Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de DF
#1
Ik kon zo gauw geen DF ervaringentopic vinden, dus ik doe hier maar even een dubbelpost van m'n "review". Dan kan ik ff de typo's eruit halen en zijn jullie ook meteen weer bijgepraat  Wink

Op voorzichtig verzoek (elders) van Erwin hierbij toch even mijn review van de DF XL! 

Zoals sommigen al weten reed ik m'n eerste OBT (2019) in een fonkelnieuwe DF XL (#263), en heb ik die enkele maanden later verkocht ivm aflevering van een nieuwe QV+, die eind 2020 weer weg ging voor een Milan GT. Met de Milan stuif ik inmiddels hard richting 20.000 km, en het is m'n fijnste en betrouwbaarste fiets tot op heden, maar met het volledig loslaten van de automobiel en de M-Racer is er zowel behoefte aan als ruimte voor een reserve-velomobiel gekomen. In de Milan-review schreef ik al dat ik een DF XL als aanvulling niet erg zou vinden, en sinds dit weekend is dat ook werkelijkheid; ik rijd nu ook in een hele vroege DF XL, van 2015 om precies te zijn, en met zo'n 100.000 km achter de kiezen! Met die DF heb ik inmiddels net over de 130 km gereden, en in orde is ie nog niet; bij het minste of geringste beetje vermogen vloog de ketting eraf en kon ik aan het prutsen om die weer te monteren.

Toch heeft m'n geheugen me niet in de steek gelaten. De fiets die onder de spreekwoordelijke deken van mist doorschijnt, is de DF zoals ik me die herinnerde: 
  • Scherpe, nogal zenuwachtige besturing (ondanks nieuwer type stuurplaten); Een paar honderd meter met je handen los rijden, zoals ik in de Milan vaak doe om fles te wisselen o.i.d., is in een DF echt een slecht plan. 

  • De besturing is behalve scherp en zenuwachtig ook enorm nauwkeurig; de DF is prachtig te plaatsen, en zo komt het dat ik ondanks duizenden Milan-kilometers al binnen 50 km de prijs voor de beste fiets in een chicane aan de DF moet geven. De Milan kan uiteindelijk misschien wel harder door de bocht, maar is veel meer "fan" van lange doordraaiers dan van het snelle hoekwerk.

  • Ik weet niet meer wie het schreef, maar het klopt: in een DF is iedere trap raak. Ieder beetje beweging van je voeten wordt direct omgezet in (extra) snelheid, als het een auto was zou ik zeggen dat ie prachtig aan het gas hangt. Ondanks dat niet iedereen het op dit vlak met me eens is, voelt de Milan veel lijziger aan. De DF accelereert dus vlotter, en heuveltjes voelen minder steil in de DF dan ze in de Milan doen (vermoedelijk omdat er minder vermogen verloren gaat in de aandrijflijn).

  • De Milan is zeker niet langzamer, en daar heb ik zeker ook een verklaring voor. Kijk je in het laatste vrijdagbericht, dan vind je daar een linkje naar een windtunneltest in het H.U.Meier Windkanal waarin zowel de Milan GT als de (gewone!) DF opgenomen zijn. Scroll je omlaag, dan vind je daar een grafiekje, en zie je dat bij 60 km/h de Milan GT ongeveer 130 watt luchtweerstand moet overwinnen, terwijl de DF rond de 170 watt zit (beide met toerkap). Ik zie vrij veel mensen om een dergelijke reden achter de fiets met de laagste luchtweerstand aan hollen, maar zo simpel ligt het niet. Zaterdag reed ik open (geen schuimdeksel en ivm de hoge temperatuur zelfs geen neuskap), en bij lage snelheden was ik opnieuw verrast door hoe makkelijk de DF ondanks de kettingissues tempo maakte. Bij 45 km/h dacht ik al "hmm, het verschil valt toch mee". Bij 50 km/h voelde het vergelijkbaar met de Milan, en daarna viel het me op dat de DF moeizamer doorliep richting 60 km/h. 

  • De stoel van de DF is écht beter dan die van de Milan GT; ik heb de 130 km gereden zonder Ventisit en zonder pijntjes. In de Milan houd ik het zonder matje of Ventisit geen uur uit... maar de vlakkere houding in de Milan is denk ik de oorzaak dat die uiteindelijk wél comfortabeler is en ik het daarin zeker langer vol kan houden. Sterker nog: Ik vermoed dat ik de 450+ km rit die ik kortgeleden deed in de DF niet zonder kramp ga voltooien. In de Milan lukte dat prima. Een echte oorzaak daarvoor weet ik niet, maar voorlopig geef ik de "schuld" aan de minder open heuphoek in de DF. 

