik 80 km woon-werk (enkele reis!) gereden. Dik 800 km dus, waarvan in ieder geval één dag op een wielrenfiets. Volgens mij is hij ver in de 50, misschien zelfs al 60? Als je je lijf goed onderhoudt hoef je maar een beetje mazzel te hebben om nog heel lang veel te kunnen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest
#10
(13-Sep-2024, 10:16 AM)Veloquest schreef: Gelukkig ben je nog jong en zal je misschien niet net als tim savonds moeten bijkomen op de bank xD. 

Autschj!!  Big Grin

Kom mensen, zo beschamend is het toch niet dat je 's avonds even moet bijkomen van dik 110km stevig doorfietsen, vertrek voor 7 uur 's ochtends én een hele dag colleges/opdrachten aanhoren? Niks menselijks is mij vreemd, hoor! En ik ben ook geen 20 meer  Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#11
1 à 2x per week moet die afstand goed te doen zijn. Ik rij zo'n 65km (als luie 50-plusser) naar mijn werk (meestal 1x per week, soms 2x).
Wel genoeg eten (voor/na het fietsen) en drinken (tijdens het fietsen)

@TimSch - Helemaal mee eens. Ik ben na zo'n dag ook munt, en zodra ik horizontaal op de bank ga hangen gaat het licht uit.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , TimSch
#12
Als je niet kunt douchen op je bestemming het volgende:

Je zweet uit wat je gegeten hebt.
Wat je gegeten en gedronken hebt wordt in je darmen opgenomen in je bloed. Zweet is vocht wat in je bloed zat.
Vooral kruidig eten ruik je; het meest bekend is de geur van knoflook van mensen die knoflook gegeten hebben.
Let dus vooral op wat je eet.

En ook:
vers zweet stinkt niet; oud zweet wel.

Niels, geurvreter, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#13
(13-Sep-2024, 12:29 PM)Niels van der Wal schreef: En ook:
vers zweet stinkt niet; oud zweet wel.
Mwah... je ruikt het wel dusdanig dat het mijns inziens niet echt wenselijk is. Als ik mezelf echter even was met een washandje is het prima.
Douchen is echter wel sneller.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(13-Sep-2024, 09:55 AM)365cycle schreef:
(13-Sep-2024, 08:00 AM)Maisveld schreef:  en dan de andere dagen hem eventueel als regenjas gebruiken voor het thuis-zwolle traject.
Een velomobiel valt op, kan je 'm in Zwolle veilig stallen?

Nee, in ieder geval niet in de bewaakte fietsenstalling van de NS. Tenzij je 'm over de trap naar beneden weet te tillen. Dit is zo'n trap met aan weerskanten een gleuf voor een tweewieler. Ik zou daar niet met een velomobiel naar beneden durven en al helemaal niet terug omhoog. 
De auto-parkeergarage in de buurt lijkt me ook niet ideaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Zwolle is dus niet echt toegankelijk voor mensen met een handicap...

Jammer. Een auto-parkeergarage zou ik dan weer geen probleem vinden. Gebruik ik zelf ook weleens, met toestemming van de beheerder. In principe kan ik onder de slagboom door maar ik betaal wel altijd gewoon netjes en parkeer op een motorplek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(13-Sep-2024, 02:17 PM)365cycle schreef: Zwolle is dus niet echt toegankelijk voor mensen met een handicap...

Er staan borden die je verwijzen naar een (niet bewaakte, buiten) stalling voor buitenformaat fietsen. Maar een VM zou ik daar niet achter willen laten. Bakfietsen/driewielfietsen zouden daar wel passen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(13-Sep-2024, 02:19 PM)Kapitein Bosui schreef: Er staan borden die je verwijzen naar een (niet bewaakte, buiten) stalling voor buitenformaat fietsen. Maar een VM zou ik daar niet achter willen laten. Bakfietsen/driewielfietsen zouden daar wel passen.
Als je kijkt wat een beetje bakfiets of ondersteunde driewieler kost zou ik die zéker ook niet onbewaakt laten staan... 

Zeker met een goeie bakfiets heb je behalve kans op vandalisme ook een hoge aantrekkingskracht op het dievengilde.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Welkom op het forum Maisveld, mooie nickname. Want volgens mij wil je boven de maisveld uitkomen, of vergis ik me?
Zelf vind ik de afstand best wel pittige de afstand die je wilt afleggen, in de zomer is het misschien nog wel te doen. Maar met sneeuw / glad / koud weer is 2 uur enkele reis minder leuk.
(13-Sep-2024, 09:29 AM)TimSch schreef: Mijn eerste velomobiel kocht ik ook met een soortgelijke overweging: kiezen tussen een OV reis van dik anderhalf uur of kijken of ik het kon fietsen in die tijd (ca 55 km, dus iets minder dan jouw ambitie).

