Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LigfietsNickster optima dragon...Leren rijden?
#1
Thumbs Up 
Wat een Fantastisch forum is dit!
Heb al veel antwoorden op m'n vragen hier gevonden 

Heb sinds een week een Optima Dragon gekocht via marktplaats. Zag er optisch heel slecht uit, maar ik zag dat het een pareltje was. Met een kleine investering en wat onderhoud
een perfect opknap project en m'n 1e ligfiets.
Iets waar ik al jaren van droom 

Dus ik heel enthousiast om de fiets langzaam rijklaar te maken ( stap 1 om de hele fiets te onderhouden)
Toen was het vanavond moment van de waarheid...1e keer een ligfiets berijden. ? (Had van te voren al op YouTube gekeken hoe je fietst op een ligfiets.

Pfff ik dacht doe ik wel even. Maar raakte 2x direct uit balans.... ? Baalde echt dat ik even tijd moest nemen. 

Ben over het algemeen makkelijk met het aanleren van nieuwe skills. Er mankeren hier en daar wat dingen dus vraag me af je de fiets wel in orde of moet ik zelf wat veranderen aan m'n rijgedrag?

Is er iemand  die me telefonisch wat tips kunnen geven? of woonachtig in de omgeving Arnhem Nijmegen?

App/bel me op 0629950125

Groeten Nick  Heart
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Zoek een ruim (en rustig) stuk weg om te beginnen; dan kan je wat slingeren zonder gelijk in de goot te eindigen.
Rechtuit kijken als je begint te fietsen. Je gaat daarheen waarnaar je kijkt.
Hoe sneller je gaat, hoe makkelijker je je balans bewaart (Dat geldt voor elke fiets overigens Smile )
Met wegfietsen niet in een te hoge versnelling zitten, dat breekt je harder op op een ligfiets dan op een gewone fiets.
Niet bang zijn om te vallen. Hoe onzekerder je bent, hoe groter de kans dat je daadwerkelijk omvalt. Dit is vooral een psychisch truukje
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster
#3
Probeer eerst eens een stukje te steppen. Met een been op de trapper en de andere gebruiken om contact met de grond te houden. En zo kan je een paar meter voort. En misschien na een paar keer durf je de ene been ook op de trapper te zetten, en weg ben je.

Ik had de eerste meters ook veel moeite. Maar na een paar minuten kon ik wel blijven fietsen. Na enige kilometers komt er een wat meer zeker gevoel. Na een paar honderd kilometer voel je je pas volledig zeker, is mijn ervaring.
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster
#4
Welkom!

My 2 cents: Helm op, en dan no guts no glory. Meteen trappen, vaart maken. Manoeuvreren bij lagere snelheden komt vanzelf.
Nog niet zo heel lang geleden had ik het op de roeifiets opnieuw: Pas toen ik er een beetje klaar mee was en 'm een flinke zet gaf bleef ik goed overeind :-)
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster
#5
Helm op Big Grin

Zo dramatisch is het ook weer niet als je zijwaarts valt.
Gewoon kwartiertje de tijd nemen en vragen of iemand met je mee wilt lopen die je kan helpen je evenwicht te bewaren voor je eerste meters.  Vooral niet krampachtig aan je stuur gaan hangen.

Oh. En vooral niet in een te zwaar verzet weg willen rijden.  Dat werkt ook niet echt lekker.

Na een paar keer heb je opeend je evenwicht te pakken en dan begint de gewenning heel snel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ligfietsnickster
#6
Gaan zitten, remmen ingetrokken houden en dan gaan liggen.

Je voorkeursbeen op de trapper/het pedaal zetten.

Het pedaal in de hoogste stand zetten. Ver voor je uit kijken.

Dan krachtig wegtrappen (wel de remmen loslaten) en je andere voet op het andere pedaal plaatsen.

Veel plezier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ligfietsnickster
#7
(23-Mar-2021, 07:34 AM)Wim -de roetsende schreef: Gaan zitten, remmen ingetrokken houden en dan gaan liggen.

