!! Potentieel brandgevaar Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk !!
|
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
03-Aug-2022, 08:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 08:35 PM door Hoekie.)
Zie ACHTUNG!!!! Brandgefahr Milan SL/ GT/ A7/ M9/ A9/ Bülk | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Als ik het goed begrijp is het alleen bij de combinatie van Lupine lamp + grootlicht + spanningsregelaar. Waarbij de spanningsregelaar er niet eens tussen had moeten zitten. De spanningsregelaar is in die combinatie te zwak en kan daardoor potentieel brandgevaar opleveren.
Denk je dat deze combinatie bij jou van toepassing is of kan zijn, neem dan contact op met je dealer en gebruik voorlopig geen groot licht.
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 315
85 x bedankt in 32 berichten
03-Aug-2022, 08:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2022, 08:51 PM door TheoZw.)
In het komende vrijdagbericht heb ik voorlopig dit staan:
LET OP!!!! Brandgevaar bij Milan SL/ GT/ Bülk/ A7/ M9/ A9
Er bestaat brandgevaar bij de combinatie van de koplampen Lupine SL AF/ SL AX met de 14,4V Lupine Alpha accu samen met de spanningsomvormer.
De spanningsomvormer is ondergedimensioneerd en ontwikkelt temperaturen tot 145 graden bij de grootlichtmodus.
Als brandlucht wordt waargenomen, schakel onmiddellijk alle verbruikers af en koppel de accu los.
Bovendien bestaat het risico dat de koplamp het zonder aankondiging begeeft.
Controleer het elektrische systeem van uw velomobiel onmiddellijk.
Getroffen zijn de genoemde modellen met levering na mei 2022. Het is niet uitgesloten dat eerdere modellen ook getroffen zijn.
Als de spanningsomvormer (zie foto via de link van Hoekie) niet is geïnstalleerd, heeft u geen last van het probleem.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Ik snap überhaupt niet dat Lupine 30W @ 7.2V door kabels heen wil trekken. Wat dat betreft heeft B+M het een stuk beter voor elkaar: Ze regelen de spanning gewoon in de lamp. Een IQ-XL kan je gewoon voeden met 11-48V.
Zware stroomgebruikers zoals een claxon wil je niet vantevoren door een step-down converter trekken, en op een zo hoog mogelijke spanning voeden.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Ben ik blij dat ik geen Lupine heb genomen.
Ik wilde ook niet die ieniemienie Kellerman (of hoe heten ze ook alweer) combi (knipperlicht/remlicht/achterlicht).
Daar waren in het begin ook flink wat problemen mee qua doorbranden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Hoe zit het dan met de "light module on top". Specificaties volgens de website: 14.4V + Charger 6.9 AH 14.4V? Is dit een IQx lamp?
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
(04-Aug-2022, 11:35 AM)pietandringa schreef: Hoe zit het dan met de "light module on top". Specificaties volgens de website: 14.4V + Charger 6.9 AH 14.4V? Is dit een IQx lamp?
Dat is een IQ-X inderdaad. Een IQ-X werkt ook op 14.4V.
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
Pfff.
Mijn verhuurder rept ook al heel rap over brandgevaar als het om mijn fietsen gaat en dan zit daar niet eens de accupack op geïnstalleerd.
Die Milans zijn dan echt levensgevaarlijk. Tis maar goed dat van carbon gemaakt zijn.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
(04-Aug-2022, 05:11 PM)ZoefZoef schreef: Die Milans zijn dan echt levensgevaarlijk. Tis maar goed dat van carbon gemaakt zijn.
En de Bülk/ A7/ M9/ A9
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
04-Aug-2022, 08:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Aug-2022, 09:13 PM door Hoekie.)
We moeten niet vergeten dat deze waarschuwing om een combi van meerdere zaken gaat.
Er is (nog) geen enkele velomobiel in brand gevlogen. Een nuance is wel op zijn plaats.
Aanvullend:
Bij heel velomobielen is het een zooitje onder het carbon dashboard.
'Onze' berth9999 heeft in dat topic een veelzeggende foto daarvan geplaatst.
