ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 09-Jul-2023

Fietsbennie, deze https://ligfiets.net/bicycles/104 ?????


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - LigfietsWilsum - 09-Jul-2023

... ik weer een kilometerteller heb die ook cadans weergeeft. Dankzij een universeel houdertje kan ik nu de kilometerstand van de Fuego en de Quest op hetzelfde tellertje bijhouden.
Alles natuurlijk bedraad, want allemaal batterijtjes her en der vind ik niks.
En ik kan op deze Sigma 1606L ook de juiste kilometerstand invoeren, en die gaat bij een batterijwissel niet verloren.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 09-Jul-2023

(09-Jul-2023, 09:18 AM)Hardloper schreef: Fietsbennie, deze https://ligfiets.net/bicycles/104 ?????

Ik kan niet voor 100,% garanderen dat het dit exemplaar betreft omdat die rood is, en de mijne zwart. Jouw aangehaald voorbeeld vertoont wel vele gelijkenissen mijn ligfiets. Voor een foto verwijs ik graag naar mijn site of andere Draadje op het forum waar een paar foto's staan.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 09-Jul-2023

.. met de hartslagmeter die ik gemonteerd heb. Zeker op en dag als vandaag vind ik het moeilijk om aan het begin van de rit het juiste tempo te vinden. En met juist bedoel ik dat ik aan het eind van de rit nog in ongeveer hetzelfde tempo aan het rijden ben. Met de hartslagmeter kan ik gewoon een hartslag kiezen die ik wil volhouden en daarna mijn tempo aanpassen aan de hartslag.

Als gevolg is dat mijn gemiddelde ook omhoog is gegaan en merk ik dat er plekken in de route zijn waar ik nu een ander tempo rijd dan ik zou doen zonder. En niet alleen is mijn gemiddelde verbeterd, maar ook ben ik niet maximaal moe als ik thuis ben.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 09-Jul-2023

Een beetje in de gaten houden wat je lijf doet kan idd erg fijn zijn datakneder! Verbaast me eigenlijk dat je er nog geen vermogensmeter in hebt zitten, met jouw naam Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 10-Jul-2023

(09-Jul-2023, 10:25 PM)365cycle schreef: Een beetje in de gaten houden wat je lijf doet kan idd erg fijn zijn datakneder! Verbaast me eigenlijk dat je er nog geen vermogensmeter in hebt zitten, met jouw naam Big Grin

Ik zie voor mezelf nog lang niet het nut in van het kneden van de data van mijn lijf. Mijn meters zijn ook niet uit te lezen. Gewoon de data onderweg zien en in mijn hoofd verwerken (niet zo moeilijk). Waar ik echter vroeger op de tweewieler voldoende had aan een snelheidmeter, merk ik dat in een VM er veel meer speelt dan mijn prestatie in relatie tot de snelheid. En ik rijd tegenwoordig op bepaalde stukjes in de omgeving +40 op de teller met uitschieters naar +50. Dat terwijl ik niet op snelheid train, maar uithoudingsvermogen. Die snelheden bevallen me zo goed dat ik nu eigenlijk wat meer snelheid wil hebben en ik kwam tot de conclusie dat een hartslagmeter wel eens een goede manier zou kunnen zijn.

Er is ook nog een hoop te verbeteren aan de WAW om een hogere snelheid te krijgen, en in mijn lijf zit ook nog veel mogelijkheid, verwacht ik. Wat ik me nog wel afvraag is hoe een voor mij perfect afgestelde WAW met een (af)getraind lichaam zich in snelheid verhoud tot een Bülk.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 10-Jul-2023

Ik sport heel veel op hartslag. Op deze manier heb ik ook voorbereid op twee marathons


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 10-Jul-2023

Vandaag ben ik blij omdat de meeste wegen en fietspaden in de omgeving weer befietsbaar zijn.

Er liggen nog veel bomen om die niet op wegen of tegen huizen geland waren en stammen en takken op stoepen en in groenstroken die nog afgevoerd moeten worden.
En vergeet wandelen in het bos voorlopig, eerst controle van de paden.