Je voorkeursbeen op de trapper/het pedaal zetten.

Het pedaal in de hoogste stand zetten. Ver voor je uit kijken.

Dan krachtig wegtrappen (wel de remmen loslaten) en je andere voet op het andere pedaal plaatsen.

Veel plezier.

Dit is de manier. Ik heb wat zitten zoeken op YouTube maar deze manier niet direct gevonden. 
Misschien moet ik maar eens een filmpje en dat hier plaatsen.
Ik heb al wel een filmpje gemaakt over afstappen op een onderstuur-ligfiets (zoals de Optima Dragon is)



Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ligfietsnickster
#8
Het is gewoon even wennen. Jouw evenwichtsgevoel moet wennen aan jouw liggende houding. Het zitje zoveel mogelijk rechtop kan enigszins helpen. En dan je fijne motoriek. Op het moment dat je dreigt naar één kant te vallen, stuur je nu nog automatisch naar de andere kant. Hiermee verstoor je de balans nog meer. Door naar de kant te sturen, waarheen je dreigt te vallen, herstel je je balans. Net als op een "rechtop" fiets. Even wennen, ontspannen blijven liggen en dan een brede glimlach.
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster
#9
(23-Mar-2021, 09:31 AM)PietV* schreef: en dan een brede glimlach.
Je bent niet stiekem Engels, toch Piet?  Tongue

The secret is to smile

@ Roepers is dit trouwens niet precies wat je bedoelde? En trouwens, fraaie manier van afstappen!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hoi ligfietsNickster,

Ik herhaal hier waarschijnlijk eerder genoemde tips. 

Wanneer je de fiets bestijgt idd de rem in knijpen. Plaats je beide voeten op de grond. Bekijk hoe je voorwiel draait wanneer je het klapstuurtje of onderstuur manoeuvreert. Ga stapvoets; terwijl je rechtop 't stoeltje zit; naar links of rechts sturen en kijk naar je voorwiel. Zo zie je hoe je fiets van richting verandert en zal het je gemakkelijker worden bij een "wankel momentje" tijdens het rijden.
Vervolgens leg jezelf languit op je zetel en neem het stuur voor je. Schuifel een beetje tot de meest comfortabele ligpositie en zorg dat je niet te hoog/laag ligt. Blijf zo gewoon even rustig zitten en kijk links en rechts. Zo leer je tot hoever je hoofd kan draaien terwijl je ligt.
Ga stapvoets en knijp de remmen in, indien je voor het eerst schijfremmen bedient, weet dan dat deze sneller en harder je wielen blokkeren.

