Kleinere velomobielen?
|
Berichten: 6.165
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12618
9786 x bedankt in 4775 berichten
(, 11:27 PM)Jeroen S schreef: Het scheelt ook hoeveel gewicht er in de fiets zit, dat telt weer mee in de rolweerstand. Jup dat scheelt zeker veel. Mensen denken soms dat er iets mis is met mijn velomobiel of powermeter, zeker als ik met kampeerspullen onderweg ben geweest. Ik ben gewoon best zwaar, heb vaak een laptop(+tas) en kleding bij me en dan loopt het al gauw op.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.321
Topics: 67
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35189
3493 x bedankt in 1526 berichten
, 04:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:55 AM door Willeke_IGKT.)
(, 11:47 PM)Bianca F schreef: Maar goed, als ik een velomobiel zou willen zou ik toch wel kiezen voor een snellere fiets, gewoon omdat je dan verder kunt.
Dat klopt maar dan moet de fiets wel goed passen, je er goed in en uit kunnen komen en je alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt.
Snelheid, of gewoon efficiënt zijn, geeft meer áfstand voor dezelfde moeite. Maar als je er een bagage karretje achter moet hangen om zelfs maar je lunch mee te nemen gaat de extra afstand verloren. Dat is de keuze race monster en praktische fiets. Ik ga voor praktisch.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.413
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3671 x bedankt in 2024 berichten
Mn eerste velomobiel was een Quest 26". Gewoon, de normale versie. Nu heb ik een Quest XS
Qua lengte past het net in die Quest XS. Ik zit net op de grens dat ik nog net in de Quest XS pas qua lengte. Ik vond de normale Quest toch wel wat fijner: de instap erin is een stuk makkelijker. En hetzekfde geldt uiteraard ook voor het uitstappen. Ik moet soms echt 2 pogingen doen om me erin of eruit te wurmen.
Daarmee neig ik dus naar een 'normale' versie of een XL-versie, afhankelijk van het type velomobiel. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik niet precies weet wat de verschillen zijn van al die merken/typen. De enge velomobieln waar ik in heb gereden zijn de QuestXS en de Quest. En daarna, in een ver verleden bij Elan een keertje in een DF of DF XL gezeten in de winkel.
Voor mij zou dus de instap weleens bepalend kunnen zijn voor de keuze klein of groot. Als de instap even makkelijk is en een kleine voldoet, dan zou ik denk ik daarvoor gaan. Lichter, makkelijker parkeren en dus wat praktischer. Bij mijn huidige XS was de prijs doorslaggevend want 2dehands gekocht maar wetende dat ik erin zou passen met dus als nadeel de in- en uitstap. Veel bagage neem ik toch nooit mee, verstand van wegligging heb ik niet en een sterke rijder ben ik evenmin. Dus als het ene modelletje iets sneller is, is dat minder doorslaggevend voor het formaat.
Berichten: 3.230
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3693
3984 x bedankt in 2680 berichten
Voor wie interesse heeft, in Duitsland staat een W9S te koop:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...-w9s-nieuw
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.321
Topics: 67
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35189
3493 x bedankt in 1526 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Daar zie ik een belangrijk argument tegen de Alpha fietsen, ze zijn tweedehands duurder dan de Nederlandse en Bülk modellen nieuw.
Ja ik weet dat de vraagprijs niet de verkoopprijs is maar de vraagprijs ten opzichte van de nieuwprijs is redelijk.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 1.619
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 808
2784 x bedankt in 1282 berichten
(, 04:43 PM)365cycle schreef: (, 03:50 PM)Willeke_IGKT schreef: De schuimkap komt zonder aanpassingen tot voor mijn ogen, zo hoog dat ik er eigenlijk niet meer kan fietsen. Maar als ik me niet vergis moest ik die bij mijn Bülk ook een beetje bijsnijden.
Ik zal even kijken of ik snijwerk kan zien
Maar de schuimkap van de Bülk heeft een opstaand randje voor de rijder, waardoor je inderdaad minder ziet, tenzij je een extra plaatje achter je stoel plakt.
Ik denk dat het ook een beetje een Catch-22 is voor wat betreft kleine velomobielen:
- Er zijn geen (weinig) velomobielen beschikbaar voor kleine mensen want er is geen vraag.
- Kleine mensen kopen geen velomobielen omdat ze niet kunnen testen in een VM die ze past.
Ik heb een vriend in mijn DF XL gezet, en hij kon via het gat van de koplamp naar buiten kijken 
In de Mango van mijn vrouw ging het nog net, maar ook daarin weinig zicht op de weg recht voor de VM.
