ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 16-Dec-2023

Als ik het goed zie maak je een variatie op het model van de schuimkap zoals veel VM die gebruiken, maar van welk materiaal?
Komt er ook een deel boven je hoofd?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Gideonaut - 16-Dec-2023

(16-Dec-2023, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik het goed zie maak je een variatie op het model van de schuimkap zoals veel VM die gebruiken, maar van welk materiaal?
Komt er ook een deel boven je hoofd?

Klopt, de Velayo heeft geen schuimkap helaas, alleen een waardeloos Alleweder-type doekje met velcro wat met de kleinste zucht al naast de fiets wappert. Ik ben nu een kap aan het maken van glasvezel (uiteindelijk Carbon) geïnspireerd door de Versatile. Ik heb ook dezelfde scharnieren gevonden die de Versatile gebruikt! 

Maar op de foto is het een heeeeel dun laagje glasvezel zodat ik het nog kan aanpassen, het is zo dun dat ik het gewoon met een schaar kan knippen. Als alles mooi past en netjes geschuurd en geplamuurd is dan gaat er een laagje carbon overheen, en een kleurtje Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 16-Dec-2023

Waarom niet transparant zwart? Zal mooi staan bij de spiegels.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 16-Dec-2023

Ziet er goed uit Gideon!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Gideonaut - 16-Dec-2023

Omdat de spiegels ook zelfgemaakt en 3d prints zijn die uiteindelijk ook een carbon laagje krijgen. En als alles klaar is wil ik de fiets in turquoise laten spuiten. Er komen ook nog zelfgemaakte wielkasten/spatborden aan! (Jaren 30 art deco style)


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 16-Dec-2023

Ben benieuwd naar wat je gaat zien van het Turqoise. Op een Suzuki zit ook wel mooie Turqoise vind ik


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Roepers - 16-Dec-2023

Ik ben blij dat de Mini refurbished is. Ik had nog maar 4 van de 7 versnellingen over en de ketting maakte een versleten indruk. Eigenlijk niet slecht na 3 jaar en een retourtje Bonn vorig jaar zomer. Niet ideaal groot onderhoud in de winter, maar ik wil door met fietsen.  Nieuwe cassette, nu kettingbuis en een nieuw groot blad met 62 tanden. Fietst weer heerlijk. Omdat de trein richting Delfzijl en Eemshaven  niet reed, maar het hele stuk gefietst vanaf Groningen. In totaal 62 km.
 Ook blij mee.

Groet,

Marco


RE: Vandaag ben ik blij omdat... - blokdoorn - 16-Dec-2023

(16-Dec-2023, 07:54 PM)Roepers schreef:  Niet ideaal groot onderhoud in de winter, maar ik wil door met fietsen.  Nieuwe cassette, nu kettingbuis en een nieuw groot blad met 62 tanden.
Ik probeer dat soort onderhoud ook altijd uit te stellen tot begin voorjaar. Overigens vergt een derailleur naar mijn ervaring helemaal niet zoveel onderhoud zolang je hem maar geregeld gebruikt. Het gaat mis als er een keer gestrooid is en de fiets daarna lang stil staat. Eens in de 2 a 3 jaar cassette en voorbladen, afhankelijk van gebruik en of er ook in de bergen meegefietst is.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Jeroen S - 17-Dec-2023

Ziet er erg netjes gemaakt uit dat kapje. Wat heb je gebruikt om de Glasmat overheen te leggen?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 17-Dec-2023

(16-Dec-2023, 05:36 PM)Gideonaut schreef: Omdat de spiegels ook zelfgemaakt en 3d prints zijn die uiteindelijk ook een carbon laagje krijgen. En als alles klaar is wil ik de fiets in turquoise laten spuiten. Er komen ook nog zelfgemaakte wielkasten/spatborden aan! (Jaren 30 art deco style)

Het ziet er nu inderdaad al goed uit. Heel benieuwd hoe het allemaal gaat worden.