Nu het rijden :
Plaats een pedaal klaar om met je voet hard te kunnen trappen. (ik start altijd met linkervoet)
Houd de tip om je stuur niet krampachtig vast te houden in gedachte.
Ontspan die schoudertjes!
Trap hard op het pedaal, zodat je genoeg snelheid/tijd hebt om je andere voet op 't pedaal te plaatsen.
Oefen voldoende dat starten en stoppen.Kies een juiste versnelling, zodat je niet te zwaar moet trappen bij het vertrekken. 
Zet je spiegels juist voor je de weg op rijdt.  Zonder spiegel kan je jammer genoeg niet achterom kijken als je ligt. (als je even rechtop zit tijdens 't rijden, kan je wel iets meer achter je kijken om 't verkeer in te schatten.)
Ga na 15 minuutjes ofzo de weg op. 
Blijf op afstand van de richels en boordjes aan de kant van de weg/fietspad.
Kijk voldoende vóór je en tracht op tijd obstakels en putjes te detecteren. Je moet ruim voor je op de weg letten tov de gewone fiets.
Overweeg klikpedalen; ikzelf vind het niet leuk om bij goede snelheid je pedaal te verliezen bij putje of heuveltje.
Schat het verkeer in en reageer tijdig als iets je niet veilig lijkt; ik stop liever even en laat de andere weggebruiker voor. 
Pas op bij haagjes en op-en afritten van woningen, men ziet je nogal snel over het hoofd... 
Zorg voor goede verlichting en draag helm en handschoentjes. Je zal niet snel op je hoofd belanden als je een keertje valt, maar die helm toont aan de anderen dat je veiligheid voorop zet. Handschoentjes zal je eerder benutten als je wel 'n keertje schuift... 
Zet zonnebrilletje op om vliegjes uit je ogen te weren. 
Wanneer je aan hoog tempo een bocht neemt, kan je lekker met je fiets in de bocht hangen(niet te ver uiteraard, op de zijkant van je bandjes staat geen profiel) 
Hang bagage goed vast en plaats zware zaken onderaan om je zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. 
Neem extra binnenband mee, plakgerei, pompje en gereedschap.( Tiewraps, plakband, smeerdoekje, ketting pons, ...) 
Rust op tijd even bij langere ritten. Houd je aan de verkeersregels, zo maak je goede reclame voor 't ligfietsen. 
Laat je tijdig horen indien je voorliggers inhaalt.
Rijd rustig voorbij eventuele wandelaars.Ga ver genoeg voorbij honden aan de leiband en voorzichtigheid bij 't passeren van paarden. 
Kies in 't begin liever een omweg ipv een kortere maar drukke weg.
Ga bvb bij rood verkeerslicht niet vlak aan uitlaat van wagens staan, je ligt zo laag dat die gassen direkt in je gezicht worden geblazen.
 Stap desnoods af om over te steken aan een zebrapad,zeker bij grote verkeersdrukte (iets wat ik zelf nog regelmatig doe). 
 
Smeer zonnecreme. 
Drink genoeg, kies 'n leuk terrasje wanneer horeca terug open mag...
Draag kledij in laagjes.Beter te warm dan te koud gekleed.Een jasje met borstzak is handig. 

Forceer jezelf niet door zo snel mogelijk te willen rijden; het is geen tourdeFrance.
 Kies eerst een matig tempo om je spieren te laten gewennen. Die ongelooflijke snelheid komt nog wel... 
Het langzaam rijden op je ligger kan je ook wat oefenen, das handig bvb in de stad of tijdens spitsuur. 
Zelf houd ik m'n ellebogen naar binnen toe, vlak naast 't lichaam. 

Reinig regelmatig je racer, zodat een eventueel mankementje snel verholpen mag worden. 

Erger je vooral niet aan kortzichtige, banale reacties/mensen; ontspan de schouders, remember...
 
De derde maal ik een ligfiets huurde, was het de dragon. Ik herinner me hem als een stabiel en comfortabel fietsje, en hoewel ik niet zozeer een hoog model verkies,het tourke met de dragon is me zeer wel bevallen. Niet voor niets is ie als een ideale reisfiets omschreven...
Vermoedelijk ken je over 500 kilometers je fiets 'n beetje... 
 
Succes en laat die draak maar brullen!
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster
#11
Toch een paar opmerkingen in het opstaptraject.
(23-Mar-2021, 10:37 AM)Chepap schreef: Overweeg klikpedalen; ikzelf vind het niet leuk om bij goede snelheid je pedaal te verliezen bij putje of heuveltje.
Klikpedalen zijn in een opstaptraject niet aan te bevelen.
(23-Mar-2021, 10:37 AM)Chepap schreef: Wanneer je aan hoog tempo een bocht neemt, kan je lekker met je fiets in de bocht hangen(niet te ver uiteraard, op de zijkant van je bandjes staat geen profiel)
De kans dat je op de zijkanten van een fietsband kan komen te rijden is uitgesloten.
(23-Mar-2021, 10:37 AM)Chepap schreef: Kies eerst een matig tempo om je spieren te laten gewennen. Die ongelooflijke snelheid komt nog wel...
Welke spieren moeten gewennen. Je maakt dezelfde beenstrekkingen als op een "rechtop" fiets. En die ongelooflijke snelheid bestaat niet. Snelheid is geen doel op zich met een ligfiets.

