![]() |
|
Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html) +--- Topic: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? (/thread-2740.html) Pagina's:
1
2
|
RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - qv-tester - 12-May-2026 (12-May-2026, 10:28 PM)TvWijk schreef: Elk jaar is er op de Ford Proving Ground in Lommel(B) op 1e Pinksterdag een fietsdag.Tip voor wie wil doorrijden: kom in de ochtend, vanaf 9u is het open. Dan is een belangrijk deel van het publiek wielerpelotons. Vanaf de middag zal dat eerder families met kinderen zijn, dan is het minder passend om door te vlammen op een belangrijk deel van het circuit. Mij is het ooit gelukt om de lange omloop (27 km) aan 41 gemiddeld te rijden met de QV (je kan niet overal voluit gaan, want het is meer dan alleen maar kombanen ) Het goede nieuws is dat hetgeen de ophanging test normaliter geen deel uitmaakt van het traject (een keer was dat wel een stukje zo, echte kasseistrook zoals in de klassieke koersen) ![]() Voor wie écht wil voorbereiden: hier de editie met kasseistrook (niet mijn snelste jaar )RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Arend-Jan - 12-May-2026 Ow, dat is ook bijzonder! En ik ben die dag in de gelegenheid...! RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Lopopodium - 12-May-2026 (12-May-2026, 10:15 PM)Hoekie schreef: PS Eigenlijk best wel raar dat er zo weinig wielerpistes zijn, met zoveel fietsers in NL en BE. Ik weet wel een paar wielerparcours die buiten vrij toegankelijk zijn. Bij Maassluis en Naaldwijk, bijvoorbeeld. Volgens mij die in Lisse ook (nog), hoewel dat alweer zeker tien jaar geleden is geweest. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 13-May-2026 (12-May-2026, 10:28 PM)TvWijk schreef: Elk jaar is er op de Ford Proving Ground in Lommel(B) op 1e Pinksterdag een fietsdag. Zal eens kijken of ik er de 24ste bij kan zijn. Bedankt voor de tip. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 13-May-2026 Dan kan dit rondje gereden worden op die dag? Toch? Zou leuk zijn als dit rondje helemaal op tempo gereden kan worden met tussen door lekker laten bollen. Ik heb de dag alvast gereserveerd. En dan zoals geadviseerd is, rond 9 uur, als het nog wat rustiger is/geen/weinig families.
RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - TvWijk - 13-May-2026 Realiseer je wel dat iedereen kan komen fietsen en rolschaatsen! Ik weet niet of er een track gereserveerd is voor snelheidsmaniakken. Zelf had ik tot nu toe altijd verplichtingen in het Pinksterweekend, maar dit jaar niet 8) Wat ik wel weet is dat niet alle steile hellingen toegankelijk zijn ivm veiligheid. Als je een flinke tocht maakt naar Lommel, loont het de moeite om aan de achterkant van het testcircuit even naar Fietsen door de bomen te rijden. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 13-May-2026 (13-May-2026, 07:59 PM)TvWijk schreef: Realiseer je wel dat iedereen kan komen fietsen en rolschaatsen! Daarom de vraag. Op tempo rijden zal enkel deels kunnen denk ik. Concluderend uit de video en op basis van quote "Tip voor wie wil doorrijden: kom in de ochtend, vanaf 9u is het open. Dan is een belangrijk deel van het publiek wielerpelotons" van qv-tester. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - qv-tester - 14-May-2026 (13-May-2026, 06:53 PM)Hoekie schreef: Dan kan dit rondje gereden worden op die dag? Toch?Als je de uitgepijlde route volgt zal je die omloop voor 95 % kunnen volgen, daarna ga je naar het volgende stuk. De echte steile ovaal is overigens niet die grote omloop maar de ovaal met ongeveer 2/3 van die maat. Die krijg je voor de wielen na de grote, maar kan je slechts voor de helft volgen. Mits je een paar kegeltjes negeert kan je de grote omloop wel volledig volgen waarschijnlijk, al is dat eigenlijk niet de bedoeling dus Bij de steile ovaal zou ik dat niet proberen.Bij veel evenementen worden ligfietsen uitgesloten want "gevaarlijk", dus bij deze houden we graag onze goede naam Speed pedelecs mogen hier niet rijden.
RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Arend-Jan - 14-May-2026 Mensen die graag een keer willen vlammen gaan beter naar Aldenhoven, daar mag je dit weekend 24u lang zo hard als je maar wil rondjes rijden . 1 rondje op die ovaal (met schuine bochten die geschikt zijn tot ~150 km/u) is 2,5km. De bochten zijn qua helling progressief: onderin veel minder steil dan bovenaan. "lateral force-free travel is possible at speeds between 34 km/h and 117 km/h." Geen skeeleraars, gezinnen met jonge kinderen, e-bikes of andere obstakels daar RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hardloper - 14-May-2026 Kunnen we niet kijken of we met in samenwerking met de Belgische vereniging toegang kunnen krijgen tot die baan en dan alleen ligfietsers? RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 14-May-2026 @TvWijk @qv-tester: duidelijk. Dat maakt het voor mij - niet - waard om vroeg uit mijn bed te komen om 09:00 daar te zijn. Bedankt. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Jeroen S - 14-May-2026 Bij Nieuwegein ligt ook nog een vrij toegangelijke oude wielerbaan. Die is helemaal vlak. https://www.google.nl/maps/place/Losloopgebied+oude+Wielerbaan%F0%9F%90%95/@52.0587739,5.0728065,551m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x47c665a231a0c5e9:0x2f75532b77c80925!8m2!3d52.0587706!4d5.0753814!16s%2Fg%2F11h9qgmhh3?hl=nl&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D Inmiddels een hondenlosloopgebied, "voormalige Wielerbaan" omdat er al een fijn hekje van 1 meter omheen zat. Ook toen ik daar nog in de buurt woonde liepen er al vaak mensen met honden, in het midden tussen de lussen liggen wel bultjes, zodat je dus niet de andere kant kan zien, en andersom ook niet. Op zich heb ik daar wel leuk wat bochtjes kunnen oefenen, en hoe je van een linker naar een rechter bocht gaat enzo. Maar steeds met het risico dat er om de bocht een nietsvermoedende wandelaar met een hondje aan een lijntje loopt. Ook in park Hartenstein in Oosterbeek ligt nog een wielerbaantje, ook vlak om de Tennisbaan heen. Wordt volgens mij ook niet gebruikt om op te fietsen en ook vol met andere mensen denk ik. https://www.google.nl/maps/place/Sportpark+Hartenstein/@51.9857205,5.8332519,201m/data=!3m1!1e3!4m15!1m8!3m7!1s0x47c7aedb947d1339:0xeac783cd737aa06e!2sDoorwerth!3b1!8m2!3d51.9799552!4d5.7998237!16s%2Fm%2F0289403!3m5!1s0x47c7af6a55eec95f:0xff6258a518304121!8m2!3d51.9852999!4d5.8342316!16s%2Fg%2F11h50k_c_9?hl=nl&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D Ik denk dat er her en der nog wel meer van dit soort plekjes zijn, die we niet kennen. Maar plekken waar je met de VM ongestoord kun jakkeren, dat is nog wat lastiger zoeken vrees ik. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Niels van der Wal - 14-May-2026 (14-May-2026, 12:46 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat er her en der nog wel meer van dit soort plekjes zijn, die we niet kennen. Maar plekken waar je met de VM ongestoord kun jakkeren, dat is nog wat lastiger zoeken vrees ik. Voor ongestoord jakkeren met een velomobiel zoek je naar kanalen en spoorwegen; de weg ernaast is recht en vaker autoluw of autovrij. Voor mij is de bekendste de zuidwestkant van het Amsterdam-Rijnkanaal, tussen Amsterdam en Utrecht. Wat ook goed jakker was de RDW-baan bij cycle vision en ik denk dat je ook goed uit de wielen komt op de voormalige vliegbasis Soesterberg. Niels, luchtluw, van der Wal RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 14-May-2026 Zal maar opgeven en blij zijn met de inmiddels bij mij bekende wegen waar ik op tempo kan fietsen. Zal eens kijken of ik nog een soort van 'Interval Bredeweg' of beter kan vinden. Of maken. Helaas heeft die ook altijd nog een soort van t-splitsing waar het tempo er nagenoeg uit moet. Voor wie Strava heeft: https://www.strava.com/segments/5320071 Of een paar heen weer 'rondjes' maken zoals bijvoorbeeld de LEL. RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Arend-Jan - 14-May-2026 Rond/bij de Willem Alexander roeibaan is hier in de regio een populair rondje voor veel snelfietsers RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - 365cycle - 15-May-2026 (14-May-2026, 06:45 PM)Arend-Jan schreef: Rond/bij de Willem Alexander roeibaan is hier in de regio een populair rondje voor veel snelfietsers RE: Ligfietsen en skeeleren - beide liefde voor glad asfalt ? - Hoekie - 15-May-2026 Net een segment viewer gevonden waarin je Strava segmenten kan zien - zonder - dat je met Strava moet connecten. https://www.doogal.co.uk/SegmentExplorer Specifiek https://www.doogal.co.uk/Segment?id=5320071 |