  • Nog een keer comfort: De DF is vergeleken met de Milan GT als de fiets met de "schroefset". De mijne staat op elastomeren en is behoorlijk stug. Een richeltje in de weg met 65 km/h was een serieuze klap, in de Milan GT merk je dat - zelfs op de Pro Ones - minder, gek genoeg óók als je op elastomeren rijdt (niet in m'n eigen GT). Iets meer flex? Ik weet het niet.

  • Gezien de open wielkasten van de DF i.c.m. de eerder genoemde onrustige besturing is dit logisch; de DF is veel zijwindgevoeliger dan de Milan. Meer dan 6 bft. vind ik voor de DF denk ik nog steeds een no-go. In de Milan heb ik weleens met 8 bft. gereden en m'n grootste zorg was rondvliegende rommel.

  •  De draaicirkel van de DF is flink kleiner in vergelijking met die van de Milan GT, zeker als de Milan op 38mm banden staat en de DF op 28mm (38 of zelfs 40 kan onder mijn DF wel ivm een modificatie). Aan de andere kant: als je het gebrek aan "topsnelheid" oplost met wielkappen verandert het bochtengedrag niet alleen, maar krijgt een DF ook een lel van een draaicirkel, groter dan die van de Milan GT. Bij de Milan valt dus geen winst meer te behalen, maar die is in standaardvorm wel wat veelzijdiger.

  • Helaas heb ik er na de eerste 130 km genoeg ervaring mee: In een DF is sleutelen veel makkelijker dan in een Milan GT (behalve de Mk7). De neuskap kan eruit, de derailleurkap is rechthoekig en daardoor wat prettiger om in te sleutelen met grote kolenschoppen. De ketting terug leggen op het kettingwieltje onder de stoel is bij de Milan wél makkelijker; er zit een klittenbandje op ipv een gat dat net groot genoeg is voor een lompe schroevendraaier.

  • De neus van de Milan is veel beter geschikt voor drempels. Tijdens de eerste rit schraapte de DF alweer een paar keer over de grond bij drempels waar ik me met de Milan zelfs wanneer ik eens op de Pro Ones (28-406) rijd totaal niet druk over maak.

  • Voor mensen met een lang lijf denk ik dat ik de DF XL toch voorrang moet geven; In de Milan GT hebben we echt moeten prutsen om m'n 194cm icm schoenmaat 50 en 150mm cranks kwijt te kunnen. In de DF staat de stoel niet eens uiterst laag in de fiets, ik zou m'n billen nog verder naar achteren en onderen kunnen plaatsen en dus ruimte kunnen maken voor zowel langere benen als een langere rug. Voor de breedgeschouderden onder ons is de Milan GT dan weer de betere keus: een écht forse vent zal wat flex in de core moeten hebben om zichzelf erin te vouwen door de smalle maar lange opening, maar de breedte op schouderhoogte is enorm. De DF XL zit op dat gebied tussen de Milan GT en SL in. 

  • De achteruitversnelling: Flintstonen is er bij beide niet bij, dus wat kan je dan? In de Milan kan je met één hand bij de grond, en jezelf zo verplaatsen. In de DF kan je beide voorwielen vastpakken en dat is sneller dan handflintstonen. Van beide krijg je ranzige klauwen, dus puntje voor de DF...? Nee. Als de toerkap erop ligt, moet je die in de DF niet alleen losklikken maar ook voor je neerleggen voor je bij de voorwielen kan, met daarbij een klein risico dat de kap eraf valt en platgereden wordt door die automobilist waar je even voor aan de kant moest. In de Milan kan je de kap gewoon open zetten.

  • In de DF is het overzicht in het verkeer wat "natuurlijker", omdat je iets rechterop kan zitten. De standaard spiegels zijn wel slechter.
Dan iets meer vanuit gevoel: De Milan vond ik (net als AJ, een andere reviewer) aanvoelen als een echte "GT", en dat gevoel is nu ik ook weer recente DF ervaring heb alleen maar versterkt. Omdat veel mensen rijgedrag van auto's kennen en ik ook wel aardig wat auto's gereden heb vergelijk ik daar maar even mee: Het is als vergelijken van een Renault Mégane RS met een Renault Talisman: De laatste is - behalve heel comfortabel - heel snel (op lange afstanden zelfs sneller) en kan heel hard de bocht om, maar de eerste nodigt de hele tijd uit om het opnieuw te doen. Beide hebben echt hun eigen karakter en charme!

