ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 18-Jul-2023

Moet met een trike toch wel lukken Frutsel?
Ik weet er één te staan  Wink Big Grin Tongue


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 18-Jul-2023

Ik weet er ook een te staan, ik sta er straks weer even naast.

Een Flevotrike (en bike) rij je op zelfvertrouwen. Een ruime lege vlakte om te slingeren helpt.

Als je wilt proberen kun je de mijne hier uitproberen, meenemen voor een rit of afspreken op de fietsbaan bij Spaarndam.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 18-Jul-2023

Citaat:Iedere keer als ik er dan op rijd word ik weer aan herinnerd: die fietsen zijn echt veel leuker en sportiever dan ze eruit zien Big Grin

Erik (onze vorige mod of eigenlijk nog steeds huidige, maar afwezige mod) heeft er ook eentje en hij heeft daar zelfs een uitgebreide review/blogbericht aan gewijd.

Erg leuk om te lezen. Hij was ook verrast over het sportieve gedrag van deze trike en bovenal ook over de hoge snelheden die je ermee kunt fietsen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Atrike - 20-Jul-2023

(18-Jul-2023, 11:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Erik (onze vorige mod of eigenlijk nog steeds huidige, maar afwezige mod) heeft er ook eentje en hij heeft daar zelfs een uitgebreide review/blogbericht aan gewijd.

Erg leuk om te lezen. Hij was ook verrast over het sportieve gedrag van deze trike en bovenal ook over de hoge snelheden die je ermee kunt fietsen.

Ik rijd met veel plezier op mijn Flevobike Trike. Mijn vaste boodschappenkarretje. Eigenlijk pak ik het liefst deze fiets omdat ie zo lekker rijdt en omdat iets meenemen geen enkel probleem is met die grote bak.

... ik eindelijk ook aan de velomobiel ga. Staat al jaren op mijn verlanglijst en gaat er nu eindelijk van komen. Het wordt een carbon Strada, die ik ergens in augustus of begin september kan ophalen. Dan ga ik ook maar weer eens gezellig met LOL mee.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 24-Jul-2023

(20-Jul-2023, 10:58 AM)Atrike schreef: ... ik eindelijk ook aan de velomobiel ga. Staat al jaren op mijn verlanglijst en gaat er nu eindelijk van komen. Het wordt een carbon Strada, die ik ergens in augustus of begin september kan ophalen. Dan ga ik ook maar weer eens gezellig met LOL mee.
Supertof, gefeliciteerd! Welke kleur?

Ik ben ook heel blij, en wel om twee redenen:
1. de plannen m.b.t. de Bülk en het (trap-)wagenpark beginnen langzaamaan vorm te krijgen;
2. jullie merken het misschien al; ik ben hier maar weinig te vinden momenteel. In m'n werk tot nu toe was ik eigenlijk best vaak aan het programmeren, ervoer ik daarbij dagelijks meerdere momenten waarop ik ergens tussen een halve minuut en tien minuten op computersystemen moest wachten (=tijd om te posten!), en liep ik de laatste tijd niet meer tegen hele grote uitdagingen aan. M'n dagelijkse werkzaamheden waren routine geworden, de bedrijven waar ik voor werkte schakelden (op één na) vaak niet zo snel als ik graag wilde, en de motivatie was eerlijk gezegd ook best wel een beetje teruggelopen, waardoor een thuiswerkdag vaak bestond uit twee uurtjes werken, uurtje prutsen aan wat anders, twee uurtjes werken etcetera. Sinds deze maand is dat heel anders; M'n brein wordt volledig opgeslokt door alle facetten van wat ik nu moet doen, ik word constant uitgedaagd om out-of-the-box te denken, kan ieder verloren moment van de dag vullen met iets voor dit bedrijf, en ik mag een team vol slimme, hongerige jonge mensen aansturen (of ja, bijsturen waar nodig, want voor het meeste hebben ze mij niet nodig Shy ). M.a.w.: LEKKER!  Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 24-Jul-2023

En nu moet je ze straks uitdagen dat sportend van en naar werk leuker is dan in zo’n stomme auto te zitten


