ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 02:56 PM)melle z schreef: Wat is "wettelijke reflectie"? En wie zijn "ze"?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets schreef:Regels voor reflectie op een fiets

Voor een fiets op 2 wielen gelden de volgende regels voor reflectoren:

een rode reflector op de achterkant van de fiets. Dit mag geen driehoek zijn;
.....

Heeft uw fiets 2 achterwielen? Dan moet u aan de voorkant een extra witte reflector hebben. Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 02-Oct-2023

Ofwel, je hebt helemaal geen "gecertificeerde" reflectie nodig. Geen idee welk type er op jouw fiets zit, maar veel koplampen hebben een ingebouwde reflector.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bacchus - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 03:11 PM)Hardloper schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets schreef:...

Dus:
Een tadpole trike moet twee koplampen (symmetrisch) en geen reflector voor hebben en een enkel achterlicht.
Een delta trike moet een enkele koplamp plus een (willekeurig geplaatste) reflector voor hebben en een enkel achterlicht.
Een vierwielig fiets heeft twee (symmetrische) koplampen en een (willekeurig geplaatste) reflector voor en een enkel achterlicht.

Is het erg dat ik hier niets van snap? Je kan toch niet van medeweggebruikers verwachten dat ze een idee van de vorm (mn breedte) van je voertuig hebben met dit soort regels?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 04:15 PM)melle z schreef: Ofwel, je hebt helemaal geen "gecertificeerde" reflectie nodig. Geen idee welk type er op jouw fiets zit, maar veel koplampen hebben een ingebouwde reflector.

Nou met een Velomobiel ga je geen reflector zien die aan de lamp is bevestigd.

(02-Oct-2023, 04:29 PM)Bacchus schreef: Dus:
Een tadpole trike moet twee koplampen (symmetrisch) en geen reflector voor hebben en een enkel achterlicht.
Een delta trike moet een enkele koplamp plus een (willekeurig geplaatste) reflector voor hebben en een enkel achterlicht.
Een vierwielig fiets heeft twee (symmetrische) koplampen en een (willekeurig geplaatste) reflector voor en een enkel achterlicht.

Is het erg dat ik hier niets van snap? Je kan toch niet van medeweggebruikers verwachten dat ze een idee van de vorm (mn breedte) van je voertuig hebben met dit soort regels?

Dit zijn de speciale regels en voor de rest geldend de normale fiets regels:
  1. Heeft uw fiets 2 voorwielen? Dan moet u aan de voorkant 2 witte of gele lampen hebben; 1 links en 1 rechts van het midden van de fiets. Ze moeten allebei even ver van het midden af staan (symmetrisch). Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.
  2. Heeft uw fiets 2 achterwielen? Dan moet u aan de voorkant een extra witte reflector hebben. Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.
Met die tadpole- en delta-trike heb je geen mooie carbon die je wielen en trappers afschermt. En dus geen excuus om niet te houden aan de regels
  1. witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden;
  2. 4 (amber)gele reflectoren op de trappers;
Maar als meneer/mevrouw de handhaver het ook maar lastig vind, dan gaan ze lekker focussen op snelheidsbekeuringen bij snelle auto's en hebben wij er geen last van.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 02:50 PM)Hardloper schreef: Binnenkort komt mijn rolletje met 5 meter witte lange reflectie aan:
https://rayonics.nl/reflecterende-tape-5meter.html
En 1 meter lange rode
https://rayonics.nl/reflexite-segmented-reflecterende-tape-50meter.html

Het is gecertificeerd en hebt bevestiging gekregen dat het gezien wordt als wettelijke reflectoren. Dus geen discussie mogelijk al dan geen reflectie. Met de paar tientjes ben ik af van de twijfel of ze wel of niet moeilijk gaan doen over de wettelijke reflectie.

Ik heb dezelfde reflectie, maar dan losse blokjes.

Realiseer je wel dat er om de zoveel centimeters een soort 'echtheidscode' op gedrukt staat.