Maar gezien de puinhoop woensdag middag zijn er bergen verzet.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 10-Jul-2023

(10-Jul-2023, 12:01 AM)datakneder schreef: Ik zie voor mezelf nog lang niet het nut in van het kneden van de data van mijn lijf. Mijn meters zijn ook niet uit te lezen. Gewoon de data onderweg zien en in mijn hoofd verwerken (niet zo moeilijk).
Dat dacht ik vroeger ook. Toch vind ik het wel fijn om bepaalde patronen te zien en zelfs te leren wat voor invloed bepaalde voedingsstoffen hebben op je lijf. Die zelfkennis maakt dat ik niet echt op zie tegen een 700 km tochtje later dit jaar (over de weg, van A naar B, in 1 dag, ehh, etmaal)

(10-Jul-2023, 12:01 AM)datakneder schreef: Waar ik echter vroeger op de tweewieler voldoende had aan een snelheidmeter, merk ik dat in een VM er veel meer speelt dan mijn prestatie in relatie tot de snelheid. En ik rijd tegenwoordig op bepaalde stukjes in de omgeving +40 op de teller met uitschieters naar +50. Dat terwijl ik niet op snelheid train, maar uithoudingsvermogen. Die snelheden bevallen me zo goed dat ik nu eigenlijk wat meer snelheid wil hebben en ik kwam tot de conclusie dat een hartslagmeter wel eens een goede manier zou kunnen zijn.
Snelheid in een velomobiel ís uithoudingsvermogen. Een sprint naar de hoogst mogelijke snelheid is minutenlang een hoog vermogen trappen, niet een paar seconden pieken zoals op een wielrenfiets. 

(10-Jul-2023, 12:01 AM)datakneder schreef: Er is ook nog een hoop te verbeteren aan de WAW om een hogere snelheid te krijgen, en in mijn lijf zit ook nog veel mogelijkheid, verwacht ik. Wat ik me nog wel afvraag is hoe een voor mij perfect afgestelde WAW met een (af)getraind lichaam zich in snelheid verhoud tot een Bülk.
Ik heb nauwelijks ervaring met de WAW, maar had het gevoel dat ie qua snelheid tussen een DF en een Strada in zit. De DF is >40 duidelijk langzamer dan m'n Bülk.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ThijsR - 10-Jul-2023

Ik ben blij dat ik de schuur opnieuw heb ingedeeld, zodat iedereen wat makkelijker bij zijn/haar fiets kan. Met als gevolg dat ik afgelopen donderdag en vandaag weer met de fiets naar kantoor ben gegaan.
Thuiswerken heeft ook voordelen, maar ook zéker nadelen en één daarvan is complete fysieke inkakking.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 10-Jul-2023

Citaat:Er is ook nog een hoop te verbeteren aan de WAW om een hogere snelheid te krijgen, en in mijn lijf zit ook nog veel mogelijkheid, verwacht ik. Wat ik me nog wel afvraag is hoe een voor mij perfect afgestelde WAW met een (af)getraind lichaam zich in snelheid verhoud tot een Bülk.

Hoe oud is jouw WAW?

Op een bepaald moment was er een type/model dat echt licht was en alleen geschikt voor mensen met smalle heupen. Dat was echt een snelle heb ik altijd begrepen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 10-Jul-2023

Maar was die ook sterk?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 10-Jul-2023

(10-Jul-2023, 07:42 PM)Hardloper schreef: Maar was die ook sterk?

Hoezo sterk? Moet een vm sterk zijn?

Deze WAW was wel stijf. Misschien bedoel je dat?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 10-Jul-2023

Waarschijnlijk bedoel ik dat ja. Niet dat je deze generatie allemaal extra moet laten lamineren en hierdoor extra gewicht krijgt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 10-Jul-2023

(10-Jul-2023, 09:37 PM)Hardloper schreef: Waarschijnlijk bedoel ik dat ja. Niet dat je deze generatie allemaal extra moet laten lamineren en hierdoor extra gewicht krijgt.

Daniël Fenn heeft ooit een vm voor zichzelf gemaakt van 12,5kg. Jouw QV is bijna 3x zo zwaar straks.

Ik schrok gewoon toen ik deze optilde. Dat is zo extreem licht, dat verwacht je op geen enkele manier.

Dat ding was superstijf en sterk.