Voor mij persoonlijk zal de DF XL al snel de keuze zijn als ik de grote stad in moet, flink ga moeten klimmen of een route met veel dorpskernen tegenkom. Wanneer er veel kilometers afgelegd moeten worden en/of er wind/regen voorspeld wordt is de Milan GT de juiste keus; zeker met de BM kap heeft die het minst last van weersinvloeden. 

Als laatste, over betrouwbaarheid: enerzijds moeilijk te bepalen, omdat ik m'n huidige DF pas 130 km gereden heb (en daarbij ook nog kettingellende heb gehad). Aan de andere kant was dit een (goed onderhouden) daily driver en een heel vroeg exemplaar: Ondanks 100.000 km op de klok voelt deze DF nog altijd aan als een echte DF, en constateer ik geen zaken die de tand des tijds noemenswaardig slecht hebben doorstaan. Zowel de Milan als de DF zijn goed uitontwikkeld en hebben dus geen heftige storingen meer.

Aan iedereen die voor de lastige keuze tussen deze twee fietsen staat: Laat het puur van je persoonlijke wensen en voorkeur afhangen, en ga met beide gewoon een paar keer een stuk rijden, want beide zijn echt de moeite waard!
Antwoord }
#2
Mooie vergelijking! In de DF heb ik slechts kort gereden, dus dat kan ik niet beoordelen. De eigenschappen van de Milan spreken mij erg aan, de fiets blijft heel rustig maar is toch snel. En ik heb gekozen voor het combideksel, waarbij er drie mogelijkheden zijn. De afgelopen twee keren in de badkuip modus gereden, heerlijk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , TheoZw , Hoekie
#3
Zo, de DFXL heeft z'n eerste woon-werkrit overleefd!
Heb meteen een PR gepakt... tegen de brug op. Die aandrijflijn... Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Gisteren een wat langere route die ik vaker rijd met de DF XL gedaan. Meteen weer een stapeltje PR's, want ik reed hier eerder altijd met de Milan. Overal waar het bergop gaat of waar er pittig opgetrokken moet worden uiteraard. De wind was verder gunstig, en de DF reageert daar veel sterker op dan de Milan; op een aantal stukken met strak asfalt was ik nu ook sneller. Op stukken met onwijs slecht asfalt niet (Conti Contact Speed; volgens mij te smal en te stug om dan hard door te rollen).

Een paar dingen die verder opvallen:
  • Als je 'm vol propt met bagage lijkt het zwaartepunt van de DF lijkt echt flink hoger te liggen. Hij stuurt nog altijd even scherp in, maar gisteren tilde hij vrij heftig een wiel op in een ruime bocht naar rechts die ik met 38 km/h nam. Ik heb het nagekeken, en ik heb dat met de Milan vaker dan ééns met >45 km/h gedaan zonder heftige reacties. M'n laptop en kleding zit voornamelijk links, 2 kg water aan de rechterkant compenseert dat blijkbaar onvoldoende;
  • Ook deze rit raakte ik drempels met de neus waar ik met de Milan zonder schrapen overheen kom. 
  • Ik heb geen ventisit bij de DF, zit gewoon direct op de carbon schaal. In de Milan hield ik dat ongeveer 10 km vol, maar in de DF heb ik na 100 km nog steeds geen last. Een voor mij zeer goed gevormde stoel.
  • Hij spoort exact parallel en heeft de nieuwe stuurplaten, maar is in vergelijking met een Milan nog steeds erg gevoelig voor wind en oneffenheden in het wegdek. 
  • Zeker met de neuskap eruit is de topsnelheid lager dan die van de Milan, maar ik snap de Alpha 7 hype (die inmiddels volgens mij ook wel over is) niet. De DF is nog altijd een fijn, en serieus snel reismaatje; m'n gemiddeldes doen nauwelijks onder voor wat ik met de Milan GT reed. Ben je minder sterk, dan is dat in het voordeel van de DF.
Als ik nú een nieuwe daily driver zou moeten kiezen, dan zou ik eerst naar ICB gaan voor een kijkje bij de DF en de Bülk. Prijs, efficiëntie en veelzijdigheid zijn daarbij de belangrijkste factoren; de keuze is sterk afhankelijk van waar je veel rijdt, want ik verwacht nog steeds dat ik een DF in stedelijke omgevingen prettiger vind. De Quatrevelo en de Snoek zijn overigens ook zeer net geprijsd; wil je dus compromislozer (Snoek voor meer snelheid) of ben je op zoek naar een trapvrachtwagen (Quatrevelo), dan is dat ook zéker de moeite.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#5
Dat een latpop & spullen aan de linkerkant van het achterwiel ervoor zorgt dat bochten naar rechts wat avontuurlijker worden had ik je ook kunnen vertellen Smile
Toen ik afgelopen zondag zonder baggage mijn woon/werk route reed viel me op dat ik vlotter door rechtse bochten kon dan anders.

