L6e-BP... op het fietspad?
|
Berichten: 797
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1732 x bedankt in 747 berichten
26-May-2025, 03:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2025, 03:03 AM door Bob Hagendijk.)
Hier een linkje naar de site van Biro (had ik nog nooit van gehoord), een 45 km brommobiel. Daar staat onder andere:
Waar mag ik mijn Birò parkeren?
Birò dient geparkeerd te worden op plekken waar een auto geparkeerd mag worden. Een Birò mag niet geparkeerd worden op het trottoir of een gehandicaptenparkeerplaats.
Waar mag ik Birò rijden?
Je moet je Birò op de rijbaan rijden. Het rijden met je Birò op fietspaden, autowegen, snelwegen en wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer is niet toegestaan.
Berichten: 2.691
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
2796 x bedankt in 1221 berichten
De gedachte die bij mij boven komt is, ontwerp een velomobiel als gehandicaptenvoertuig en je mag overal rijden (geen last van de 75 cm regel, wel maximaal 110 cm maar dat is geen probleem). Elektrische ondersteuning tot 45 km/h, geen rijbewijs en kenteken nodig.
Groet,
Marco
Berichten: 1.044
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 615
2080 x bedankt in 976 berichten
26-May-2025, 09:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2025, 10:39 AM door datakneder.)
(25-May-2025, 09:33 PM)Hardloper schreef: https://uitspraken.rechtspraak.nl/
Voor wie zin heeft. Je kan hier uitspraken doorspitten.
Nou, daar had ik zin in. In mijn ogen slaat dit als een tang op een varken. Als je snel leest kan ik me wel prima voorstellen dat je denkt dat dit de zaak duidelijk maakt. Maar dat doet het in mijn ogen niet.
De uitspraak is gedaan m.b.t. de belastingwet. Hier wordt dus de regel a.34 uit Wet op de omzetbelasting 1968 uitgelegd. In deze regel is sprake van een 'invalidevoertuigje'. Er wordt door de staatssecretaris een nadere uitleg gegeven aan wat belastingtechnisch allemaal een invalidevoertuigje is. Dit omdat een invalidevoertuigje in de lage belastingschaal valt en een ligfiets in de hoge.
Bij die toelichting schrijft de staatssecretaris : " Bij besluit van 28 augustus 2017 heeft de Staatssecretaris aan deze toelichting toegevoegd dat een driewieler of een ligfiets alleen onder de post valt als dat product op zichzelf kwalificeert als een invalidenwagentje of als een ander gehandicaptenvoertuig in de zin van de post." De post is in dit geval de aftrekpost voor de belastingaangifte. Helaas gebruikt de staatssecretaris te veel woorden in de zin. Zijn toevoeging " of als een ander gehandicaptenvoertuig in de zin van de post" is overbodig en koppelt een nieuw woord 'gehandicaptenvoertuig'. Belastingtechnisch heeft dat woord geen betekenis. Verkeerstechnisch wel. Maar zijn toevoeging bevat ook " in de zin van de post" waardoor het hier gaat over het woord 'gehandicaptenvoertuig' vanuit een belastingtechnisch oogpunt. Zijn uitspraak gaat helemaal niet over het verkeerstechnisch begrip 'gehandicaptenvoertuig'.
Edit: Voor de duidelijkheid het gaat hier om een toelichting van de Staatssecretaris van Financiën. Lijkt me voldoende zeggen.
Berichten: 6.153
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12583
9770 x bedankt in 4766 berichten
Wordt nog leuk dit
Laten we maar alvast gaan protesteren. Scooters die 70 lopen zijn nog te doen, maar ik heb echt geen zin om 400 kg auto met 75 km/h tegen te komen op het fietspad.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.407
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3662 x bedankt in 2019 berichten
Die koektrommeltjes mogen toch niet op het fietspad ?
Berichten: 109
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 39
206 x bedankt in 87 berichten
(12-Jun-2025, 08:22 PM)ZoefZoef schreef: Die koektrommeltjes mogen toch niet op het fietspad ?