Ik ben op m'n 50 ste begonnen op de tweewieler. Op het probeerparcours tijdens Cycle Vision. Gewoon opstappen en rijden. Zonder klikpedalen. Daarna rustig op de fietspaden gaan rijden met klikpedalen. Ritten gemaakt van meer dan 100 km en niets gemerkt van gewenning voor de spieren.

Ik blijf het jammer vinden dat ligfietsers anderen afschrikken op te gaan ligfietsen met termen als opnieuw leren fietsen, ligspieren kweken en de ligfietsnelheid schromelijk overdrijven. Het gaat om comfort en efficiëntie.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Correctie
(23-Mar-2021, 12:17 PM)PietV* schreef: Het gaat mij om comfort en efficiëntie.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(23-Mar-2021, 02:39 PM)365cycle schreef: Correctie
(23-Mar-2021, 12:17 PM)PietV* schreef: Het gaat mij om comfort en efficiëntie.
Die correctie is fout. Dat is absoluut niet mijn mening en die van vele anderen. 

Lees de vragen en antwoorden maar door van de Fietsersbond. Met nadruk op comfort.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...igfietsen/

Of over efficiëntie van de ligfiets. 
https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/

Of de vraag aan de Fietsersbond: "Is een ligfiets moeilijk te berijden?"
Nee, net zo makkelijk als op een gewone fiets. Alleen op de Flevobike rij je niet zomaar weg. Het idee dat je op een ligfiets moet leren fietsen komt vermoedelijk door de populariteit van deze fiets begin negentig toen in Nederland de Flevobike veel verkocht werd.

Jammer dat vele ligfietsers anders beweren zonder enige wetenschappelijke achtergrond.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Moeilijker niet, maar wel anders.
Je verbinding met de fiets is er niet. Je zit er letterlijk bovenop, en niet omheen zoals met een gewone fiets. Hierdoor moet je je idee van balans aanpassen
Bij diverse soorten bovenstuur heb je een 'helmstok' waarbij je je stuur naar rechts verplaatst om naar links te sturen (en andersom). Hier heb je op snelheid geen last van, omdat je dan voornamelijk stuurt door gewichtsverplaatsing, maar op lage snelheid is het wennen.
Als jij (bijna) stilstaat, kan je op een gewone fiets snel je voet aan de grond zetten. Op een ligfiets werkt dat toch anders. Ook dat is wennen.

Je moet dus niet denken dat omdat je op een gewone fiets kan rijden, je zonder meer met een ligfiets uit de voeten kunt. Aan de andere kant is het niet zo moeilijk als men soms doet geloven.

Ik rijd overigens een ligfiets voor de snelheid en de lol. Of voor het comfort, of omdat ik van A naar B moet, en niet de auto wil nemen. Zoveel mensen, zoveel meningen.

(Ik ben het wel eens met je opmerking dat klikpedalen niet voor beginners zijn)

Oh, en elleboogbeschermers zijn nuttiger dan een helm.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Thumbs Up 
Bedankt iedereen voor al jullie reacties 

Ik heb al jullie tips gelezen en denk dat ik nu wel weet wat ik vorige keer met het 1e keer rijden fout deed.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Citaat:Chepap zei: Wanneer je aan hoog tempo een bocht neemt, kan je lekker met je fiets in de bocht hangen(niet te ver uiteraard, op de zijkant van je bandjes staat geen profiel).......
 
Hang bagage goed vast en plaats zware zaken onderaan om je zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.

Bijna al mijn banden hebben geen profiel.

Profiel wordt op fietsenbanden aangebracht voor de gemoedsrust van de consument. 
Heeft namelijk geen functie. Uitgezonderd banden voor een mountainbike e.d.
Het compound van het rubber zorgt voor de grip, niet het profiel.


Hoe lager het zwaartepunt hoe minder tijd je hebt om fouten te corrigeren. 

