ligfietsers.nl
Route plannen en matig wegdek - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Beginners (https://ligfietsers.nl/forum-4.html)
+--- Topic: Route plannen en matig wegdek (/thread-752.html)



Route plannen en matig wegdek - Jurrien - 20-Apr-2020

Hallo,

Ik krijg er de laatste tijd steeds meer lol in om routes uit te stippelen en dan met m'n navigatie te rijden.
Ik heb de routeplanner van de fietsersbond gebruikt en de laatste tijd route.nl omdat die wat gebruiksvriendelijker is. Wat ik jammer vind is dat je niet kunt zien hoe goed het wegdek is. Mijn fiets fietst toch veruit het lekkerst op een vlak stuk asfalt.
Bij kinderkopjes kan ik niet harder dan stapfiets fietsen zonder compleet uit het zadel te trillen. Ook normale straatstenen zijn niet relaxed.
Maar soms kom je ook geasfalteerde fietspaden tegen die versleten zijn of vol met omhooggewerkte boomwortels zitten, waardoor ik soms letterlijk uit m'n zadel gelanceerd word.
Is er een route-planner website of app of iets dergelijks waar ook wegkwaliteit wordt aangegeven?


RE: Route plannen en matig wegdek - kuŝbiciklo - 20-Apr-2020

Op wat voor banden rijd je?


RE: Route plannen en matig wegdek - ErikvanD - 20-Apr-2020

Komoot geeft wel een indicatie van het soort wegdek.


RE: Route plannen en matig wegdek - Roepers - 20-Apr-2020

Peewee is bezig geweest met een Openvelomobielmap. Zie dit draadje

Groet,

Marco


RE: Route plannen en matig wegdek - Fietsbennie - 20-Apr-2020

De laatste tijd combineer ik  Openstreetmap of Peewee s systeem met Route.nl
Openstreetmap geeft meestal wel goed weer of het zandweg of gravel is en is duidelijker in stadscentra bijvoorbeeld. De knooppunten en bosweggetjes is ideaal op route.nl . Hiervan schrijf ik de route uit vanaf een punt als ik het niet meer weet tot waar ik het wel weer weet. Met straatnamen, knooppunten en situatie in bolletje pijltje vorm. Vaak ook namen van stations, garages, bruggen erbij. Zolang er niets staat rechtdoor. Voordeel hiervan is dat ik het briefje nauwelijks te voorschijn hoef te halen omdat ik het meeste wel onthou van het opschrijven. Met tochtje Dommel had ik 4 kantjes bij me... Nadeel hiervan is wel dat ik uit gemakzucht wel eens stukken Nweg meeneem in de route. Maar de batterij gaat er nooit van leeg. Maar in Duitsland zijn ze niet zo royaal met die straatnaamborden als hier. Maar ja verdwalen is ook niet alles.


RE: Route plannen en matig wegdek - Jurrien - 20-Apr-2020

Dankjulliewel voor de reacties! Ik zal de suggesties eens gaan proberen.


RE: Route plannen en matig wegdek - GertBr - 20-Apr-2020

Ik plan vaak via de app “Fietsknoop”. Dan zijn de routes vaak snelverkeer-luw en het wegdek goed.


RE: Route plannen en matig wegdek - Wim -de roetsende - 20-Apr-2020

De lol van routes plannen begrijp ik nooit zo goed.

Als ik iets gebruik, dan is OsmAnd+.

Meestal vertrek ik tegen de wind in en ga gewoon fietsen.
Ik zie dan wel waar ik terechtkom. 

Zo leer ik echt overal de weg kennen en ik vond totnutoe ook altijd de weg weer terug. 
Maar goed, resulaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst  Cool


RE: Route plannen en matig wegdek - Fietsbennie - 20-Apr-2020

Ik snap je wel Wim, maar met 200 plus heb ik liever iets meer zekerheid dan zomaar op de dolle plof ergens heen kachelen. Ik kan er stiekem ook van balen dat ik dan een km heb omgereden terwijl het niet hoefde... Soms ben ik inderdaad net zo lang bezig met puzzelen aan een route dan aan het fietsen zelf, maar dat heeft dan ook weer wat.


RE: Route plannen en matig wegdek - Lopopodium - 20-Apr-2020

Ik ben ook niet zo van het plannen. Althans, niet te specifiek. Soms wil ik wel iets specifieks zien. Maar dan oriënteer ik me tevoren waar het is. En dan zie ik tijdens het fietsen wel hoe ik daar kom.

Zo wilde ik afgelopen week naar de Engelse Schans en de ruïne van de Sint-Jacobskapel, beide in / bij Vragender. Pas als ik in de buurt ben ga ik doelgericht heen, maar verder vind ik het leuker de richting af te laten hangen van ad-hoc beslissingen.


RE: Route plannen en matig wegdek - ErikvanD - 21-Apr-2020

Ik ben juist het tegenovergestelde... Omdat ik in iedere route zoveel mogelijk vakjes wil vullen, plan ik ELKE route vooruit. Daar beleef ik ook lol aan Smile Op de bonnefooi rijden doe ik maar heel zelden. Behalve nu dan, met de Corona rij ik al 5-6 weken steeds hetzelfde rondje rond de kerk omdat het advies is niet te ver weg te gaan. Hopelijk kan dat snel weer en kan ik weer vakjes gaan vullen Smile