Mensen die dingen zelf kunnen bedenken en het dan ook nog kunnen maken vind ik altijd bijzonder.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Gideonaut - 17-Dec-2023

(17-Dec-2023, 01:52 PM)Jeroen S schreef: Ziet er erg netjes gemaakt uit dat kapje. Wat heb je gebruikt om de Glasmat overheen te leggen?

Voor de kap heb ik karton gebruikt om een plug te maken, en voor de wielkast heb ik een 3d model gemaakt en in stukjes uit geprint met de 3d printer. En voor de chrome trims/versiering gebruik ik deels 3d prints die ik gekocht heb en modelklei waar ik later mallen van maak,

Dit is trouwens m'n inspiratie Big Grin
[Afbeelding: Nemo-Nautilus-cover.jpg]


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - LigfietsWilsum - 18-Dec-2023

Blij, maar ook verbaasd:

In Dronten, het middelpunt van het velomobiel-universum, doe ik elke week boodschappen bij de groenteboer in het centrum. Nou is dat voetgangersgebied,  maar ja, waar moet ik dan in vredesnaam mijn Quest parkeren? Dus ik rij daar altijd heel beheerst stapvoets de laatste 150 meter door dat voetgangersgebied, naar de Koopman.
Verleden week: ja hoor, playmobielpolitie, 4 personen. Dus ik heb netjes gegroet,  en werd ook netjes teruggegroet.   Smile Helemaal niet aangesproken verder....
Vandaag weer twee mensen van handhaving, ze keken zelfs demonstratief de andere kant op!
Vallen wij dan in de categorie invalidenvoertuigen, dat ze mij zelfs niet meer groeten?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Piet K - 18-Dec-2023

(16-Dec-2023, 05:10 PM)Gideonaut schreef:
(16-Dec-2023, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik het goed zie maak je een variatie op het model van de schuimkap zoals veel VM die gebruiken, maar van welk materiaal?
Komt er ook een deel boven je hoofd?

Klopt, de Velayo heeft geen schuimkap helaas, alleen een waardeloos Alleweder-type doekje met velcro wat met de kleinste zucht al naast de fiets wappert. Ik ben nu een kap aan het maken van glasvezel (uiteindelijk Carbon) geïnspireerd door de Versatile. Ik heb ook dezelfde scharnieren gevonden die de Versatile gebruikt! 

Maar op de foto is het een heeeeel dun laagje glasvezel zodat ik het nog kan aanpassen, het is zo dun dat ik het gewoon met een schaar kan knippen. Als alles mooi past en netjes geschuurd en geplamuurd is dan gaat er een laagje carbon overheen, en een kleurtje Big Grin

Ziet er mooi uit, benieuwd naar het eindresultaat. Vraagje, waar heb je de scharnieren vandaan? Zit ook te denken aan zoiets voor mijn fiets.

Groet,

Piet Kaagman


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 18-Dec-2023

Het is niet specifiek door deze foto dat ik blij ben. Maar het maakt me wel gelukkige dat in dit geval bv Emily gewoon zelf kan voortbewegen op een trike, ondanks haar wat kortere armpjes:
[Afbeelding: experiences-emily-kettwiesel_orig.jpg] Ik vind positief wat er allemaal mogelijk is.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 18-Dec-2023

(18-Dec-2023, 09:03 PM)LigfietsWilsum schreef: Blij, maar ook verbaasd:

In Dronten, het middelpunt van het velomobiel-universum, doe ik elke week boodschappen bij de groenteboer in het centrum. Nou is dat voetgangersgebied,  maar ja, waar moet ik dan in vredesnaam mijn Quest parkeren? Dus ik rij daar altijd heel beheerst stapvoets de laatste 150 meter door dat voetgangersgebied, naar de Koopman.
Verleden week: ja hoor, playmobielpolitie, 4 personen. Dus ik heb netjes gegroet,  en werd ook netjes teruggegroet.   Smile Helemaal niet aangesproken verder....
Vandaag weer twee mensen van handhaving, ze keken zelfs demonstratief de andere kant op!
Vallen wij dan in de categorie invalidenvoertuigen, dat ze mij zelfs niet meer groeten?