Blijft over: kleine VMs die klein zijn omdat dat sneller gaat. Die zijn vaak niet praktisch voor dagelijks gebruik.
Of hele oude modellen? een Versatile is ruim te verstellen, en heeft best veel ruimte, maar weegt ook een ton. Daar wordt je als recreatieve rijder niet blij van bij viaducten (of vals plat!)
Berichten: 6.165
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12618
9786 x bedankt in 4775 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door 365cycle.
Edit Reason: verduidelijking
)
(, 11:47 PM)Bianca F schreef: En ik ben heus een stuk zwaarder. Hoeveel invloed dat heeft hangt dus sterk af van hoe hard je wil rijden. Bij windstil weer scheelt stroomlijn van verschillende velomobielen niets tot zo'n 35 km/h, daarboven gaat er pas langzaam verschil optreden.
Ik ben eens even een beetje gaan rekenen met het frontaal oppervlak van de Snoek (met toerkap) en dezelfde waarde voor stroomlijn als van de Milan SL. Ik kom dan op een Cw * A van 0.028. Nogmaals: Echt een gok, maar als ik dan een beetje compenseer voor de minder efficiënte aandrijving van een velomobiel en de iets hogere rolweerstand kom ik bij een gewicht van 60 kg + 24 kg velomobiel met goede straatbanden (CCU voor, GP5000 achter) op ~120W bij 50 km/h. En zo'n berekening is echt onder ideale omstandigheden (superstrak glad asfalt, geen wind, vizier dicht nergens een kiertje), ik denk dat je in de praktijk vaak een hoger getal gaat zien.
Er gaat dan echter nog steeds zo'n 70W op aan de rolweerstand, de overige 50W zijn aandrijfverliezen (een klein beetje) en luchtweerstand (het leeuwendeel).
Rijd je 30 km/h, dan trap je 55W, maar is slechts 10W nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
Je ziet: Tenzij het belachelijk hard waait of je echt heel hard rijdt, heb je meer aan snelle banden dan een ontzettend kleine fiets.
(, 11:47 PM)Bianca F schreef: Maar goed, als ik een velomobiel zou willen zou ik toch wel kiezen voor een snellere fiets, gewoon omdat je dan verder kunt. Als je de snelste fiets wil, ga dan vooral veel proefrijden en kijk waar je je het lekkerst in voelt, maar ook waar je een fiets voor wil gebruiken.
Ik blijf het zeggen: Op een lang, recht stuk of in een race op een houten ovale baan is de Snoek L voor mij sneller dan m'n Tuna, maar in dagelijkse ritten spant het erom, en in de stad is de Tuna gewoon vlotter. Ik kan in deze fiets beter uitkijken, accelereren gaat soepel, de bochtsnelheid is hoog dus hoef ik minder goed te maken na de bocht; het is een perfect compromis. Ook is het in de Tuna makkelijk om lang een hoog vermogen te leveren (door iets meer ruimte om m'n benen zit ik iets verder naar voren en dat maakt het makkelijker dan in de DF - afgelopen zondag trapte ik comfortabel 4 uur lang 240W en had ik nog gas over! Heerlijk  ).
Ik ken nog wel een voorbeeld; een man die vaak lange toerritten (300-1500 km) rijdt met een Quatrevelo, en daarbij snelle sterke rijders in o.a. een Milan SL soms voorbij rijdt, omdat hij comfortabeler ligt en ontspannener kan rijden.
(, 04:53 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat klopt maar dan moet de fiets wel goed passen, je er goed in en uit kunnen komen en je alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt.
Snelheid, of gewoon efficiënt zijn, geeft meer áfstand voor dezelfde moeite. Maar als je er een bagage karretje achter moet hangen om zelfs maar je lunch mee te nemen gaat de extra afstand verloren. Dat is de keuze race monster en praktische fiets. Ik ga voor praktisch. Dat idd ook. Comfort is niet alleen lekker liggen, maar ook gewoon lekker alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt. Die 4 uur rijden die ik daarnet beschreef was met vrij stevige tegenwind. Ik reed met een laptop, kleding voor een paar dagen en voor een sollicitatiegesprek, handdoek washand douchegel, schoenen, kampeerspullen en lomp veel flessen want het was zeker toen ik vrijdag heen reed echt belachelijk warm. Toch merk ik al dat spul eigenlijk alleen op wanneer de weg niet vlak loopt* - het comfort blijft dus hoog als de fiets vol is. Op een rit van in totaal 4:14:04 heb ik 3 minuten en 32 seconden stil gestaan; alleen op kruisingen en bij verkeerslichten. Dat lukt alleen maar als je rijdend je brood kan pakken, een lege fles voor een volle kan wisselen, en kan eten en drinken.
*oké, op het neusklepje dat in m'n rug zat te porren na dan - moet toch eens een betere plek verzinnen om dat op te bergen. Misschien eens een steuntje voor brouwen in de neus
PS: For what it's worth: Met ~135 kg totaalmassa en een open Tuna met de neusklep er een deel van de rit uit, met een vervelend windje tegen (gok: 3 a 4 bft.? Op sommige stukken moest ik 300W trappen om kruissnelheid 45 te kunnen rijden), trap ik dan 238W over een kleine 160 km voor 38 km/h gemiddeld. "Real world" vermogens zijn heel anders dan theorie en zelfs heel anders dan een race.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.050
Topics: 21
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 619
2091 x bedankt in 981 berichten
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Daar zie ik een belangrijk argument tegen de Alpha fietsen, ze zijn tweedehands duurder dan de Nederlandse en Bülk modellen nieuw.
Ja ik weet dat de vraagprijs niet de verkoopprijs is maar de vraagprijs ten opzichte van de nieuwprijs is redelijk.
Als je de prijs meeweegt veranderd volgens mij de vraag. De vraag was naar vm-modellen die klein zijn en praktisch. De eerste reactie was dat daar geen markt voor is. Ik vind dit een interessant draadje om te onderzoeken of er een markt is. Als de Alpha's wel voldoen, maar te duur zijn, is er dus blijkbaar wel een markt omdat ze geproduceerd worden.
Prijs is uiteindelijk wel degelijk een factor die belangrijk is. Maar een fiets uitsluiten vanwege de prijs vind ik niet eerlijk.
Berichten: 3.230
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3693
3984 x bedankt in 2680 berichten
Is eigenlijk een Quest XS geschikt voor iemand van 1 meter 45/50cm? Of heb je dan gewoon pech en ben je dan net paar cm te kort?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.165
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12618
9786 x bedankt in 4775 berichten
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Is eigenlijk een Quest XS geschikt voor iemand van 1 meter 45/50cm? Of heb je dan gewoon pech en ben je dan net paar cm te kort? Je kan er zeker wel mee rijden maar je hebt dan wel flink ruimte over.
Als je dit verhaal concreter wil maken ben ik wel benieuwd, en misschien ook wel bereid nog wat te helpen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.230
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3693
3984 x bedankt in 2680 berichten
Nou ik zie een hele goede vriendin, nog niet in een VM stappen. Maar mocht ze het ooit toch willen proberen, dan weet ik dat de Quest XS een optie is. Zou het stiekem wel leuk vinden, als we ook naast hardlopen, ook samen kunnen VM'en.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.165
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12618
9786 x bedankt in 4775 berichten
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Nou ik zie een hele goede vriendin, nog niet in een VM stappen. Dan heb je eerst nog wat werk te verzetten
For what it's worth: Ze is net zo groot als mijn uk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.230
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3693
3984 x bedankt in 2680 berichten
(5 uren geleden)365cycle schreef: (6 uren geleden)Hardloper schreef: Nou ik zie een hele goede vriendin, nog niet in een VM stappen. Dan heb je eerst nog wat werk te verzetten
For what it's worth: Ze is net zo groot als mijn uk.
En net zo oud als ongeveer denk ik als de daddy.
Ik merk eerlijk gezegd niet meer dat ze wat kleiner is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
... ik eindelijk de ...datakneder — 06:54 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
:cool:
Het is...TimSch — 06:42 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentali...Boyd Maduro — 06:15 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentali...Hardloper — 06:14 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Een ligfietser met...Roepers — 06:12 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentalite...Gideonaut — 05:38 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Een beetje ligfietse...Niels van der Wal — 05:22 PM |
vm-en te koop
|
Ik kan je vertelle...365cycle — 05:09 PM |
vm-en te koop
|
Heeft de Mk3 geen ...TimSch — 03:51 PM |
vm-en te koop
|
Heeft de Mk3 geen de...Gideonaut — 03:42 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Het komt maar zelden...qv-tester — 02:54 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Nog eentje voor het...Hardloper — 02:44 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik kan van binnen oo...Lopopodium — 02:27 PM |
vm-en te koop
|
Ik kan je vertellen ...Frutsel — 02:13 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Om maar te zwijgen v...Frutsel — 02:01 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Dat houden we zeker....365cycle — 01:51 PM |
Kleinere velomobielen?
|
Nou ik zie een h...Hardloper — 01:05 PM |
|