Een Lage Racer heeft een heel laag zwaartepunt en is niet erg vergevingsgezind als het op foutjes aan komt. Oftewel, je ligt zo op je snufferd of je zij.
Een hoge Bi (of een gewone rechtopfiets) heeft een (heel) hoog zwaartepunt en daarop heb je alle/meer tijd om stuurfouten e.d. te corrigeren.

Dat lage zwaartepunt verhaal is relevant bij drie- en vierwielers, dan is het fijn om een laag zwartepunt te hebben om het omslaan van het voertuig te voorkomen.
-
-
-

(23-Mar-2021, 03:14 PM)PietV* schreef: Of de vraag aan de Fietsersbond: "Is een ligfiets moeilijk te berijden?"
Nee, net zo makkelijk als op een gewone fiets. Alleen op de Flevobike rij je niet zomaar weg. Het idee dat je op een ligfiets moet leren fietsen komt vermoedelijk door de populariteit van deze fiets begin negentig toen in Nederland de Flevobike veel verkocht werd.

Jammer dat vele ligfietsers anders beweren zonder enige wetenschappelijke achtergrond.

Welke wetenschappelijke achtergrond Piet? Van personen die op een ligfiets rijden?

Ik begrijp echt niet waar dit over gaat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Wim,

Menig ligfietser denkt dat hij of zij bijzonder is. Dat je intensief getraind moet hebben om op een ligfiets te kunnen rijden. Omdat dat moeilijk is. Dat je ligfietsspieren moet trainen. Welke spieren? Mijn oudste zoon was 15 jaar en reed direct weg op een Flevotrike. Nadat hij het stuurgevoel met zijn benen voldoende onder de knie had, stapte hij over op een tweewielige Flevobike. Binnen 20 minuten reed hij weg op een tweewielige Flevotrike.
Velen die kennismaken met het ligfietsen doen mee aan opstapdagen en rijden een ochtend of middag met een groep een toertocht, waarbij ook van fiets wordt gewisseld.
Ik ben ook gewoon op een tweewieler gestapt en gaan rijden. Op m'n 50 ste. Ik heb niets kunnen merken van al dat ligfiets latijn.
Als dat fake news maakt ligfietsen minder populair. tenzij je het ligfietsen voor een exclusieve clubje excentriekelingen wilt behouden.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Maar waar is nou die wetenschappelijke achtergrond? Of bedoel je wetenschappelijk bewijs?
Ik zie niets daarover in jouw uitleg, maar je bent wel heel stellig in je uitspraak.


Op een Flevobike 50/50 of een Flevobike Basic rijdt trouwens iedereen wel zo weg.
Dus dat stukje over de Flevobike klopt sowieso niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Wim,

Hier de Flevobike Trike: https://www.ligfiets.net/product/bike/2/...trike.html
Hier de Flevobike Bike: https://www.ligfiets.net/product/bike/1/...-bike.html

Volgens jou rijdt daar iedereen zo op weg. Dat komt omdat ligfietsen makkelijk te leren is.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik had het over de Flevobike 50/50 en de Basic.

Ik heb nooit gezegd dat mensen zo weg fietsen op de Bike en de Trike van Flevobike.
Deze fietsen zijn trouwens ook niet in echt grote hoeveelheden verkocht.
De Bike werd 'populair', omdat deze fiets gebouwd werd als een werkstuk op school.
Bron: https://www.flevobike.nl/Table/Flevobike...-studenten


