Nota bene: 'RVV' België aangepast
|
Berichten: 1.019
Topics: 66
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3105
1043 x bedankt in 468 berichten
24-Sep-2022, 10:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2022, 10:22 PM door Hoekie.)
Voor wie ligfiets.net niet leest, de RVV van België is aangepast, waarbij ligfietsen en velomobielen specifiek genoemd worden.
Met een mooie verbetering voor de ligfietsers in België !!
Artikel 1. In artikel 2.15.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement van het gebruik van de openbare weg, leden ingevoegd, luidende:
"Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie.".
Art. 4. In artikel 9.1.2 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
"Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan."
Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging.
Berichten: 755
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 156
969 x bedankt in 430 berichten
(24-Sep-2022, 10:15 PM)Hoekie schreef: Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging.
Nou ja, in Nederland moet je 75cm of breder zijn om op de weg te mogen rijden, dus dat stukje is beter...
Berichten: 531
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 11
834 x bedankt in 352 berichten
Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Berichten: 3.145
Topics: 103
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 682
2231 x bedankt in 1058 berichten
(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.
Berichten: 543
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 634
912 x bedankt in 413 berichten
Opvallend dat de "bijna liggende positie" een criterium is voor plaats op de weg. Zou dat vanuit het oogpunt van zichtbaarheid zijn gedaan? Breedte of (kruis-)snelheid lijken me namelijk logischer, praktischer criteria.
Berichten: 1.019
Topics: 66
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3105
1043 x bedankt in 468 berichten
25-Sep-2022, 11:32 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2022, 11:33 AM door Hoekie.)
(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef: (25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.
Dat is beter inderdaad. Zeker voor open ligfietsen. Geen breder dan 75cm regel. En breder dan 1 m ligfietsen zijn er niet of nauwelijks.
Waar ik op doel, is dat velomobielen > 75 cm in NL ook op 80 km wegen niet verplicht zijn het fietspad te volgen. Dat moet in BE wel.
Daar maak ik regelmatig gebruik van.
Berichten: 1.566
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
500 x bedankt in 347 berichten
(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef: (25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ? Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland. Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend.
Berichten: 3.145
Topics: 103
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 682
2231 x bedankt in 1058 berichten
(25-Sep-2022, 01:18 PM)PietV* schreef: Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend.
De meeste Roeifietsers juist niet.
Die komen juist bij iedere terugslag met hun rug los van het zitje.
De vraag moet juist zijn of de Roeifietsers ook vrij zijn om niet op het fietspad te hoeven rijden
Berichten: 2.622
Topics: 54
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 4638
3036 x bedankt in 1422 berichten
(25-Sep-2022, 11:32 AM)Hoekie schreef: (25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef: (25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.
Dat is beter inderdaad. Zeker voor open ligfietsen. Geen breder dan 75cm regel. En breder dan 1 m ligfietsen zijn er niet of nauwelijks.
Waar ik op doel, is dat velomobielen > 75 cm in NL ook op 80 km wegen niet verplicht zijn het fietspad te volgen. Dat moet in BE wel.
Daar maak ik regelmatig gebruik van. Ze zijn er nauwelijks  er zijn hele brede open trikes, en ook de DuoQuest is erg fors.
Op 80 km wegen rijd ik zelf zelden, 60 km wegen komt wel heel veel voor. Met 80 km/h voel ik me niet prettig omdat ik dan het snelheidsverschil niet meer weg kan trappen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|