ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 14-Sep-2023

(14-Sep-2023, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik in plaats van laag bij de weg nu hoog door de lucht ben geweest. Ik mocht van uitzendbureau waar mijn werkgever zaken mee doet mee in een luchtballon.
Ik mag mezelf tot baron van Almelo tot Vriezenveen noemen.

Grappig. Ik ben een baron van Losser tot Altstätte. Er was toen weinig wind, dus we kwamen niet zo ver...

(14-Sep-2023, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Hoogste was 2 km hoog. De ervaring is niet te beschrijven dus ga ik het ook niet proberen.

Heel stil, was mijn ervaring. Alleen blaffende honden waren nog te horen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Gideonaut - 15-Sep-2023

Vandaag een Ikea hemnes bedbank opgehaald met mn Raptobike. Was een heel avontuur maar het is gelukt Big Grin 
Het karretje heeft het niet overleefd. Rip.

[Afbeelding: DSC-6815.jpg]


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bob Hagendijk - 15-Sep-2023

(14-Sep-2023, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik in plaats van laag bij de weg nu hoog door de lucht ben geweest. Ik mocht van uitzendbureau waar mijn werkgever zaken mee doet mee in een luchtballon.
Ik mag mezelf tot baron van Almelo tot Vriezenveen noemen. Prachtig om eens mee te maken.
Hoogste was 2 km hoog. De ervaring is niet te beschrijven dus ga ik het ook niet proberen.

Als dat gisteren was heb ik je denk ik gezien, ik kan me een blauw/paarsige ballon herinneren boven Almelo toen ik de hond uitliet.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 15-Sep-2023

(14-Sep-2023, 10:35 PM)Fietsbennie schreef: Ik in plaats van laag bij de weg nu hoog door de lucht ben geweest. Ik mocht van uitzendbureau waar mijn werkgever zaken mee doet mee in een luchtballon.

Ik mag mezelf tot baron van Almelo tot Vriezenveen noemen. Prachtig om eens mee te maken.

Hoogste was 2 km hoog. De ervaring is niet te beschrijven dus ga ik het ook niet proberen.
Wat gaaf! Het was ook prachtig weer ervoor. 2 km is ook niet kinderachtig voor een heteluchtballon. Zeker ook omdat zo'n vlucht vaak maar een uurtje is.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bart Verbeek - 15-Sep-2023

(14-Sep-2023, 10:44 PM)Lopopodium schreef: Heel stil, was mijn ervaring. Alleen blaffende honden waren nog te horen.

(15-Sep-2023, 08:47 AM)Bob Hagendijk schreef: Als dat gisteren was heb ik je denk ik gezien, ik kan me een blauw/paarsige ballon herinneren boven Almelo toen ik de hond uitliet.

Was dat jouw hond die zo blafte?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 15-Sep-2023

Uit nieuwsgierigheid was ik boven in het mandje wel benieuwd hoe ver de horizon op dergelijke hoogten was, en hoe ver ik eigenlijk kon kijken.
Natuurlijk kan ik in daar uitgebreid gaan internetten om daar achter te komen, maar daar is het uitzicht veel te mooi voor.
Plus loop ik het risico dat mijn telefoon naar beneden zal kunnen vallen.

Eenmaal met beide voeten weer op de bodem, kwam ik een site met formule tegen waarin je kon uitrekenen aan de hand de hoogte wat de afstand tot de horizon zou zijn.
Ik ben ook nog beetje kundig met Excel, dus laat ik het eens excelformule gieten:

[Afbeelding: formule-2.jpg]

Blijkt dat met een hoogte van 2 kilometer (2000 meter) de afstand tot de horizon bijna 160 kilometer ver weg te zijn, dus dat ik zover zou kunnen zien.
Ik zat wel te ginnegappen daarboven dat ik de zee kon zien, maar daar is dus geen woord van gelogen...  Cool

Als ik dat in een kaartje gooi komt het er namelijk dan zo uit te zien  Blush
en daar zit best veel radius in van mijn fietsafstand op een dag...

[Afbeelding: cirkel-almelo.png]
Ben ik daar ook weer van op de hoogte...


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 15-Sep-2023

(15-Sep-2023, 01:21 PM)Fietsbennie schreef: Eenmaal met beide voeten weer op de bodem, kwam ik een site met formule tegen waarin je kon uitrekenen aan de hand de hoogte wat de afstand tot de horizon zou zijn.
[...]


Blijkt dat met een hoogte van 2 kilometer (2000 meter) de afstand tot de horizon bijna 160 kilometer ver weg te zijn, dus dat ik zover zou kunnen zien.

