ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 15-Nov-2023

Blij vandaag dat ik me bekeerd heb tot het velomobilisme. 

Ik zat in de auto, dat doe ik niet zo vaak meer maar vandaag moest het weer eens even...ik zat me te realiseren dat ik autorijden meer en meer stom ben gaan vinden sinds de Quest in de schuur staat. Je zit maar stil op een stoel een beetje naar asfalt te staren terwijl de wereld aan je voorbijzoeft. Het is monotoon en duf. Het is slecht voor de wereld (bij mij valt dat nog enigszins mee met een EV, maar toch...). Er is kortom niks aan! 

Een ritje in de velomobiel daarentegen brengt je in beweging, maakt je fit, vervuilt niet, je ziet veel meer, komt op mooiere plekken en schiet tegelijkertijd toch best op. Je krijgt leuke stuuruitdagingen door de reuze draaicirkel, je blijft lekker scherp door niet oplettende automobilisten. Heerlijk!! 

Wat houd ik van onze liefhebberij!!!  Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 15-Nov-2023

(15-Nov-2023, 04:28 PM)TimSch schreef: Het is slecht voor de wereld (bij mij valt dat nog enigszins mee met een EV, maar toch...). Er is kortom niks aan!
Gewoon een gewetensvraag naar jezelf toe. Hoe zwaar / wat voor EV heb je? In de orde van een zware Jaguar / Tesla EV met zware accupakket of een kleine EV met bescheiden gewicht? Bij die eerste groep heb je door het gewicht misschien wel meer uitstoot van fijnstof als een kleine hybride voertuig. En dan wat te denken van de energie die erin gaat. Door de grote hoeveelheid van EV's, moet er misschien wel een extra centrale aangezet worden met fossiele/bio brandstof. En ja je kunt zeggen ik heb zonnepanelen, maar die energie ging anders naar iemand anders toe.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 15-Nov-2023

Goeie vraag hoor. Ik heb een tweedehands aangeschafte Nissan Leaf uit 2015 met slechts 24 kW accu. Ik laad minstens 90% thuis, inderdaad van zonnepanelen. Het is onze enige auto en ik fiets het meeste van mijn verplaatsingen. Ik zeg niet dat EVs allemaal de wereld verbeteren maar durf wel de bewering aan dat de manier waarop wij autorijden in de categorie minst schadelijk valt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 15-Nov-2023

(15-Nov-2023, 05:24 PM)TimSch schreef: dat de manier waarop wij autorijden in de categorie minst schadelijk valt.
Is de relatief kleine accu dan ook een kleine thuis batterij?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 15-Nov-2023

Nee. Zou ik wel willen hoor, maar vehicle to grid auto's waren in 2015 toen de onze gemaakt is nog niet bepaald gemeengoed  Wink Ik denk nu in 2023 nog steeds niet eigenlijk....


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 15-Nov-2023

(15-Nov-2023, 05:11 PM)Hardloper schreef:
(15-Nov-2023, 04:28 PM)TimSch schreef: Het is slecht voor de wereld (bij mij valt dat nog enigszins mee met een EV, maar toch...). Er is kortom niks aan!
Gewoon een gewetensvraag naar jezelf toe. Hoe zwaar / wat voor EV heb je? In de orde van een zware Jaguar / Tesla EV met zware accupakket of een kleine EV met bescheiden gewicht? Bij die eerste groep heb je door het gewicht misschien wel meer uitstoot van fijnstof als een kleine hybride voertuig. En dan wat te denken van de energie die erin gaat. Door de grote hoeveelheid van EV's, moet er misschien wel een extra centrale aangezet worden met fossiele/bio brandstof. En ja je kunt zeggen ik heb zonnepanelen, maar die energie ging anders naar iemand anders toe.

Daar heb je gelijk in. Vooral als je zo laadt. Ik bedoel het laden vanaf je zonnepanelen. Dan schiet het op.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Martin van Mourik - 16-Nov-2023

(15-Nov-2023, 04:28 PM)TimSch schreef: ... je blijft lekker scherp door niet oplettende automobilisten. Heerlijk!! 


Ik moest keihard lachen toen ik deze las. Knap dat je in zo iets ergelijks ook nog iets positiefs kunt zien!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 16-Nov-2023

(15-Nov-2023, 05:11 PM)Hardloper schreef: Gewoon een gewetensvraag naar jezelf toe. Hoe zwaar / wat voor EV heb je? In de orde van een zware Jaguar / Tesla EV met zware accupakket of een kleine EV met bescheiden gewicht? Bij die eerste groep heb je door het gewicht misschien wel meer uitstoot van fijnstof als een kleine hybride voertuig. En dan wat te denken van de energie die erin gaat. Door de grote hoeveelheid van EV's, moet er misschien wel een extra centrale aangezet worden met fossiele/bio brandstof. En ja je kunt zeggen ik heb zonnepanelen, maar die energie ging anders naar iemand anders toe.

