ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 27-Jun-2023

(27-Jun-2023, 04:53 PM)365cycle schreef: M'n wasmachine is stuk. Dus kreeg ik net deze tip van een mede-ligger: https://defietssite.nl/fietswasmachine-de-workout-van-de-toekomst/
Big Grin

Moet je nog rustig aan gaan doen om op 30/40 graden te wassen Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 27-Jun-2023

(27-Jun-2023, 04:53 PM)365cycle schreef: M'n wasmachine is stuk. Dus kreeg ik net deze tip van een mede-ligger: https://defietssite.nl/fietswasmachine-de-workout-van-de-toekomst/
Big Grin

Is er ook een velomobiel-variant?

Wat betreft je wasmachine. Even googlen op merk/type zou zomaar de oplossing kunnen geven.

..omdat ik eindelijk heb gehaald wat ik al een poosje van plan was. Een elastiek in een ander kleurtje voor de roeifiets. In plaats van zwart, komt er nu een 'elektrisch blaauw' retorurelastiek op. Vanavond er maar eens opgooien, samen met een nieuw stukje dyneema en een verse knoopcel voor mn fietscomputer die nu voor de derde keer in een paar maandjes de geest heeft gegeten.

Zijn allemaal kleine dingetjes waar ik blij van kan worden. En evenzo kan ik van kleine dingetjes helemaal niet-blij worden Smile


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 29-Jun-2023

Had een oom en tante op de koffie. Had ze wat Velomobielen getoond in diverse kleuren / modellen. En wat filmpjes waaronder waarin de cockpit voorkwam en van oliebollentochten. Nou ze vonden het zeer interessant. Sommige vonden ze spuug lelijk en andere mooi. En ze vonden dat er veel gele VM’s mee deden. Maar ze waren vol verbazing van hoe volwassen product het wel niet is. Prachtige om te zien.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 29-Jun-2023

(27-Jun-2023, 04:53 PM)365cycle schreef: M'n wasmachine is stuk. Dus kreeg ik net deze tip van een mede-ligger: https://defietssite.nl/fietswasmachine-de-workout-van-de-toekomst/
Big Grin
De link doet het hier niet, maar ik vermoed dat het over trapwasmachines gaat? Ken je in dat kader het boek Trapperkracht van James McCullagh? Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het met je benen aandrijven. Het was een populair boek in de jaren '70/ '80 in sommige kringen (denk De Kleine Aarde/ De Twaalf Ambachten), maar hoeveel mensen die apparaten ook echt bouwden weet ik niet.

Een aantal van mijn studenten werkte een paar jaar geleden samen met een ontwikkelingshulporganisatie aan trapwasmachines voor Sub-Sahara Afrika, erg succesvol was het project helaas niet (je kunt sowieso beter PV panelen en een elektromotor het werk laten doen dan je het schompes trappen in de brandende zon zou ik denken).


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Roepers - 29-Jun-2023

Hmm, Toen de link hier net geplaatst was deed hij het wel. Nu niet meer. Site overbelast?

De Waybackmachine oftewel het Internetarchief heeft hem ook: Klik!

Groet,

Marco


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 30-Jun-2023

.. voor het eerst een rondje in een velomobiel heb gemaakt:

[Afbeelding: embed?resid=65A5E00262AE918B%21268502&au...height=660]

Een hele leuke ervaring en ik kan zeker de sterke punten waarderen maar voorlopig houd ik het nog bij open tweewielers.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 30-Jun-2023

En ook meteen een hele rappe! Tof Big Grin

Ik ben vandaag blij dat ik vantevoren al opzij aan het sturen was, want ik verdenk deze aalscholver (toch?) van kaktimen met voorbedachten rade Big Grin 
 



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bob Hagendijk - 01-Jul-2023

Het lijkt erop alsof het beest het al een tijdje ophield, dat was een flinke klodder!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 01-Jul-2023

Bacchus zien we jou zitten in de Snoek of maak jij van een vriend een foto vanuit die oranje vm? Wat voor moois heb je allemaal geprobeerd? En dus in Dronten geweest en ook bij Intercitybikes de zolder bewonderd met de oudere VM’s?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 01-Jul-2023

