Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
omkijken of spiegel
#1
Video 
Ik vraag me af, wat doen jullie? omkijken of een spiegeltje erop? Ik krijg het omkijken niet echt lekker onder de knie, nog tips/ideeën over hoe dit aan te pakken?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Twee spiegeltjes op de VM.

Worden voornamelijk gebruikt om auto's achter mij te spotten zodat ik die kan blokkeren. Er zit een smalle weg met veel verkeer op mijn route, waar auto + auto + VM domweg niet past. Toch zijn er af en toe wat automobilisten die daar wel willen inhalen terwijl er auto's uit de andere richting komen. Ik moet er niet aan denken dat ik daarvoor continue achterom moest kijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op m'n m5/speedliner reed ik het eerste jaar zonder spiegel. Omkijken bleef wat problematisch dus op een gegeven moment een spiegel gemonteerd.
M'n trike is standaard geleverd met spiegel en daar komt straks een tweede bij. Bevalt me beter dan omkijken.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Voor mijn eigen veiligheid wil ik toch weten wat er achter me rijdt; vooral of ik ingehaald kan worden. (Het autoverkeer hier is soms niet zo fietsvriendelijk)
Ooit heb ik een brilspiegel gehad, die prima paste op mijn zonnebril (verwisselbare glazen) maar dit gaf me een te beperkt beeld (klein zichtoppervlak en alleen links).
Daarna heb ik het spiegeltje op een wielrenhandschoen geplakt, zodat ik als ik die handschoen omhoog hielt, ik aan alle kanten achter me kon kijken.
Mijn nieuwe ligger heeft een ossenkopstuur. Ik had hier een spiegel op laten zetten, maar door het smalle stuur stak hij uit en brak hierdoor af.
Ik fiets nu met een polsspiegel en door het ossenkopstuur kan ik mijn hand gewoon op het stuur houden en heb ik toch zicht. (Bij fietskleding passen toch geen poffende mouwen.)

Oftewel: een spiegel is handig voor je eigen veiligheid; weten wat er is geeft ook rust en wat voor spiegel is afhankelijk van het soort fiets waarop je rijdt en waar je zicht op wilt hebben.

Niels, spiegelreflex, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik kijk om. Spiegeltjes zijn het niet voor mij. Ik heb er niets aan. Ik ben niet vaak verrast door een inhalende auto. Ik kan het mij in ieder geval niet herinneren. Vanuit de ooghoeken wordt ik al snel gewaar dat er iets aankomt. Ik ben ook niet zo'n snelfietser. De streken waar ik ik fiets zijn over het algemeen rustig en ik heb een voorkeur voor fietspaadjes. Gisteren naar de Eemshaven toe en er van vandaan had ik geen toeristisch fietspad. Terug ik werd ingehaald door vele andere eilandgasten die met de auto de reis naar huis ondernamen. Geen probleem eigenlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Een spiegeltje op een lage ligger is essentieel. De lage houding maakt omkijken bijna onmogelijk. Rechtop zitten is door het vaste stuur ook niet mogelijk. Bij een rij geparkeerde auto's ga ik liever midden op de weg rijden ivm openslaande deuren. Dan houd ik graag in de gaten wat er achter me gebeurt.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Op de XS heb ik 2 spiegels.

Op de Seiran heb ik 1 spiegel.

Op de Roeifiets heb ik geen spiegel, want het stuur gaat de hele tijd heen en weer. Dan heb ik dus een brilspiegeltje.

Niels noemde het hierboven al.
Ik vind dit een ideaal ding. Doordat ik, als ik mijn hoofd iets draai, een enorm groot gebied achter mij in de gaten kan houden. Dus niet alleen recht achter mij, maar ook meer naar links/rechts. Sommige mensen kunnen niet goed focussen op een spiegeltje dat zo dichtbij zit, anderen worden een beetje misselijk van die constante beweging in hun linkerooghoek. Ik mis het ding zelfs als ik gewoon aan het wandelen ben.

Te koop bij de ligfietsshop in Dronten.
Meer info:
http://www.ligfiets.net/product/accessor...d-eye.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb ook een spiegel aan de linkerzijde van het stuur. Zit niet in de weg (ik heb 'm laag hangen). Fijn te weten of een inhalende auto je wil inhalen als er gelijk ook een tegenligger aankomt. Kan ik anticiperen door iets meer naar links te rijden en de inhalende auto 'te dwingen' nog maar even rustig aan te doen door de ruimte te ontnemen. Het is mij al te vaak gebeurt dat een auto erg vlak langs mij heen zoeft.

En los daarvan is het gewoon fijn te weten of er een auto aankomt. Zeker grote dingen als tractoren en vrachtwagens. Die hoor je misschien wel komen, maar je weet niet zonder omkijken hoever ze nog zijn.

