Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keuzes, keuzes...
#1
Mijn trike staat te koop en ik wil een tweewieler kopen voor vakanties en korte en lange tochten. Het moet sowieso een fiets worden met twee 26" wielen. Maar welke? Uiteraard ga ik er nog een aantal proberen om te kijken welke ik het fijnst vind, maar natuurlijk zegt een kort ritje niet alles. Daarom roep ik jullie hulp in. Wat zijn jouw ervaringen met/gedachten over de volgende fietsen met in het achterhoofd het beoogde gebruik? Welke fiets zou je aanbevelen?

De keuze:
  • Challenge Chamsin
  • Challenge Furai
  • Nazca Gaucho
  • Azub Max
Antwoord }
Bedankt door:
#2
De Raptobike Midracer zou ook nog kunnen. De Gaucho vond ik fijn rijden maar dat was tijdens een kort proefritje. En zegt dus geen bal...

Vanwaar de switch van drie naar twee wielen? Naar mijn mening is een trike juist erg geschikt voor vakanties en lange tochten!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(21-Oct-2019, 10:59 AM)ErikvanD schreef: Vanwaar de switch van drie naar twee wielen? Naar mijn mening is een trike juist erg geschikt voor vakanties en lange tochten!

Ja, totdat je smalle fietspaadjes tegen komt en je met twee voorwielen door de berm hobbelt. Dodgy  Het is verder heerlijk rijden op een trike, hoor, maar ik zoek liever de smalle paadjes op.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Daar heb je wel een punt, dat is op een trike zeker niet ideaal. Ach, ieder voordeel heeft zijn nadeel Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb zelf de Gaucho, en ben er erg tevreden over. Ik rijd er ook mee over allerlei soorten ondergronden. Inclusief smalle zand- en grindpaadjes.

De Raptobike is op het oog een interessante fiets, maar heeft geen vering. Die zou bij mij snel afvallen.

De Chamsin vind ik een erg mooie fiets. Maar er is erg weinig informatie over te vinden. En volgens mij gelijk ook al een stuk duurder dan de Gaucho. Reden voor mij drie jaar geleden voor een Gaucho te kiezen toen ik op een nieuwe fiets aan het oriënteren was.

De andere twee soorten ken ik eigenlijk niet. Azub heb ik wel altijd interessant gevonden.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#6
Ligt het er ook niet aan wáár je heen wilt? Kans op roest bij natte omstandigheden, of makkelijk stofvrij te maken in drogere gebieden? Welke versnellingen (schijfremmen?) ben je in bergen nodig? Kun je het lang volhouden in de houding van de fiets? Kun je met universele onderdelen die daar verkrijgbaar is delen van de fiets vervangen? Misschien ook goed dit mee te nemen in je keuze. Ik ben blij met die speedliner van mij, maar hogere heuvels als Münsterland of Veluwe krijg je mij niet op... succes in je overwegingen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#7
Ga je je naam veranderen in Abike?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Oct-2019, 11:36 PM)Bart Verbeek schreef: Ga je je naam veranderen in Abike?

Zou zomaar kunnen. Tongue

(21-Oct-2019, 11:34 PM)Fietsbennie schreef: Ligt het er ook niet aan wáár je heen wilt? Kans op roest bij natte omstandigheden, of makkelijk stofvrij te maken in drogere gebieden? Welke versnellingen (schijfremmen?) ben je in bergen nodig? Kun je het lang volhouden in de houding van de fiets? Kun je met universele onderdelen die daar verkrijgbaar is delen van de fiets vervangen? Misschien ook goed dit mee te nemen in je keuze. Ik ben blij met die speedliner van mij, maar hogere heuvels als Münsterland of Veluwe krijg je mij niet op... succes in je overwegingen.

Dat zijn zeker belangrijke overwegingen en die neem ik allemaal mee. Volgend jaar ga ik in Denemarken fietsen, daarna wil ik graag eens naar Noorwegen. Klimmen moet dus zeker goed kunnen met de fiets. Universele onderdelen zijn zeker handig. Zoals veel vaders ben ik thuis de fietsenmaker en ik heb het helemaal gehad met fiets/merk specifieke onderdelen. Ik heb een grote verhuisdoos vol met onderdelen staan die helaas te vaak niet passen als ik eens wat moet vervangen.