Als allerlaatste: pas op: velomobiel rijden is verslavend. Kom je niet meer vanaf als je er aan begint  Tongue

Ik wou ook niet meer afhankelijk zijn van het OV toen ik me erin ging verdiepen.

Maar dat het verslavend is, vind dat zelf beetje overtrokken. Want zelf rijd ik er niet zo vaak mee per maand, als andere in een week halen. Maar anderzijds, ik heb niet het idee dat ik ooit de mijne weg wil doen.
Vroeger had ik niks met fiets vakanties, maar ik heb nu wel iets van dat ik best wel bv naar Noordkaap per velo wil.

(13-Sep-2024, 09:55 AM)365cycle schreef: Ik plan velomobiel-routes vaak met BRouter. Gok even dat je op de UTwente moet zijn? Dan zou het ongeveer deze route worden. Vaker rijden en dan optimaliseren is wel de truc.

Ik zou zeker met BRouter gaan spelen met het velomobiel profiel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Welkom op het forum Maisveld,

Ik deed vroeger ook wel eens een omweg van 2 uur naar mijn studie en werk. Ik kwam altijd fris en fruitig aan, dat was een voordeel. Een nadeel was wel dat ik een paar uur later, maar ruim voor het einde van de werkdag, een enorm inkakmoment kreeg. Het was dan moeilijker om geconcentreerd te blijven. Aangezien je studeert, hoort concentreren en nadenken erbij.

Misschien kun je eerst eens proberen hoe het überhaupt bevalt om twee uur te fietsen en daarna een dag te studeren. Alhoewel ik graag meer mensen veel kilometers zie maken, is het ook zonde als je investeert in een VM en dan blijkt te moe te zijn om te studeren.

Groetjes,
Raymond

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(13-Sep-2024, 02:53 PM)Hardloper schreef: Maar met sneeuw / glad / koud weer is 2 uur enkele reis minder leuk.
Is dat zo? Sneeuw en/of glad heb ik in m'n totale velomobieltijd tot nu toe denk ik 3x meegemaakt. 2x om thuisgebleven, 1x voorzichtig gereden en geen probleem gehad.

Koud weer... tsja, leg er een schuimkap, zomerdakje of een toerkap op en het is niet meer koud. Als de temperatuur zo rond het vriespunt komt ga ik pas met lange mouwen aan de slag.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(13-Sep-2024, 03:18 PM)Raymond schreef: Misschien kun je eerst eens proberen hoe het überhaupt bevalt om twee uur te fietsen en daarna een dag te studeren. Alhoewel ik graag meer mensen veel kilometers zie maken, is het ook zonde als je investeert in een VM en dan blijkt te moe te zijn om te studeren.

Ondanks dat ik soms moe ben na het sporten. Geeft het op een andere manier toch ook weer energie.

(13-Sep-2024, 03:21 PM)365cycle schreef: Is dat zo? Sneeuw en/of glad heb ik in m'n totale velomobieltijd tot nu toe denk ik 3x meegemaakt. 2x om thuisgebleven, 1x voorzichtig gereden en geen probleem gehad.

Nou 2 uur vind ik zelf op dit moment nog niet zo leuk idee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Ik heb hooguit dat mijn voeten koud werden, maar voor de rest heb ik een dunne broek (kruising legging/joggingbroek) en t-shirt (met lange mouwen als het onder de -5 is) aan, en heb het absoluut niet koud in een VM als ik langer dan 5 minuten onderweg ben.

Ik ben 1x na een uur omgedraaid omdat door (half bevroren) sneeuwrommel ik toen pas op 1/3 van mijn route was (normaal ben ik met een uur halverwege)
Met het vooruitzicht dat het 's avonds nog slechter zou zijn was het niet praktisch om verder te ploeteren.

Harde wind (>6 Bft) is eerder een reden om thuis te blijven dan neerslag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
Afgelopen weken 1 dag per week 80km enkele reis naar het werk gedaan (160 totaal). De mix van fysieke inspanning in de fiets en mentale inspanning op het werk bevalt enorm goed. De afstand is me eigenlijk net iets te veel van het goede, maat per saldo ervaar ik het als heel positief. De totale reistijd verschilt niet zoveel met huis-fiets-station-trein-station-fiets-kantoor. Bij vertraging en missen van overstap ben ik fietsend eerder thuis en met minder gedoe. In het begin wel wat routevarianten proberen, zeker met velomobiel kan dat veel schelen. 30-60km wegen blijken veel fijner en veiliger en sneller te rijden dan smalle hobbelige fietspaden met veel onverzichtelijke begroeide kruisingen. Sinds ik een velomobiel heb, doet de weersvoorspelling er eigenlijk niet meer toe. In een QV rijd ik prima door tijdens code geel vanwege wind/onweer/regen/etc.
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , Willeke_IGKT
#24
(13-Sep-2024, 02:53 PM)Hardloper schreef: Maar met sneeuw / glad / koud weer is 2 uur enkele reis minder leuk.
(13-Sep-2024, 03:27 PM)Hardloper schreef: Nou 2 uur vind ik zelf op dit moment nog niet zo leuk idee.
Wink