Ook is een spiegel handig om te zien of er iets aankomt als je even stil hebt gestaan. Om dan elke keer daarvoor omhoog te komen en om te draaien is gewoon onhandig en onnodig belastend voor je scharnierende lichaamsdelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(23-Apr-2017, 12:36 PM)Lopopodium schreef: Ook is een spiegel handig om te zien of er iets aankomt als je even stil hebt gestaan. Om dan elke keer daarvoor omhoog te komen en om te draaien is gewoon onhandig en onnodig belastend voor je scharnierende lichaamsdelen.

Dan moet je trouwens nooit gaan roeifietsen  Wink 

Dan hebben je 'scharnierende lichaamsdelen' het namelijk sowieso zwaar  Smile 

Bij iedere slag komt dan je bovenlichaam omhoog, alleen dat omdraaien hoeft gelukkig niet  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bukken (naar voren buigen) en draaien is altijd een slechte combinatie voor je rug. Sowieso ben ik geen liefhebber van veel kracht gecombineerd met scharnieren (zoals tillen en van die 'gezonde' bewegingen als push-ups, sit-ups en dat soort activiteiten). Dat is gelukkig bij het fietsen voor je benen niet of nauwelijks het geval zolang je niets forceert, zeker bij het ligfietsen. Maar je bovenlijf naar voren halen en dan draaien... nee dank je.

Bij het roeifietsen gebruik je vooral je armspieren neem ik aan, en komt de krachtwerking niet voornamelijk van je buik- of rugspieren die je ruggegraat belasten? Laat ik het anders vragen: als je (lage) rugpijn hebt, kan je dan nog steeds met hetzelfde gemak roeifietsen?
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Voordat ik anno 2010 met ligfietsen begon reed ik al >20 jaar met spiegel op alle fietsen van mij (altijd racestuur). Het is gewoon veel makkelijker om het verkeer achter je in de gaten te houden - en dat geldt voor mij op de ligger nog meer, omdat omdraaien inderdaad moeilijker is. Inmiddels ben ik zo ver dat ik begin de rechter spiegel (die ik op de Mango wel heb) op de Condor en de Orca te missen...

Trouwens zijn de spiegels niet alleen handig om inhalende auto's van achteren in de gaten te houden - ik gebruik ze ook als ik links moet afslaan en als ik op het fietspad inhaal. Sterker nog, ik zou willen dat er meer mensen met spiegel fietsten - het verbaast me telkens weer hoevelen gewoon naar links trekken om in te halen zonder ook maar achterover te kijken. Dat soort gedrag heeft al een paar krappe situaties opgeleverd. Confused

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(23-Apr-2017, 06:06 PM)Lopopodium schreef: Bij het roeifietsen gebruik je vooral je armspieren neem ik aan, en komt de krachtwerking niet voornamelijk van je buik- of rugspieren die je ruggegraat belasten? Laat ik het anders vragen: als je (lage) rugpijn hebt, kan je dan nog steeds met hetzelfde gemak roeifietsen?

Ook bij het roeifietsen gebruik je vooral je beenspieren, die zijn namelijk veel sterker dan je armspieren.

Uiteraard gebruik je ook je borst-, schouder-, rug-, buik- en armspieren.

Als ik last van mijn onderrug heb, dan ga ik juist roeifietsen. Bij mij werkt dat heel goed.

Roeifietsen is trouwens een constante vorm van sit-ups doen.  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ja ja, "een spiegel moet." Nee hoor, als je je zonder spiegel redt, is het prima. Als je niet zonder spiegel kan, dan wel, dan moet je er aan geloven.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(23-Apr-2017, 08:24 PM)Roepers schreef: Ja ja, "een spiegel moet." Nee hoor, als je je zonder spiegel redt, is het prima. Als je niet zonder spiegel kan, dan wel, dan moet je er aan geloven.

Zoals je in een eerder bericht al schreef, heb jij geen spiegel nodig. Prima toch.

Het nadeel van altijd fietsen met een spiegel is dat ik ook echt niet meer kan/wil fietsen zonder spiegel.

Laatst viel, toen ik even pauzeerde, mijn brilspiegeltje op de grond en brak er iets af. Toen moest ik zonder spiegeltje terug naar huis roeien, vond ik niet prettig. Gelukkig was ik al op de terugweg.

