ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 07-Oct-2023

(07-Oct-2023, 05:04 PM)datakneder schreef: Ik geef toe dat het zonder achterkant, en ook zonder voorkant, er raar uit blijft zien. Maar als rijder heb je er weinig last van. Wink  Behalve dan dat de topsnelheid lager is. En waarschijnlijk is het extra raar omdat ik zonder achterkant nog steeds met een racekap rij.

Natuurlijk mag je zo brutaal zijn. En je bent altijd welkom om hem te wassen. Jij hebt er schijnbaar een probleem mee, ik niet. Dan moet jij het ook maar oplossen Rolleyes thumb 

Ik heb werkelijk niets met hoe het ding eruit ziet. En ik zie de schoonheid wel van jouw kleurkeuze en ik kan ook wel genieten van een mooie fiets, maar ik neem niet de moeite om de buitenkant op te poetsen. En de binnenkant maar zelden.

Het heeft, denk ik, ook een voordeel. Op slot zetten doe ik ook nooit.

Tof dat de bal nu bij jou ligt. En ik ben benieuwd hoe hij/zij gaat bevallen.
Ik ben ook zeer benieuwd. Maar voor een goed beeld zijn die fietsschoenen wel zo handig. En tja mijn kleur keuze is wel speciaal.
Mocht er een Tuna bij komen, dan heb ik al een kleur idee:
[Afbeelding: 32720306-0.jpg]
Als eerbetoon aan de roze Tuna van Ymte zelf. Nee even serieus, deze zal wel iets met oranje (metallic) krijgen. Die zou ik meer in het race thema gaan geven. Maar ik heb plannen om eerst x(0)0.000km op de teller te krijgen.

Maar ik heb geen plannen voor jouw WAW te wassen.

(07-Oct-2023, 05:06 PM)Tom Fekkes schreef: Zal ik je een seintje geven hardloper, wanneer ik de ketting weer ga smeren. Dan kan jij mijn fiets even wassen. we stemmen wel af met datakneder dat het niet op dezelfde dag met zijn wasbeurt valt.
Laat ik aan jou over.

(07-Oct-2023, 06:01 PM)datakneder schreef: Sorry dat ik nog niet gereageerd had op de vraag over de verlichting. Welke verlichting? Big Grin 

Ik rijd doorgaans niet in het donker. Maar ik kan een voor- en achterlicht monteren op het dak, indien nodig. Allebij batterijaangedreven.

Maar even serieus. De WAW wordt afgeleverd met rode achterlichten die gecombineerd zijn met de knipperlichten en die zijn gemonteerd op het middenkarkas. Dus loopt er nooit een draad naar de staart. Voorin echter is er wel een koppeling. Voor zover ik weet niets bijzonders, maar als je wilt kan ik daar best een foto van maken.
Dit was dus onbekend voor mij. Maar verklaard wel waarom ze zo makkelijk om gaat met een andere achterkant


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 07-Oct-2023

Hoi hardloper, het zijn allemaal mooie kleuren. Maar ze blijven alleen mooi door heel regelmatig te poetsen en in de was te zetten. Je haalt je wel wat op de hals. Maar ja, dat moet je er voor over hebben. Maar dan heb je wel een onderscheidende fiets.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 07-Oct-2023

... ik vandaag met hulp van 365Cycle de lullige stekker van mijn accu heb vervangen door een XT60 stekker.

Het was zo'n lullig stekertje, nog kleiner dan wat je tegenwoordig hebt als je een LiPo accu bij velomobiel.nl bestelt. Doordat ik een aantal gemene drempels en klinkerpaadjes heb op mijn w/w route wilde die nog wel eens losschieten (als de accu van z'n klittenband loskwam), maar de laatste tijd had ik ook al problemen met opladen. (De connector werkte alleen maar als ik hem op de juiste manier neerlegde enzo).
Afgelopen week viel mijn stroom uit terwijl ik naar huis reed, doordat de connector in mijn DF ook slecht contact maakte. Toen was de maat vol.

En omdat we toch bezig waren ook maar een spanningsmeter erbij geknutseld.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 09-Oct-2023

Iemand die mijn QV in het echt heeft gezien. Verklaarde mij prive hoe hij het ervaarde:
Citaat:Hi

The bst IMHO the "bicolor" effect.

In one angle it is green and in the next a beautiful blue or a mix of both. Or it uses sth out of area around.

