Ervaringen met de DF - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: Ervaringen met de DF (/thread-1445.html) |
Ervaringen met de DF - 365cycle - 20-Jun-2022 Ik kon zo gauw geen DF ervaringentopic vinden, dus ik doe hier maar even een dubbelpost van m'n "review". Dan kan ik ff de typo's eruit halen en zijn jullie ook meteen weer bijgepraat Op voorzichtig verzoek (elders) van Erwin hierbij toch even mijn review van de DF XL! Zoals sommigen al weten reed ik m'n eerste OBT (2019) in een fonkelnieuwe DF XL (#263), en heb ik die enkele maanden later verkocht ivm aflevering van een nieuwe QV+, die eind 2020 weer weg ging voor een Milan GT. Met de Milan stuif ik inmiddels hard richting 20.000 km, en het is m'n fijnste en betrouwbaarste fiets tot op heden, maar met het volledig loslaten van de automobiel en de M-Racer is er zowel behoefte aan als ruimte voor een reserve-velomobiel gekomen. In de Milan-review schreef ik al dat ik een DF XL als aanvulling niet erg zou vinden, en sinds dit weekend is dat ook werkelijkheid; ik rijd nu ook in een hele vroege DF XL, van 2015 om precies te zijn, en met zo'n 100.000 km achter de kiezen! Met die DF heb ik inmiddels net over de 130 km gereden, en in orde is ie nog niet; bij het minste of geringste beetje vermogen vloog de ketting eraf en kon ik aan het prutsen om die weer te monteren. Toch heeft m'n geheugen me niet in de steek gelaten. De fiets die onder de spreekwoordelijke deken van mist doorschijnt, is de DF zoals ik me die herinnerde:
Voor mij persoonlijk zal de DF XL al snel de keuze zijn als ik de grote stad in moet, flink ga moeten klimmen of een route met veel dorpskernen tegenkom. Wanneer er veel kilometers afgelegd moeten worden en/of er wind/regen voorspeld wordt is de Milan GT de juiste keus; zeker met de BM kap heeft die het minst last van weersinvloeden. Als laatste, over betrouwbaarheid: enerzijds moeilijk te bepalen, omdat ik m'n huidige DF pas 130 km gereden heb (en daarbij ook nog kettingellende heb gehad). Aan de andere kant was dit een (goed onderhouden) daily driver en een heel vroeg exemplaar: Ondanks 100.000 km op de klok voelt deze DF nog altijd aan als een echte DF, en constateer ik geen zaken die de tand des tijds noemenswaardig slecht hebben doorstaan. Zowel de Milan als de DF zijn goed uitontwikkeld en hebben dus geen heftige storingen meer. Aan iedereen die voor de lastige keuze tussen deze twee fietsen staat: Laat het puur van je persoonlijke wensen en voorkeur afhangen, en ga met beide gewoon een paar keer een stuk rijden, want beide zijn echt de moeite waard! RE: Ervaringen met de DF - pietandringa - 20-Jun-2022 Mooie vergelijking! In de DF heb ik slechts kort gereden, dus dat kan ik niet beoordelen. De eigenschappen van de Milan spreken mij erg aan, de fiets blijft heel rustig maar is toch snel. En ik heb gekozen voor het combideksel, waarbij er drie mogelijkheden zijn. De afgelopen twee keren in de badkuip modus gereden, heerlijk. RE: Ervaringen met de DF - 365cycle - 07-Jul-2022 Zo, de DFXL heeft z'n eerste woon-werkrit overleefd! Heb meteen een PR gepakt... tegen de brug op. Die aandrijflijn... RE: Ervaringen met de DF - 365cycle - 02-Sep-2022 Gisteren een wat langere route die ik vaker rijd met de DF XL gedaan. Meteen weer een stapeltje PR's, want ik reed hier eerder altijd met de Milan. Overal waar het bergop gaat of waar er pittig opgetrokken moet worden uiteraard. De wind was verder gunstig, en de DF reageert daar veel sterker op dan de Milan; op een aantal stukken met strak asfalt was ik nu ook sneller. Op stukken met onwijs slecht asfalt niet (Conti Contact Speed; volgens mij te smal en te stug om dan hard door te rollen). Een paar dingen die verder opvallen:
RE: Ervaringen met de DF - Frutsel - 02-Sep-2022 Dat een latpop & spullen aan de linkerkant van het achterwiel ervoor zorgt dat bochten naar rechts wat avontuurlijker worden had ik je ook kunnen vertellen Toen ik afgelopen zondag zonder baggage mijn woon/werk route reed viel me op dat ik vlotter door rechtse bochten kon dan anders. En drempels is 'ie niet voor gemaakt RE: Ervaringen met de DF - gideon - 02-Sep-2022 wat moet ik mij voorstellen bij een “latpop”? RE: Ervaringen met de DF - Bacchus - 02-Sep-2022 (02-Sep-2022, 12:37 PM)365cycle schreef: “latpop”SFW? RE: Ervaringen met de DF - gideon - 02-Sep-2022 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SFW_(motorfiets) RE: Ervaringen met de DF - Frutsel - 02-Sep-2022 (02-Sep-2022, 12:21 PM)gideon