Sterk heeft dus niet altijd iets met het gewicht te maken.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 10-Jul-2023

(10-Jul-2023, 07:06 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Er is ook nog een hoop te verbeteren aan de WAW om een hogere snelheid te krijgen, en in mijn lijf zit ook nog veel mogelijkheid, verwacht ik. Wat ik me nog wel afvraag is hoe een voor mij perfect afgestelde WAW met een (af)getraind lichaam zich in snelheid verhoud tot een Bülk.

Hoe oud is jouw WAW?

Op een bepaald moment was er een type/model dat echt licht was en alleen geschikt voor mensen met smalle heupen. Dat was echt een snelle heb ik altijd begrepen.

Het is nummer 175. Volgens mij is het bouwjaar 2014. Ik weet dat iemand (Brecht?) er races mee gereden heeft. Het is nog een model III. Het is de enige model III waar ik in gezeten heb, dus hoe makkelijk/moeilijk de instap is weet ik niet. Ik heb wel "vrouwen"heupen Wink , maar na de eerste paar keren wat stuntelen, gaat het nu vrij vlotjes.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 10-Jul-2023

(10-Jul-2023, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn heeft ooit een vm voor zichzelf gemaakt van 12,5kg. Jouw QV is bijna 3x zo zwaar straks.

Ik schrok gewoon toen ik deze optilde. Dat is zo extreem licht, dat verwacht je op geen enkele manier.

Dat ding was superstijf en sterk.

Sterk heeft dus niet altijd iets met het gewicht te maken.
Superstijf geloof ik wel. Een stalen rietje is ook superstijf. Supersterk niet, en ik ben er 99,9% zeker van dat dat ook geldt ook voor zo'n fiets. 
Als die wél supersterk was geweest, waren al z'n andere fietsen dat ook geweest.  

In de praktijk is de DF erg solide, en zelfs bestand tegen 100.000 km mishandeling van mijn niveau.
Ik ken meerdere Alpha 7 rijders die op verschillende plaatsen last hebben van scheurvorming. De enige inmiddels ex-After 7 rijder die ik weleens spreek heeft ook diverse reparaties achter de rug waardoor de fiets best wel wat zwaarder is geworden dan de beloofde <18 kg.

Ik geloof wél dat je een lichte velomobiel stevig genoeg kan maken voor wedstrijden en ik denk dat als je er echt geld tegenaan gooit je rond de 10 kg uit kan komen.
Denk echter dat je dan moet werken zoals Daniel nu al meer doet dan vroeger; met een hele nauwkeurige constructieberekening, plaatselijk met grafeen versterkt koolstofvezel (in de juiste richting!), en op plaatsen waar je de stevigheid niet nodig hebt echt zo flinterdun dat je er met één vinger een gat in duwt. 

Maar nee, dat dat al gebeurd ís... I'm not buying it. Alle Danielatieven ten spijt, als het echt supersterk is en hij is daar zeker van, laat me er dan maar een keer in rijden.  Wink


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 11-Jul-2023

(10-Jul-2023, 11:45 PM)365cycle schreef:
(10-Jul-2023, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn heeft ooit een vm voor zichzelf gemaakt van 12,5kg. Jouw QV is bijna 3x zo zwaar straks.

Ik schrok gewoon toen ik deze optilde. Dat is zo extreem licht, dat verwacht je op geen enkele manier.

Dat ding was superstijf en sterk.

Sterk heeft dus niet altijd iets met het gewicht te maken.
Superstijf geloof ik wel. Een stalen rietje is ook superstijf. Supersterk niet, en ik ben er 99,9% zeker van dat dat ook geldt ook voor zo'n fiets. 
Als die wél supersterk was geweest, waren al z'n andere fietsen dat ook geweest.  

In de praktijk is de DF erg solide, en zelfs bestand tegen 100.000 km mishandeling van mijn niveau.
Ik ken meerdere Alpha 7 rijders die op verschillende plaatsen last hebben van scheurvorming. De enige inmiddels ex-After 7 rijder die ik weleens spreek heeft ook diverse reparaties achter de rug waardoor de fiets best wel wat zwaarder is geworden dan de beloofde <18 kg.