Bij mij was dat om de zoveel blokjes. Die blokjes heb ik niet op de Milan geplakt. Vond ik niet mooi.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TheodeG - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 02:50 PM)Hardloper schreef: Binnenkort komt mijn rolletje met 5 meter witte lange reflectie aan:
https://rayonics.nl/reflecterende-tape-5meter.html
En 1 meter lange rode
https://rayonics.nl/reflexite-segmented-reflecterende-tape-50meter.html

Het is gecertificeerd en hebt bevestiging gekregen dat het gezien wordt als wettelijke reflectoren. Dus geen discussie mogelijk al dan geen reflectie. Met de paar tientjes ben ik af van de twijfel of ze wel of niet moeilijk gaan doen over de wettelijke reflectie.

Extra zichtbaarheid is altijd goed. Ik ben benieuwd waar je ze allemaal gaat plakken. Maar je gaat ons vast verblijden met foto's van voor en na die tijd... Smile 
Heb je al uitzicht op een ophaal datum?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Oct-2023

Wim ik heb een meter van die rode reflectie. En daarvan wil ik er 2 a 3 gebruiken denk ik. Van de witte heb ik 5 meter op de rol. Om nu gelijk 50 meter af te nemen vond ik toch iets te duur. Dan ben ik gelijk over de 100 euro kwijt. En heb ik veel te veel. Kleinere rollen wit was er niet. Dan maar geen witte kleine 5 x 5cm stickers. Wit is ook toegestaan aan de zijkant, dus dan maar wit aan de zijkant en voorkant. En dan geen gele reflectie.

Maar Hoe ervaarde jij die hoogte van 5 cm? Zelf vind ik dat best wel groot. Denk erover om te kijken of ik de helft kan nemen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 02-Oct-2023

Jouw QV heeft toch gewoon standaard reflectie? Waarom zou je er dan nog meer op gaan plakken?

Op mijn MilanSL zat helemaal geen reflecie.


De reflectie die je nu gekocht hebt, is heel lastig te plakken.
Ik plakte ze per 2 of 3 blokjes. 
Het is super statisch en het zit al aan je fiets vast, terwijl je denkt dat je nog op een halve cm afstand van de body bent.
Je krijgt het er bijna niet meer af, want het plakt extreem goed.

Het is bedoeld voor het zeildoek van vrachtwagens.

Op mijn blog kun je zien hoe die 5cm eruit ziet op een vm.
Jouw QV is wel een iets grotere vm dan de Milan.
De MilanSL lijkt toch meer op het kleine zusje.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 02-Oct-2023

(02-Oct-2023, 07:55 PM)TheodeG schreef: Extra zichtbaarheid is altijd goed. Ik ben benieuwd waar je ze allemaal gaat plakken. Maar je gaat ons vast verblijden met foto's van voor en na die tijd... Smile 
Heb je al uitzicht op een ophaal datum?

Nou hier ben ik nog niet helemaal over uit. 
[Afbeelding: reflectie.png]

Dit zijn mijn ideeën op dit moment.
  1. Rondom de koplampen.
  2. Op de plek onder de koplampen.
  3. Of misschien aan de onderkant van voren.
  4. Onder de achter verlichting.
  5. Onder bij de achterwielen.
  6. Onder bij de voorwielen.
  7. Onder tussen voor-en achterwielen.
  8. Tussen de liggen bij de kap.
Iemand zijn ideeën hierover en andere sugesties?

(02-Oct-2023, 08:09 PM)Wim -de roetsende schreef: De reflectie die je nu gekocht hebt, is heel lastig te plakken.
Ik plakte ze per 2 of 3 blokjes. 
Het is super statisch en het zit al aan je fiets vast, terwijl je denkt dat je nog op een halve cm afstand van de body bent.
Je krijgt het er bijna niet meer af, want het plakt extreem goed.

Met een warme föhn zou de lijm zacht worden hoorde ik.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 02-Oct-2023

Met reflectie van 5cm breed kun je geen gebogen lijnen maken hoor.

Alleen recht.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 02-Oct-2023

Waarom niet deze zwarte reflexfolie gebruiken als die ze vanuit Velomobileworld erop plakken als reflectiefolie? Zodra er licht opvalt, reflecteert het in wit.

Persoonlijk denk ik dat de witte reflectiestickers je QV er niet mooier opmaken nu de fiets in zn geheel een kleur is. Dit in tegenstelling tot de velomobiel van roetsende Wim, die two-tone is en waar de reflectie netjes op de overgang zit.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 03-Oct-2023

Gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens dwars door Nijmegen gefietst. Het is eigenlijk best wel een fijne fietsstad geworden, en via de F73 was ik ook behoorlijk vlot in Cuijk. Je kan er geen 60 rijden, maar continu ~40 gaat echt prima.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 03-Oct-2023

(02-Oct-2023, 10:09 PM)ZoefZoef schreef: Waarom niet deze zwarte reflexfolie gebruiken als die ze vanuit Velomobileworld erop plakken als reflectiefolie? Zodra er licht opvalt, reflecteert het in wit.

Persoonlijk denk ik dat de witte reflectiestickers je QV er niet mooier opmaken nu de fiets in zn geheel een kleur is. Dit in tegenstelling tot de velomobiel van roetsende Wim, die two-tone is en waar de reflectie netjes op de overgang zit.

Ik ga eens goed kijken of ik het op een mooie manier kan doen wanneer ik hem heb. Zal er spaarzaam mee omspringen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - JanBurp - 03-Oct-2023

(03-Oct-2023, 11:27 AM)365cycle schreef: Gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens dwars door Nijmegen gefietst. Het is eigenlijk best wel een fijne fietsstad geworden, en via de F73 was ik ook behoorlijk vlot in Cuijk. Je kan er geen 60 rijden, maar continu ~40 gaat echt prima.

Ik fiets er bijna dagelijks. Midden door de stad, langs station. In de spits kan het toch ook wel op
die mooie snelfietsroutes erg druk zijn. Maar als je de spits kunt vermijden dan kun je inderdaad vrij snel en bijna zonder stoplichten de stad door.

(03-Oct-2023, 11:27 AM)365cycle schreef: Gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens dwars door Nijmegen gefietst. Het is eigenlijk best wel een fijne fietsstad geworden, en via de F73 was ik ook behoorlijk vlot in Cuijk. Je kan er geen 60 rijden, maar continu ~40 gaat echt prima.

Ik fiets er bijna dagelijks. Midden door de stad, langs station. In de spits kan het toch ook wel op
die mooie snelfietsroutes erg druk zijn. Maar als je de spits kunt vermijden dan kun je inderdaad vrij snel en bijna zonder stoplichten de stad door.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 03-Oct-2023

Het nadeel van Nijmegen is wel een beetje dat je al snel via het centrum moet fietsen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - JanBurp - 04-Oct-2023

(03-Oct-2023, 08:39 PM)Lopopodium schreef: Het nadeel van Nijmegen is wel een beetje dat je al snel via het centrum moet fietsen.

Zeker als je één van de bruggen over de Waal nodig hebt (zoals ik).  Heb flink zitten puzzelen naar andere routes maar dan kom je al snel uit op veel meer stoplichten en/of veel meer km’s.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 06-Oct-2023

omdat ik net bij de supermarkt een gezellig gesprek heb gehad over mijn vm met een oudere vrouw in een rolstoel. Ze had me al eens zien rijden en had toen al diverse vragen over hoe het zou werken. Hoe ik omging met verkeerssituaties. Afijn, er ontwikkelde zich een prima gesprek. Ook het feit dat een meersporig voeruitg heel anders rijdt dan een tweewieler. En zij soms ook ervoor koos de rijbaan te gebruiken omdat het niet te doen is om op het voetpad te rijden. Ook had ze er lol in om alles aan haar fiets te optimaliseren. Ander zadel, spiegels erop. Een liefhebber in het ervoor zorgen dat je persoonlijk het beste krijgt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 06-Oct-2023

Ik had vandaag met een kennis ook wel een leuk gesprek over (mijn) Velomobiel / (zijn) Speed pedelec.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 06-Oct-2023

(06-Oct-2023, 08:57 PM)Hardloper schreef: Ik had vandaag met een kennis ook wel een leuk gesprek over (mijn) Velomobiel / (zijn) Speed pedelec.

Wanneer haal je die QV nou eigenlijk op?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 06-Oct-2023

(06-Oct-2023, 09:20 PM)Wim -de roetsende schreef:
(06-Oct-2023, 08:57 PM)Hardloper schreef: Ik had vandaag met een kennis ook wel een leuk gesprek over (mijn) Velomobiel / (zijn) Speed pedelec.

Wanneer haal je die QV nou eigenlijk op?

Ik hoop dat volgende week ergens te kunnen doen en anders de week erop.
Maar als ik het zo zie, dan kan het op zijn vroegst pas donderdag. Echter dan er eigenlijk ook een andere vaste agenda punt voor de ouders die dan moet wijken.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 07-Oct-2023

omdat mijn renpaard eenvoudig omgebouwd kan worden tot een werkpaard.

[Afbeelding: IMG-2190.jpg]

Let op: er staan planten op de aanhanger. Die hoge braam staat ook op de aanhanger. Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 07-Oct-2023

(07-Oct-2023, 04:13 PM)datakneder schreef: omdat mijn renpaard eenvoudig omgebouwd kan worden tot een werkpaard.

[Afbeelding: IMG-2190.jpg]

Let op: er staan planten op de aanhanger. Die hoge braam staat ook op de aanhanger. Big Grin

Ik vind het maar gek zo zonder achterkant. Maar met wat voor stekkers zit de verlichting aan de achterkant vast?

En als ik nog zo brutaal mag zijn, wassen is geen overbodige luxe.

-----------------

Ik informeerde maar eens naar de status van om op te halen. Hij staat klaar. Nu nog het transport regelen.  Angel


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 07-Oct-2023

(07-Oct-2023, 04:42 PM)Hardloper schreef: Ik vind het maar gek zo zonder achterkant. Maar met wat voor stekkers zit de verlichting aan de achterkant vast?


En als ik nog zo brutaal mag zijn, wassen is geen overbodige luxe.



-----------------



Ik informeerde maar eens naar de status van om op te halen. Hij staat klaar. Nu nog het transport regelen.  Angel


Ik geef toe dat het zonder achterkant, en ook zonder voorkant, er raar uit blijft zien. Maar als rijder heb je er weinig last van. Wink  Behalve dan dat de topsnelheid lager is. En waarschijnlijk is het extra raar omdat ik zonder achterkant nog steeds met een racekap rij.

Natuurlijk mag je zo brutaal zijn. En je bent altijd welkom om hem te wassen. Jij hebt er schijnbaar een probleem mee, ik niet. Dan moet jij het ook maar oplossen Rolleyes thumb 

Ik heb werkelijk niets met hoe het ding eruit ziet. En ik zie de schoonheid wel van jouw kleurkeuze en ik kan ook wel genieten van een mooie fiets, maar ik neem niet de moeite om de buitenkant op te poetsen. En de binnenkant maar zelden.

Het heeft, denk ik, ook een voordeel. Op slot zetten doe ik ook nooit.

Tof dat de bal nu bij jou ligt. En ik ben benieuwd hoe hij/zij gaat bevallen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 07-Oct-2023

Ik was mijn fiets 1 keer per jaar als ik de ketting opnieuw vet.

Dat ketting smeren doe ik overigens vaker dan 1 keer per jaar. Maar in de tussenbeurten sla ik het wassen over. Zal ik je een seintje geven hardloper, wanneer ik de ketting weer ga smeren. Dan kan jij mijn fiets even wassen. we stemmen wel af met datakneder dat het niet op dezelfde dag met zijn wasbeurt valt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 07-Oct-2023

Ik vind het een ruige combi. Cool


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 07-Oct-2023

(07-Oct-2023, 04:42 PM)Hardloper schreef: Maar met wat voor stekkers zit de verlichting aan de achterkant vast?


Sorry dat ik nog niet gereageerd had op de vraag over de verlichting. Welke verlichting? Big Grin 

Ik rijd doorgaans niet in het donker. Maar ik kan een voor- en achterlicht monteren op het dak, indien nodig. Allebij batterijaangedreven.

Maar even serieus. De WAW wordt afgeleverd met rode achterlichten die gecombineerd zijn met de knipperlichten en die zijn gemonteerd op het middenkarkas. Dus loopt er nooit een draad naar de staart. Voorin echter is er wel een koppeling. Voor zover ik weet niets bijzonders, maar als je wilt kan ik daar best een foto van maken.