ik hoor juist bij die groep ligfietsers die zeggen dat het ligfietsen echt niet bij iedereen zomaar vanzelf gaat. Ik heb jarenlang als vrijwilliger op CycleVision geholpen bij het probeerparcours. Veel mensen fietsen na enige oefening redelijk weg. Een klein groepje doet het direct heel goed, maar er is ook een klein groepje dat het heel moeilijk vindt om overeind te blijven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Het is net alsof niet ieder mens hetzelfde is...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende
#22
(23-Mar-2021, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Bijna al mijn banden hebben geen profiel.
Profiel wordt op fietsenbanden aangebracht voor de gemoedsrust van de consument. 
Heeft namelijk geen functie. Uitgezonderd banden voor een mountainbike e.d.
Het compound van het rubber zorgt voor de grip, niet het profiel.
Behalve voor wat grip op modder werkt het inderdaad totaal niet. Sterker nog: Ik heb het liever niet, want als het wat dieper is blijven er steentjes in hangen. 
Het contactoppervlak is zo klein dat regenwater dat opzij gedrukt wordt meteen naast het contactoppervlak is ipv in het profiel. 

(23-Mar-2021, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Een Lage Racer heeft een heel laag zwaartepunt en is niet erg vergevingsgezind als het op foutjes aan komt. Oftewel, je ligt zo op je snufferd of je zij.
Heeft ook een voordeel; die ene keer dat ik op m'n plaat ging met de M5 low racer, viel ik niet zo ver  Tongue

(23-Mar-2021, 07:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat lage zwaartepunt verhaal is relevant bij drie- en vierwielers, dan is het fijn om een laag zwartepunt te hebben om het omslaan van het voertuig te voorkomen.
Daar heeft het ook een nadeel; Een Quest heeft een vrij hoog zwaartepunt, zeker op GoCycles/F-Lites. Zelfs in niet hele scherpe bochten kan een stevige zijwind genoeg zijn om 'm op twee wielen te drukken. Ik moest daar destijds echt even aan wennen, en heb daardoor dus die reflex om het stuur weer recht te zetten aangeleerd. 
De DF had van al m'n velomobielen denk ik het laagste zwaartepunt, daarmee kon ik dus ook echt sportief door de bocht. Maar áls die eenmaal ging kiepen ging het zoveel sneller dat ik heel blij was dat ik de "stuur recht reflex" al had. De QV was de enige die in bochten niet ging kiepen terwijl er nog op alle wielen grip was, daarvoor was ie te stabiel.

(24-Mar-2021, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: ik hoor juist bij die groep ligfietsers die zeggen dat het ligfietsen echt niet bij iedereen zomaar vanzelf gaat. Ik heb jarenlang als vrijwilliger op CycleVision geholpen bij het probeerparcours. Veel mensen fietsen na enige oefening redelijk weg. Een klein groepje doet het direct heel goed, maar er is ook een klein groepje dat het heel moeilijk vindt om overeind te blijven.
Ik ben er al te laat mee want m'n zoon kan al heel goed fietsen, maar zou dit niet ook gewoon komen doordat mensen éérst gewoon leren fietsen?

(24-Mar-2021, 11:08 AM)Frutsel schreef: Het is net alsof niet ieder mens hetzelfde is...
Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(24-Mar-2021, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik hoor juist bij die groep ligfietsers die zeggen dat het ligfietsen echt niet bij iedereen zomaar vanzelf gaat. Ik heb jarenlang als vrijwilliger op CycleVision geholpen bij het probeerparcours. Veel mensen fietsen na enige oefening redelijk weg. Een klein groepje doet het direct heel goed, maar er is ook een klein groepje dat het heel moeilijk vindt om overeind te blijven.

Met je eens. Daar hoor ik ook bij.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik vind rechtop fietsen en ligfietsen zeker wel verschillend en ben ook wel van mening dat je bij ligfietsen de spieren soms iets anders gebruikt als op een rechtop fiets. De beweging lijkt veel op elkaar, maar toch is die net iets anders. Mijn rug ligt redelijk stil op een ligfiets en rechtop, dan heb ik het idee dat die rug toch stiekem meer mee beweegt.
En met rechtop fietsen kweek je ook zitvlees... Daar kwam ik afgelopen 'winter' achter, toen heb ik een paar dagen weer rechtop gefietst, omdat je dan iets sneller kan reageren als je gaat glijden. Maar dat zitvlees was zeg maar weg... Gewoon niet meer gewend om langer op een fietszadel te zitten, dan is liggen toch echt wel veel comfortabeler. En ik heb die eerste ritten liggend na de sneeuw ook flink kunnen genieten, dan weet je ineens weer beter waarom ligfietsen nou zo super leuk is.