Jup, ik rijd hier het Snoek L prototype. Ik kwam met de insteek om voor deze eerste keer een Quest te rijden maar we begonnen met een paar blokjes in de Quattrovelo. Die voelde voor mij wat zwaar en afstandelijk. Omdat de Snoek toch klaar stond na een ritje door een andere klant, die voor een reparatie aan zijn Quest langskwam, die eens geprobeerd en meteen aangestoken door het directe gevoel. Daarmee helemaal vergeten de Quest nog te rijden en ongeveer 50 km gesnoekt. Anne-Marie nam een Strada mee.

We hebben ons er goed mee vermaakt. De snoek wil zeker wel gaan, wendbaarheid viel me niet tegen. Het viel me vooral op hoelang hij doorrolt. Met name toen ik hem een keer van bijna 60 km/u uit liet rollen naar 20 km/u. Overdrijf ik als ik dat eerder als minstens een kilometer en minuten dan hectometers en seconden ervaar?

Vanmorgen "in de grauwe drek" Smile bij Intercitybike met een paar Tuna's op pad. Totaal ander weer en (ten opzichte van de Snoek) een totaal andere fiets. Praktischer, ruimer, gemoedelijker en ondanks ook dichte wielkasten wel een stukje wendbaarder. Zeker omdat we nu wat ervaring hadden, echter ook echt niet sloom: een constante 40 km/u uit de wind aan de voet van de Ketelmeerdijk kost geen bijzondere moeite.

Samengevat een heel goede ervaring maar niet een die op korte termijn tot een aankoop gaat leiden. Maar dat wisten we vantevoren: mijn ww-route is net wat lang en er ligt een mooie treinverbinding en die van Anne-marie is juist wat kort en door de stad. Maar wie weet, ooit.. Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 01-Jul-2023

En wist je Anne-Marie, jou bij te houden tijdens de 60km/u momentjes???? Maar als je moet kiezen… : De Snoek of de Tuna? Welke kies je dan ??? Maar het is goed dat ze toch wel wat verschillen. Want dan hebben ze gewoon beide hun bestaansrecht.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 01-Jul-2023

(30-Jun-2023, 11:38 PM)365cycle schreef: Ik ben vandaag blij dat ik vantevoren al opzij aan het sturen was, want ik verdenk deze aalscholver (toch?) van kaktimen met voorbedachten rade Big Grin 
 

Toen ik even goed keek was deze vogel ook nog eens rustig de fabeltjeskrant aan het lezen...


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TheodeG - 01-Jul-2023

... mijn eerste 200km tocht met de QV er op zit. Op en neer naar Dronten, dus nuttig bestede kilometers!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 01-Jul-2023

Ik ben benieuwd wat 'Net wat lang' is, Bacchus.

'Praktischer en ruimer' klinkt in ieder geval als wat ik verwachtte van de Snoek L vs. de Tuna.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 01-Jul-2023

(01-Jul-2023, 04:30 PM)Bacchus schreef: Jup, ik rijd hier het Snoek L prototype. Ik kwam met de insteek om voor deze eerste keer een Quest te rijden maar we begonnen met een paar blokjes in de Quattrovelo. Die voelde voor mij wat zwaar en afstandelijk. Omdat de Snoek toch klaar stond na een ritje door een andere klant, die voor een reparatie aan zijn Quest langskwam, die eens geprobeerd en meteen aangestoken door het directe gevoel. Daarmee helemaal vergeten de Quest nog te rijden en ongeveer 50 km gesnoekt. Anne-Marie nam een Strada mee.