Really great

Dit is toch wel geweldige en dat met maar 1 kleur. Big Grin Veel beter dan de standaard oranje waar ik aan dacht.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 10-Oct-2023

Omdat ik een mooie hippe wit leren fietsschoen heb gevonden die goedkoper was dan de oorspronkelijke prijs. Met Carbon zooltje en heb er gratis SPD plaatjes erbij. Details: fiets schoen topic.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - GertBr - 10-Oct-2023

(10-Oct-2023, 02:45 PM)Hardloper schreef: …omdat ik mooie hippe wit leren fietsschoen heb gevonden…

En dan zie je er straks helemaal niets van  Cool


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 10-Oct-2023

Wel als hij steeds uitstapt om zijn fiets te bewonderen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 10-Oct-2023

(10-Oct-2023, 06:23 PM)melle z schreef: Wel als hij steeds uitstapt om zijn fiets te bewonderen.

En snel weer uittrekt omdat er niet op de lopen is.. Smile
Leuke schoenen, maar verder volgens mij vrij onpraktisch anders dan in de velomobiel.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - JanBurp - 10-Oct-2023

Het lekker weer was voor een mooi ommetje na mijn werk. Lekker bochtenwerk op de waaldijk ;-)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 10-Oct-2023

(10-Oct-2023, 05:55 PM)GertBr schreef:
(10-Oct-2023, 02:45 PM)Hardloper schreef: …omdat ik mooie hippe wit leren fietsschoen heb gevonden…

En dan zie je er straks helemaal niets van  Cool
Klopt, maar het was of wel dit ene paar. Of wel een paar zwarte met maar enkele verstelling mogelijkheid. Of wel naar een andere winkel toe. En ik had wel het idee dat ze goed zaten. En beter passend te maken waar als die andere paar.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 11-Oct-2023

Het vervangen van de backlights van een tv goed gegaan is. De tv stond aan de straat en is nu weer geschikt voor vele jaren gebruik.

*mits de vlek op de polarisatie layer niet al te zichtbaar is, dat heb ik nog niet gecheckt omdat de oppashond elk moment kan komen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 11-Oct-2023

Je hebt een gratis televisie van straat geraapt?
Het is grappig wat voor dingen je gratis op straat kan oprapen. Afgelopen winter had iemand een vijgenboompje als straatafval neergezet. Deze staat nu bij mijn moeder in de tuin.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 11-Oct-2023

samen met Theo en Bob op een van diens kinderen op school welkom waren in Almelo. Ik vond het heel erg leuk om voor een kleuterklas over mijn fiets en tochten te vertellen. Bob had wat foto's van me doorgestuurd, en was aan mij de eer om de hedendaagse Almelose jeugd kastelen, bruggen, tunnels en natuurlijk de Wuppertalse zweeftrein te laten zien inclusief mijn ligger of mijn voeten op het digibord.

Daarna in groepjes naar buiten om de quatrovelo van Theo, Bobs baron en mijn m5 te bewonderen. Bob bedankt voor regelen en idee! Ik zal die nieuwsgierige en blije koppies niet vlug vergeten.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 11-Oct-2023

Vandaag ben ik blij omdat mijn favoriete route weer vrij is van wegwerkzaamheden.
Mooi vlak klinker oppervlak, alleen de putdeksels zijn wat diep ingelegd, maar op de tijden dat ik er rij is er weinig ander verkeer.

Ga er echter niet langs als de twee scholen langs de weg beginnen en stoppen, de weg staat dan vol met ouders op de fiets en kleintjes op hun eigen fietsjes, zowel als in bakfietsen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 11-Oct-2023

(11-Oct-2023, 09:02 PM)Fietsbennie schreef: samen met Theo en Bob op een van diens kinderen op school welkom waren in Almelo. Ik vond het heel erg leuk om voor een kleuterklas over mijn fiets en tochten te vertellen. Bob had wat foto's van me doorgestuurd, en was aan mij de eer om de hedendaagse Almelose jeugd kastelen, bruggen, tunnels en natuurlijk de Wuppertalse zweeftrein te laten zien inclusief mijn ligger of mijn voeten op het digibord.

Daarna in groepjes naar buiten om de quatrovelo van Theo, Bobs baron en mijn m5 te bewonderen. Bob bedankt voor regelen en idee! Ik zal die nieuwsgierige en blije koppies niet vlug vergeten.

Erg leuk gedaan Fietsbennie!!!!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 11-Oct-2023

(11-Oct-2023, 08:54 PM)Lopopodium schreef: Je hebt een gratis televisie van straat geraapt?
Het is grappig wat voor dingen je gratis op straat kan oprapen. Afgelopen winter had iemand een vijgenboompje als straatafval neergezet. Deze staat nu bij mijn moeder in de tuin.

Nouja, grappig?  Eigenlijk is het gewoon dieptriest dat dingen die heel goed repareerbaar zijn weggegooid moet worden omdat reparatie laten uitvoeren gewoon niet lonend als je iemand in moet schakelen ervoor of het niet zelf durft.

De verwachting was dat ik 'm zou moeten repareren, maar dat kan met een beetje handigheid vaak redelijk goedkoop op componentniveau.
Deze moest idd gerepareerd worden, maar dat vind ik wel leuk op zn tijd en helemaal als het lukt. Het geeft me voldoening dat ik het ding van de sloop heb gered en deze nu voor het luttele bedrag van 18.50 euro en een condensator uit een ander sloopapparaat er weer een paar jaar er tegenaan kan. In de staat zoals ie was, kon ik ḿ altijd voor een paar tientjes doorschuiven voor de onderdelen, dus alleen dat was het meenemen al waard.  Binnenkort gaat ie denk ik op marktplaats. Het is een 55" en die is veels te groot voor mij. Bovendien laten het aantal apps erop te wensen over.  Nu is ie weer ergens tussen de 150 en 200 euro waard, denk ik.  Een backlight had ik nog nooit gedaan, dus dat heb ik nu geprobeerd en met succes.  Volgende keer weet ik hoe dat dus moet.

Een maandje of 2 terug, heb ik zo ook een 43" Philips die dubbel beeld gaf van de straat geplukt. Dat kostte me aan reparatie een halve cent. Stukje plakband op het lintkabel tussen tcon-board en het paneel en het euvel was binnen kwartiertje gefixt.  Heb 'm verkocht voor 145 euro. Minus 8 euro voor een afstandsbediening.

Als je een beetje handig bent en even googled, kun je echt het nodige zelf repareren.  Dr staan hele fora vol mee. Ben geen milieuridder of linkse rakker, maar dat klakkeloos maar wat nieuw kopen als het kapot is is gewoon vaak echt compleet onnodig.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 12-Oct-2023

Oh, en blij dat ik het bestelde setje CCU's voor taifun binnen heb. Daar liggen nu Conti sport op, maar die zijn al op leeftijd. Zometeen maar eens vervangen.

Amazon had een waardebon in mn mailbox gedropt voor 7.50 euro korting dus het setje kwam op omgerekend iets meer dan 16 euro per band dus mooie prijs om ze eens uit te proberen Smile Het is de 40-406 versie.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 12-Oct-2023

(12-Oct-2023, 07:51 AM)Raptobrikker schreef: Vandaag ben ik blij omdat ik morgen mijn Quest naar huis mag rijden!

En iets minder blij omdat windkracht 5-6 zuidwest wordt voorspeld waar ik 130km bijna recht tegenin mag gaan fietsen…

Nog tips voor een eerste lange rit in deze omstandigheden?

Ik merkte dat ik in het begin mezelf wat overschatte en op langere afstanden aan het einde inkakte. Dus op de rechte stukken in het begin kijken wat je denkt die afstand vol te kunnen houden en dan 1 a 2 km/h langzamer.

Wind op kop is geen probleem. Zijwind was wel even wennen, maar met mijn vm niet problematisch bij lagere snelheden. Boven de 40 km/h kan zijwind nog wel eens tricky zijn. Ik heb nooit Quest gereden, maar die schijnen wel wat windgevoelig te zijn.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 12-Oct-2023

Geen haast hebben.
Windkracht 6 was in mijn glasvezel Quest (34) geen probleem. Dichte wielkasten, relatief hoog gewicht.

Zorg wel dat je kap goed vast zit, eventueel even aan de mannen in Dronten navragen of de standaard oplossing genoeg is. Ik heb nooit met een racekap gereden maar mijn Flevo dakje krijgt bij harde wind extra elastiek.

Als je ondanks racekap of schuimkap zo nat regent dat je er last van hebt, een dun regenjack achterstevoren helpt en is minder zweterig.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - JanBurp - 12-Oct-2023

Als je geen kap hebt: iets om te voorkomen dat harde regendruppels in je ogen knallen. Bril, of petje, of een vizier, helpt allemaal. En een doekje om de nattigheid af en toe van je bril/vizier/kap te poetsen.

En, zoals al gezegd, vooral geen haast hebben ;-)

Veel plezier!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 12-Oct-2023

Gebruik je verstand en plan voldoende tijd in. En plan ook in waar je kan schuilen wanneer het niet verantwoord is om verder te gaan. En geniet ervan.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - de Boer - 12-Oct-2023

Nog tips voor een eerste lange rit in deze omstandigheden?