Bij mijn vorige QV bijvoorbeeld heeft een gele draad de heatsink van de spanningsregelaar geraakt. Zie Ter lering: dashboard kabels en heatsinkje (ligfietsers.nl)
Het is zaak om kabels bij de heatsink weg te houden.
Bij mijn huidige QV is al snel de spanningsregelaar/printplaatje kapot gegaan. Velomobiel.nl cq velomobileworld.com had klaarblijkelijk tijdelijk andere spanningsregelaars gebruikt. Is wel weer netjes onder garantie door Velomobiel.nl vervangen.
Eigenlijk zouden alle velomobielen iets als de V-Box van Velomobile Nord moeten hebben. Sven is daarvoor in onderhandeling met Velomobileworld.com.
Maar tot nu toe kan dat alleen als je een velomobiel bij Sven koopt. Of als je de V-Box los koopt en zelf de conversie doet (inclusief nieuwe schakelaars).
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox.
Mbt de Keldermans: die mogen 13,8V hebben en mensen gingen er ten onrechte vanuit dat 14,4 dan ook geen probleem is. Foute aanname
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
04-Aug-2022, 10:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Aug-2022, 10:54 PM door Hoekie.)
Is een optie. Vertel. Of een link met info.
Enne, 2 koplampen kunnen toch gewoon op 1 draad. Is met de QV nu ook zo.
Wil je NIET zelf aan de gang, dan zijn er maar 2 opties. De huidige en de V-Box.
Sven vertelde van de week bovendien:
Mit 12V
Genau, das wird jetzt auch umgestellt.
Bis zum Winter sollte das durch sein.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Een van de rijders met VeloPuter heeft er een blog over opgesteld, maar die is wel technisch. Kan ‘m nu ff niet linken, googlen op mobiel werkt niet
Overigens rijd ik al sinds de QV met 12V. Nu twee “groepen” in m’n fiets; 1 7.4V de andere 11.1 (dus volgeladen 12.6). Dit om o.a. dashcams en de zware claxon destijds aan te kunnen sturen.
7.4V is volgens mij vooral aantrekkelijk omdat je LEDs dan met vrij weinig verlies met weerstanden kan gebruiken. Met 11.1V ontwikkel je veel hitte in weerstanden.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(05-Aug-2022, 10:17 AM)365cycle schreef: 7.4V is volgens mij vooral aantrekkelijk omdat je LEDs dan met vrij weinig verlies met weerstanden kan gebruiken. Met 11.1V ontwikkel je veel hitte in weerstanden. Is het de moeite waard een LED driver IC te gebruiken? Ik weet niet goed hoe ze werken maar volgens mij kun je daarmee met een fors bereik aan invoer heel precies en een stuk efficiënter dan met een weerstand de stroom door, en daarmee de helderheid en levensduur van, een LED sturen.
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2020
Bedankt: 22
186 x bedankt in 90 berichten
(04-Aug-2022, 09:18 PM)365cycle schreef: Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox.
Mbt de Keldermans: die mogen 13,8V hebben en mensen gingen er ten onrechte vanuit dat 14,4 dan ook geen probleem is. Foute aanname
Misschien is dit een optie?
Motogadget mo.unit basic/blue
groet sjef
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
(04-Aug-2022, 09:18 PM)365cycle schreef: Ik ben juist geen fan van standaard de VBox. Bestel m’n volgende fiets zelfs zonder electronica, aangezien ze niet eens aan de Nederlandse eis van 2 koplampen willen voldoen regel ik het liever zelf. Ben ook meer gecharmeerd van de VeloPuter zoals Aymar ‘m in z’n fiets heeft zitten, dan van de VBox.
Mbt de Keldermans: die mogen 13,8V hebben en mensen gingen er ten onrechte vanuit dat 14,4 dan ook geen probleem is. Foute aanname
Een koplamp in het midden is toch voldoende?
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
05-Aug-2022, 04:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Aug-2022, 04:24 PM door 365cycle.)
(05-Aug-2022, 04:09 PM)ZoefZoef schreef: Een koplamp in het midden is toch voldoende? Een fiets met twee wielen aan de voorzijde moet volgens de Nederlandse wet twee koplampen op gelijke afstand links en rechts van het midden hebben. Er wordt bijna nooit over gezeurd, maar ik zit er ook niet op te wachten dat dat de kapstok wordt waaraan ik opgehangen word. Ik rijd vaak op de weg, dus wil gewoon dat alles klopt.
(05-Aug-2022, 11:04 AM)Bacchus schreef: Is het de moeite waard een LED driver IC te gebruiken? Ik weet niet goed hoe ze werken maar volgens mij kun je daarmee met een fors bereik aan invoer heel precies en een stuk efficiënter dan met een weerstand de stroom door, en daarmee de helderheid en levensduur van, een LED sturen. Zeker!
(05-Aug-2022, 12:20 PM)sjefke schreef: Misschien is dit een optie?
Motogadget mo.unit basic/blue Dank, maar ik heb liever iets dat ik zelf kan programmeren. Lekker nerden
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben.
Oplossing: de twee 'dagrijlichtjes' die de quest ook heeft
De 2 witte ledjes dus.
Dan heb je de 2 verplichte voorlampen op de velomobiel, ook al gebruik je ze op dat moment niet.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
05-Aug-2022, 06:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Aug-2022, 06:53 PM door 365cycle.)
(05-Aug-2022, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben.
Oplossing: de twee 'dagrijlichtjes' die de quest ook heeft
De 2 witte ledjes dus.
Dan heb je de 2 verplichte voorlampen op de velomobiel, ook al gebruik je ze op dat moment niet.
Maar dan mag je verder dus niets aan hebben
Twee koplampen vind ik verder toch ook wel fijn omdat het voertuig dan groter lijkt voor tegenliggers.
Berichten: 1.998
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2965 x bedankt in 1639 berichten
(05-Aug-2022, 06:52 PM)365cycle schreef: (05-Aug-2022, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Even gegoogeld en je lijkt idd gelijk te hebben.
Oplossing: de twee 'dagrijlichtjes' die de quest ook heeft
De 2 witte ledjes dus.
Dan heb je de 2 verplichte voorlampen op de velomobiel, ook al gebruik je ze op dat moment niet.
Maar dan mag je verder dus niets aan hebben
Twee koplampen vind ik verder toch ook wel fijn omdat het voertuig dan groter lijkt voor tegenliggers.
Moeten ze wel ver uit elkaar zitten, anders zal dat grot3r lijken wel meevallen.
Zou dan eerder duidelijke reflectie aanbrengen aan de voorzijde.
Ooit weleens opmerkingen gehad over je verlichting?
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Ik heb twee koplampen bij de spiegeltjes.
Mocht de politie het problematisch vinden dat er in het midden ook nog een lamp brandt, dan doe ik die toch gewoon uit.
Meestal krijg ik van oom agenten een duimpje.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
06-Aug-2022, 02:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Aug-2022, 02:04 PM door Hoekie.)
(04-Aug-2022, 11:41 AM)Hoekie schreef: Dat is een IQ-X inderdaad. Een IQ-X werkt ook op 14.4V.
Ter bevestiging @ 0.17
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(04-Aug-2022, 08:55 PM)Hoekie schreef: 'Onze' berth9999 heeft in dat topic een veelzeggende foto daarvan geplaatst.
Nog mooier is dit antwoord daarop waarin de electronica in mijn fiets met verstand van zaken gefileerd word. ;-)
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
IntercityBike heeft inmiddels mijn Lupine SL rechtstreekser (nog wel via de aan/uit knop) aangesloten en ik heb nu zeer fraai en veel licht. Ik ben blij dat ik deze optie heb genomen. Idem blij met de Kellermannen trouwens waarover ik opmerkingen van automobilisten krijg dat ik goed zichtbaar ben met die lampjes.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
14-Jan-2023, 01:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2023, 01:57 PM door Hoekie.)
(26-Oct-2022, 02:38 PM)berth9999 schreef: IntercityBike heeft inmiddels mijn Lupine SL rechtstreekser (nog wel via de aan/uit knop) aangesloten en ik heb nu zeer fraai en veel licht.
Welke accu gebruik jij? 7.2, 12 of 14.4v ?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|