ligfietsers.nl
Kleinere velomobielen? - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Kleinere velomobielen? (/thread-2781.html)

Pagina's: 1 2

RE: Kleinere velomobielen? - 365cycle - 16-Jun-2025

(, 11:27 PM)Jeroen S schreef: Het scheelt ook hoeveel gewicht er in de fiets zit, dat telt weer mee in de rolweerstand.
Jup dat scheelt zeker veel. Mensen denken soms dat er iets mis is met mijn velomobiel of powermeter, zeker als ik met kampeerspullen onderweg ben geweest. Ik ben gewoon best zwaar, heb vaak een laptop(+tas) en kleding bij me en dan loopt het al gauw op.

RE: Kleinere velomobielen? - Willeke_IGKT - 17-Jun-2025

(11 uren geleden)Bianca F schreef: Maar goed, als ik een velomobiel zou willen zou ik toch wel kiezen voor een snellere fiets, gewoon omdat je dan verder kunt.

Dat klopt maar dan moet de fiets wel goed passen, je er goed in en uit kunnen komen en je alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt. 

Snelheid, of gewoon efficiënt zijn, geeft meer áfstand voor dezelfde moeite. Maar als je er een bagage karretje achter moet hangen om zelfs maar je lunch mee te nemen gaat de extra afstand verloren. Dat is de keuze race monster en praktische fiets. Ik ga voor praktisch.

RE: Kleinere velomobielen? - ZoefZoef - 17-Jun-2025

Mn eerste velomobiel was een Quest 26". Gewoon, de normale versie. Nu heb ik een Quest XS

Qua lengte past het net in die Quest XS. Ik zit net op de grens dat ik nog net in de Quest XS pas qua lengte. Ik vond de normale Quest toch wel wat fijner: de instap erin is een stuk makkelijker. En hetzekfde geldt uiteraard ook voor het uitstappen. Ik moet soms echt 2 pogingen doen om me erin of eruit te wurmen.

Daarmee neig ik dus naar een 'normale' versie of een XL-versie, afhankelijk van het type velomobiel. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik niet precies weet wat de verschillen zijn van al die merken/typen. De enge velomobieln waar ik in heb gereden zijn de QuestXS en de Quest. En daarna, in een ver verleden bij Elan een keertje in een DF of DF XL gezeten in de winkel.

Voor mij zou dus de instap weleens bepalend kunnen zijn voor de keuze klein of groot. Als de instap even makkelijk is en een kleine voldoet, dan zou ik denk ik daarvoor gaan. Lichter, makkelijker parkeren en dus wat praktischer. Bij mijn huidige XS was de prijs doorslaggevend want 2dehands gekocht maar wetende dat ik erin zou passen met dus als nadeel de in- en uitstap. Veel bagage neem ik toch nooit mee, verstand van wegligging heb ik niet en een sterke rijder ben ik evenmin. Dus als het ene modelletje iets sneller is, is dat minder doorslaggevend voor het formaat.

RE: Kleinere velomobielen? - Hardloper - 17-Jun-2025

Voor wie interesse heeft, in Duitsland staat een W9S te koop:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-ligfietsen/m2273541978-velomobiel-w9s-nieuw

RE: Kleinere velomobielen? - Willeke_IGKT - 17-Jun-2025

Daar zie ik een belangrijk argument tegen de Alpha fietsen, ze zijn tweedehands duurder dan de Nederlandse en Bülk modellen nieuw.

Ja ik weet dat de vraagprijs niet de verkoopprijs is maar de vraagprijs ten opzichte van de nieuwprijs is redelijk.

RE: Kleinere velomobielen? - Frutsel - 17-Jun-2025

(, 04:43 PM)365cycle schreef:
(, 03:50 PM)Willeke_IGKT schreef: De schuimkap komt zonder aanpassingen tot voor mijn ogen, zo hoog dat ik er eigenlijk niet meer kan fietsen.
Maar als ik me niet vergis moest ik die bij mijn Bülk ook een beetje bijsnijden.

Ik zal even kijken of ik snijwerk kan zien Smile

Maar de schuimkap van de Bülk heeft een opstaand randje voor de rijder, waardoor je inderdaad minder ziet, tenzij je een extra plaatje achter je stoel plakt.

Ik denk dat het ook een beetje een Catch-22 is voor wat betreft kleine velomobielen:
- Er zijn geen (weinig) velomobielen beschikbaar voor kleine mensen want er is geen vraag.
- Kleine mensen kopen geen velomobielen omdat ze niet kunnen testen in een VM die ze past.

Ik heb een vriend in mijn DF XL gezet, en hij kon via het gat van de koplamp naar buiten kijken Tongue
In de Mango van mijn vrouw ging het nog net, maar ook daarin weinig zicht op de weg recht voor de VM.

Blijft over: kleine VMs die klein zijn omdat dat sneller gaat. Die zijn vaak niet praktisch voor dagelijks gebruik.
Of hele oude modellen? een Versatile is ruim te verstellen, en heeft best veel ruimte, maar weegt ook een ton. Daar wordt je als recreatieve rijder niet blij van bij viaducten (of vals plat!)