![]() |
Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? (/thread-2869.html) |
Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Hoekie - 26-Sep-2025 Op een plek en in beide richtingen kan ik een draai niet maken zonder een keer te steken. Hoeft ook niet, maar deze wil ik wel graag in een keer kunnen maken. Van 32-406 naar 28-406 banden verandert er nagenoeg niks. Huh? Vandaag dus eens beter gekeken. Wat blijkt: Waar normaalgesproken aan de onderkant de uitsnijdingen voor de banden de beperkende factor is, is dit bij mij binnenkant wielkast. Dus denk ik spoorbreedte. En dus wil ik de spoorbreedte smaller maken. Maar wel ook graag zonder de sporing te veranderen, want die is top. Vraag: Wat moet ik doen om de spoorbreedte smaller te maken, naast het naar smaller draaien van de stangkoppen op de breedtestangen? Moet de stangkoppen op de stuurstangen ook naar smaller gedraaid worden? Zo ja, met dezelfde hoeveelheid als de stangkoppen op de breedtestangen? Nog meer dingen waar ik op moet letten? RE: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Arend-Jan - 26-Sep-2025 Inderdaad, de stuurstangen moeten dan ook. En ze lopen vrijwel perfect parallel, dus inderdaad evenveel slagen draaien en dan verandert de sporing niet. Maar als jij zegt dat ze tegen de binnenkant van de wielkast aanlopen, dan moet de sporing toch juist breder? Het loont bij veel velo's inderdaad in dit zorgvuldig af te stellen, dat wordt vanuit Roemenië of Dronten niet altijd even goed gedaan, er is soms echt veel te winnen qua draaicirkel. RE: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Jeroen S - 27-Sep-2025 Net als Arend-Jan denk ik dat je breder moet. Klinkt wat tegenstrijdig, maar op het moment is het dus de beweging naar binnen toe de beperkende factor. Je moet inderdaad zowel de middelste als de achterste stangen verstellen. Check ook even of het probleem nu aan beide zijden gelijk is, ook dat is niet altijd zo. Meet eerst eens de afstanden van beide wielen tot de binnenkant wielkast en de afstand van de band tot de voorkant van de wielkast. Dan heb je een referentiewaarde. Kijk ook eens van onder in de wielkast terwijl een ander stuurt, daar leer je ook van. Als je echt veel gaat stellen, moet je misschien ook wat met de schuine stangen, je wiel beweegt bij het breder stellen van de spoorbreedte anders naar voren toe. RE: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Hoekie - 27-Sep-2025 Bedankt zover. Zowel breedte als stuurstang dus. Ik heb het niet goed gezegd. Het moet zijn: Waar normaalgesproken aan de onderkant de uitsnijdingen voor de banden de beperkende factor is, is dit bij mij binnenkant buitenkant wielkast (=binnenkant koetswerk) RE: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - twilwel - 27-Sep-2025 (26-Sep-2025, 08:11 PM)Hoekie schreef: Moet de stangkoppen op de stuurstangen ook naar smaller gedraaid worden? Zo ja, met dezelfde hoeveelheid als de stangkoppen op de breedtestangen? Ja en ja. Begin met beide 1 draai indraaien. Met de velomobiel liggend op de zijkant kun je dan zien of dat voldoende is. RE: Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ? - Jeroen S - 27-Sep-2025 Als het aan de buitenzijde van de fiets aanloopt is smaller inderdaad een goed idee. Zo'n wielkast heeft natuurlijk 2 binnenkanten. |