!! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! (/thread-1474.html) |
!! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 03-Aug-2022 Zie ACHTUNG!!!! Brandgefahr Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk | Velomobil-Forum (velomobilforum.de) Als ik het goed begrijp is het alleen bij de combinatie van Lupine lamp + grootlicht + spanningsregelaar. Waarbij de spanningsregelaar er niet eens tussen had moeten zitten. De spanningsregelaar is in die combinatie te zwak en kan daardoor potentieel brandgevaar opleveren. Denk je dat deze combinatie bij jou van toepassing is of kan zijn, neem dan contact op met je dealer en gebruik voorlopig geen groot licht. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - TheoZw - 03-Aug-2022 In het komende vrijdagbericht heb ik voorlopig dit staan: LET OP!!!! Brandgevaar bij Milan SL/ GT/ Bülk/ A7/ M9/ A9 Er bestaat brandgevaar bij de combinatie van de koplampen Lupine SL AF/ SL AX met de 14,4V Lupine Alpha accu samen met de spanningsomvormer. De spanningsomvormer is ondergedimensioneerd en ontwikkelt temperaturen tot 145 graden bij de grootlichtmodus. Als brandlucht wordt waargenomen, schakel onmiddellijk alle verbruikers af en koppel de accu los. Bovendien bestaat het risico dat de koplamp het zonder aankondiging begeeft. Controleer het elektrische systeem van uw velomobiel onmiddellijk. Getroffen zijn de genoemde modellen met levering na mei 2022. Het is niet uitgesloten dat eerdere modellen ook getroffen zijn. Als de spanningsomvormer (zie foto via de link van Hoekie) niet is geïnstalleerd, heeft u geen last van het probleem. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - 365cycle - 04-Aug-2022 Ik snap überhaupt niet dat Lupine 30W @ 7.2V door kabels heen wil trekken. Wat dat betreft heeft B+M het een stuk beter voor elkaar: Ze regelen de spanning gewoon in de lamp. Een IQ-XL kan je gewoon voeden met 11-48V. Zware stroomgebruikers zoals een claxon wil je niet vantevoren door een step-down converter trekken, en op een zo hoog mogelijke spanning voeden. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Wim -de roetsende - 04-Aug-2022 Ben ik blij dat ik geen Lupine heb genomen. Ik wilde ook niet die ieniemienie Kellerman (of hoe heten ze ook alweer) combi (knipperlicht/remlicht/achterlicht). Daar waren in het begin ook flink wat problemen mee qua doorbranden. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - pietandringa - 04-Aug-2022 Hoe zit het dan met de "light module on top". Specificaties volgens de website: 14.4V + Charger 6.9 AH 14.4V? Is dit een IQx lamp? RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 04-Aug-2022 (04-Aug-2022, 11:35 AM)pietandringa schreef: Hoe zit het dan met de "light module on top". Specificaties volgens de website: 14.4V + Charger 6.9 AH 14.4V? Is dit een IQx lamp? Dat is een IQ-X inderdaad. Een IQ-X werkt ook op 14.4V. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - ZoefZoef - 04-Aug-2022 Pfff. Mijn verhuurder rept ook al heel rap over brandgevaar als het om mijn fietsen gaat en dan zit daar niet eens de accupack op geïnstalleerd. Die Milans zijn dan echt levensgevaarlijk. Tis maar goed dat van carbon gemaakt zijn. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Wim -de roetsende - 04-Aug-2022 (04-Aug-2022, 05:11 PM)ZoefZoef schreef: Die Milans zijn dan echt levensgevaarlijk. Tis maar goed dat van carbon gemaakt zijn. En de Bülk/ A7/ M9/ A9 RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 04-Aug-2022 We moeten niet vergeten dat deze waarschuwing om een combi van meerdere zaken gaat. Er is (nog) geen enkele velomobiel in brand gevlogen. Een nuance is wel op zijn plaats. Aanvullend: Bij heel velomobielen is het een zooitje onder het carbon dashboard. 'Onze' berth9999 heeft in dat topic een veelzeggende foto daarvan geplaatst. Bij mijn vorige QV bijvoorbeeld heeft een gele draad de heatsink van de spanningsregelaar geraakt. Zie Ter lering: dashboard kabels en heatsinkje (ligfietsers.nl) Het is zaak om kabels bij de heatsink weg te houden. Bij mijn huidige QV is al snel de spanningsregelaar/printplaatje kapot gegaan. Velomobiel.nl cq velomobileworld.com had klaarblijkelijk tijdelijk andere spanningsregelaars gebruikt. Is wel weer netjes onder garantie door Velomobiel.nl vervangen. Eigenlijk zouden alle velomobielen iets als de V-Box van Velomobile Nord moeten hebben. Sven is daarvoor in onderhandeling met Velomobileworld.com. Maar tot nu toe kan dat alleen als je een velomobiel bij Sven koopt. Of als je de V-Box los koopt en zelf de conversie doet (inclusief nieuwe schakelaars). RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - 365cycle - 04-Aug-2022 Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox. Mbt de Keldermans: die mogen 13,8V hebben en mensen gingen er ten onrechte vanuit dat 14,4 dan ook geen probleem is. Foute aanname RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 04-Aug-2022 Is een optie. Vertel. Of een link met info. Enne, 2 koplampen kunnen toch gewoon op 1 draad. Is met de QV nu ook zo. Wil je NIET zelf aan de gang, dan zijn er maar 2 opties. De huidige en de V-Box. Sven vertelde van de week bovendien: Mit 12V Genau, das wird jetzt auch umgestellt. Bis zum Winter sollte das durch sein. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - 365cycle - 05-Aug-2022 Een van de rijders met VeloPuter heeft er een blog over opgesteld, maar die is wel technisch. Kan ‘m nu ff niet linken, googlen op mobiel werkt niet Overigens rijd ik al sinds de QV met 12V. Nu twee “groepen” in m’n fiets; 1 7.4V de andere 11.1 (dus volgeladen 12.6). Dit om o.a. dashcams en de zware claxon destijds aan te kunnen sturen. 7.4V is volgens mij vooral aantrekkelijk omdat je LEDs dan met vrij weinig verlies met weerstanden kan gebruiken. Met 11.1V ontwikkel je veel hitte in weerstanden. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Bacchus - 05-Aug-2022 (05-Aug-2022, 10:17 AM)365cycle schreef: 7.4V is volgens mij vooral aantrekkelijk omdat je LEDs dan met vrij weinig verlies met weerstanden kan gebruiken. Met 11.1V ontwikkel je veel hitte in weerstanden.Is het de moeite waard een LED driver IC te gebruiken? Ik weet niet goed hoe ze werken maar volgens mij kun je daarmee met een fors bereik aan invoer heel precies en een stuk efficiënter dan met een weerstand de stroom door, en daarmee de helderheid en levensduur van, een LED sturen. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - sjefke - 05-Aug-2022 (04-Aug-2022, 09:18 PM)365cycle schreef: Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox. Misschien is dit een optie? Motogadget mo.unit basic/blue RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - ZoefZoef - 05-Aug-2022 (04-Aug-2022, 09:18 PM)365cycle schreef: Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox. Een koplamp in het midden is toch voldoende? RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - 365cycle - 05-Aug-2022 (05-Aug-2022, 04:09 PM)ZoefZoef schreef: Een koplamp in het midden is toch voldoende?Een fiets met twee wielen aan de voorzijde moet volgens de Nederlandse wet twee koplampen op gelijke afstand links en rechts van het midden hebben. Er wordt bijna nooit over gezeurd, maar ik zit er ook niet op te wachten dat dat de kapstok wordt waaraan ik opgehangen word. Ik rijd vaak op de weg, dus wil gewoon dat alles klopt. (05-Aug-2022, 11:04 AM)Bacchus schreef: Is het de moeite waard een LED driver IC te gebruiken? Ik weet niet goed hoe ze werken maar volgens mij kun je daarmee met een fors bereik aan invoer heel precies en een stuk efficiënter dan met een weerstand de stroom door, en daarmee de helderheid en levensduur van, een LED sturen.Zeker! (05-Aug-2022, 12:20 PM)sjefke schreef: Misschien is dit een optie?Dank, maar ik heb liever iets dat ik zelf kan programmeren. Lekker nerden RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - ZoefZoef - 05-Aug-2022 Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben. Oplossing: de twee 'dagrijlichtjes' die de quest ook heeft De 2 witte ledjes dus. Dan heb je de 2 verplichte voorlampen op de velomobiel, ook al gebruik je ze op dat moment niet. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - 365cycle - 05-Aug-2022 (05-Aug-2022, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben. Maar dan mag je verder dus niets aan hebben Twee koplampen vind ik verder toch ook wel fijn omdat het voertuig dan groter lijkt voor tegenliggers. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - ZoefZoef - 05-Aug-2022 (05-Aug-2022, 06:52 PM)365cycle schreef:(05-Aug-2022, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben. Moeten ze wel ver uit elkaar zitten, anders zal dat grot3r lijken wel meevallen. Zou dan eerder duidelijke reflectie aanbrengen aan de voorzijde. Ooit weleens opmerkingen gehad over je verlichting? RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Wim -de roetsende - 05-Aug-2022 Ik heb twee koplampen bij de spiegeltjes. Mocht de politie het problematisch vinden dat er in het midden ook nog een lamp brandt, dan doe ik die toch gewoon uit. Meestal krijg ik van oom agenten een duimpje. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 06-Aug-2022 (04-Aug-2022, 11:41 AM)Hoekie schreef: Dat is een IQ-X inderdaad. Een IQ-X werkt ook op 14.4V. Ter bevestiging @ 0.17 RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - berth9999 - 08-Aug-2022 (04-Aug-2022, 08:55 PM)Hoekie schreef: 'Onze' berth9999 heeft in dat topic een veelzeggende foto daarvan geplaatst. Nog mooier is dit antwoord daarop waarin de electronica in mijn fiets met verstand van zaken gefileerd word. ;-) RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - berth9999 - 26-Oct-2022 IntercityBike heeft inmiddels mijn Lupine SL rechtstreekser (nog wel via de aan/uit knop) aangesloten en ik heb nu zeer fraai en veel licht. Ik ben blij dat ik deze optie heb genomen. Idem blij met de Kellermannen trouwens waarover ik opmerkingen van automobilisten krijg dat ik goed zichtbaar ben met die lampjes. RE: !! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !! - Hoekie - 14-Jan-2023 (26-Oct-2022, 02:38 PM)berth9999 schreef: IntercityBike heeft inmiddels mijn Lupine SL rechtstreekser (nog wel via de aan/uit knop) aangesloten en ik heb nu zeer fraai en veel licht. Welke accu gebruik jij? 7.2, 12 of 14.4v ? |