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 24-Jul-2023

Citaat:M'n brein wordt volledig opgeslokt door alle facetten van wat ik nu moet doen, ik word constant uitgedaagd om out-of-the-box te denken, kan ieder verloren moment van de dag vullen met iets voor dit bedrijf, en ik mag een team vol slimme, hongerige jonge mensen aansturen (of ja, bijsturen waar nodig, want voor het meeste hebben ze mij niet nodig Shy ). M.a.w.: LEKKER!  Big Grin

Leuk, klinkt als mijn werk  Cool


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 24-Jul-2023

(24-Jul-2023, 08:40 PM)Hardloper schreef: En nu moet je ze straks uitdagen dat sportend van en naar werk leuker is dan in zo’n stomme auto te zitten
Zelfs dat hoeft eigenlijk niet Big Grin  Ik ben wel uitgedaagd om naar het hoofdkantoor te rijden, en da's dik 700 km. Binnenkort m'n dagrecord maar eens oprekken  Rolleyes


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 24-Jul-2023

Nou ik wil een keer mijn oude (directe) collega’s ontmoeten op zo’n 700km verderop. Heb ze alleen digitaal ontmoet. Misschien een niet, maar toen was hij nog niet mijn directe collega. En heb al eens met een andere oud collega over gehad dat ik misschien wel per VM naar Amsterdam wil komen waar hij ook naar toe zou komen. Ook hij zat in dat andere kantoor. Hem heb ik wel paar keer ontmoet in het echt. Maar dat zal makkelijker zijn


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 25-Jul-2023

Denk dat 700 km voor jou in een dag wel anders gaat zijn dan voor mij. Een QV kost wat meer kracht dan een Bülk of Milan als ie eenmaal op tempo is.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 25-Jul-2023

(25-Jul-2023, 12:26 AM)365cycle schreef: Denk dat 700 km voor jou in een dag wel anders gaat zijn dan voor mij. Een QV kost wat meer kracht dan een Bülk of Milan als ie eenmaal op tempo is.

Niet alleen het vervoersmiddel is van belang. Rotterdam-Berlijn is ongeveer 700 km terwijl Rotterdam-Bern ook 700 km maar met >6000 hoogtemeters (afhankelijk van de route). Ik weet van beiden niet wat hun eindpunt zou zijn. Berlijn en Bern zijn voor het voorbeeld gekozen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 25-Jul-2023

Nou met die eerste zat je precies goed Big Grin
Rotterdam - Berlijn in een etmaal vind ik wel te doen. Naar Bern inderdaad net niet. Niet vanwege 6000 hm, maar omdat het verder is als je vlot wil doorrijden.
850 km ongeveer, dan heb je maar 1500 hm te overbruggen en kan je vaart houden Smile Het venijn zit ook in de staart. Na 800 km nog ff 450m omhoog aan gemiddeld 4,5% Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 25-Jul-2023

700:24=29,166666667

@365cycle, kun jij echt 24 uur lang met een gemiddelde van 30km/u over (on)bekende wegen rijden?

Pauzes? Even plassen, eten, enz.? Het gemiddelde moet dus nog iets hoger liggen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 25-Jul-2023

(25-Jul-2023, 12:26 AM)365cycle schreef: Denk dat 700 km voor jou in een dag wel anders gaat zijn dan voor mij. Een QV kost wat meer kracht dan een Bülk of Milan als ie eenmaal op tempo is.

Ik zou er wat langer over doen en vakantie eraan vast hangen. Ooit wil ik nog mee doen aan de Vierdaagse. En aan de doden tocht in Born (100km)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 25-Jul-2023

700:20=35km/u

Met 4 uur pauze klinkt het al iets redelijker. Dus 20 uur lang met 35km/u fietsen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Roepers - 25-Jul-2023

Gemiddelde snelheid is geen kruissnelheid. Hoe hoger de gemiddelde snelheid moet zijn, hoe verder de kruissnelheid daar boven moet liggen. Dus zeg maar op 45 km/h kruisen.
Een stop ligt namelijk verder onder de gemiddelde snelheid bij een hoog gemiddelde.  Even rustig aan doen omdat het (fiets)verkeer niet hard gaat maakt ook veel meer uit. De tendens is dat een hoger gemiddelde dichter bij een lager gemiddelde uitkomt. Je smijt  er veel meer energie tegenaan dan bij een relaxte rit en toch maken de gemiddelden niet zo veel uit.
Groeten,

Marco


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 25-Jul-2023

(25-Jul-2023, 08:26 AM)Wim -de roetsende schreef: 700:24=29,166666667

@365cycle, kun jij echt 24 uur lang met een gemiddelde van 30km/u over (on)bekende wegen rijden?