Dat komt aardig overheen met wat ik voor vliegen heb geleerd voor radiobereik. Ik merk wel dat je in de praktijk meestal eerder door luchtkwaliteit (niet per se vervuiling maar dat telt ook mee) beperkt bent voor zicht.

Maar op een mooie dag lijkt zelfs op een bescheiden 2000 voet (zo'n 600 meter dus) een afstand van 50 kilometer heel dichtbij.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Jeroen S - 15-Sep-2023

Ik ben blij omdat ik ondanks een lange week toch een omweg naar huis genomen heb. Even een paar pizzabroodjes gehaald. Vanaf Ulft via het gehucht Voorst naar Anholt, Isselburg, door een mooie rustige omgeving, een heel rustig bosrijk landbouw gebied met smalle slechte weggetjes in het stroomgebied van de Wolfsstrang, Wertherbruchstrasse. Heb me ook nog op een halfverharde bosweg gewaagd, die bleek best te doen en ik kwam er nog 2 automobilsten tegen die het ook een handige weg vonden. Nog een lus om het Reeser meer en dan via Rees, Grietherbusch, Praest weer naar huis.

Net voor het donker thuis, dik 2 uur later als normaal, maar wel heerlijk gefietst, lekker uitgewaaid en toch weer een paar nieuwe plekjes gevonden waar ik nog niet eerder was geweest.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Atrike - 19-Sep-2023

... de opbouw van mijn Strada vandaag is begonnen.

[Afbeelding: Opbouw-is-begonnen.jpg]


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 20-Sep-2023

Ik een leuke meid met een tweetal bossen lelies heb mogen verblijden als dank voor het terugbezorgen van mn verloren slot en sleutelbos.

Ik had het slot incl sleutels in de toptas gedaan maar kennelijk niet goed genoeg.

De lokale facebookgroep bracht uitkomst. Werkt echt goed daar!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 20-Sep-2023

(20-Sep-2023, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Ik een leuke meid met een tweetal bossen lelies heb mogen verblijden als dank voor het terugbezorgen van mn verloren slot en sleutelbos.

Ik had het slot incl sleutels in de toptas gedaan maar kennelijk niet goed genoeg.

De lokale facebookgroep bracht uitkomst. Werkt echt goed daar!

Leuk bericht!!!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 20-Sep-2023

Beiden hadden we een bericht geplaatst. Zij eerder dan ik, want direct na het plaatsen van mijn bericht zag ik dat zij al een bericht had geplaatst op dezelfde lokale groep. Ze had me zien rijden en het slot zien verliezen, me nog nageroepen maar ik had er behoorlijk de vaart erin en met een koptelefoon op mn hoofd kun je roepen wat je wilt, maar dan hoor ik je niet.

Van zulke dingen word ik blij dus aan de telefoon vertelde ik dat ik er over een kwartiertje zou zijn omdat ik eerst nog even een bos bloemen voor dr moest kopen Smile


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - gideon - 23-Sep-2023

…. ik morgen sinds 4 weken weer eens een tochtje met de ligger ga maken


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 26-Sep-2023

https://www.youtube.com/watch?v=mDjGhkDFmWg
omdat ik dit een geweldige filmpje vind. Met meer dan 50km/u een scooter voorbij gaan. Terwijl hij niet die snelheid mag rijden Big Grin Ik vind dat wel lollige om te zien dat je zo snel kan zijn met een snelle Velomobiel. En ja ik weet het, met de QV gaat dit niet zo makkelijk. Maar 45km/u weten te halen even als ik het wil is ook al tof.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 26-Sep-2023

omdat ik een duimpje omhoog kreeg van een speed-pedelec.

Het vloog vandaag werkelijk over de weg. Windstil, niet te koud, niet te warm en een lichaam dat ook nog eens wilde. Op het laatste stuk naar huis tussen de weilanden door op een slingerende weg continue tussen de 40 en 44 gereden. Op een gegeven momen zat er een speed-pedelic achter me, maar was er weinig overzicht om in te halen. Dus die bleef een aantal km. achter mij. Toen hij/zij voldoende vooruit kon kijken om het inhaaltraject te overzien haalde ze/hij me in en gaf een duimpje omhoog. Da's wel een lekker gevoel!

(26-Sep-2023, 04:11 PM)Hardloper schreef: Maar 45km/u weten te halen even als ik het wil is ook al tof.


Ik verwacht dat je binnen een jaar wel een keer een speed-pedelec gaat inhalen Hardloper!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 26-Sep-2023

Het advies waarvan je wist dat het zou komen:

Begin aub rustig aan. Neem de tijd. Bouw je conditie en je fietsspieren eerst op. 
In een vm kun je ongelooflijk veel kracht zetten. Doe het niet, fiets op souplesse.

