Nieuwe ligfietser
|
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 1
5 x bedankt in 3 berichten
Sinds vorige week woensdag heb ik de knoop doorgehakt en een eerste ligfiets aangeschaft. Het leek me al lang een mooie/relaxte manier van fietsen en uiteindelijk wil ik er mijn woon-werkverkeer mee gaan maken.
Ik geef toe dat er eerst wel een beetje de angst was: kan ik hiermee wegrijden, maar moet zeggen dat het me alleszins mee is gevallen. Omdat ik eerst nog wat moet wennen, ben ik ook begonnen op een oudere Challenge Hurricane, dan kan het financieel in ieder geval geen grote tegenvaller zijn.
Wel merk ik dat het best lastig is om in de wat bebouwdere omgeving te rijden. Veel stops in de weg en de snelheid - en onrust bij kruisingen - gaat hard naar beneden. Mijn spiegeltje lijkt na elke drempel onbruikbaar te worden en ook
aan het directe sturen moet ik nog wat wennen. Als toerfiets vind ik hem in ieder geval al geslaagd, maar ik weet niet of ik er daadwerkelijk mee in Leiden ga komen. Ik ben ook benieuwd op dit forum te lezen hoe anderen dat hebben gedaan.
Naast de ligfiets heb ik grappig genoeg ook nog een fiets die bijna letterlijk het tegenovergestelde is: een Me-Mover stafiets. Die gebruik ik vooral voor training, in plaats van voor efficiënt rijden.
Berichten: 521
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 515
1314 x bedankt in 474 berichten
23-Sep-2021, 09:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Sep-2021, 09:25 AM door TimSch.)
Hoi Rutger,
Welkom hier! Ik ben zelf ook redelijk nieuw lid en in exact dezelfde fase als jij met het ligfietsen zo te lezen. Ik heb afgelopen weekend gekozen voor een Challenge Furai en maak daar deze week de eerste kilometers mee (inmiddels zo'n 275 achter de rug) Ik herken jouw opmerking over wennen aan het directe sturen bijvoorbeeld en zeker ook de uitdaging van drukker, stedelijk verkeer!
Mijn woon-werk van 32 km enkele reis is voor 85% rustige polderwegen waar ik misschien 10 andere fietsers tegenkom. Dat deel is werkelijk zalig met de ligfiets. Nu al acceptabele kruissnelheden, veel minder last van de wind en fiets heerlijk comfortabel. Die laatste 15% (of eerste, als ik naar huis ga ;-)) is stedelijk gebied (Groningen). Ik heb een uitgebreide Google Maps puzzel gemaakt voor ik eraan begon op zoek naar de meest gunstige route met minimale aantallen grote kruisingen en verkeerslichten. Ik fiets nu dus ca 1,5km 'om' om te voorkomen dat ik door woonwijken met basisscholen en drukke kruisingen moet. De 2 verkeerslichten plus 2 drukke kruisingen zonder doe ik, als het niet goed uitkomt, voorlopig lopend om niet stuntelend op de weg te komen te staan. :-D Ik ga ervan uit dat de souplesse bij het wegrijden in de komende weken vanzelf zal komen ;-)
Succes met de puzzel! Ik vind het wel leuk om ervaringen van andere starters te lezen in ieder geval!
Groet
Tim
Naschrift: wat een geinig ding, die stafiets! Die foto ziet er redelijk sportief uit en doet vermoeden dat je daar ook redelijke snelheden mee bereikt?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1919 x bedankt in 751 berichten
Hallo Rutger, welkom hier. Welke omgeving fiets je rond?
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
23-Sep-2021, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Sep-2021, 11:01 AM door Lopopodium.)
(23-Sep-2021, 08:03 AM)Rutger schreef: Als toerfiets vind ik hem in ieder geval al geslaagd, maar ik weet niet of ik er daadwerkelijk mee in Leiden ga komen. Ik ben ook benieuwd op dit forum te lezen hoe anderen dat hebben gedaan.
Met enige honderden kilometer in de benen durf je al veel meer. Ikzelf fiets probleemloos door Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam, inclusief de drukke stadscentrums.
Dat spiegeltje moet misschien even beter aangedraaid worden, zodat het niet telkens verzakt bij een hobbeltje.
(23-Sep-2021, 08:03 AM)Rutger schreef: Naast de ligfiets heb ik grappig genoeg ook nog een fiets die bijna letterlijk het tegenovergestelde is: een Me-Mover stafiets. Die gebruik ik vooral voor training, in plaats van voor efficiënt rijden.
Geinig ding. Ik heb het even moeten opzoeken. Volgens mij ben ik zoeentje nog niet tegengekomen op straat. Wel een aantal van die stairmasterachtigefietsen, waarbij je jezelf traplopend voortbeweegt, maar nog niet deze (geloof ik). Het is 100% mechanisch, toch? Geen elektrische ondersteuning (hoewel die optie er wellicht ook wel zal zijn)?
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 1
5 x bedankt in 3 berichten
23-Sep-2021, 01:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Sep-2021, 01:37 PM door Rutger.)
(23-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Naschrift: wat een geinig ding, die stafiets! Die foto ziet er redelijk sportief uit en doet vermoeden dat je daar ook redelijke snelheden mee bereikt?
De snelheid van de Me-Mover ligt zo rond de 20-30 km als je hard inspant (foto is van het NK). Hij heeft geen versnellingen, dus bergop moet je echt sprinten. Als er wind tegen is, ga je snel 10 km/uur trager... Voor mij dient hij deels als heuveltraining voor ultralopen (ik loop verder dan ik fiets tot nu toe).
