![]() |
|
Optimalisatie van een WAW. - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: Optimalisatie van een WAW. (/thread-2906.html) |
Optimalisatie van een WAW. - datakneder - 03-Nov-2025 ik gisteren eens mijn rechtervoorwiel onderhanden heb genomen. Het had altijd al een grotere camber dan mijn linkervoorwiel. Nou, de stuurinrichting is zeker niet tot op de millimeter nauwkeurig symmetrisch. Ook onderdelen aan de ene kant zijn niet helemaal gelijk aan die van de andere kant. Ik heb een hoop armen verder ingedraaid, maar nu ik vandaag kijk is er nog steeds verschil tussen de twee wielen. Vanmiddag maar eens kijken wat in nog meer kan doen. Maar waar ik echt blij van werd is het effect. En de hele rit met T-shirt aan gereden en toch veel minder bezweet bij het uitstappen. En dit alles heeft te maken met de proefrit van een paar weken geleden. Toen ontdekte ik wat ik zou kunnen in een 'perfect' afgestelde fiets. Perfect tussen quotes omdat de fiets zelf wel perfect was, maar zeker nog niet perfect t.o.v. mijn lichaam. Ja, daar lagen snelle bandjes onder, maar het verschil was dusdanig groot dat dat niet de enige reden kon zijn. Ik kijk nu naar mijn fiets om te zien waar er winst te halen is. Blijkbaar o.a. in de camber. Maar ik merk ook dat er hier en daar in de oude fiets wat speling zit. Ook het stijver maken van de aandrijving. Of het smaller maken van de smurfenmuts. Ook wil ik zonder kap rijden, omdat me dat goed bevallen is in de Bülk. Natuurlijk rijd ik nog op Marathons, waar zeker ook nog wat te winnen is. Ook de onderkant van de fiets is zeker nog niet strak te noemen. De prijzen van nieuwe vm's zijn me toch iets te gortig. En met een flink stuk minder investering is volgens mij nog een hoop winst te behalen. Bovendien haal ik ook veel plezier uit het sleutelen zelf. RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - LigfietsWilsum - 03-Nov-2025 Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder... RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 03-Nov-2025 (, 02:31 PM)LigfietsWilsum schreef: Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder... Ik zit nu met mijn hoofd in de muts. (In een oud model WAW is die open). En dat past ruim omdat ik anders wel mijn hoofd zou stoten bij het gestuiter over de weg. De fiets taat nu even op de bok, dus kan ik geen foto maken, maar ik zal later nog wel een foto laten zien. En ben wel benieuwd wat de mensen denken. Ik heb nu, denk ik, ontdekt waarom de camber zo afwijkt: ![]() De as zit duidelijk niet haaks op. Nu eens gaan onderzoeken waarom en hoe dit op te lossen. RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - qv-tester - 03-Nov-2025 Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt). Als dat niet goed meer is, dan is het een kwestie van tijd eer de veerpoot breekt op dat stuk. Je wiel zakt dan scheef en gaat tegen de veerpoot slepen -> einde rit. Bij de QV aan beide kanten meegemaakt, was toen zeer waarschijnlijk een productiefout in de veerpoot. Eentje brak na 25000 km, de andere na 45000 km (die er nu in zitten hebben al meer dan 100000 km meegemaakt, eentje moet ik wel dringend vervangen). Bij de eerste veerpoot had ik al de indruk dat die "slap" was als ik aan het wiel trok, dat bewoog duidelijk met wat zijdelingse kracht zetten. Dat was wel pas een week voordat het echt mis ging, net voordat ik 'm bij mijn dealer kon binnen doen om na te kijken. De andere heeft me compleet verrast. RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 03-Nov-2025 (, 03:51 PM)qv-tester schreef: Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt). Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb de as er uit gekregen en nu blijkt de as zelf krom te zijn: ![]() Gelukkig heb een reservefiets en ga een kijken of ik een rechte as kan vinden. Optimalisatie van een WAW. - datakneder - 03-Nov-2025 Naar aanleiding van mijn proefrit met de Bülk ben ik met andere ogen gaan kijken naar mijn WAW. In de proefrit reed ik met gemak naar 55 km/h terwijl ik in mijn WAW de 50 alleen kan halen met een start op een hellinkje. Deels is het verschil terug te brengen tot bandkeuze, maar ik ben van mening dat er meer aan de hand is. In dit topic wil ik kijken op welke onderdelen mijn oude WAW is ingehaald door de nieuwere vm's. Ik heb Willeke gevraagd om een aantal berichten uit een andere post hier naar toe te verhuizen. RE: Optimalisatie van een WAW. - Hardloper - 03-Nov-2025 Is het een idee om de hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden? RE: Optimalisatie van een WAW. - datakneder - 03-Nov-2025 (, 05:30 PM)Hardloper schreef: Is het een idee om de hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden? Jazeker. Maar met behoud van de draaicirlkel. RE: Optimalisatie van een WAW. - Gideonaut - 03-Nov-2025 Bij een oude Waw zit er absurd veel flex in de fiets, de gehele fiets, dit is deels omdat de Waw modulair is, ik heb zo mijn twijfels of dit te verhelpen is, een andere reden is de trapboom, die zit niet bepaald optimaal vast aan de body, al helemaal bij de oude modellen heeft het de neiging om te de-lamineren en hangt het losjes in de sandwich. Dit was trouwens al bekend jaren geleden, er waren zelfs prototype ontwerpen van carbon maar dat bleek te duur/moeilijk te zijn en is er helaas nooit van gekomen. Het is jammer dat FietserBE de website om de zoveel jaar veranderd en de leuke snippets verwijderd of verplaatst maar zie: ![]() Ook op de huidige pagina: https://www.fietser.be/waw/versies Citaat:In het overzichtje hieronder zijn er een aantal mijlpaaltjes opgesomd van de wijzigingen die de Waw gekregen heeft. De 2 Waw's die jij heb zullen het een en ander missen denk ik? Dit is een foto van een Waw die jaren geleden te koop stond op het Duitse forum. De meneer was ook gefrustreerd door de flex en heeft heel zijn Waw een overhaul gegeven! (ik weet niet of die al verkocht is of niet, heeft heel lang te koop gestaan)
|