Pauzes? Even plassen, eten, enz.? Het gemiddelde moet dus nog iets hoger liggen.
(25-Jul-2023, 09:22 AM)Wim -de roetsende schreef: 700:20=35km/u

Met 4 uur pauze klinkt het al iets redelijker. Dus 20 uur lang met 35km/u fietsen.
Pauzes doe ik zo min mogelijk, vind het daarna altijd moeilijk om weer op gang te komen. Eten doe ik rijdend.

Verder... de tijd zal het leren. Met de lente-OBT heb ik 460 km gereden met een gemiddelde van iets van 36 km/h. Dat is duidelijk minder ver, maar de OBT-km's zaten daar nog bij; tijdens zo'n OBT verspil je veel energie en ligt het gemiddelde laag. Daarnaast was ik 's ochtends later vertrokken dan gepland; om op tijd te komen had ik op de eerste 200 km dus al behoorlijk wat stukken rond de 50 km/h gekruist (gemiddelde lag toen ik aankwam nog op de 40), op het laatste stuk hier en daar zelfs 55-60 km/h. Bij hogere snelheden en klimmen is de Bülk daarnaast duidelijk efficienter dan de Milan GT was. Met de Bülk kruis ik 40 km/h in hartslagzone "No Zone", dus nog onder "Warm Up" Tongue
Dan is er nog aspect Duitsland: Meer heuvels, grotendeels onbekend terrein, maar ook veel meer ruimte om door te rijden (want minder verplichte fietspaden).

(25-Jul-2023, 09:27 AM)Roepers schreef: Gemiddelde snelheid is geen kruissnelheid. Hoe hoger de gemiddelde snelheid moet zijn, hoe verder de kruissnelheid daar boven moet liggen. Dus zeg maar op 45 km/h kruisen.
Een stop ligt namelijk verder onder de gemiddelde snelheid bij een hoog gemiddelde.  Even rustig aan doen omdat het (fiets)verkeer niet hard gaat maakt ook veel meer uit. De tendens is dat een hoger gemiddelde dichter bij een lager gemiddelde uitkomt. Je smijt  er veel meer energie tegenaan dan bij een relaxte rit en toch maken de gemiddelden niet zo veel uit.
Klopt, het is makkelijker om een redelijk gemiddelde te rijden dan om een echt hoog gemiddelde te rijden. Die schaarse ritten dat ik echt eens voluit loop te vlammen zie ik het gemiddelde soms naar 55 km/h lopen... vervolgens rijd je een dorpje in en ben je zo 5 a 6 km/h kwijt Sad
Daar helpt ruimte wel enorm. In en om Rotterdam gemiddeld 40 km/h rijden is niet makkelijk, in Zeeland kom ik dicht bij de 50 met dezelfde moeite.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 25-Jul-2023

(25-Jul-2023, 12:43 PM)365cycle schreef: Verder... de tijd zal het leren. Met de lente-OBT heb ik 460 km gereden met een gemiddelde van iets van 36 km/h. ht bij de 50 met dezelfde moeite.


Ik meen mij te herinneren dat je een ritje naar Zeeland 100km met een gem van 40 had. Zelf houd ik altijd aan dat een verdubbeling van de tijd voor de rit een 5 procent verlies aan gemiddelde snelheid is. Dat klopt ongeveer met bovenstaande data. Dan zou ik met veel vertrouwen 700 km met 30 gemiddeld verwachten. (gem 33-34 lijkt me waarschijnlijker).