Ik meen dat ze inderdaad onder de categorie invalidenvoertuigen zouden kunnen vallen. 100% zeker ben ik er niet van, maar meen dat dus wel eens gelezen te hebben. Of, je hebt gewoon lui die het begrijpen en geen regelneukers zijn. Ook die willen nog weleens in een uniformpje rondlopen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 18-Dec-2023

Ik ben er al meerdere keren op aangesproken dat ik "af" moest stappen.
Heb toen aangegeven dat ik nergens op zit, meer erin, en dat het voertuig beter te controleren is wanneer ik er in zit, dan wanneer ik er naast loop.
Ook aangeven dat het een driewieler is en ik - in tegenstelling tot een gewone fietser - in principe oneindig traag kan rijden of zo lang als ik wil kan stilstaan zonder te balanceren.

In het ene geval mocht ik doorrijden, in het andere geval... heb ik dat toch gedaan  Shy


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 18-Dec-2023

Citaat: Artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 omschrijft een gehandicaptenvoertuig als een "voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is".[2]

De wet omschrijft niet waaruit de inrichting voor vervoer van een gehandicapte bestaat.

Rijdend op het trottoir of het voetpad moet de bestuurder de regels voor voetgangers volgen en mag deze niet sneller rijden dan 6 kilometer per uur.

Bron: Wikipedia.
Als velomobiel- of trikerijders kun je dus gewoon zeggen dat het een gehandicaptenvoertuig betreft Big Grin en maar hopen dat deze agenten en boa's geen laser bij zich hebben voor een snelheidscontrole. Net als trikes mag je dus gewoon daarmee op het trottoir rijden. Een argument als 'evenwichtsproblemen bij fietsen' zou al voldoende moeten zijn.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Jeroen S - 18-Dec-2023

Mijn vrouw had ooit een Sinner Comfort en fietste ook ergens leuk de voetgangerszone in. Ik er wandelend achteraan met de 20-20. De ene handhaver had het bonnenboekje al in de handen toen de ander zei; " nee niet doen, zie dat niet, da's een gehandicaptenfiets. We hebben ze maar in de waan gelaten.

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens ergens velomobiel fiets in een voetgangerszone, maar dan altijd wel in een heel erg langzaam tempo. Ik denk dat we daar als velomobilisten nog wel voordeel hebben van nieuw en onbekend. Ze kijken alsof ze een Ufo zien, zonder zich af te vragen of je daar wel mag fietsen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 18-Dec-2023

(18-Dec-2023, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Ik moet zeggen dat ik ook wel eens ergens velomobiel fiets in een voetgangerszone, maar dan altijd wel in een heel erg langzaam tempo. Ik denk dat we daar als velomobilisten nog wel voordeel hebben van nieuw en onbekend. Ze kijken alsof ze een Ufo zien, zonder zich af te vragen of je daar wel mag fietsen.
Ik rijd er idd ook zonder uitzondering heel erg langzaam, ruim om voetgangers heen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 19-Dec-2023

Sowieso.. Ik heb 16 jaar in Delft gewoond. De binnenstad is daar autoluw en fietsers mogen gewoon tussen de voetgangers rijden.
In al die jaren heb ik nooit eens gelezen dat er een voetganger tegen de vlakte is gereden door een fietser. Evenmin heb ik zelf ooit een ongeval tussen fietser/voetganger gezien. Het ging er allemaal heel gemoedelijk aan toe altijd.

En dan kom je in een andere plaats, fiets je met een aangepaste snelheid en gaat zo'n boa moeilijk doen, want 'gevaarlijk'.
Tuurlijk joh!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 19-Dec-2023

(19-Dec-2023, 12:44 AM)ZoefZoef schreef: Sowieso.. Ik heb 16 jaar in Delft gewoond. De binnenstad is daar autoluw en fietsers mogen gewoon tussen de voetgangers rijden.
In al die jaren heb ik nooit eens gelezen dat er een voetganger tegen de vlakte is gereden door een fietser. Evenmin heb ik zelf ooit een ongeval tussen fietser/voetganger gezien. Het ging er allemaal heel gemoedelijk aan toe altijd.