En drempels is 'ie niet voor gemaakt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
wat moet ik mij voorstellen bij een “latpop”? Cool
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(02-Sep-2022, 12:37 PM)365cycle schreef: “latpop”
SFW?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SFW_(motorfiets)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle
#9
(02-Sep-2022, 12:21 PM)gideon schreef: wat moet ik mij voorstellen bij een “latpop”? Cool

Typos happne Tongue
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Kunnen we hier terug gaan naar topic? Al deze 'leuke' reacties lopen ver weg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Over dat topic... tsja, name of the game met de DF blijft wat mij betreft: Ondergewaardeerd!

Ja, de stroomlijn van een Milan is beter als je een beetje de ruimte hebt, maar de DF is niet ineens een stakker met die open voorwielen ofzo. Op de terugweg van bovengenoemd ritje ging ik wat enthousiast van start (ik wilde rustig rijden en niet onderweg eten), en dan tover je ook met de DF gewoon kruissnelheden van 55+ en gemiddeldes van 46 km/h op de teller, ondanks dat het neusdeksel er momenteel niet in zit. Ik heb m'n vermogensmeter even uitgeleend, maar durf op gevoel wel te zeggen dat ik in de DF vanaf 50 km/h merkbaar meer wattjes moet trappen om 'm op tempo te houden, dan in een Milan GT in badkuipmodus. Een Milan SL zal meer voordeel bieden dan een gewone DF t.o.v. de DF XL; voor de kleinere rijder is dat óók iets om rekening mee te houden.
De DF is wél heer en meester op de korte klim: Door de houding (vrij rechtop) is het zó makkelijk om even te pieken, dus plekken waar ik met de Milan meer snelheid verloor rijd ik PR's met de DF. Behalve deze terugrit dan, want ik had zoveel zooi bij me dat het totaalgewicht rond de 140 kg lag Big Grin Ondanks dat gewicht kan ik dan nog steeds belachelijk hard optrekken met deze fiets. Voldoende om ook in het centrum van een drukke stad over de weg te fietsen. En dat bespaart véél tijd...

...mits je de juiste accessoires aan je fiets hebt, want een standaard DF XL is niet breed genoeg. De nieuwe Tuna is dat overigens volgens mij wel (maar ik weet het niet zeker). Wat zeker is: Maar goed, zelfs met beperkt vermogen rijd ik dus "gewoon" dik 40 gemiddeld met de DF. Mijn "youngtimer" (het is een hele vroege DF met véél kilometers) mag voorlopig nog wel ff blijven!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Die betere stroomlijn van de Milan werkt wél goed wanneer je vol tegenwind hebt. Had in het open Zeeland windkracht 5, "right in the kisser"  Rolleyes  Op sommige stukken moest ik al een behoorlijk vermogen trappen om boven de 40 km/h te blijven (maar met de DF ben je alsnog veel sneller dan met een ouderwetse fiets, laat dat duidelijk zijn). Gemiddelde snelheid op deze 100 km werd daardoor 36,4 km/h. Ik kon me een vergelijkbare rit met de Milan herinneren, met winterkou maar wel op soepele, brede banden en met de kap erop; heb 'm even opgezocht, toen reed ik nog 39,1 km/h gemiddeld en volgens Strava had ik toen windkracht 6 vol tegen. 

Wielkappen waren ook fijn geweest - tegenwind waait nooit echt kaarsrecht, maar is soms een klein beetje linksvoor, soms een beetje rechtsvoor: ik moest het stuur stevig vasthouden om op het fietspad te blijven. Ondanks dat alles vond ik het toch een fijne rit. Ik laveerde precies tussen alle buien door Big Grin
Schuimkap+fietsbril heb ik eerder op de dag ook weer even getest tijdens een kort ritje in een enorme stortbui. Het bevalt me toch behoorlijk goed: Het blijft niet alleen goed droog binnen waardoor je niet koud wordt, ik was echt vergeten hoe warm het in de fiets wordt als je die erop hebt zitten. Gecombineerd met goede hoofdverwarming (bivakmuts+fleecemutsje) is dat meer dan genoeg voor winterkou.
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Was het trouwe...Wim -de roetsende — 08:15 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Goed gevonden! Al...TvWijk — 08:05 PM