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 25-Jul-2023

(25-Jul-2023, 01:49 PM)datakneder schreef: Ik meen mij te herinneren dat je een ritje naar Zeeland 100km met een gem van 40 had. Zelf houd ik altijd aan dat een verdubbeling van de tijd voor de rit een 5 procent verlies aan gemiddelde snelheid is. Dat klopt ongeveer met bovenstaande data. Dan zou ik met veel vertrouwen 700 km met 30 gemiddeld verwachten. (gem 33-34 lijkt me waarschijnlijker).
Klopt, maar ik kan nog wel sneller. Met weinig wind en een goede temperatuur kan ik als ik wil altijd wel ~44 gemiddeld rijden op de 100 km naar Zeeland. Mn record is 48, maar dat was met warm weer, 's nachts en 6 Bft rugwind Big Grin
Je loopt dan ook wel echt tegen de grenzen aan van wat verkeerstechnisch verantwoord is - ik reed niet eens voluit. 
Drempels die met 50 nog net te doen zijn, worden met 60 pijnlijk en met 65 ben je airborne Tongue


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 26-Jul-2023

Men eindelijk begonnen is met mijn VM te painten


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bob Hagendijk - 27-Jul-2023

Ik ben er niet perse blij om, maar vond het wel vermakelijk:

Gisteren is mijn stiefzoon (15 jaar) mij van het werk komen ophalen op zijn schoolfiets zonder ondersteuning (16 km enkele reis). Zie ik maar weinig pubers doen, dus ik vond het leuk en gezellig dat hij dat deed. Op een gegeven moment komen we bij deze situatie. Ik kom vanuit deze kant en moet rechtdoor. Dat betekend dat ik zoals rechts te zien is 2x een bocht in het fitspad heb, aan de overzijde 3 bochten, en na die oversteek nog een scherpe bocht. Vlak voor we bij de rotonde zijn zit er een brommer achter ons die begint te drukken dat hij er langs wil. Omdat wij samen zijn en we bij iedere oversteek moeten wachten op auto's laat ik hem er niet langs. Gedurende al die bochten zit hij een cm of 20-30 achter me te drukken. Het is mij te smal om er een haastige brommer langs te laten met die bochten. Als ik zelf achter een fietser zit, zelfs een enkele, blijf ik er daar achter tot we aan de overzijde zijn en een breed fietspad hebben. Op dat brede fietspad haalt hij ons hoofdschuddend in. Dan blijkt het een snorfietser te zijn die maar 25 km/u gaat. We hadden windkracht 3 mee en mijn stiefzoon houdt wel van een uitdaging, dus even later kwamen we hem met 30 km/u voorbij en is hij ons niet meer voorbij gekomen. 


Ik word er niet anders van als iemand aan het drukken is, maar ik kan me voorstellen dat 2 oudjes naast elkaar dat wel worden, met alle gevolgen van dien. Ik snap niet zo goed waarom je op zo'n kort stukje zoveel winst denkt te halen dat je het verantwoord vindt om andere mensen risico te laten lopen om jou er voorbij te laten.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 27-Jul-2023

Klinkt als een automobilist die een keer op de snorfiets zat Big Grin  Is echt dagelijkse kost als je weleens op de weg fietst. Ook als ze achter je komen terwijl je boven de voor hen geldende maximumsnelheid zit.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 27-Jul-2023

(27-Jul-2023, 02:44 PM)Bob Hagendijk schreef: Dan blijkt het een snorfietser te zijn die maar 25 km/u gaat.

Je bent de enige niet-opgevoerde snorfiets van Nederland tegengekomen? Dat is een ontdekking op zich! Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 28-Jul-2023

Omdat ik bezoek kreeg van Martin op mijn vakantieadres. Ik vond het leuk en gezellig dat je er even was. Ik benijd je vanwege alle creatieve oplossingen die je aan je fiets hebt gedaan. Succes met je tocht naar Sellingen,  hopen dat je wat aan mijn tips had. 
Ook onderweg in Twente ben je altijd welkom!
[Afbeelding: IMG-20230728-165003-279.jpg]


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Martin van Mourik - 28-Jul-2023

In plaats van een dagje fietsen verderop zit Fietsbennie momenteel bijna om de hoek aan de andere kant van de heuvel, dus ik ben maar eens even langs gegaan. We hebben gezellig zitten keuvelen voor de tent. Fietsbennie heeft ook nog even mijn fiets uitgeprobeerd op blote voeten op het gras.
[Afbeelding: IMG-20230728-163217-1008x756.jpg]


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 30-Jul-2023

Mijn loopmaatje vertelde dat ze een wielrenfiets heeft gekocht. Ik hoop dat hij paar ?, met haar lengte een fiets vinden is niet simpel en al helemaal niet waar je best wel snel op bent. Op basis van de 26” banden en de tandwielen verwacht ik we strakjes met beetje geluk samen ook een beetje lekker door kunnen fietsen.