Zoals Johan al zei: "Elk voordeel hep se nadeel."  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Op een Orca vm zijn links en rechts van binnenuit verstelbare spiegels gemonteerd. Omkijken lukt niet in die liggende houding.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Op mijn M5 gelijk een spiegel geplaatst,echt vreselijk zonder, maar met de tegenwoordige techniek en de ebike kun je natuurlijk ook iets verzinnen met een cameraatje via je smart phone en of een displaytje.
andere 2 en 3 wieler: Honda GL1200 sidecar 1985. Kawasaki Z1300 1979. 
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik heb ook een spiegel op de M5 en ik moet zeggen dat ik zelfs overweeg om er ook een op mijn gewone fietsen te zetten... Beetje suf maar O zo handig, zeker in een groep of met de kids.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Altijd een spiegel gehad op het onderstuur van m'n Flevotrikes. Net als in de auto kijk ik er eigenlijk met grote regelmaat in om te zien wat er achter me gebeurt. Tegenwoordig gemonteerd op een bar-end op het onderstuur om beter zicht te hebben. Sinds vorig jaar ook aan de rechterkant omdat ik op één van m'n vaste routes over een eenzijdig fietspad van een brug af kom en ik naar rechts moet om over de rijbaan weer aan de rechterkant uit te komen. Toen mijn nek behoorlijk verrekt met over m'n schouder kijken. 

[Afbeelding: IMG_2200.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#19
[Afbeelding: m5_spiegel_zegul.jpg]

ik heb een Zefal spiegel gemonteerd op de remhendel. Was een advies van Bram Moens. werkt goed. Ik kan de spiegel kort bijstellen door de remhendel iets in te knijpen. Je ziet veel in de kleine spiegel.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik heb op mijn ligfiets ook een spiegel zitten, aan de ene kant erg onhandig ding omdat ik weer iets breder ben en ik dat vooral merk als ik door het gangetje moet naar achter mijn huis en/of met de fiets ergens neerzetten. Maar dat gedoe heb ik graag over voor het extra zicht wat het mij oplevert tijdens het fietsen en zien wat er achterop komt. Ik ben ondertussen wel iets soepeler geworden met het over de schouder wegkijken op mijn ligfiets, maar dan heb ik ook geen lage ligger.
En die neiging om een spiegel te gaan monteren op de andere fietsen ken ik ook wel, maar nog niet gedaan op mijn rechtop fiets of vouwfiets (vooral bij die laatste geeft dan denk ik wat suf effect) en een bril-spiegel is geen optie... Ik draag (nog) geen bril, hoogstens af en toe een zonnebril.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Kan je de spiegel niet wat opklappen? Dat doe ik geregeld. En tijdens het fietsen, als de spiegel nog scheef staat, zet ik 'm zo weer goed dat ik kan zien wat er achter me gebeurt.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Dat doe ik meestal ook wel, alleen is de bevestiging niet echt gemaakt om veel aan te rommelen zeg maar, moet hem regelmatig weer goed vast zetten ;-)
Dus toch maar even kijken naar een die daar beter tegen kan, mijn huidige model is er ook een van maar 5 euro (bij de anwb-winkel Tongue )
Antwoord }
Bedankt door:
#23
om maar even een ouder topic weer iets naar boven te brengen...

Zoals degenen, die mij tijdens een of andere toertocht al wel hebben ontmoet, wel weten is dat ik ondertussen een pols-spiegel heb en dat bevalt mij persoonlijk erg goed. Even de arm omhoog en/of in juiste richting draaien en ik kan voldoende achter me kijken en dat scheelt voor mij erg veel gedoe met steeds weer een spiegel goed zetten en mijn fiets wordt er ook niet breder door Wink
En op een fiets met onderstuur vind ik de plaatsing van een vaste spiegel best lastig omdat al snel de arm in de weg zit en ik ook nog steeds een erg smal gangetje heb waar ik met de fiets door moet. Het gangetje is op zijn smalste deel 81 cm breed (of moet ik zeggen smal!)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Omkijken is geen optie op een ligfiets, of je moet net als een uil je hoofd 180 graden kunnen draaien.

Voor mijn eigen veiligheid en mn mede-weggebruikers gebruik ik altijd een brilspiegel.

Vroeger bestelde ik ze bij Tempelman Ligfietsen in Dronten, maar daar zijn ze al een poosje uitverkocht.

Toch nog 1 site gevonden waar je deze spiegeltjes kan bestellen à € 17,95.

https://www.kijkom.nl/headsup.html

Ik heb graag een reserve, want ze zijn niet super stevig.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik heb zelf ook een spiegel gemonteerd en zou niet meer zonder willen. Vooral bij het linksafslaan en je moet over de weg heen wel fijn dat je even ziet dat er nix achter je rijdt.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Inmiddels een spiegeltje binnen van deze website:

klik hier

Het zag er prima uit, maar is is helaas een flutding. Slap materiaal ( met maar één draaibaar scharnierpunt).
Valt snel van mijn bril af, kortom totaal nutteloos.

Wie heeft nog een idee waar ik het brilspiegeltje Third Eye kan kopen ?
https://i.postimg.cc/L5MJMDq4/brilspiegel.jpg


Alvast bedankt,
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM