|
Optimalisatie van een WAW.
|
Berichten: 1.198
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 765
2441 x bedankt in 1124 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door datakneder.)
ik gisteren eens mijn rechtervoorwiel onderhanden heb genomen. Het had altijd al een grotere camber dan mijn linkervoorwiel.
Nou, de stuurinrichting is zeker niet tot op de millimeter nauwkeurig symmetrisch. Ook onderdelen aan de ene kant zijn niet helemaal gelijk aan die van de andere kant. Ik heb een hoop armen verder ingedraaid, maar nu ik vandaag kijk is er nog steeds verschil tussen de twee wielen. Vanmiddag maar eens kijken wat in nog meer kan doen.
Maar waar ik echt blij van werd is het effect.  De fiets loopt nu al echt veel lichter. Ik trek merkbaar sneller op. Blijf langer op snelheid als ik stop met trappen. En op de terugweg van het boodschappen doen reed ik de laatste paar kilometer 40+.
En de hele rit met T-shirt aan gereden en toch veel minder bezweet bij het uitstappen.
En dit alles heeft te maken met de proefrit van een paar weken geleden. Toen ontdekte ik wat ik zou kunnen in een 'perfect' afgestelde fiets. Perfect tussen quotes omdat de fiets zelf wel perfect was, maar zeker nog niet perfect t.o.v. mijn lichaam. Ja, daar lagen snelle bandjes onder, maar het verschil was dusdanig groot dat dat niet de enige reden kon zijn.
Ik kijk nu naar mijn fiets om te zien waar er winst te halen is. Blijkbaar o.a. in de camber. Maar ik merk ook dat er hier en daar in de oude fiets wat speling zit. Ook het stijver maken van de aandrijving. Of het smaller maken van de smurfenmuts. Ook wil ik zonder kap rijden, omdat me dat goed bevallen is in de Bülk. Natuurlijk rijd ik nog op Marathons, waar zeker ook nog wat te winnen is. Ook de onderkant van de fiets is zeker nog niet strak te noemen.
De prijzen van nieuwe vm's zijn me toch iets te gortig. En met een flink stuk minder investering is volgens mij nog een hoop winst te behalen. Bovendien haal ik ook veel plezier uit het sleutelen zelf.
Berichten: 606
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 463
1190 x bedankt in 561 berichten
Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder...
Berichten: 1.198
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 765
2441 x bedankt in 1124 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door datakneder.)
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder...
Ik zit nu met mijn hoofd in de muts. (In een oud model WAW is die open). En dat past ruim omdat ik anders wel mijn hoofd zou stoten bij het gestuiter over de weg.
De fiets taat nu even op de bok, dus kan ik geen foto maken, maar ik zal later nog wel een foto laten zien. En ben wel benieuwd wat de mensen denken.
Ik heb nu, denk ik, ontdekt waarom de camber zo afwijkt:
De as zit duidelijk niet haaks op. Nu eens gaan onderzoeken waarom en hoe dit op te lossen.
Berichten: 181
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
461 x bedankt in 180 berichten
Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt).
Als dat niet goed meer is, dan is het een kwestie van tijd eer de veerpoot breekt op dat stuk. Je wiel zakt dan scheef en gaat tegen de veerpoot slepen -> einde rit. Bij de QV aan beide kanten meegemaakt, was toen zeer waarschijnlijk een productiefout in de veerpoot. Eentje brak na 25000 km, de andere na 45000 km (die er nu in zitten hebben al meer dan 100000 km meegemaakt, eentje moet ik wel dringend vervangen).
Bij de eerste veerpoot had ik al de indruk dat die "slap" was als ik aan het wiel trok, dat bewoog duidelijk met wat zijdelingse kracht zetten. Dat was wel pas een week voordat het echt mis ging, net voordat ik 'm bij mijn dealer kon binnen doen om na te kijken. De andere heeft me compleet verrast.
Berichten: 1.198
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 765
2441 x bedankt in 1124 berichten
(7 uren geleden)qv-tester schreef: Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt).
Als dat niet goed meer is, dan is het een kwestie van tijd eer de veerpoot breekt op dat stuk. Je wiel zakt dan scheef en gaat tegen de veerpoot slepen -> einde rit. Bij de QV aan beide kanten meegemaakt, was toen zeer waarschijnlijk een productiefout in de veerpoot. Eentje brak na 25000 km, de andere na 45000 km (die er nu in zitten hebben al meer dan 100000 km meegemaakt, eentje moet ik wel dringend vervangen).
Bij de eerste veerpoot had ik al de indruk dat die "slap" was als ik aan het wiel trok, dat bewoog duidelijk met wat zijdelingse kracht zetten. Dat was wel pas een week voordat het echt mis ging, net voordat ik 'm bij mijn dealer kon binnen doen om na te kijken. De andere heeft me compleet verrast.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb de as er uit gekregen en nu blijkt de as zelf krom te zijn:
Gelukkig heb een reservefiets en ga een kijken of ik een rechte as kan vinden.
Berichten: 1.198
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 765
2441 x bedankt in 1124 berichten
Naar aanleiding van mijn proefrit met de Bülk ben ik met andere ogen gaan kijken naar mijn WAW.
In de proefrit reed ik met gemak naar 55 km/h terwijl ik in mijn WAW de 50 alleen kan halen met een start op een hellinkje. Deels is het verschil terug te brengen tot bandkeuze, maar ik ben van mening dat er meer aan de hand is.
In dit topic wil ik kijken op welke onderdelen mijn oude WAW is ingehaald door de nieuwere vm's. Ik heb Willeke gevraagd om een aantal berichten uit een andere post hier naar toe te verhuizen.
Berichten: 3.536
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4027
4473 x bedankt in 2969 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hardloper.)
Is het een idee om de hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.198
Topics: 28
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 765
2441 x bedankt in 1124 berichten
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Is het een idee om de hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden?
Jazeker. Maar met behoud van de draaicirlkel.
Berichten: 890
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1618 x bedankt in 864 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Gideonaut.)
Bij een oude Waw zit er absurd veel flex in de fiets, de gehele fiets, dit is deels omdat de Waw modulair is, ik heb zo mijn twijfels of dit te verhelpen is, een andere reden is de trapboom, die zit niet bepaald optimaal vast aan de body, al helemaal bij de oude modellen heeft het de neiging om te de-lamineren en hangt het losjes in de sandwich.
Dit was trouwens al bekend jaren geleden, er waren zelfs prototype ontwerpen van carbon maar dat bleek te duur/moeilijk te zijn en is er helaas nooit van gekomen. Het is jammer dat FietserBE de website om de zoveel jaar veranderd en de leuke snippets verwijderd of verplaatst maar zie:
Ook op de huidige pagina: https://www.fietser.be/waw/versies
Citaat:In het overzichtje hieronder zijn er een aantal mijlpaaltjes opgesomd van de wijzigingen die de Waw gekregen heeft.
Versie I (Eerste bodymal, alle Waws werden gewoon Waw genoemd)
Waw001 volledig Carbon en Glasvezel, verbinding tussen de wielkasten waar de ketting doorgevoerd wordt, vaste trapboom, geen coating, stoel bestaat uit een steunplaat voro de rug en men zit op de bodem, dwarsbalk achter
Waw002 hybride weefsel Carbon-Aramide, geen verbinding tussen wielkasten, stoel
Waw003 geen dwarsbalk
Waw004 pannekoek aan instap, polyester gelcoat
Waw005 Ingewerkte lichten achter glasvezel (eenmalig)
Waw006 bevestiging stuurpoken aan zijkant
Waw007 parelmoer lakwerk
Waw008 coating met EP-gel
Waw009 zo licht mogelijk (26kg in het begin, later verschillende malen hersteld en verzwaard)
Waw010 nieuwe achterwielkastmal, zelf gespoten, Ymopox coating, neusmal met verbeterde randen
Waw016 electromotor BionX, export naar de USA
Waw044 Carbonnen stuurpoken
Waw050 Stuursysteem met Ackermannetjes
Waw054 Nieuw waterproof dakje
Versie II (Tweede bodymal. Als BeWaw aangekondigd, maar is uiteindelijk de naam geworden van de pendel Waw, naast EWaw en Raw)
Waw055 Carbonnen bovenkant, folie aan de zijkant, waterkering/dashboard, achterwielpatten geïntegreerd in de mal, verbeterde wielkasten
Waw065 Kofferdeksel uitgesneden en met magneten bevestigd
Waw068 Compleet uitgeruste Waw van 24,24kg
VersieIII (Derde bodymal, benamingen BeWaw, EWaw en Raw worden behouden)
Waw081 Trapboom wordt in de body gebout, voorwielkasten en achterwielpatten 1 geheel in de mal, neus heeft andere snit, voorwielkasten mooi afgerond
Waw083 PUR coating in de mal
De 2 Waw's die jij heb zullen het een en ander missen denk ik?
Dit is een foto van een Waw die jaren geleden te koop stond op het Duitse forum. De meneer was ook gefrustreerd door de flex en heeft heel zijn Waw een overhaul gegeven!
(ik weet niet of die al verkocht is of niet, heeft heel lang te koop gestaan)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
wat ze zeggen
|
|
Mijn net nieuwe Sn...365cycle — 09:53 PM |
|
wat ze zeggen
|
|
Was het een zangfi...Niels van der Wal — 07:46 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Misschien was ze een...datakneder — 07:33 PM |
|
Vlechtje hoe en wat.
|
|
Deze doet me den...Bob Hagendijk — 07:31 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Was het een zangfiet...Lopopodium — 06:53 PM |
|
Vlechtje hoe en wat.
|
| Gesprek over de golf...melle z — 06:14 PM |
|
Optimalisatie van een WAW.
|
| Bij een oude Waw zit...Gideonaut — 05:47 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Gister avond over de...Niels van der Wal — 05:44 PM |
|
Optimalisatie van een WAW.
|
|
Is het een idee om...datakneder — 05:41 PM |
|
Optimalisatie van een WAW.
|
| Is het een idee om d...Hardloper — 05:30 PM |
|
Optimalisatie van een WAW.
|
| Naar aanleiding van ...datakneder — 05:20 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Daar zou ik mee ui...datakneder — 04:39 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Daar zou ik mee uitk...qv-tester — 03:51 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Smurfenmuts smalle...datakneder — 03:28 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Smurfenmuts smaller?...LigfietsWilsum — 02:31 PM |
|
Optimalisatie van een WAW.
|
| ik gisteren eens mij...datakneder — 02:25 PM |
|
As voorwiel draait mee.
|
|
Loctite lijkt me h...datakneder — 11:04 AM |
|