Nadeel is dat hij relatief instabiel is. Je zwaartepunt ligt heel hoog en met 12" wieltjes is snel stilstaan ook een uitdaging.
Goed ook om te zien dat er hier meer 'beginners' zijn. De Groningse binnenstad lijkt me (als voormalig stadjer) ook wel een uitdaging.
(23-Sep-2021, 10:16 AM)Fietsbennie schreef: Hallo Rutger, welkom hier. Welke omgeving fiets je rond?
Hoi Bennie,
Mijn doel is Pijnacker - Leiden bio science Park, voorlopig pak ik vooral de grote polderwegen rond Pijnacker.
Ik hoop inderdaad dat wennen snel gaat. Merk nu al wel een duidelijk verschil ten opzichte van de eerste keer. En ik heb al met al pas een km of 90 gedaan
Lopopodium schreef:Geinig ding. Ik heb het even moeten opzoeken. Volgens mij ben ik zoeentje nog niet tegengekomen op straat. Wel een aantal van die stairmasterachtigefietsen, waarbij je jezelf traplopend voortbeweegt, maar nog niet deze (geloof ik). Het is 100% mechanisch, toch? Geen elektrische ondersteuning (hoewel die optie er wellicht ook wel zal zijn)?
Er zijn er misschien een paar honderd in Nederland. Je maakt er een soort traploopbeweging op via twee onafhankelijke aandrijvingen. Dat komt redelijk in de buurt van hardlopen en vooral heuveltraining voor hardlopers, zonder te veel belasting op de gewrichten.
Het blijft volledig mechanisch, omdat het ook vooral voor training is. Als dat gedeelte wegvalt, dan zou je een redelijk instabiele fiets overhouden. (Ligfiets voelt wat dat betreft veiliger).
Er rijden er een aantal rond in Pijnacker, verder veel rond Ridderkerk, Zwolle en in Noord-Brabant.
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
(23-Sep-2021, 01:23 PM)Rutger schreef: Mijn doel is Pijnacker - Leiden bio science Park, voorlopig pak ik vooral de grote polderwegen rond Pijnacker.
Je kan prima via het Balijbos, dan de nieuwe fietspaden van de Driemanspolder, het Leidscherammerhout en de vogelplas mooi langs de Vliet naar Leiden. Grotendeels zoniet geheel prima geasfalteerde fietspaden zonder stoplichten. En Pijnacker zelf uitfietsen is ook geen enkel probleem: ze hebben daar prima uitgaande en doorgaande brede fietspaden gemaakt rondom en door het dorp!
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Welkom Rutger!
Ik heb ook even een Hurri gehad, en een vriendin gaat er binnenkort op beginnen; haar eerste ligger
Uit ervaring (net als de mensen boven mij): Het is wennen. Ook ik heb met een fiets als de Hurri geen enkele moeite om de binnenstad in te gaan, zou me zelfs niet verbazen als ik er nu handiger mee ben dan met een stadsfiets. Zeker als ik m'n zoontje (5) een handje (duwtje) moet helpen heeft de ligger de voorkeur, maar dan wel het liefst m'n Challenge Focus, vanwege het onderstuur. Vooral als we even snel moeten accelereren is een ligger fijn, want ik kan in z'n onderrug duwen en hem in balans houden terwijl ik hard aan het trappen ben.
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 1
5 x bedankt in 3 berichten
(23-Sep-2021, 08:59 PM)365cycle schreef: Welkom Rutger!
Ik heb ook even een Hurri gehad, en een vriendin gaat er binnenkort op beginnen; haar eerste ligger
Volgens mij is het wel een beetje een allemansvriendje die Hurri. Alleen nog even bedenken hoe ik er een laptop op meekrijg want de bagagedrager is momenteel nog niet op een tas bekend. Benieuwd hoe hij je vriendin gaat bevallen.
Onderstuur leek me nu nog even een stap te ver. Lijkt me nog meer wennen, of valt dat wel mee? Waar plaats je in dat geval overigens de navigatie? (Luxeprobleem maar hij is in mijn geval ook gekoppeld met een bloedsuikersensor)
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(23-Sep-2021, 10:25 PM)Rutger schreef: Volgens mij is het wel een beetje een allemansvriendje die Hurri. Alleen nog even bedenken hoe ik er een laptop op meekrijg want de bagagedrager is momenteel nog niet op een tas bekend. Benieuwd hoe hij je vriendin gaat bevallen. Ik heb weleens van die steunen gezien die je aan de zijkant kan hangen zeg maar, daar kan dan een tas aan gehangen worden.
Volgens mij is het deze: https://www.internet-bikes.com/4142-stec..._12_290797
Als ik met de open ligger ga laat ik m'n laptop altijd op kantoor, maar for what it's worth, ik heb deze tas:
https://tweakers.net/pricewatch/1332104/...zwart.html
Is echt goed waterdicht en heel slank. Mist voor zo'n steun overigens wel een haakje ofzo, maar ik denk dat ik er dan toch iets van een koffertje ofzo omheen zou doen (of maken, zodat het mooi gestroomlijnd is. Je kan 'm anders ook hoger in het midden zetten en er dan nog een mooie staartpunt van ma... ik sla weer op hol.
(23-Sep-2021, 10:25 PM)Rutger schreef:
Onderstuur leek me nu nog even een stap te ver. Lijkt me nog meer wennen, of valt dat wel mee? Waar plaats je in dat geval overigens de navigatie? (Luxeprobleem maar hij is in mijn geval ook gekoppeld met een bloedsuikersensor)
Vind ik eigenlijk moeilijk te zeggen, mijn eerste ligger had een onderstuur dus ik ben eraan gewend. