Fietsen van Wim
|
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Het grote verschil met een vast bakje is denk ik dat het zich niet laat vervormen. Ook met het erin persen, van een opgepropt kledingstuk ofzo zou ik toch wat voorzichtig zijn.
Ik vermoed dat het zich vrij makkelijk nog laat combineren met een stel kleine tasjes over het stoeltje. Ook handig voor zaken die je onderweg bij de hand wilt houden. Ik heb zoiets in het zwart.
https://www.combatgear24.de/produkt/moll...utility-2/
Twee dunne touwtjes (scheerlijn, schoenveter o.i.d. ) erdoor en gewoon over het stoeltje leggen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Tassen heb ik genoeg.
Ik heb sowieso nog een set lowracer tassen kleine maat.
Die passen mooi op het stoeltje heb ik al getest.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Nog een paar foto's en hoe de fietsen in de berging staan:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
Mooi dat je er zo blij mee bent!
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
02-Jun-2024, 09:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 09:00 PM door Wim -de roetsende.)
Ik had een:
M5 ShockProof 559 van 01-06-2013 tot 29-03-2014
Challenge Seiran van 30-12-2015 tot 21-08-2017
Ik had nooit een M5 M-Racer
En nu heb ik een M5 CHR
Hieronder een vergelijkend warenonderzoek qua afmetingen.
Zithoogte
Seiran 62
SP559 48
M-Racer 41/43
M5 CHR 48/52*
Trapas
Seiran 83
SP559 ??
M-Racer 65
M5 CHR 74/82*
Wielbasis
Seiran 121
SP559 119
M-Racer 123
M5 CHR 134
Zithoek
Seiran 29-35
SP559 21-28
M-Racer 17-27
M5 CHR 18-23
Gewicht
Seiran 17
SP559 14,9
M-Racer 14,2
M5 CHR 9,1
* Zithoogte en Trapashoogte van mijn CHR
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
Bedankt voor de vergelijking.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
De nieuwste.
De M5 Minimal.Bike
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/08...lbike.html
Veel foto's + eerst een beetje tekst. Geen zin om te lezen, scroll dan naar beneden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
Het is wel een bizar mooi ontwerp!!
Groet,
Tom
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
27 x bedankt in 14 berichten
(18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(02-Sep-2024, 03:51 PM)JaccovZ schreef: (18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Aha, ik had dus niet de allerlaatste
Bram zei ook: "Eén van de laatste fietsen die bij mij vandaan komen."
Misschien heb jij wel de laatste.
Van deze aanschaf ga je geen spijt krijgen.
Kijk maar eens hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/05/m5chr.html
en hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
27 x bedankt in 14 berichten
(02-Sep-2024, 05:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (02-Sep-2024, 03:51 PM)JaccovZ schreef: (18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Aha, ik had dus niet de allerlaatste
Bram zei ook: "Eén van de laatste fietsen die bij mij vandaan komen."
Misschien heb jij wel de laatste.
Van deze aanschaf ga je geen spijt krijgen.
Kijk maar eens hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/05/m5chr.html
en hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Dank Wim, ik kijk er ook enorm naar uit om m'n eerste kilometers te gaan maken. En jouw blogs had ik natuurlijk al lang gespot: de letters CHR blijven toch iets magisch hebben (en werken perfect als zoekterm).
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
02-Sep-2024, 05:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Sep-2024, 05:54 PM door Wim -de roetsende.)
In welke regio woon je?
--> Leiden, ik zie het al. Onze oudste dochter woont in Leiden, misschien zie ik je dan een keer als we daar zijn. Of zij ziet jou.
Ik in de Achterhoek. Net 10km ten oosten van de IJssel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 1
30 x bedankt in 18 berichten
Nu vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de M5 makkelijker rechtuit rijdt (als het ware wat luier stuurt) dan de fietsen met een kortere wielbasis of is hier ook de gewichtsverdeling iets waar je rekening mee moet houden. Ik vindt mijn Chamsin namelijk nogal nerveus, al kun je er ook prima 5 km/u mee fietsen maar je moet dan echt wel beide handen aan het stuur hebben, op snelheid loopt het allemaal veel strakker maar nog steeds handjes aan het stuur.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(04-Oct-2024, 11:46 PM)_Peter schreef: Nu vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de M5 makkelijker rechtuit rijdt (als het ware wat luier stuurt) dan de fietsen met een kortere wielbasis of is hier ook de gewichtsverdeling iets waar je rekening mee moet houden. Ik vindt mijn Chamsin namelijk nogal nerveus, al kun je er ook prima 5 km/u mee fietsen maar je moet dan echt wel beide handen aan het stuur hebben, op snelheid loopt het allemaal veel strakker maar nog steeds handjes aan het stuur.
Een langere wielbasis fiets is vooral comfortabeler. Het kan nog steeds een erg zenuwachtige fiets zijn. Dit hangt ook af van de geometrie van de fiets, de stuurhoek, voorloop, naloop, enz.
De wielbasis van de Chamsin is 120cm
De wielbasis van de M5 SP559 is 119cm
De wielbasis van de Fujin is 123cm
De wielbasis van de M5 CHR is 134cm
Ik vond de M5 SP559 minder zenuwachtig sturen dan de Fujin. Het ligt dus zeker niet alleen aan de wielbasis.
De CHR stuurt zeker wat luier. Gaat graag rechtdoor en je moet iets meer moeite doen om een bocht in te sturen.
Volgens sommigen wordt de kans op een 'wielflop' groter bij deze geometrie.
Uitleg wielflop:
https://www.reddit.com/r/bicycling/comme..._vs/?tl=nl
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
851 x bedankt in 285 berichten
De beste uitleg van fietsgeometrie die ik tot nu toe voorbij heb zien komen is dit blog artikel dat ik laatst dankzij Jeroen Tieflieger tegenkwam omdat hij de link ergens in een forumdraad schreef:
https://rothrockcyrcle.wordpress.com/202...ent-bikes/
In het artikel staat een link naar onderstaande video waarin Mike Burrows vertelt dat volgens zijn eigen onderzoek de beste hoek voor een voorvork eigenlijk 90 graden is, met een beetje buiging van de vork naar achter ("rake") om een beetje naloop ("trail") te krijgen. Bij conventionele tweewielers zou er dan ofwel geen plaats zijn voor de voeten van de berijder, of het stuur zou te ver naar voren zitten. Vandaar het gebruikelijke compromis met een vorkhoek van rond 73 graden.
https://www.youtube.com/watch?v=AZrvLdX7B3E
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Die video is een hele goede. Bij ligfietsen werkt het stuurtype ook een beetje op praktische prinicpes. Zeker bij het verschil UDK ( Om De Knie) stuur wat in Duitsland zo populair is. Daarvoor werkt een zeer rechte balhoofdshoek goed. Een vlakkere stuurhoek zorgt weer voor een korter stuurstangetje.
Het stuurgedrag, wat je als nerveus benoemd, dat zit denk ik vooral in de combinatie stuurhoek/vorkbuiging en de daaruit resulterende naloop. Verschil in wielbasis maakt niet zo veel uit voor het gedrag.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 22 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|