(13-Sep-2024, 03:18 PM)Raymond schreef: Misschien kun je eerst eens proberen hoe het überhaupt bevalt om twee uur te fietsen en daarna een dag te studeren. Alhoewel ik graag meer mensen veel kilometers zie maken, is het ook zonde als je investeert in een VM en dan blijkt te moe te zijn om te studeren.
Ik denk dat je dat alleen kan proberen, en ook door het vaker en langer te doen.
Eerder reed ik 2x55 km per dag, vaak 4 dagen per week en vaak ook met tijdsdruk (ben co-ouder, dus heb om de week een time window van ~1u15m voor de rit heen of terug). In het weekend reed ik dan regelmatig 100 km enkele reis van en naar m'n inmiddels ex, best vaak fietsten we daar dan ook nog een rondje.

Als je telkens voluit rijdt breekt dat je op (weerstand gaat eerst stuk en daarna je mentaal comfort), maar door veel in hartslagzone 2 te rijden had ik in vrij weinig tijd een heel stevige conditie opgebouwd. Dusdanig dat een keer 600 km rijden in een weekend en daarna weer volop de werkweek in ook geen enkel probleem was.

(13-Sep-2024, 04:03 PM)Frutsel schreef: Harde wind (>6 Bft) is eerder een reden om thuis te blijven dan neerslag.
Probeer het nog eens met de Bülk Wink Het enige wat me daarbij onzeker waarde was loswaaiende takken etc.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#25
Hoi Welkom.
Leuk dat je in Overijssel woont ten westen van de Ijssel. Ik dacht altijd dat Welsum als enige die kant lag.
Je kunt daar prachtig fietsen.

Die 2 uur ga je niet redden vrees ik...

Want de kortste weg zal denk ik 60 kilometer zijn, maar dan nog, je moet dan:
een stukkie varen, die hellingen vanaf de boot met een velomobiel lijkt me niet echt makkelijk als beginner.
- de Sallandse Heuvelrug over,
- en dwars door Raalte, Rijssen en Hengelo.
Dat kunnen in de spits wel drukke punten zijn. 

Misschien wat puzzelen met de route. Veel succes in elk geval.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Tijanus
#26
(13-Sep-2024, 02:53 PM)Hardloper schreef: Maar dat het verslavend is, vind dat zelf beetje overtrokken. 

Want zelf rijd ik er niet zo vaak mee per maand, als andere in een week halen. 

Roeifietsen is wel heel verslavend, maar dan moet je het wel met 2 armen en 2 benen doen   Wink    Tongue 


Ik vroeg mij al af hoeveel kilometers je nu eigenlijk gereden hebt met de QV de afgelopen maanden. 

Ik rijd in de vm ongeveer 150/175km per week zonder de LOL/MT-toertochten. Rijd jij dit dan per maand?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Dit is de XL-Hotspot...twilwel — 07:29 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Een Oliebollentocht ...365cycle — 07:26 PM
Overspuiten van een velomobiel
De zijkanten zijn ta...twilwel — 07:10 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Vanuit huis via Duin...Arend-Jan — 07:09 PM
Ook even voorstellen
Welkom Pieter Jan, ...Fietsbennie — 07:02 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik vraag me af of hi...Willeke_IGKT — 06:51 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Prijs was ook op...Wim -de roetsende — 06:22 PM
Ook even voorstellen
In principe mag ik...Wim -de roetsende — 05:09 PM
Overspuiten van een velomobiel
twilwel, hier op het...365cycle — 04:06 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Piete...BaronEnQuest — 04:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hier, bij Bastiaan, ...365cycle — 04:05 PM
Overspuiten van een velomobiel
Is er inmiddels al m...BaronEnQuest — 04:03 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Pieter ...LigfietsWilsum — 03:42 PM
Ook even voorstellen
Hallo allemaal, I...BaronEnQuest — 03:33 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Mijn mooiste fiets h...Lig-hen — 02:44 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zom...Wim -de roetsende — 10:53 AM
OBT 2025 Groningen
Tegen die tijd moe...Willeke_IGKT — 09:55 AM