(21-Oct-2019, 10:49 PM)Lopopodium schreef: Ik heb zelf de Gaucho, en ben er erg tevreden over. Ik rijd er ook mee over allerlei soorten ondergronden. Inclusief smalle zand- en grindpaadjes.

Wat zijn je ervaringen met deze fiets in de heuvels/bergen?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Oct-2019, 09:03 AM)Atrike schreef: Wat zijn je ervaringen met deze fiets in de heuvels/bergen?

Ik heb alleen ervaringen op hellingen met m'n Alleweder. Die 35 kg alu fiets voel je goed bij het klimmen. Ik hou van een zo licht mogelijk ligfiets.

Veel ervaring heeft Walter, alias Chamsinista, op zijn Challenge ligfietsen. Hij stelt zijn fiets samen in overleg met Elan en schrijft zijn ervaringen en reisverhalen op de site https://www.fietsersafstappen.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Oct-2019, 01:38 PM)PietV* schreef:
(22-Oct-2019, 09:03 AM)Atrike schreef: Wat zijn je ervaringen met deze fiets in de heuvels/bergen?

Ik heb alleen ervaringen op hellingen met m'n Alleweder. Die 35 kg alu fiets voel je goed bij het klimmen. Ik hou van een zo licht mogelijk ligfiets.

Veel ervaring heeft Walter, alias Chamsinista, op zijn Challenge ligfietsen. Hij stelt zijn fiets samen in overleg met Elan en schrijft zijn ervaringen en reisverhalen op de site https://www.fietsersafstappen.nl/

Ja, die site ken ik. Al goed bestudeerd.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
De Chamsin heeft als enorm voordeel dat de zithoogte verhoudingsgewijs laag is.

Je kunt met jouw lengte goed met de voeten aan de grond komen.

Je vergeet trouwens de Midracer en Highracer van M5. Dat zijn ook supermooie en goede fietsen. Misschien iets minder geschikt voor hobbelige zandpaadjes.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(22-Oct-2019, 09:03 AM)Atrike schreef:
(21-Oct-2019, 10:49 PM)Lopopodium schreef: Ik heb zelf de Gaucho, en ben er erg tevreden over. Ik rijd er ook mee over allerlei soorten ondergronden. Inclusief smalle zand- en grindpaadjes.

Wat zijn je ervaringen met deze fiets in de heuvels/bergen?

Ik doe niet aan bergen. Blijf in Nederland en de grensstreek. Wel fiets ik geregeld de Veluwe door, door Berg en Dal en de Klever Reichswald. Dat is ook aardig klimmen. Veluwe tot 110 meter en rond Berg en Dal heb je stukken van 12%. Ik ben geen liefhebber van klimmen, maar ik kom gewoon prima boven.

Nog een voordeel van de Gaucho, je kan het frame snel en makkelijk verstellen bij de achterveer. Niet dat je dat in de praktijk vaak zal doen, maar het kan. De laagste stand is de meest platte, en voor de hoogste stand zit je meer rechtop en schijn je beter te kunnen klimmen. Maar in hoeverre dat waar is, kan ik niet zeggen.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#13
Er staat een mooie Challenge Furai 26” op MP. Staat in Zoetermeer.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#14
(23-Oct-2019, 10:47 PM)GertBr schreef: Er staat een mooie Challenge Furai 26” op MP. Staat in Zoetermeer.

Heb ik gezien. Dank voor de tip!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(24-Oct-2019, 09:24 AM)Atrike schreef:
(23-Oct-2019, 10:47 PM)GertBr schreef: Er staat een mooie Challenge Furai 26” op MP. Staat in Zoetermeer.

Heb ik gezien. Dank voor de tip!

Dat zou volgens mij een erg goede koop zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
(24-Oct-2019, 05:56 PM)Wim -de roetsende schreef:
(24-Oct-2019, 09:24 AM)Atrike schreef:
(23-Oct-2019, 10:47 PM)GertBr schreef: Er staat een mooie Challenge Furai 26” op MP. Staat in Zoetermeer.

Heb ik gezien. Dank voor de tip!

Dat zou volgens mij een erg goede koop zijn.