Nee,
zie link rijksoverheid
Groet,
Piet K
wel mobiel, niet brommend
Berichten: 2.691
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
2796 x bedankt in 1221 berichten
Maar toch kun je ze tegenkomen op het fietspad.
(23-May-2025, 04:51 PM)365cycle schreef: Ik zag vanochtend een Fiat Topolino (=Citroën Ami = Opel Rocks) op het fietspad. Dat mag toch niet?
Deze reed vervolgens een straat met éénrichtingsverkeer in, met uitzondering voor fietsen en bromfietsen. Daar twijfelde ik ook, het past gewoon niet echt...
weet één van ons wat de regels voor zo'n ding zijn?
En gehandicaptenvoertuigen mogen wel op het fietspad. Dat zou dus wel eens verwarring kunnen geven.
Groet,
Marco
Berichten: 3.210
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3679
3949 x bedankt in 2663 berichten
Nog even en zo'n opgevoerde koekjestrommel gaat de snelweg op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.691
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
2796 x bedankt in 1221 berichten
Daar hoef je niet op te wachten. Dat gebeurt al .
Groet,
Marco
Berichten: 3.210
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3679
3949 x bedankt in 2663 berichten
(, 09:12 AM)Roepers schreef: Daar hoef je niet op te wachten. Dat gebeurt al .
Groet,
Marco Nou ik dacht eerder aan de jeugd die denkt dat ze er wel kunnen rijden nu hun koekblik bijna 80 kan. Maar inderdaad sommige ouderen doen het ook soms.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.153
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12583
9770 x bedankt in 4766 berichten
(, 09:14 AM)Hardloper schreef: Nou ik dacht eerder aan de jeugd die denkt dat ze er wel kunnen rijden nu hun koekblik bijna 80 kan. Maar inderdaad sommige ouderen doen het ook soms. Verschil is ook op de snelweg dat een scooterrijder veel minder gevaarlijk is voor andere weggebruikers dan zo'n mini-auto.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.312
Topics: 66
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35109
3481 x bedankt in 1520 berichten
Ik zag er vanochtend een op een (brom)fietspad buiten Amsterdam, geen enkele reden om daar te rijden als je geen fiets of bromfiets bent.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 291
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
84 x bedankt in 60 berichten
, 09:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:41 PM door Coen__.)
Politie is meer gericht op fietsers pakken die op de rijbaan rijden dan auto's, brommers, en allerlei ander spul wat niet op het fietspad mag maar daar toch rijdt / staat te parkeren.
Berichten: 2.407
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3662 x bedankt in 2019 berichten
(, 09:22 PM)Coen__ schreef: Politie is meer gericht op fietsers pakken die op de rijbaan rijden dan auto's, brommers, en allerlei ander spul wat niet op het fietspad mag maar daar toch rijdt / staat te pakken.
Hoeveel keer ben je er al beboet voor?
Berichten: 291
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
84 x bedankt in 60 berichten
, 10:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:52 PM door Coen__.)
(, 09:59 PM)ZoefZoef schreef: (, 09:22 PM)Coen__ schreef: Politie is meer gericht op fietsers pakken die op de rijbaan rijden dan auto's, brommers, en allerlei ander spul wat niet op het fietspad mag maar daar toch rijdt / staat te pakken.
Hoeveel keer ben je er al beboet voor?
Met de velomobiel? Twee keer staande gehouden (mijn allereerste rit al!), nog een keer aangesproken, een keer boete gekregen (onterecht, aangevochten, gewonnen). En dat is dan fietsen op de rijbaan als het mag.
Dus dat is eens per 500 km rijbaan ofzo...
Als ik echter zie hoeveel brommers en geparkeerde auto's ik tegen kom op fietspaden.... dan is de pakkans daarvoor dus aanzienlijk lager.
Maar dat is nog geeneens het probleem. Probleem is agressieve automobilisten zonder voorrangsvoertuig..
De laatste tijd worden er hier in de omgeving trouwens best wat auto's gekopt door lijnbussen (op de busbaan!), dus het lijkt dat er op andere manier toch een soort van handhaving plaatsvind.