In de Grote Marktstraat in Den Haag is het anders wel een beetje mopperen tussen voetgangers en fietsers. Maar dat ligt vooral aan de manier waarop die straat gemaakt is. Het lijkt een fietspad, maar officieel is het het niet (via Google Maps kan je zien dat het in 2009 wèl een officieel fietspad is!). Net zo vaag is de Spui vanaf het stukje kruising Grote Marktstraat met de Spui en Hofweg. Daar zit een deelruimte precies tussen een doorgaande fietsroute in.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - LigfietsWilsum - 19-Dec-2023

(18-Dec-2023, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Mijn vrouw had ooit een Sinner Comfort en fietste ook ergens leuk de voetgangerszone in. Ik er wandelend achteraan met de 20-20. De ene handhaver had het bonnenboekje al in de handen toen de ander zei; " nee niet doen, zie dat niet, da's een gehandicaptenfiets. We hebben ze maar in de waan gelaten.

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens ergens velomobiel fiets in een voetgangerszone, maar dan altijd wel in een heel erg langzaam tempo. Ik denk dat we daar als velomobilisten nog wel voordeel hebben van nieuw en onbekend. Ze kijken alsof ze een Ufo zien, zonder zich af te vragen of je daar wel mag fietsen.


In Dronten? Nou nee toch? Smile


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Dharm2004 - 19-Dec-2023

Beste allen, over het algemeen verwachten we dat andere verkeersdeelnemers zich aan de verkeersregel houden,.. of niet?
zo fijn zijn als we ook daarin een voorbeeld zijn :-) En met een velomobiel aan de hand is het ook prima een stukje lopen, mits je inderdaad niet fysiek in staat ben om te lopen.

Het gaat ons velonauten goed


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 19-Dec-2023

(19-Dec-2023, 10:41 AM)Dharm2004 schreef: Beste allen, over het algemeen verwachten we dat andere verkeersdeelnemers zich aan de verkeersregel houden,.. of niet?
zo fijn zijn als we ook daarin een voorbeeld zijn :-) En met een velomobiel aan de hand is het ook prima een stukje lopen, mits je inderdaad niet fysiek in staat ben om te lopen.
Zeker doen we dat, als het in het belang van de veiligheid is tenminste. 
Echter is met de velomobiel aan de hand lopen zowel voor andere weggebruikers als voor onszelf meestal vervelender dan wanneer we erin zitten. 
Zeker in deze tijd is het niet ideaal; we zijn vaak niet gekleed op de kou van nu, dus worden we bij uitstappen snel veel te koud, terwijl de toegevoegde waarde echt nihil is.

Fietsers in voetgangersgebied: Ik heb er nul problemen mee, zolang ze zich maar ondergeschikt opstellen aan de voetgangers.
Voor wat betreft mijn rijgedrag in voetgangersgebied beschouw ik mezelf dus ook een voorbeeld.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Willeke_IGKT - 19-Dec-2023

Als ik over een drukke wandelstraat moet loop ik soms met de VM. Als ik echter een rustige straat door moet fiets ik.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 19-Dec-2023

(19-Dec-2023, 10:53 AM)365cycle schreef: Fietsers in voetgangersgebied: Ik heb er nul problemen mee, zolang ze zich maar ondergeschikt opstellen aan de voetgangers.
Voor wat betreft mijn rijgedrag in voetgangersgebied beschouw ik mezelf dus ook een voorbeeld.
Het is dan wel geen voetgangers gebied, maar een fiets straat het volgend voorbeeld. Echter is de betrokkene in beide situaties te gast.

Vorige week haalde ik tegen de 40/43km/u een andere fietser in met de VM in een fietsstraat. Vrijwel na mijn inhaal poging werd ik op mijn beurt ingehaald door een automobilist. Of ik bezig ben met dat een auto mij gaat inhalen nadat ik iemand inhaal.