We hebben ons er goed mee vermaakt. De snoek wil zeker wel gaan, wendbaarheid viel me niet tegen. Het viel me vooral op hoelang hij doorrolt. Met name toen ik hem een keer van bijna 60 km/u uit liet rollen naar 20 km/u. Overdrijf ik als ik dat eerder als minstens een kilometer en minuten dan hectometers en seconden ervaar?
Nee dat overdrijf je niet. Als je remmen het niet doen in een moderne op snelheid ontworpen velomobiel als de Snoek: Succes. Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 02-Jul-2023

(01-Jul-2023, 07:31 PM)Hardloper schreef: En wist je Anne-Marie, jou bij te houden tijdens de 60km/u momentjes???? Maar als je moet kiezen… : De Snoek of de Tuna? Welke kies je dan ??? Maar het is goed dat ze toch wel wat verschillen. Want dan hebben ze gewoon beide hun bestaansrecht.

Nee, Anne-Marie deed nog geen poging. De 40 km/u met de Tuna deden we wel samen.
Snoek L en Tuna verschillen meer dan "wat". Als je je missie kent, is het makkelijk kiezen tussen die twee. Ik heb geen missie voor ze, en was sowieso vooral velomobielen in het algemeen aan het ontdekken, dus ik had gewoon lol met beiden. Smile
 

(01-Jul-2023, 09:46 PM)Frutsel schreef: Ik ben benieuwd wat 'Net wat lang' is, Bacchus.
Mijn woon-werk-route is 57 km, twee a driemaal per week. Lang maar op zich prima te doen in ongeveer 1:50, zelfs op de open ligfiets. De treinverbinding is echter ook goed, dus de niche voor een velomobiel is voor mij vrij smal. Met goed weer is de M-racer ook fijn en snel, in slechte of donkere (de halve route is onverlicht) omstandigheden trekt de trein. Een velomobiel moet zich een plek daartussen vinden en dat is een flinke investering voor een beperkt gebruik.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 02-Jul-2023

Ah, mijn woon/werk route is ongeveer 65km enkele reis (2x per week), en inderdaad goed te doen in ongeveer 1:50 (met een DF XL). Qua open ligger kan ik de Baron pakken, maar de velomobiel is toch iets vlotter, al is 'ie een stuk warmer.
Het openbaar vervoer is nagenoeg van deur tot deur, en duurt op z'n best 1:20. Als er ook maar iets misloopt (en dat wil nog wel eens gebeuren met 2 metro's en 1 trein van de NS) zit ik al gauw aan 1:50 of langer.

Dan fiets ik liever dan dat ik haring in een ton speel in metro en trein. Qua tijd maakt het niet veel uit, behalve dat ik kan vertrekken wanneer ik wil, in plaats van wanneer de metro/trein vertrekt. Plus het scheelt weer tijd die ik anders moest spenderen op de sportschool Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Jul-2023

Voor mij is OV ergens wel drama


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 02-Jul-2023

(02-Jul-2023, 08:48 AM)Hardloper schreef: Voor mij is OV ergens wel drama

Grappig, ik las QV  Big Grin en dacht hè  Huh


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Jul-2023

Nou hier is het openbaar vervoer niet iets wat ik ieder moment van de dag meerdere keuzes in heb. Het vervoer missen en je bent zo weer heel veel later op de gewenste plek. Helemaal in het weekend is het een ramp.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 02-Jul-2023

..ik na een rondje van 2x 36km met pauze van een halve dag een klapband kreeg en dat dat gelukkig slechts 250m van huis was.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 02-Jul-2023

M’n vriendin heeft vandaag haar eerste 100 km rit volbracht Big Grin
Ik ben trots!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 02-Jul-2023

(02-Jul-2023, 11:12 PM)365cycle schreef: M’n vriendin heeft vandaag haar eerste 100 km rit volbracht Big Grin
Ik ben trots!