(15-Nov-2023, 05:24 PM)TimSch schreef: Goeie vraag hoor. Ik heb een tweedehands aangeschafte Nissan Leaf uit 2015 met slechts 24 kW accu. Ik laad minstens 90% thuis, inderdaad van zonnepanelen. Het is onze enige auto en ik fiets het meeste van mijn verplaatsingen. Ik zeg niet dat EVs allemaal de wereld verbeteren maar durf wel de bewering aan dat de manier waarop wij autorijden in de categorie minst schadelijk valt.

Ik heb hier zeker het afgelopen jaar veel over nagedacht. Zelf heb ik geen auto meer, maar ik woon redelijk ruim, heb een kind en hoewel ik niet heel vaak vlees eet ben ik geen vegan of vegetariër. Ook heb ik een behoorlijke en goed gevulde kledingkast. Als laatste rijd ik nu zelden auto, maar was ik vroeger een echte petrolhead. Ik hèb dus al een berg uitstoot veroorzaakt.

Zoals de wereld er nu uitziet valt er op iedereen denk ik wel wát aan te merken, dus ook voor mij zijn er bergen verbeterpunten. Uitstoot veroorzaken doen we sowieso. Iedere teug lucht levert CO2 op en iedere broekhoestaanval blaast weer wat methaan en zwavelverbindingen de atmosfeer in.

Er zijn echter stapels redenen waarom fietsen positief is, en stapels manieren om die fiets makkelijker en beter bruikbaar te maken waarmee we elkaar kunnen helpen. Ik heb ontdekt dat mijn manier van "klimaatactivisme" een poging om mensen op een opbouwende manier te helpen om minder uitstoot te veroorzaken en er zelf ook nog beter van te worden is. Hoewel het lang niet altijd makkelijk is, kan ik het iedereen aanraden - als mensen langzaam stappen zetten word ik daar zelf ook gewoon heel gelukkig van.

Dát is dus ook precies waarom ik hier zit.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 16-Nov-2023

(16-Nov-2023, 09:31 PM)365cycle schreef: Dát is dus ook precies waarom ik hier zit.
Zouden er op het AutoWeek forum niet meer zieltjes te winnen zijn dan hier?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 17-Nov-2023

Dat ons huis is verkocht. We hebben een groter huis gevonden en gaan januari over naar Daarlerveen. Tijd voor fietsen gun ik mezelf nauwelijks, omdat ik vaak aan knooien en klussen ben.
 Februari het ligfietsen weer oppakken met afstanden boven de 40 km...


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 17-Nov-2023

Fietsbennie, veel geluk in jullie nieuwe huis.

Dat fietsen komt wel weer, het huis eerst werkt op de lange duur toch het beste.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 17-Nov-2023

(16-Nov-2023, 10:20 PM)melle z schreef:
(27-Jun-2023, 04:55 PM)Frutsel schreef: Dát is dus ook precies waarom ik hier zit.
Zouden er op het AutoWeek forum niet meer zieltje te winnen zijn dan hier?
Dat schreef Frutsel helemaal niet Wink 

Zonder gekheid: Nee, maar ik zit inderdaad niet alleen hier te promoten, ook al is dit wel het enige forum waar ik dat doe.

Op het AutoWeek forum is 
- 30% niet geinteresseerd in het klimaat. 
- 50% op zich wel, maar gelooft dat EVs eigenlijk al een prima oplossing zijn
- 19% op zich ook wel, maar gelooft erin dat we het allemaal met techniek wel gaan oplossen 
- bijna 1% ziet de problemen maar denkt dat er geen andere oplossing is
- wat er over blijft zijn mensen zoals wij die toevallig een AutoWeek forum account hebben aangemaakt omdat ze zich op zaten te vreten over een of andere antifietspost.

Percentages deels op basis van mijn ervaringen tot nu toe en deels uit mijn dikke duim.

Zonder gekheid: Behalve de eerste heb ik zelf al die stadia doorlopen. Als je me in mijn beginstadium had geconfronteerd met een velomobiel als DE oplossing voor mijn logistieke uitdaging had jij je energie verspild en ik me afgevraagd wat voor leipo ik nou weer gesproken had. 

