![]() |
|
Verwarmde of warme sokken - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html) +--- Topic: Verwarmde of warme sokken (/thread-2950.html) |
Verwarmde of warme sokken - Lopopodium - 31-Dec-2025 Heeft iemand hier ervaring met verwarmde sokken? Ik heb moeite mijn voeten warm te houden tijdens het fietsen rond het nulpunt en iets er boven. Het gaat mij hier vooral om fietsen op een gewone stalen Gazelle-fiets, dus geen ligfiets. Maar als het bij het ligfietsen ook helpt, is dat meegenomen. Bij gaat het vooral om tochten op de stadsfiets van twee uur. De koude voeten komen vooral opzetten na een enkel uurtje, zo ongeveer op het moment dat mijn handen beginnen op te warmen. Warme handen lukt me wel na verloop van tijd dus wel, maar die voeten blijven ongemakkelijk koud. Verder ben ik totaal geen koukleum (ik heb thuis de verwarming nauwelijks aan). Muts op en dat soort dingen om verdere warmteverlies te beperken zodat er meer overblijft voor de uiteindes des lichaam, helpen mijn voeten niet om warmer te blijven. Dus ik zoek vooral een lokale oplossing. Dus mijn eerste ingeving is om verwarmde sokken te overwegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Maar er zijn misschien nog andere (tussen)stappen, die als ze werken de voorkeur zouden hebben (want goedkoper en / of laagdremperliger): - Hoe goed zijn Merino-wollen sokken zonder lokale verwarming, is dat ook een redelijke oplossing? - Helpen overschoenen ook? Ik heb altijd gewone wandelschoenen aan bij het fietsen. RE: Verwarmde of warme sokken - Hardloper - 31-Dec-2025 Mijn sokken bevatten volgens mij ook x % merino wol. Ik heb de huismerk van een sport winkel. Ik heb als erg sportieve man van nog geen 40 en veel schaats km’s best wel goede door bloeding. Toch had ik paar dagen geleden toch ook last van koude voeten na een uurtje VM’en RE: Verwarmde of warme sokken - 365cycle - 31-Dec-2025 Deze wil ik ook even bekijken. Zondagnacht na de OBT had ik echt steenkoude voeten, en ik was al van plan om eens opnieuw te kijken of daar iets aan te fixen valt. Overschoenen gaan bij mij niet zomaar ivm mijn schoenmaat. Daarnaast is het volgens mij vooral de zool die te koud wordt. RE: Verwarmde of warme sokken - Willeke_IGKT - 31-Dec-2025 Ik denk dat het vooral het niet bewegen van de voet is, vaak door vrij krappe schoenen en het als een blok bewegen van de hele voet. Dat in combinatie met de afkoeling door langskomende wind. Dit weekend had ik ook koude voeten maar over het algemeen blijven mijn voeten in sandalen zonder sokken warm genoeg. Schoenen die ruim genoeg vallen dat je de tenen kunt bewegen, en indien niet beschermd door een VM, een winddichte laag aan de buitenkant. Ik heb ook gelezen over verwarming in de schoenen maar heb daar zelf geen ervaring mee. RE: Verwarmde of warme sokken - 365cycle - 31-Dec-2025 (2 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat het vooral het niet bewegen van de voet is, vaak door vrij krappe schoenen en het als een blok bewegen van de hele voet. Dat in combinatie met de afkoeling door langskomende wind.Ik trek bewust wel ook aan de trappers als het koud is. Dan vervormt m'n voet dus wel de hele tijd. RE: Verwarmde of warme sokken - Josligfiets - 31-Dec-2025 Ik gebruik (op de ligfiets want rechtop fiets ik niet meer van die lange afstanden in de winter) overschoenen van de discounter (Lidl of Aldi). Zijn wat dikker en helpen de wind tegen te houden. Het is wat 365cycle zegt: kou komt via de zool. Dus ik heb ook inlegzolen met een alulaag en merino wol. Vandaag nog mee buiten geweest (1,5 uur) maar ook nog koude voeten. Ik heb ook zitten te denken aan zolen/sokken die verwarmd kunnen worden. Echter ben ik bang dat de voet daardoor uiteindelijk nog kouder zal worden (want warmte zorgt ervoor dat de aderen verwijden, dus meer koelend oppervlak). Maar misschien is dit te negatief bedacht. Eigenlijk wil ik een winddichte schil om mijn voet hebben. Ik denk dat dat het meeste resultaat zou kunnen hebben. RE: Verwarmde of warme sokken - Lopopodium - 31-Dec-2025 Plastic zakjes om de voeten en je voeten met aluminiumfolie inpakken helpt bij mij in ieder geval al niet, dat zijn toch gangbare snelle oplossingen die genoemd worden. Dubbele sokken, dat juist wordt afgeraden, lijkt een héél klein beetje te helpen, maar maakt ook eigenlijk het verschil niet echt. De voeten worden bij mij in ieder geval niet afgekneld. RE: Verwarmde of warme sokken - PieterTrapt - 31-Dec-2025 Een streamer misschien? Of verwarmde zolen ? |