Tja, mijn tip valt buiten de andere, maar ik zou zeggen, goed drinken, goed eten en zo hard mogelijk fietsen..wat dat is mooi.! ;-)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 12-Oct-2023

(12-Oct-2023, 10:47 AM)de Boer schreef: Tja, mijn tip valt buiten de andere, maar ik zou zeggen, goed drinken, goed eten en zo hard mogelijk fietsen..wat dat is mooi.! ;-)


Natuurlijk moet je tijdens de rit zeker even proberen wat er in zit. Maar ik zou wachten tot je de stal ruikt. En met Pernis bovenwinds zou dat al heel vroeg kunnen zijn. Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Niels van der Wal - 12-Oct-2023

(12-Oct-2023, 07:51 AM)Raptobrikker schreef: Vandaag ben ik blij omdat ik morgen mijn Quest naar huis mag rijden!



En iets minder blij omdat windkracht 5-6 zuidwest wordt voorspeld waar ik 130km bijna recht tegenin mag gaan fietsen…



Nog tips voor een eerste lange rit in deze omstandigheden?


Richting zuidwest is over de Hollandse brug of over de Stichtse brug.
De Hollandse brug is leuk, omdat je via het Muiderslot tussen de schapen door langs IJburg naar Amsterdam kunt fietsen.
De Stichtse brug is leuk, omdat aan de overkant de Theetuin van Eemnes zit. Een prachtplek vooral bij mooi weer (een grote tuin met veel vogels en loslopende kippen). Als het regent kun je binnen zitten. Een prettige, niet alledaagse, lunchkaart. Binnen is net iets minder, maar een stop halverwege je fietstocht is een aanrader.
Verder:
Als het je eerste en lange tocht is, start rustig en fiets eigenlijk de hele tocht rustig. Je been, knie en enkel spiertjes zullen tijd nodig hebben om zich aan de veranderde belasting aan te moeten passen (sterk te moeten worden). Zorg er ook voor dat de afstand tot je pedalen (de bracket) goed afgesteld is. Een te grote afstand geeft knieklachten, hierdoor krachtverlies en verlies van fietsplezier. (Een te krappe afstand geeft ook klachten, maar ik weet niet welke).

Als je, zoals ik, geen kap hebt: Van regen wordt je nat:-) De schuimdeksel houdt veel tegen, maar je boven kleding wordt wel nat door het van je hoofd naar beneden stromend water. Ik vind dit nooit een probleem. Op weg naar huis weet ik dat ik daar een handdoek en een droog T-shirt heb; all ik ergens naartoe ga neem ik wat droogs mee. Koud is het niet, omdat de Quest de rijwind weghoudt. Bij een temperatuur onder de 10* trek ik een waterafstotend/luchtdoorlatend sportjack aan (bergsportwinkel)

Prettige tocht; hij zal je bijblijven.

Niels, DF, van der Wal


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 12-Oct-2023

Met natte bovenkleding krijg ik een koude buik (Zeker nu het nog warm genoeg is om mijn ventilatieopening open te hebben). Een (verknipte) poncho houd eea warm (Droog zal ik niet zeggen, want als het de regen niet is, dan is het mijn zweet wel dat mijn bovenkledning nat maakt).

Koud is erger dan nat.

Zorg dat je telefoon opgeladen is, en dat je hulptroepen kan bellen in geval van nood


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 12-Oct-2023

(12-Oct-2023, 07:51 AM)Raptobrikker schreef: Vandaag ben ik blij omdat ik morgen mijn Quest naar huis mag rijden!

En iets minder blij omdat windkracht 5-6 zuidwest wordt voorspeld waar ik 130km bijna recht tegenin mag gaan fietsen…

Nog tips voor een eerste lange rit in deze omstandigheden?
Rustig aan als je "over de wind heen" draait (dus als ie van de ene kant op de andere kant valt omdat je een bocht aan het nemen bent). Het kost wat tijd voor je gewend bent aan het veranderende kiepmoment en dat juist aanvullen.

Verder: Easy does it. Neem je tijd met optrekken, en ik weet niet of je met hartslagmeter rijdt, maar die is handig bij dit soort dingen. Toen ik 'm niet om had, had ik nog weleens het gevoel dat ik "te langzaam" ging, en dan blies ik mezelf op, waardoor het nog veel langzamer ging Tongue Aan de andere kant: Je komt van een RaptoBike, dus ik denk dat je juist verbaasd gaat zijn over hoe belachelijk hard het nog gaat met zoveel tegenwind.

Oh ja: www.brouter.de - routeplanner die op "Velomobile - Fast" modus rekening kan houden met de trage acceleratie en forse draaicirkel van een velomobiel. Soms maakt ie de route echter ook wel weer héél lang, en hij wil eigenlijk dat je zoveel mogelijk op de weg rijdt, wat in Nederland niet altijd nodig en/of comfortabel is.