Dus nu kan ze ook naar jou toe fietsen als jij een keer geen zin hebt om naar haar te gaan Smile

Nu dat tempo van jou er nog in zien te krijgen. Zodra dat haar lukt, neem ik ook mn petje af voor haar.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 04-Jul-2023

(02-Jul-2023, 11:44 PM)ZoefZoef schreef: Nu dat tempo van jou er nog in zien te krijgen. Zodra dat haar lukt, neem ik ook mn petje af voor haar.
Nou, dat petje mag je nu al wel afnemen hoor Big Grin Sinds we een relatie hebben verlegt ze haar grenzen behoorlijk op sportief gebied (niet alleen mijn verdienste; haar beide zoons zijn ook allebei flink meer gaan sporten, één heeft zelfs z'n eerste marathon voltooid en in een hele nette tijd). Denk niet dat ze de fysieke aanleg heeft om een extreem sterke fietser te worden, maar er zit zeker nog genoeg in het vat. Daarnaast: "dieselen" kan ze sowieso al wel, én het is echt een doorbijter.

Goh, ik ben trouwens wéér blij vandaag! Omdat ik fietspech had Big Grin 
Had vanmiddag dus even een afspraak bij Delft, en deed rustig aan om niet kletsnat aan te komen. Zweetloos gaat prima met dit bewolkte weer. Ik voelde wel iets geks aan de linker crank, en het kraakt daar ook al een tijdje flink… 
Op de terugweg kon ik iets harder rijden. Even het achterkantje van de Bülk laten zien aan een Speed pedelec, maar daarna toch maar weer rustig aan want die crank voelt wel steeds vreemder, en ik hoorde ook iets vallen in het vooronder…  Dodgy nou ja, dat klopt:

[Afbeelding: Z4xlzqmzb-Qq-Kg-Dt8-F9rqoh20-C2-Eu-Csx-Z...6x2048.jpg]

Nadat het ding helemaal los gelopen was kreeg ik 'm er ook niet meer op. 10 km te voet naar huis dan maar…? Zal wel moeten he Big Grin 

Al wandelend kwam ik langs een huis waar werklui bezig waren. Die hebben natuurlijk gereedschap! Ik vroeg om een staalborstel om de vertanding schoon te maken, en kon dat vervolgens nog een keer met handen en voeten uitleggen in mijn beperkte Russisch, want het waren Oekraïense werklui. Zelfs m’n verontschuldiging dat ik enkel Russisch sprak werd echter goed verstaan (=ik werd niet het erf af geschopt en ze lachten vriendelijk), en al snel poetste men met de Dremel de paar overgebleven tandjes schoon. Daarna wat loctite op de crankarm, ik kreeg een paar inbussleutels om de boel weer in elkaar te klussen, ze vroegen wat dingen over de velomobiel en ik kreeg wat uitleg over basic conversation in het Oekraïens. Supertof! Daarna voorzichtig naar huis gereden. Er was na krap 3 km alweer speling, maar ik heb niet meer hoeven wandelen!

Дякую, панове! Слава Україні!  Big Grin

Om het nog mooier te maken: Ik zou daarna dus eigenlijk naar Dronten doorrijden voor wat andere zaken, maar had onderweg de foto naar Ymte gemaild. Topservice daar - hij wist direct wat het euvel was en een nieuw crankstel is reeds onderweg.  Heart


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 04-Jul-2023

Hoe oud is de zoon als ik zo brutaal mag wezen en wat voor een tijd?? Mijn eerste marathon liep ik op mijn 32ste. Ik had nog maar 2 halve marathons gelopen en liep nog geen 2 jaar hard. En ja ik ook ik liep niet in een keer 5km aan een stuk. En al zeg ik het zelf. Met een tijd onder de 4:15:00 vond ik de eerste poging toch ook een nette tijd.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 04-Jul-2023

(04-Jul-2023, 09:42 PM)Hardloper schreef: Hoe oud is de zoon als ik zo brutaal mag wezen en wat voor een tijd?? 
Begin 20 en 4 uur Smile 

Zit denk ik nog wel meer in. Even wat ervaring op doen. 
Ik denk dat ik in 2025 ofzo wel een marathon ga lopen, mits ik m'n blessuregevoeligheid bij lopen eronder krijg. Zoek eigenlijk iemand die me kan bijsturen op het gebied van looptechniek met barefootschoenen, maar die zijn moeilijk te vinden binnen de voorwaarden dat het niet al te ver weg moet zijn, en zonder dat het direct heel zweverig wordt.