Ik geloof wél dat je een lichte velomobiel stevig genoeg kan maken voor wedstrijden en ik denk dat als je er echt geld tegenaan gooit je rond de 10 kg uit kan komen.
Denk echter dat je dan moet werken zoals Daniel nu al meer doet dan vroeger; met een hele nauwkeurige constructieberekening, plaatselijk met grafeen versterkt koolstofvezel (in de juiste richting!), en op plaatsen waar je de stevigheid niet nodig hebt echt zo flinterdun dat je er met één vinger een gat in duwt. 

Maar nee, dat dat al gebeurd ís... I'm not buying it. Alle Danielatieven ten spijt, als het echt supersterk is en hij is daar zeker van, laat me er dan maar een keer in rijden.  Wink

'Supersterk' zei ik niet  Big Grin 

Ik ben zeker geen fan van Daniël. Vooral niet wat betreft zijn persoonlijkheid.

Weet je ook waardoor die scheurvorming bij die A7's is ontstaan?
Ymte reed met zijn bijna gloednieuwe DF een keer langs een sneeuw-/ijsrand die was opgeschoven door een sneeuwschuiver toen hij onderweg was naar Zutphen voor een LOL-tocht. Daarna zat er een flinke scheur net voor zijn voorwiel. Zegt dit iets over sterk?

Misschien bedoel ik met 'sterk' iets anders dan jij. Een sterke vm gaat wat bij betreft niet stuk bij normaal gebruik. Dan heb ik het niet over het gebruik door mensen die met 'buitensporig veel krachtsgeweld' eigenlijk sowieso alles kapot trappen  Tongue


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - gideon - 11-Jul-2023

op mijn Raptobike om 6.30 uur geïntervieuwd werd bij de Maastunnel door iemand van Rijnmond radio


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 11-Jul-2023

Leuk Gideon.

Tja ik denk dat het een evenwichtsspel is om een lichte / stijve / zo scheur ongevoelig mobiel te ontwikkelen. Die ook nog eens lekker door de lucht heen beweegt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Roepers - 11-Jul-2023

Ik ben blij dat ik de Maxi (Sinner Demon 20/26) weer heb opgehaald van Liever Ligfietsen in Akkrum. Het freewheel was stuk maar is nu gerepareerd.  Hij gaat weer als een speer. Nu staat de regenfiets daar.

Groet,

Marco


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 11-Jul-2023

(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: 'Supersterk' zei ik niet  Big Grin 

Ik ben zeker geen fan van Daniël. Vooral niet wat betreft zijn persoonlijkheid.
Herkenbaar Big Grin

(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Weet je ook waardoor die scheurvorming bij die A7's is ontstaan?
Er wordt er één langzaam doorgezaagd door z'n eigen ketting, en volgens mij heeft die ook nog wat andere scheur-issues. Bij twee is de bevestiging van de achterbrug in het midden te slap, en al vaker dan eens gerepareerd. Eén heeft hetzelfde probleem als wat ik met de Bülk had; veertorens die los scheuren.

(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Ymte reed met zijn bijna gloednieuwe DF een keer langs een sneeuw-/ijsrand die was opgeschoven door een sneeuwschuiver toen hij onderweg was naar Zutphen voor een LOL-tocht. Daarna zat er een flinke scheur net voor zijn voorwiel. Zegt dit iets over sterk?
Whoops... maar nee, dat is gewoon ongevalschade.