Als automobilisten mij dat excuus geven van "niet gezien" (=niet gekeken) / "de zon stond laag" (=bewust doorgereden zonder gezien te hebben of het kon) dan zeg ik altijd dat ze dat maar bij de onbewaakte overweg moeten doen. Maar met het verdwijnen daarvan zijn die elektrische lijnbussen...
Voor met de brommer op het fietspad en auto parkeren op het fietspad; nooit, want dat doe ik niet.
Berichten: 6.153
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12583
9770 x bedankt in 4766 berichten
Ik heb gisteren inderdaad ook weer een opmerking gehad voor rijden op de rijbaan. Toen duidelijk was dat het mocht kan argument "ja maar je hindert de autos". Mijn antwoord was "hoe hard reed ik in de 30 zone waarmee ik hinderde? Zeker 30+, de exacte snelheid ga ik niet noemen" (het was ~38).
Vervolgens wel nog een aantal keer politieautos tegengekomen in regios waarvan ik weet dat er velomobielen rijden. Geen commentaar gehad.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 97
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
175 x bedankt in 85 berichten
Harstikke "fijn" dat de politie de afgelopen dagen zo actief zijn. Ik kreeg afgelopen week ook een STOP teken.
Vriendelijke meneer en mevrouw de agenten stappen uit. Na een vriendelijke groet, begon meneer direct met zijn vermaning, volgens hem ben ik in mijn velomobiel Quest Xs (die trouwens geel is) niet goed zichtbaar voor vrachtwagen- en trekker-chauffeurs. En vandaar dat ik met verlichting rij.
En als tip kreeg ik om een beruchte vlaggetje aan mijn velo te hangen. Toen heb ik hem vriendelijk bedankt voor zijn advies en gezegd dat ik vaker vrachtwagenchauffeurs e.a. monstervoertuigen met hun telefoon aan hun oor zie hangen en Rijden .En dat als ze beter op de weg zouden letten er minder ongelukken zouden plaatst vinden. Reactie vd agent was dat ik om mijn eigen veiligheid moet denken, duhhhh. Waarom heb ik vele velrichting aan.
En aangezien ik naar met werk ging had ik geen zin in een nodeloze tijd verspillende discussie. Ik zeg: Free velomobile!
Berichten: 291
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
84 x bedankt in 60 berichten
(8 uren geleden)Dharm2004 schreef: En als tip kreeg ik om een beruchte vlaggetje aan mijn velo te hangen.
Tijd geleden was er toch een velomobiel geschept door een vrachtwagen? Chauffeur verklaarde toen iets van; 'Ik zag de velomobiel. Daarna zag ik het vlaggetje en ging ik er dus vanuit dat hij zeer langzaam ging"
Berichten: 189
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 335
293 x bedankt in 132 berichten
(25-May-2025, 11:25 AM)Jeroen S schreef: Het zou maar zo kunnen dat de wetgeving een gat heeft. Het kan ook goed zijn dat het in het gedoog beleid valt en dat de politie wel iets anders te doen heeft, waardoor deze dingen in de handhaving niet veel aandacht krijgen. Volgens de grondprincipes van de Verenigde Naties heeft ieder mens recht op mobiliteit, alsook toegang tot schoon drinkwater, niet hoeven te verhongeren, enz, bij het 75 jarig bestaan van de mensenrechten heeft de U.N. dat nogmaals onder de aandacht gebracht.
Mensen met een lichamelijk probleem, hebben recht om niet uitgesloten te worden, hun sociale contacten kunnen onderhouden, niet vereenzamen te hoeven, noodzakelijk aankopen kunnen doen, niet alleen in de stad maar ook op het land, ik zie hier op het land, vooral oudere vrouwen die door gebrek aan mobiliteit in eenzaamheid leven, en niemand heeft interesse in dit probleem.
Probleem met die kleine invalieden autotjes is dat men met twee personen naast elkaar wil zitten met een rond stuur, met het ligfiets systeem met een onderstuur en twee zitplaatsen achter elkaar kan men de breedte beperken tot 80 cm, daarmee kan men op een fietspad goed uit de voeten.
Hier ziet men weer als je wetgeving niet van grondafaan nieuw opbouwd, komt men niet verder.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|