Volgens mij heb je het advies om de afgelopen tijd veel te gaan fietsen niet helemaal opgevolgd Wink  

Ga dus eerst deze vm ontdekken. Het fenomeen ligfietsen is nieuw voor jou en met een vm rijden is echt niet zo simpel als het lijkt. 

Geniet er vooral van.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 26-Sep-2023

(26-Sep-2023, 06:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Het advies waarvan je wist dat het zou komen:

Begin aub rustig aan. Neem de tijd. Bouw je conditie en je fietsspieren eerst op. 
In een vm kun je ongelooflijk veel kracht zetten. Doe het niet, fiets op souplesse.

Volgens mij heb je het advies om de afgelopen tijd veel te gaan fietsen niet helemaal opgevolgd Wink  

Ga dus eerst deze vm ontdekken. Het fenomeen ligfietsen is nieuw voor jou en met een vm rijden is echt niet zo simpel als het lijkt. 

Geniet er vooral van.

Ik heb een traject van zo'n 15km enkele reis naar een vriendin die ik over niet als te lange tijd wil afleggen. En dan koffie'tje/thee'tje en ergens daarna weer terug. Dat lijkt me wel te doen.
Heb ook nog bestemmingen van rond de 25km. Maar ik heb ook plannen om met dezelfde vriendin te fietsen, zij op haar wielrenfiets. Dus dat zal ook niet de meest snelle traject zijn.  Tongue Heb cadansmeter en een snelheidmeter. Dus kan wel meten dat ik niet gelijk met te veel vermogen ga rijden.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 26-Sep-2023

(26-Sep-2023, 06:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Het advies waarvan je wist dat het zou komen:

Begin aub rustig aan. Neem de tijd. Bouw je conditie en je fietsspieren eerst op. 
In een vm kun je ongelooflijk veel kracht zetten. Doe het niet, fiets op souplesse.

Volgens mij heb je het advies om de afgelopen tijd veel te gaan fietsen niet helemaal opgevolgd Wink  

Ga dus eerst deze vm ontdekken. Het fenomeen ligfietsen is nieuw voor jou en met een vm rijden is echt niet zo simpel als het lijkt. 

Geniet er vooral van.

Hier sta ik volkomen achter. Een loper is nog geen fietser en een langzame opbouw in snelheid en afstand is wijs. Zelf had ik een jaar inrijden in gedachten om een beeld te krijgen van wat zo'n vm kan. Ik denk dat ik er nu na bijna 9 maanden wel kan zeggen dat het voor mij een goede beslissing is geweest en dat ik veel meer snelheid heb dan ik had verwacht. Hoe het in de winterdagen zal zijn is nog even afwachten.

Ik verwacht voor Hardloper ook dat hij binnen een jaar wel de snelheid in de fiets kan krijgen. Daarom schreef ik het voorgaande (dat hij binnen een jaar wel een speed-pedelec zou inhalen), wetende dat zijn loopconditie goed is. Er moet dus gebouwd worden aan fietsconditie en gevoel voor de fiets zodat de kracht ook omgezet kan worden in snelheid. Ik heb een redelijke fietsconditie en een oude model WAW. De snelheid is voor mij nooit een uitgangspunt geweest, maar op dagen als dit is het zeker een geweldige kik. Als het mij lukt, verwacht ikdat iemand die een goede basisconditie heeft, een QV en een plezier in hoge snelheid, als hij zich niet forceert ook die snelheidservaring zal beleven binnen een jaar.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 26-Sep-2023

Mijn idee is om het komende jaar lekker X km rondom mijn huisje op de hei te gaan verkennen. En we gaan zien of de oliebollentocht haalbaar is. Maar hier trek ik dan wel eventjes tijd vooruit. De echte snelheid is voor later. Met lopen loop ik trouwens sneller met kouder weer dan in de warmte.

En soms dan krijg ik een trainings-suggestie om te lopen met een hartslag onder de 141. EN dan doe ik dat ook nog. Ook al lijkt het super traag te gaan voor mij. Dus ik weet echt wel in te houden.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 26-Sep-2023

Dan kan je met de fiets gewoon sneller, als je onder de 141 wil blijven ook bij het fietsen.
Ik geloof niet dat ik - anders dan bij een flinke klim - een hartslag heb van 140. Nu heb ik in rust sowieso een lage hartslag van meestal in de 40, dus ik begin al laag (nu 52, waarschijnlijk omdat ik gisteren 169 kilometer heb gefietst).


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 27-Sep-2023

Het te betalen bedrag voor de QV valt lager uit dan verwacht.
Zo is de Metallic lak en de Schlumpf ieder 50 euro minder als op de website staat vermeld.
Theo gaat hem binnenkort in orde maken, maar dacht eigenlijk dat ik hem pas op zijn vroegst volgende week pas terug was om hem op te halen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 27-Sep-2023


(27-Sep-2023, 06:13 PM)Hardloper schreef: Het te betalen bedrag voor de QV valt lager uit dan verwacht.
Zo is de Metallic lak en de Schlumpf ieder 50 euro minder als op de website staat vermeld.
Theo gaat hem binnenkort in orde maken, maar dacht eigenlijk dat ik hem pas op zijn vroegst volgende week pas terug was om hem op te halen.


Dat is een aardige meevaller. Netjes dat ze dat niet in rekening brengen terwijl het wel de prijs zou zijn op het moment van bestellen.

Zeg net trouwens deze post op Facebook. Ziet er naar uit dat ze je kleurtje hebben 'gepikt' om ook een Buelk mee te spuiten. Of is dat toch een andere kleur?

https://www.facebook.com/groups/115024628543289/permalink/6788069604572058/


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 27-Sep-2023

Nou het is een andere kleur. Ik krijg van Jan niet goed te horen in hoeverre ze op elkaar lijken.
Deze foto kreeg ik van Theo:
[Afbeelding: a-Lq1-H05-LGSz-Yx90v.jpg]

Theo is ook al opgevallen dat de kleur steeds anders is.

Als je deze wand eens bekijkt, dan zie je verschillende kleuren die veel van elkaar weg hebben.
[Afbeelding: kleurtjes.png]
Wat voor kleur temperatuur had de verlichting tijdens fotograferen van mijn QV en van deze Bulk? En hoe was bij beide de witbalans van de camera? Dit is allemaal van invloed hoe erg ze op elkaar lijken.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 27-Sep-2023

(26-Sep-2023, 07:47 PM)Hardloper schreef: Mijn idee is om het komende jaar lekker X km rondom mijn huisje op de hei te gaan verkennen. En we gaan zien of de oliebollentocht haalbaar is. Maar hier trek ik dan wel eventjes tijd vooruit. De echte snelheid is voor later. Met lopen loop ik trouwens sneller met kouder weer dan in de warmte.
Die OBT ga je wel redden. Zelfs volledig onervaren is dat wel te doen zolang je er niet eerst heen fietst, het tempo is meestal laag.

(26-Sep-2023, 07:47 PM)Hardloper schreef: En soms dan krijg ik een trainings-suggestie om te lopen met een hartslag onder de 141. EN dan doe ik dat ook nog. Ook al lijkt het super traag te gaan voor mij. Dus ik weet echt wel in te houden.
(26-Sep-2023, 08:41 PM)Lopopodium schreef: Dan kan je met de fiets gewoon sneller, als je onder de 141 wil blijven ook bij het fietsen.
Helaas is dat echt anders. Ik ervaar dat nu precies andersom; ben regelmatig aan het hardlopen. 230 km @ zo'n 200W wegtikken met de Bülk is geen enkel probleem voor me, ondanks dat ik echt weer even een beetje moest wennen aan de andere houding.
5 km hardlopen is voor mijn hart ook geen enkel probleem, als ik rustig (6:00/km) naar school loop zit ik ook onder de 130 bpm. Pas als ik keihard ga intervallen krijg ik m'n hartslag hoog, maar dan loop ik stukken meer dan 2x zo snel. Voor m'n spieren maakt het niet uit; na 5 km hardlopen heb ik 2 dagen hardlooprust, want pas dan is de spierpijn uit m'n kuiten.

M.a.w.: Luister naar je lijf!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 28-Sep-2023

Nou dan zou ik samen met iemand anders er naar toe fietsen naar die OBT. Mocht ik deelnemen. 10km/u is bijna mijn stevige doorstap wandel snelheid. Garmin/Polar horloges wattages liggen trouwens hoger dan die van losse vermogens apparatuur voor lopen. Dus voor de hardlopers , ga je loop vermogen niet zomaar vergelijken met fiets vermogen. Mijn relaxte loop pace ligt rond de 5:11 op mindere momenten rond de 5:30. Maar door het lopen ben ik echt wel gewend om te luisteren naar het lichaam


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 28-Sep-2023

Probeer in de komende maanden ritten van oplopende moeilijkheid en duur en kijk begin december hoe ver je bent.

Ik weet dat ik deze oliebollentocht te ver en te hoog vind maar ik ben dan ook geen sporter en relatief gezien niet sterk. Heuvels durf ik aan maar niet met snelheden die voor de groep gewoon zijn.
Dat met een te grote afstand tot de tocht.

Ik speel nog wel met de gedachte om naar het foto moment te komen met openbaar vervoer en mogelijk een vouwfiets of open ligger.