Ik heb in het begin met ligfietsen ook best veel ruzie gehad om mijn balans te vinden en te behouden, het rechtuit fietsen ging vrij snel wel goed en rustige bochten ook wel, maar het stoppen en starten.... dat was mijn grootste uitdaging in het begin, redelijk zwabberend vertrekken en bij het stoppen hopen dat die voeten op tijd weer de grond konden vinden... Maar dat was enkel in het begin.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Het voor het eerst wegfietsen op een ligger ging bij mij destijds best goed. Nu was dat ook een heel goedmoedige fiets (Nazca Paseo of zoiets). Overigens gold dat niet voor mijn Flevo-racers, daar ben ik nooit vrienden mee geworden... De tweede fiets waar ik mee reed had zo'n gigantisch open cockpit stuur... het ziet er niet uit maar rijdt fantastisch! Wat een controle, minder dan stapvoets rijden zonder om te kukelen!! 

Ik vind mijn ligfietsen namelijk erg nerveus. Nu is de ene ligger de andere niet, ik kan me voorstellen dat een lange fiets als een Sinner Demon beter rechtdoor wil/een rechte lijn houdt dan een heel kort fietsje. Net als dat een oma fiets liever rechtdoor wil en een racefiets wendbaarder is. En ook mijn Kettwiesel (laaaang) minder slingert dan mijn tadpole trike (erg kort). Een kwestie van geometrie ongetwijfeld maar zeker ook van het evenwichtsgevoel (en durf!) van de berijder!! Hoewel ik prima fiets op mijn liggers vind ik zowel de Shockproof als de Performer erg nerveus. Met name de Performer, waarschijnlijk door de erg korte wielbasis. Ik blijf het lastig vinden een mooie rechte lijn aan te houden, iets dat versterkt wordt op smalle paadjes (is meer iets psychologisch maar toch) en in het donker. Overigens heb ik dat op mijn gewone fietsen ook, mountainbiken is bij mij een extra uitdaging want bomen aan weerzijden van de singletrack zijn er om stuk voor stuk aan te tikken toch  Confused ?

Op de driewielers heb ik daar allemaal uiteraard geen last van, daarom voel ik me daar ook zo goed op thuis. Maar desondanks blijf ik ook gewoon op tweewielers rijden, is gewoon te leuk  Smile

Qua spieren voel ik, als ik spierpijn heb van het fietsen hetgeen niet vaak is, wel dat ik bij mijn liggers net wat meer mijn knieën voel dan bij mijn gewone fietsen. Ondanks dat mijn fietsen goed afgesteld staan en ik erop let zo soepel mogelijk te fietsen en me niet af te zetten tegen het stoeltje. Dat zou erop kunnen wijzen dat je je spieren toch net iets anders gebruikt (al zijn het uiteraard wel dezelfde spieren).
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(25-Mar-2021, 07:21 AM)ErikvanD schreef: Dat zou erop kunnen wijzen dat je je spieren toch net iets anders gebruikt (al zijn het uiteraard wel dezelfde spieren).

Ik heb bij een fietsonderhoud in Amsterdam een Ventisit kussntje gekocht en op de terugweg zat ik zo'n 3 cm hoger dan heen en kwam thuis met spierpijn. In de maanden daarvoor nooit spierpijn in die spieren gehad en toen ik aan dat kussentje gewend was ook nooit meer pijn gehad in die spieren.
Dat was op mijn merklose trike van de handelaar in Medemblik, die zoveel op een Sun EZ-3 USX HD Delta Trike lijkt.

Het is mij vaker gebeurt maar nooit zo uitgesproken, maar elke kleine verandering in zithouding en genoeg fietsen om het te voelen geeft spierpijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM