| 
				
				 
					Optimalisatie van een WAW.
				 
			 | 
		 
	
		
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
		
		
		, 02:25 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:26 PM door datakneder.)
	
	 
	
		ik gisteren eens mijn rechtervoorwiel onderhanden heb genomen. Het had altijd al een grotere camber dan mijn linkervoorwiel.  
Nou, de stuurinrichting is zeker niet tot op de millimeter nauwkeurig symmetrisch. Ook onderdelen aan de ene kant zijn niet helemaal gelijk aan die van de andere kant. Ik heb een hoop armen verder ingedraaid, maar nu ik vandaag kijk is er nog steeds verschil tussen de twee wielen. Vanmiddag maar eens kijken wat in nog meer kan doen.
 
Maar waar ik echt blij van werd is het effect.     De fiets loopt nu al echt veel lichter. Ik trek merkbaar sneller op. Blijf langer op snelheid als ik stop met trappen. En op de terugweg van het boodschappen doen reed ik de laatste paar kilometer 40+. 
 
En de hele rit met T-shirt aan gereden en toch veel minder bezweet bij het uitstappen. 
 
En dit alles heeft te maken met de proefrit van een paar weken geleden. Toen ontdekte ik wat ik zou kunnen in een 'perfect' afgestelde fiets. Perfect tussen quotes omdat de fiets zelf wel perfect was, maar zeker nog niet perfect t.o.v. mijn lichaam. Ja, daar lagen snelle bandjes onder, maar het verschil was dusdanig groot dat dat niet de enige reden kon zijn. 
 
Ik kijk nu naar mijn fiets om te zien waar er winst te halen is. Blijkbaar o.a. in de camber. Maar ik merk ook dat er hier en daar in de oude fiets wat speling zit. Ook het stijver maken van de aandrijving. Of het smaller maken van de smurfenmuts. Ook wil ik zonder kap rijden, omdat me dat goed bevallen is in de Bülk. Natuurlijk rijd ik nog op Marathons, waar zeker ook nog wat te winnen is. Ook de onderkant van de fiets is zeker nog niet strak te noemen.
 
De prijzen van nieuwe vm's zijn me toch iets te gortig. En met een flink stuk minder investering is volgens mij nog een hoop winst te behalen. Bovendien haal ik ook veel plezier uit het sleutelen zelf.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 606 
	Topics: 15 
	Lid sinds: Jan 2023
	
 Bedankt: 463 
	1190 x bedankt in 561 berichten
  
	 
 
	
	
		Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder...
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
		
		
		, 03:28 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:31 PM door datakneder.)
	
	 
	
		 (, 02:31 PM)LigfietsWilsum schreef:  Smurfenmuts smaller? Bij de Snoek is ie juist breder... 
Ik zit nu met mijn hoofd in de muts. (In een oud model WAW is die open). En dat past ruim omdat ik anders wel mijn hoofd zou stoten bij het gestuiter over de weg. 
 
De fiets taat nu even op de bok, dus kan ik geen foto maken, maar ik zal later nog wel een foto laten zien. En ben wel benieuwd wat de mensen denken.
 
 
Ik heb nu, denk ik, ontdekt waarom de camber zo afwijkt:
  
De as zit duidelijk niet haaks op. Nu eens gaan onderzoeken waarom en hoe dit op te lossen.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 181 
	Topics: 3 
	Lid sinds: Oct 2023
	
 Bedankt: 2 
	461 x bedankt in 180 berichten
  
	 
 
	
	
		Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt). 
 
Als dat niet goed meer is, dan is het een kwestie van tijd eer de veerpoot breekt op dat stuk. Je wiel zakt dan scheef en gaat tegen de veerpoot slepen -> einde rit. Bij de QV aan beide kanten meegemaakt, was toen zeer waarschijnlijk een productiefout in de veerpoot. Eentje brak na 25000 km, de andere na 45000 km (die er nu in zitten hebben al meer dan 100000 km meegemaakt, eentje moet ik wel dringend vervangen). 
Bij de eerste veerpoot had ik al de indruk dat die "slap" was als ik aan het wiel trok, dat bewoog duidelijk met wat zijdelingse kracht zetten. Dat was wel pas een week voordat het echt mis ging, net voordat ik 'm bij mijn dealer kon binnen doen om na te kijken. De andere heeft me compleet verrast.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
	
		 (, 03:51 PM)qv-tester schreef:  Daar zou ik mee uitkijken. Als het aan de andere kant wel recht is, dan is het niet zoals het is ontworpen. Dan zou het kunnen zijn dat de verlijming van het bovenste deel in het onderste deel van de veerpoot niet goed is (dit is waar de buis in de kraag ter hoogte van de as loopt). 
 
Als dat niet goed meer is, dan is het een kwestie van tijd eer de veerpoot breekt op dat stuk. Je wiel zakt dan scheef en gaat tegen de veerpoot slepen -> einde rit. Bij de QV aan beide kanten meegemaakt, was toen zeer waarschijnlijk een productiefout in de veerpoot. Eentje brak na 25000 km, de andere na 45000 km (die er nu in zitten hebben al meer dan 100000 km meegemaakt, eentje moet ik wel dringend vervangen). 
Bij de eerste veerpoot had ik al de indruk dat die "slap" was als ik aan het wiel trok, dat bewoog duidelijk met wat zijdelingse kracht zetten. Dat was wel pas een week voordat het echt mis ging, net voordat ik 'm bij mijn dealer kon binnen doen om na te kijken. De andere heeft me compleet verrast. 
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb de as er uit gekregen en nu blijkt de as zelf krom te zijn:
  
Gelukkig heb een reservefiets en ga een kijken of ik een rechte as kan vinden.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
	
		Naar aanleiding van mijn proefrit met de Bülk ben ik met andere ogen gaan kijken naar mijn WAW.  
 
In de proefrit reed ik met gemak naar 55 km/h terwijl ik in mijn WAW de 50 alleen kan halen met een start op een hellinkje. Deels is het verschil terug te brengen tot bandkeuze, maar ik ben van mening dat er meer aan de hand is. 
 
In dit topic wil ik kijken op welke onderdelen mijn oude WAW is ingehaald door de nieuwere vm's. Ik heb Willeke gevraagd om een aantal berichten uit een andere post hier naar toe te verhuizen.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
		
		
		, 05:30 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:31 PM door Hardloper.)
	
	 
	
		Is het een idee om de  hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden?
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
	
		 (, 05:30 PM)Hardloper schreef:  Is het een idee om de hosen te bevestigen? Of gaat het hem dat niet worden? 
Jazeker. Maar met behoud van de draaicirlkel.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 892 
	Topics: 5 
	Lid sinds: Jun 2023
	
 Bedankt: 2 
	1622 x bedankt in 866 berichten
  
	 
 
	
		
		
		, 05:47 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:58 PM door Gideonaut.)
	
	 
	
		Bij een oude Waw zit er absurd veel flex in de fiets, de gehele fiets, dit is deels omdat de Waw modulair is, ik heb zo mijn twijfels of dit te verhelpen is, een andere reden is de trapboom, die zit niet bepaald optimaal vast aan de body, al helemaal bij de oude modellen heeft het de neiging om te de-lamineren en hangt het losjes in de sandwich. 
Dit was trouwens al bekend jaren geleden, er waren zelfs prototype ontwerpen van carbon maar dat bleek te duur/moeilijk te zijn en is er helaas nooit van gekomen. Het is jammer dat FietserBE de website om de zoveel jaar veranderd en de leuke snippets verwijderd of verplaatst maar zie: 
  
Ook op de huidige pagina:  https://www.fietser.be/waw/versies
Citaat:In het overzichtje hieronder zijn er een aantal mijlpaaltjes opgesomd van de wijzigingen die de Waw gekregen heeft. 
Versie I (Eerste bodymal, alle Waws werden gewoon Waw genoemd) 
Waw001 volledig Carbon en Glasvezel, verbinding tussen de wielkasten waar de ketting doorgevoerd wordt, vaste trapboom, geen coating, stoel bestaat uit een steunplaat voro de rug en men zit op de bodem, dwarsbalk achter 
Waw002 hybride weefsel Carbon-Aramide, geen verbinding tussen wielkasten, stoel 
Waw003 geen dwarsbalk 
Waw004 pannekoek aan instap, polyester gelcoat 
Waw005 Ingewerkte lichten achter glasvezel (eenmalig) 
Waw006 bevestiging stuurpoken aan zijkant 
Waw007 parelmoer lakwerk 
Waw008 coating met EP-gel 
Waw009 zo licht mogelijk (26kg in het begin, later verschillende malen hersteld en verzwaard) 
Waw010 nieuwe achterwielkastmal, zelf gespoten, Ymopox coating, neusmal met verbeterde randen 
Waw016 electromotor BionX, export naar de USA 
Waw044 Carbonnen stuurpoken 
Waw050 Stuursysteem met Ackermannetjes 
Waw054 Nieuw waterproof dakje 
Versie II (Tweede bodymal. Als BeWaw aangekondigd, maar is uiteindelijk de naam geworden van de pendel Waw, naast EWaw en Raw) 
Waw055 Carbonnen bovenkant, folie aan de zijkant, waterkering/dashboard, achterwielpatten geïntegreerd in de mal, verbeterde wielkasten 
Waw065 Kofferdeksel uitgesneden en met magneten bevestigd 
Waw068 Compleet uitgeruste Waw van 24,24kg 
VersieIII (Derde bodymal, benamingen BeWaw, EWaw en Raw worden behouden) 
Waw081 Trapboom wordt in de body gebout, voorwielkasten en achterwielpatten 1 geheel in de mal, neus heeft andere snit, voorwielkasten mooi afgerond 
Waw083 PUR coating in de mal 
De 2 Waw's die jij heb zullen het een en ander missen denk ik?
 
 
Dit is een foto van een Waw die jaren geleden te koop stond op het Duitse forum. De meneer was ook gefrustreerd door de flex en heeft heel zijn Waw een overhaul gegeven!   
(ik weet niet of die al verkocht is of niet, heeft heel lang te koop gestaan) 
  
	 
	
	
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom) 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.091 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 888 
	4104 x bedankt in 1937 berichten
  
	 
 
	
	
		De WAW heeft een bevestiging onder en boven, en nog een staartje richting rijder. Maar aan de voorzijde heeft hij niks. De boogvorm van de neus is best stabiel en die extra bevestiging aan de voorzijde brengt best wat extra voordeel. Die vangt namelijk kleine beweging heel goed weg. Ik merkte het bij de houten VM erg goed of ie voor nu wel of niet vast zat. In de Milan MK2 merk ik dat er veel beweging zit in de bovenzijde, omdat er geen verbinding naar boven zit, wel in de nieuwe Milans overigens.  
 
Al die extra kettingrolletjes achter in de WAW, dat kon ook wel eens wat energie vreten.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
	
		 (8 uren geleden)Jeroen S schreef:  De WAW heeft een bevestiging onder en boven, en nog een staartje richting rijder. Maar aan de voorzijde heeft hij niks. De boogvorm van de neus is best stabiel en die extra bevestiging aan de voorzijde brengt best wat extra voordeel. Die vangt namelijk kleine beweging heel goed weg. Ik merkte het bij de houten VM erg goed of ie voor nu wel of niet vast zat. In de Milan MK2 merk ik dat er veel beweging zit in de bovenzijde, omdat er geen verbinding naar boven zit, wel in de nieuwe Milans overigens. 
Ik heb mijn neusbuis al verlengd zodat het gat in de neus er overheen valt. Niet zozeer om stijfheid te krijgen, maar het levert enorm veel bevestigingsgemak op. Het is wel een leuk idee om even over na te denken. Een extra besvestingspunt ver weg van de andere drie (een boven, twee beneden) zal ook ervoor zorgen dat de krachten die het moet opvangen een stuk lager zijn.
  (8 uren geleden)Jeroen S schreef:  Al die extra kettingrolletjes achter in de WAW, dat kon ook wel eens wat energie vreten. 
? Voor zover ik de WAW ken zijn er niet meer kettingrollen dan in een andere vm.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
		
		
		4 uren geleden 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door datakneder.)
	
	 
	
		Even iets tussendoor. Met het sleutelen aan de stuurinrichting moet er natuurlijk ook weer gespoord worden. Ik heb hiervoor een vrij goedkope en voor mij goedwerkende oplossing. 
Hiervoor gebruik ik het volgende kattenspeeltje:
  
Ik zet de fiets dicht bij een muur (plank tegen de muur) met daarop twee markeerpunten op de afstand van de buiteneinde van de naven van elkaar, op de hoogte van de naaf tot de grond. 
Dan zet ik het speeltje op het wiel en check of het licht aan beide kanten op de markeerpunten valt. Hierbij ligt een balkje achter/voor de wielen zodat de fiets niet verplaatst. Eerst bijvoorbeeld links op het punt laten valen, door het wiel naar links of rechts te sturen. En daarna controleren op rechts of het punt ook klopt:
  
Daarna zet ik de fiets twee/drie meter naar achter en doe de bovenstaande controle opnieuw. Mochten de lichtjes niet op de markeerpunten vallen moet je de wielen stellen, totdat dit wel het geval is.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 101 
	Topics: 15 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 25 
	148 x bedankt in 78 berichten
  
	 
 
	
	
		Als ik het goed begrijp stel je de sporing dan in op nul. 
Bij auto's is de sporing vaak (gering) positief of negatief. 
Dit om er voor te zorgen dat de sporing tijdens het rijden nul is. 
Door krachten op de wielophanging verandert de sporing tijdens het rijden iets. 
Hoe dat bij velomobielen zit weet ik niet.
 
Wel een goed oplossing. 
Josam, een hele grote speler in uitlijn apparatuur werkt ook met lasers. 
Jij hebt de vereenvoudigede versie hiervan bedacht.
 https://www.goodmen.nl/laser-am/
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 892 
	Topics: 5 
	Lid sinds: Jun 2023
	
 Bedankt: 2 
	1622 x bedankt in 866 berichten
  
	 
 
	
	
		Fiets vol gooien met wat kratjes bier of zakken aardappelen :p  
 
wel grappig om te lezen hoe je de lazertjes gebruikt, ik heb ook kleine paarse lazertjes gebruikt maar ik had ze op de grond naar de wielen gericht!
	 
	
	
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom) 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.202 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 766 
	2446 x bedankt in 1128 berichten
  
	 
 
	
		
		
		1 uur geleden 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 59 minuten geleden door datakneder.)
	
	 
	
		 (2 uren geleden)GHOOGEN schreef:  Als ik het goed begrijp stel je de sporing dan in op nul. 
Ja dat klopt. En ook nog onbelast. Maar als je een toe-in of -out wilt hebben kan dat met deze methode natuurlijk ook. Volgens mij waren ze bij Fietser.be van mening dat belast of onbelast voor een WAW niet uitmaakte en dat de sporing nul moest zijn. In Dronten hebben ze een andere mening. Voorlopig ben ik tevreden met het resultaat.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	 
 |  
		
			
		 
	 
	
		
	 
	
		
	 
	 
	
	
	
	 
	
	
		
		
	 
	 
	
 
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
 
	
		 | 
		
		
		
			
				
		
		
		
			
				
					| 
						Welkom
					 | 
				 
			
			
		
				
					
						
				Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
				 
				
					 | 
				 
			
		  
		
		
		
		
			
				
					| 
						Nieuwe berichten
					 | 
				 
			
			
		
				
					| 
						 Vandaag ben ik niet blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| 
Ik ben weer met op...Willeke_IGKT — 04:51 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik niet blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| Ik ben weer met opze...Gideonaut — 04:46 PM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Vanmorgen en vorige ...JanBurp — 04:29 PM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Vanmiddag in Louisen...datakneder — 04:16 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| 
Als ik het goed beg...datakneder — 04:14 PM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Kwam vandaag bij sta...De tovenaar — 03:48 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Fiets vol gooien met...Gideonaut — 02:31 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Als ik het goed begr...GHOOGEN — 02:23 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| Ben benieuwd hoe dez...Fietsbennie — 01:36 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Even iets tussendoor...datakneder — 01:10 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| 
De WAW heeft een b...datakneder — 10:34 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...Frutsel — 10:25 AM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Even geleden, twee j...gideon — 09:49 AM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| In die categorie had...Jeroen S — 09:02 AM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| De WAW heeft een bev...Jeroen S — 08:58 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...365cycle — 12:52 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Ik kwam vanavond zow...Frutsel — 11:58 PM | 
				 
			
		  
		
				
		 
			 |