schreef: wat moet ik mij voorstellen bij een “latpop”? Typos happne RE: Ervaringen met de DF - Willeke_IGKT - 02-Sep-2022 Kunnen we hier terug gaan naar topic? Al deze 'leuke' reacties lopen ver weg. RE: Ervaringen met de DF - 365cycle - 06-Sep-2022 Over dat topic... tsja, name of the game met de DF blijft wat mij betreft: Ondergewaardeerd! Ja, de stroomlijn van een Milan is beter als je een beetje de ruimte hebt, maar de DF is niet ineens een stakker met die open voorwielen ofzo. Op de terugweg van bovengenoemd ritje ging ik wat enthousiast van start (ik wilde rustig rijden en niet onderweg eten), en dan tover je ook met de DF gewoon kruissnelheden van 55+ en gemiddeldes van 46 km/h op de teller, ondanks dat het neusdeksel er momenteel niet in zit. Ik heb m'n vermogensmeter even uitgeleend, maar durf op gevoel wel te zeggen dat ik in de DF vanaf 50 km/h merkbaar meer wattjes moet trappen om 'm op tempo te houden, dan in een Milan GT in badkuipmodus. Een Milan SL zal meer voordeel bieden dan een gewone DF t.o.v. de DF XL; voor de kleinere rijder is dat óók iets om rekening mee te houden. De DF is wél heer en meester op de korte klim: Door de houding (vrij rechtop) is het zó makkelijk om even te pieken, dus plekken waar ik met de Milan meer snelheid verloor rijd ik PR's met de DF. Behalve deze terugrit dan, want ik had zoveel zooi bij me dat het totaalgewicht rond de 140 kg lag Ondanks dat gewicht kan ik dan nog steeds belachelijk hard optrekken met deze fiets. Voldoende om ook in het centrum van een drukke stad over de weg te fietsen. En dat bespaart véél tijd... ...mits je de juiste accessoires aan je fiets hebt, want een standaard DF XL is niet breed genoeg. De nieuwe Tuna is dat overigens volgens mij wel (maar ik weet het niet zeker). Wat zeker is: Maar goed, zelfs met beperkt vermogen rijd ik dus "gewoon" dik 40 gemiddeld met de DF. Mijn "youngtimer" (het is een hele vroege DF met véél kilometers) mag voorlopig nog wel ff blijven! RE: Ervaringen met de DF - 365cycle - 10-Sep-2022 Die betere stroomlijn van de Milan werkt wél goed wanneer je vol tegenwind hebt. Had in het open Zeeland windkracht 5, "right in the kisser" Op sommige stukken moest ik al een behoorlijk vermogen trappen om boven de 40 km/h te blijven (maar met de DF ben je alsnog veel sneller dan met een ouderwetse fiets, laat dat duidelijk zijn). Gemiddelde snelheid op deze 100 km werd daardoor 36,4 km/h. Ik kon me een vergelijkbare rit met de Milan herinneren, met winterkou maar wel op soepele, brede banden en met de kap erop; heb 'm even opgezocht, toen reed ik nog 39,1 km/h gemiddeld en volgens Strava had ik toen windkracht 6 vol tegen. Wielkappen waren ook fijn geweest - tegenwind waait nooit echt kaarsrecht, maar is soms een klein beetje linksvoor, soms een beetje rechtsvoor: ik moest het stuur stevig vasthouden om op het fietspad te blijven. Ondanks dat alles vond ik het toch een fijne rit. Ik laveerde precies tussen alle buien door Schuimkap+fietsbril heb ik eerder op de dag ook weer even getest tijdens een kort ritje in een enorme stortbui. Het bevalt me toch behoorlijk goed: Het blijft niet alleen goed droog binnen waardoor je niet koud wordt, ik was echt vergeten hoe warm het in de fiets wordt als je die erop hebt zitten. Gecombineerd met goede hoofdverwarming (bivakmuts+fleecemutsje) is dat meer dan genoeg voor winterkou. RE: Ervaringen met de DF - 365cycle - 15-May-2024 En toch... ...die DF heeft wel wat. Als de Bülk hier ook staat lig ik daar vaker in, maar op de wat kortere ritten (tot 40 km?) twijfel ik eigenlijk of ik de DF niet prettiger vind, zeker in stedelijk gebied. Ja, de topsnelheid is duidelijk lager, maar wat is die aandrijflijn toch heerlijk direct Heb in twee ritten alweer een paar nieuwe PR's op de Brug over de Noord en de Brienenoord gereden, en dan rijd ik wel stevig door, maar ik deed niet bewust m'n best om juist dáár een PR te pakken. In heuvelachtig gebied zou het me niet verbazen als de Tuna de meeste andere velomobielen gewoon verslaat qua efficiëntie. Wat de DF naar mijn idee meer heeft dan de Tuna, is het "hooligangevoel". De Tuna is wat geciviliseerder, wat veiliger; een Bülk of Milan is helemaal een cruiser, een GT. Ook de Snoek L zit aan die kant van het spectrum. De DF nodigt bij mij uit tot wild rijgedrag; de bocht met volle vaart insturen en halverwege eens bedenken of je moet bijremmen, tegensturen of dat het gewoon gaat lukken. Niet altijd even verstandig, maar wel erg leuk |