Degenen die hier al komen zijn al een heel eind op weg, de ambitie om met de fiets te komen waar ze moeten zijn is er al. Zo fit zijn als ik nu ben en doen wat ik nu doe was me zonder stevige input van de Rotte Rijders en Schemerwoude zeker niet gelukt. Ik wil die hulp kunnen zijn voor anderen, en of ze dan op een speed pedelec, een ligfiets of op een velomobiel stappen maakt me eerlijk gezegd niet eens zo heel veel uit.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 17-Nov-2023

(16-Nov-2023, 09:31 PM)365cycle schreef: Ik heb hier zeker het afgelopen jaar veel over nagedacht. Zelf heb ik geen auto meer, maar ik woon redelijk ruim, heb een kind en hoewel ik niet heel vaak vlees eet ben ik geen vegan of vegetariër. Ook heb ik een behoorlijke en goed gevulde kledingkast. Als laatste rijd ik nu zelden auto, maar was ik vroeger een echte petrolhead. Ik hèb dus al een berg uitstoot veroorzaakt.



Zoals de wereld er nu uitziet valt er op iedereen denk ik wel wát aan te merken, dus ook voor mij zijn er bergen verbeterpunten. Uitstoot veroorzaken doen we sowieso. Iedere teug lucht levert CO2 op en iedere broekhoestaanval blaast weer wat methaan en zwavelverbindingen de atmosfeer in.



Er zijn echter stapels redenen waarom fietsen positief is, en stapels manieren om die fiets makkelijker en beter bruikbaar te maken waarmee we elkaar kunnen helpen. Ik heb ontdekt dat mijn manier van "klimaatactivisme" een poging om mensen op een opbouwende manier te helpen om minder uitstoot te veroorzaken en er zelf ook nog beter van te worden is. Hoewel het lang niet altijd makkelijk is, kan ik het iedereen aanraden - als mensen langzaam stappen zetten word ik daar zelf ook gewoon heel gelukkig van.



Dát is dus ook precies waarom ik hier zit.


Mooie reactie! Dank! En herkenbaar ook!  Big Grin

Ik merk dat ik de stap naar 'activisme' (nog?) niet heb gezet wat dit betreft. Ik denk er wel, net als jij, veel over na. Ik ben dan vooral bezig wat ik zelf kan doen, waar heb ik invloed? Ik probeer dus zelf een beetje een voorbeeld te zijn voor omgeving en onze dochter, die met 7 jaar echt al wel van papa en mama meegekregen heeft dat we bepaalde keuzes maken voor het milieu/klimaat (de EV als voorbeeld, vegetarisch eten, proberen minder te verspillen, zonnepanelen op het dak, veel fietsen, spullen tweedehands etc). 

De omgeving reageert toch anders over het algemeen...Ik vertel veel mensen wel welke voordelen het voor mij allemaal heeft, en dat vol enthousiasme. Bijvoorbeeld het fietsen: je krijgt toch altijd de vraag wat dat voor ding is, dus dan kun je daar makkelijk een gesprekje over voeren. Met onze EV is het ook wel beetje zo. Maar wat ik dan bijvoorbeeld merk is dat de overgrote meerderheid reageert in de lijnen van: jij liever dan ik, mafkees! Ze zien alleen wat ze 'inleveren' bij zo'n verandering. 

Tim schreef:Onze EV kan max 100km op een volle batterij. 

95% van de mensen schreef:Ow jemig, nee, dat zou ik echt niet kunnen!!

Tim schreef:Ja, ik ben met de fiets. Kan ik even ergens omkleden?

95% van de mensen schreef:Helemaal met de fiets?!?!?!? Hoe lang doe je daar wel niet over?!?! Ow jemig, nee, dat zou ik echt niet kunnen!!


Het kan aan mijn omgeving liggen hoor. Ik woon op het Groningse platteland, veel landbouw om ons heen, er heerst negativiteit richting overheid vanwege het gasdossier en ik heb het idee dat verandering niet altijd omarmd wordt. Maar het maakt 'activisme door voorbeeld te zijn' niet de meest lonende activiteit  Big Grin 

Maar ik blijf lekker vertellen aan wie het wil horen hoe fantastisch het voor jezelf én je omgeving is om lekker te fietsen!!  Tongue


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - melle z - 17-Nov-2023

Excuus voor mijn onzorgvuldige knipwerk, Frutsel en 365cycle. Tevens een typfout in mijn reactie hersteld. Wink


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 17-Nov-2023

(17-Nov-2023, 10:52 AM)TimSch schreef: Het kan aan mijn omgeving liggen hoor. Ik woon op het Groningse platteland, veel landbouw om ons heen, er heerst negativiteit richting overheid vanwege het gasdossier en ik heb het idee dat verandering niet altijd omarmd wordt. Maar het maakt 'activisme door voorbeeld te zijn' niet de meest lonende activiteit  Big Grin 
Mwah, hier is men ook niet altijd direct enthousiast. 
In de Randstad is het wel iets makkelijker te motiveren Wink 

[Afbeelding: stationary.png]
Tekst op de voorgrond is goed gejat, de achtergrond is m'n eigen foto en is echt een dagelijks verschijnsel.



