Nota bene: 'RVV' België aangepast - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Veiligheid en gezondheid (https://ligfietsers.nl/forum-11.html) +--- Topic: Nota bene: 'RVV' België aangepast (/thread-1550.html) |
Nota bene: 'RVV' België aangepast - Hoekie - 24-Sep-2022 Voor wie ligfiets.net niet leest, de RVV van België is aangepast, waarbij ligfietsen en velomobielen specifiek genoemd worden. Met een mooie verbetering voor de ligfietsers in België !! Artikel 1. In artikel 2.15.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement van het gebruik van de openbare weg, leden ingevoegd, luidende: "Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie. Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie.". Art. 4. In artikel 9.1.2 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: "Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan." Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging. RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - Frutsel - 24-Sep-2022 (24-Sep-2022, 10:15 PM)Hoekie schreef: Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging. Nou ja, in Nederland moet je 75cm of breder zijn om op de weg te mogen rijden, dus dat stukje is beter... RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - ZoefZoef - 25-Sep-2022 Prima toch? Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ? RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - Wim -de roetsende - 25-Sep-2022 (25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch? Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland. RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - Bacchus - 25-Sep-2022 Opvallend dat de "bijna liggende positie" een criterium is voor plaats op de weg. Zou dat vanuit het oogpunt van zichtbaarheid zijn gedaan? Breedte of (kruis-)snelheid lijken me namelijk logischer, praktischer criteria. RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - Hoekie - 25-Sep-2022 (25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch? Dat is beter inderdaad. Zeker voor open ligfietsen. Geen breder dan 75cm regel. En breder dan 1 m ligfietsen zijn er niet of nauwelijks. Waar ik op doel, is dat velomobielen > 75 cm in NL ook op 80 km wegen niet verplicht zijn het fietspad te volgen. Dat moet in BE wel. Daar maak ik regelmatig gebruik van. RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - PietV* - 25-Sep-2022 (25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend.(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland. RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - Wim -de roetsende - 25-Sep-2022 (25-Sep-2022, 01:18 PM)PietV* schreef: Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend. De meeste Roeifietsers juist niet. Die komen juist bij iedere terugslag met hun rug los van het zitje. De vraag moet juist zijn of de Roeifietsers ook vrij zijn om niet op het fietspad te hoeven rijden RE: Nota bene: 'RVV' België aangepast - 365cycle - 25-Sep-2022 (25-Sep-2022, 11:32 AM)Hoekie schreef:Ze zijn er nauwelijks er zijn hele brede open trikes, en ook de DuoQuest is erg fors.(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch? Op 80 km wegen rijd ik zelf zelden, 60 km wegen komt wel heel veel voor. Met 80 km/h voel ik me niet prettig omdat ik dan het snelheidsverschil niet meer weg kan trappen. |