(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Misschien bedoel ik met 'sterk' iets anders dan jij. Een sterke vm gaat wat bij betreft niet stuk bij normaal gebruik. Dan heb ik het niet over het gebruik door mensen die met 'buitensporig veel krachtsgeweld' eigenlijk sowieso alles kapot trappen  Tongue
Ik denk eigenlijk dat we er redelijk hetzelfde over denken. 
Elektromotoren in auto's worden zo geprogrammeerd dat niet in één klap al het koppel op de aandrijflijn losgelaten wordt, want dan ontploffen er differentiëlen en breken er aandrijfassen. Er wordt eerst "aangezet" en de kracht loopt dan in een fractie van een seconde op naar het maximaal vermogen van de elektromotoren. Zo ga ik ook met m'n fiets om: Theo van velomobiel.nl had het er ooit over dat ik met grof geweld bij hun wegreed in m'n QV, maar dat doe ik echt zelden op die manier; het was puur even een "blijft dit heel?"-testje. Ben me heel bewust van het tijd dat ik door een (nieuwe) ketting heen kan trappen als ik echt wil, en velomobielen zijn fijner als de ketting het gewoon doet Tongue 
Wat ik verwacht van een sterke velomobiel:
  • zou mijn maximumvermogen moeten kunnen hebben, en best wat meer ook nog wel: 2500 watt bij >110 rpm zou je mijns inziens wel moeten ontwerpen als je fietsen voor grote mensen bouwt.
  • de grootste mensen die in een fiets passen moeten er ook hard mee door de bocht kunnen zonder dat het stuk gaat. In een Bülk moet je dan dimensioneren op ~160 kg totaalgewicht, denk ik. Schade aan de veertorens van m'n Bülk is vermoedelijk veroorzaakt door de zijdelingse krachten van bochtenwerk op het randje van de grip. Niemand drift met z'n velomobiel, maar op twee wielen rijden komt (per ongeluk) weleens voor.
  • bij bovenstaande zou ook rekening gehouden moeten worden met dat je eens een drempel over het hoofd kan zien. Natuurlijk, met 60 tegen een stoeprand op houdt geen fiets vol, maar bij de meesten zijn vooral de wielen stuk, de rest niet zo gauw. Als we de stoeprand dan afwaarderen naar een even hoge drempel (met een schuine kant), dan vind ik dat de carrosserie het eigenlijk wel moet kunnen hebben. Ook als er drie wielen van de grond gaan. Proefondervindelijk vastgesteld; bij zowel de Bülk als de DF gaat dit goed  Rolleyes



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 11-Jul-2023

(11-Jul-2023, 01:35 PM)365cycle schreef: bij bovenstaande zou ook rekening gehouden moeten worden met dat je eens een drempel over het hoofd kan zien. Natuurlijk, met 60 tegen een stoeprand op houdt geen fiets vol, maar bij de meesten zijn vooral de wielen stuk, de rest niet zo gauw. Als we de stoeprand dan afwaarderen naar een even hoge drempel (met een schuine kant), dan vind ik dat de carrosserie het eigenlijk wel moet kunnen hebben. Ook als er drie wielen van de grond gaan. Proefondervindelijk vastgesteld; bij zowel de Bülk als de DF gaat dit goed  Rolleyes


De vraag is: Hoe vaak gaat dit goed? De klap die je velomobiel te verwerken krijgt als je met 40 of meer over die kleine rotpukkels van drempels stuitert kan nooit goed zijn...
(Ik heb mijn twijfels over een aantal drempels onderweg waar ik met 35km/h al met mijn voorwielen loskom.)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 11-Jul-2023

(11-Jul-2023, 02:19 PM)Frutsel schreef: De vraag is: Hoe vaak gaat dit goed? De klap die je velomobiel te verwerken krijgt als je met 40 of meer over die kleine rotpukkels van drempels stuitert kan nooit goed zijn...
(Ik heb mijn twijfels over een aantal drempels onderweg waar ik met 35km/h al met mijn voorwielen loskom.)
Beperkt lijkt me, als je het vaak doet zou de reparatie wel redelijk eenvoudig moeten zijn (zwakke plek op de juiste plek, by design?). M'n DF is 100.000 km oud en wel al een aantal keer gerepareerd, maar is nog altijd een echte DF, niet extreem zwaar en rijdt lekker goed. Harde elastomeren "lekker" noemen is misschien net iets teveel van het goede Big Grin

(11-Jul-2023, 06:59 AM)gideon schreef: op mijn Raptobike om 6.30 uur geïntervieuwd werd bij de Maastunnel door iemand van Rijnmond radio
He leuk Gideon, super benieuwd! Krijg je het fragment thuisgestuurd ofzo?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - GertBr - 11-Jul-2023

(11-Jul-2023, 06:59 AM)gideon schreef: op mijn Raptobike om 6.30 uur geïntervieuwd werd bij de Maastunnel door iemand van Rijnmond radio

Was je ook al niet eens gefilmd een paar jaar terug?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 11-Jul-2023

Men is begonnen met de bouw van mijn QV.  Big Grin