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Frutsel - 17-Nov-2023

Veel van mijn collega's komen met de fiets of het OV. En als je in Amsterdam of directe omgeving woont, is een ligfiets niet ideaal om door de stad te manouvreren.
Degenen die van verder met het OV komen zijn een mogelijke doelgroep, maar die zijn moeilijk te overtuigen van het feit dat 30km een eitje is, en ik geef zelf ook toe dat de ruim 60km die ik rij niet voor iedereen weggelegd is.

Ik ben in ieder geval blij dat er niet zoveel brommer/snorfiets rijders zijn, waardoor ik mijn VM goed kwijt kan in de stalling op kantoor


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Dharm2004 - 17-Nov-2023

Beste mensen, jaren geleden heb ik al de lk de keus gemaakt,.. nl :'' ik heb altijd een vegetariër, behalve tijdens het eten'' En het bevalt mij prima. 2de auto recentelijk verkocht en bewust gekozen om in de buurt van mijn woonplaats te gaan werken. Niet te dichtbij, zodat ik fluiten en liggend naar mijn werk kan velomobielen. Verder geniet ik met mate van dit gegeven leven.
Rentmeesterschap heb ik met vallen en opstaan geleerd en probeer het toe te passen in alle facetten van mijn leven.
Ben een mens met tekortkomingen, maar ben onderweg.
Adios ;-)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Atrike - 17-Nov-2023

Activisme heeft op dit terrein niet zoveel zin, heb ik gemerkt. Het goede voorbeeld geven kan wel mensen aan het denken zetten. Mensen die ervan overtuigd zijn dat ze niet zonder auto kunnen, overtuig je niet zomaar. Sowieso vinden veel mensen een ligfiets eng (laag, moeilijk evenwicht te houden). Velomobielen daarentegen vinden toch veel mensen wel sexy, al zien ze zichzelf er ook niet snel zelf in rijden.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bob Hagendijk - 17-Nov-2023

(17-Nov-2023, 08:30 AM)Fietsbennie schreef: Dat ons huis is verkocht. We hebben een groter huis gevonden en gaan januari over naar Daarlerveen. Tijd voor fietsen gun ik mezelf nauwelijks, omdat ik vaak aan knooien en klussen ben.
 Februari het ligfietsen weer oppakken met afstanden boven de 40 km...

Goed nieuws! Ligfietsen komt wel weer!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Jeroen S - 17-Nov-2023

Ik heb donderdag het goede voorbeeld gegeven door met de Velomobiel de 25 km naar de cursus te fietsen. Gelukkig deden 6 andere collega's aan carpoolen en kwamen er 3 alleen met de auto. Die hadden dan ook wel een beduidend langere rit dan ik.

Vandaag een relaxed ritje, wat winkels af met een oude opgeknapte MTB, zal bij elkaar ook wel zo'n 15-20 km geweest zijn. Was met de auto een heleboel gestress geweest met drukte, parkeerplekken zoeken, winkel door, 2 km rijden naar de volgende en ook daar dan weer parkeerproblematiek etc. Gaat met de fiets toch heel erg veel prettiger en het was lekker weer.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 19-Nov-2023

Blij vandaag met een rondje fietsen van meer dan 200km, voor de eerste keer door die grens.  Cool


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 19-Nov-2023

Dat is een flinke rit in deze tijd van het jaar. Ik doe het je niet na.
Pas in juni weer eens, bij lekkerder weer en als ik weer wat meer oefenkilometers in de benen heb gehad in het voorjaar.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Josligfiets - 19-Nov-2023

Nu was het vandaag niet berekoud maar wel wat nattig. Petje af voor Tim


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 19-Nov-2023

Intrinsiek was het niet zo koud. Uit ervaring weet ik dat een graad of 10 of 11 heel langzaam de warmte uit je lichaam weet te slurpen. Met 200 kilometer en een uurtje of acht fietsen met rijwind ga je dat wel merken na verloop van tijd.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 19-Nov-2023

Rijwind heb ik gelukkig geen last van, net als het nattige. Binnenin de Quest was het een graadje of 18 trouwens, dus kou viel ook wel mee.  Big Grin

Desalniettemin zit ik nu erg lekker op de bank met de beentjes omhoog  Wink


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Fietsbennie - 19-Nov-2023

Waar ben je heen geweest Tim?