Ik heb al contact met de verkoper en zou komende zaterdag gaan kijken. Maar helaas rijden er dit weekend geen treinen van en naar Zoetermeer.  Sad Hopelijk lukt het het weekend daarna (als de fiets dan nog niet is verkocht).
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Zie dat de lijn eruit ligt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal richting Utrecht.

Waar woon je? Je kan vanuit Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI met de randstadrail naar Zoetermeer. Den Haag is te bereiken via Leiden en Utrecht. Of via Schiphol. Maar je kan ook gewoon met de bussen die worden ingezet. Bij geplande werkzaamheden is dat altijd wel goed geregeld.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(24-Oct-2019, 10:44 PM)Lopopodium schreef: Zie dat de lijn eruit ligt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal richting Utrecht.

Waar woon je? Je kan vanuit Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI met de randstadrail naar Zoetermeer. Den Haag is te bereiken via Leiden en Utrecht. Of via Schiphol. Maar je kan ook gewoon met de bussen die worden ingezet. Bij geplande werkzaamheden is dat altijd wel goed geregeld.

Ja, maar je komt de bus niet in met een ligfiets. Maar ik heb al iets anders geregeld. Ik ga er eind van deze middag heen. Als ik hem koop, fiets ik vervolgens naar Delft om bij een vriend te logeren (was al gepland) en ga morgen vanuit Delft met de trein naar huis.

Ik ga de fiets trouwens wel even goed inspecteren. In de tekst staat dat de kettingbladen, ketting en cassette vervangen zijn, maar als ik foto 10 bekijk is het grote blad behoorlijk versleten.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Zie ook foto 13, ik denk dat je gelijk hebt.

Kan ook zijn dat de foto's niet van nu zijn, maar al veel eerder zijn gemaakt.
Dan is het extra belangrijk om goed op te letten.

Zo ben ik ooit bij een fiets wezen kijken waarvan de foto's achteraf gezien al 5 jaar oud waren. Viel een beetje tegen.

Ik zou er toch eerst naar vragen, voordat ik helemaal naar Zoetermeer zou reizen.
Laat de eigenaar anders gewoon even foto's maken van de huidige kettingbladen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Op MP staat de advertentie als “verlopen”. @Atrike: dus je hebt een nieuwe fiets?

Ja dus! Zag jouw door WIM “geretweete” bericht  Smile . Gefeliciteerd! Lees later hier graag je verhaal...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
En anders zijn kettingbladen en ketting te vervangen? Voor de rest zag die fiets er prima uit. Een stuk minder roestig dan die van mij.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Eindelijk even tijd voor een berichtje...

Vrijdag heb ik de fiets opgehaald in Zoetermeer en ben ik naar Delft gefietst, waar ik bij een vriend heb gelogeerd. Dat was 15 km met forse wind tegen. Het viel me op hoe licht de fiets was en hoe snel ook. Zonder heel veel inspanning reed ik tegen de wind in met 26 tot 28 km/uur. Dat hoef ik met mijn andere fietsen echt niet te proberen.

De kettingbladen voor zien er wel wat versleten uit, de cassette achter is als nieuw. Zaterdag toen ik thuis kwam heb ik er gelijk klikpedalen op gezet en wat plekjes waar de lak was weggeschuurd opnieuw gespoten.

[Afbeelding: Twitter-20191025-175014.jpg]

[Afbeelding: ligfiets-in-trein.jpg]

De fiets heeft een carbon neuspijp en voelt heel licht. Het stoeltje is minder comfortabel dan de zitting op mijn ICE Sprint, omdat ie een stuk smaller is, maar zit nog steeds comfortabel. Schakelen gaat heel soepel, de remmen zijn ook uitstekend.

Fietsen op deze fiets is wel even wennen voor mij, want ik ben een onderstuur gewend. In het begin fietste het nog wat wiebelig. Vanmiddag heb ik waarschijnlijk wel wat tijd om even een uurtje of twee te gaan fietsen om even verder te wennen.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#23
Mooi man! Volgens mij ga je hier een hoop lol aan hebben!
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Net 40 km gefietst in 1,5 uur. Tsjonge wat een heerlijke fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Prachtige en snelle fiets. Gefeliciteerd!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM