![]() |
|
Hoe maak ik mijn Challenge Ventus sneller? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html) +--- Topic: Hoe maak ik mijn Challenge Ventus sneller? (/thread-3954.html) |
Hoe maak ik mijn Challenge Ventus sneller? - Lig-ger - 06-Jul-2026 Onlangs heb ik een Challenge Ventus gekocht. Een fiets van productiedatum 2009 en nog geen 1000km op de teller. Gekocht op zicht van een 79 jarige dame. De fiets heeft wat aanpassingen gekregen, zodat ik met mijn lengte erop pas, door de Liggende Hollander in Eindhoven en een neksteun. 1e proefrit naar mijn werk: 2x27km: kruissnelheid: ca.20-23km/u en ritduur ca. 90 minuten. Naar de fietsenmaker: De aanlopende remmen zijn bijgesteld en de Sram naaf, beginnen ze niet aan, die onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar. Ik heb er zelf nieuwe banden onder gelegd, in plaats van de oude marathons. De trapas nog 4cm verder uitgeschoven, zodat ik een betere trapbeweging kan maken, zoals op de M5 SP. De stoel zo plat mogelijk gezet, van 60° naar 45° ongeveer. Tussentijds een dag met de M5 SP naar het werk gereden. Deze lig onder ca.30° en zit eigenlijk nog steiler dan standaard middels 20-25 mm opvulblokjes. Met dezelfde inspanning: op de fiets snelweg: 30-35 km/u, maar op het hobbel stuiter traject, gedurende de 2e helft mis ik echt zicht op wat komen gaat. De lage zon, in combinatie met het schaduwpatroon van bomen geeft mij geen helder beeld waar de gaten in de weg zitten. De ene keer stuiteren mijn tanden verrast op elkaar, de tweede keer sta ik tussen de schapen, van het fietspad af, naar beneden en een derde keer weet ik op tijd te remmen. Die snelheid maakt de rit totaal ca. 70-75 minuten. De 2e testrit met de Ventus: Heerlijk dat overzicht en hoge zit met deze fiets. De lage instap is erg prettig. Toch nog steeds wel een zit fiets gevoel, in plaats van een platte ligfiets. De fiets is aanzienlijk sneller geworden met deze aanpassingen. Het gedeelte van de fietssnelweg is verschillend van ca. 26-35km/u die topsnelheid was een piekmomentje, berg af, café in zicht, wind mee gevoel. Maar gemiddeld zeker 10-20% sneller dan voorheen. De 9 versnellingsnaaf heeft tussen sommige versnellingen net een ietswat te grote stap naar mijn beleving. En een gevoel dat deze wrijving geeft, waarmee ik ook de fietsenmaker had aangegeven. Wil ik deze nu nog sneller maken dan zal ik denk ik iets met de vering moeten doen. Op het hobbel stuiter traject rijdt deze fiets goddelijk. Een ware luxe. Heerlijk. De dag erna is mijn lichaam uitgeput en is mijn lichaam in conflict met mijn geest. Uiteindelijk beslis ik om de quest weer eens naar buiten te rijden. Dan merk ik dat een stroomlijn hele andere snelheden geeft op het hele traject. Toch ben ik er erg mee bezig om deze ventus nog sneller te krijgen. Zou ik de stoel kunnen laten aanpassen, zodat het frontaal windvangend oppervlak kleiner wordt? Ik zie dat een Challenge Hurry ongeveer dezelfde lighoek heeft. De taifun was wat meer liggend volgens mij. Een hurry is toch ook best snel? Zou stuggere vering de fiets aanzienlijk sneller maken? Zou dat veel comfort inleveren betekenen op het 2e traject? Ik twijfel of een rohloffnaaf op deze fiets een ideale oplossing gaat bieden. Een betere overgang tussen alle versnellingen? Minder grote stappen? Zou die minder wrijving geven? Is die veel zwaarder? De locale fietsenmaker heeft geen leverancier hiervoor en weinig ervaring hiermee. Wellicht kan De liggende Hollander, Frank hierin veel meer voor mij betekenen. Wel een erg leuk avontuur deze aankoop en het hele verbeterproject. De fiets is waanzinnig tof. Ondanks deze matige snelheid, beleef ik er veel plezier en genot mee. Mijn M5 SP in ook nog niet 100% af en hiervoor liggen ook nog wat onderdelen te wachten. Wat raden jullie mij aan om deze Challenge Ventus sneller te krijgen? Of moet ik gewoon accepteren dat een Ventus andere eigenschappen heeft dan een M5 SP, minder snel is maar meer luxe heeft? Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en adviezen. RE: Hoe maak ik mijn Challenge Ventus sneller? - Wim -de roetsende - 06-Jul-2026 (3 uren geleden)Lig-ger schreef: Of moet ik gewoon accepteren dat een Ventus andere eigenschappen heeft dan een M5 SP, minder snel is maar meer luxe heeft? Je zegt het zelf al. Het is gewoon meer een toerfiets. Comfortabel en ook nog best snel zo te lezen. Je hebt dus nu een toerfiets, maar wilt eigenlijk een net zo snelle fiets als een M5 SP Maar die heb je al
RE: Hoe maak ik mijn Challenge Ventus sneller? - melle z - 06-Jul-2026 Gaat het over een SRAM i-Motion 9 versnellingsnaaf? |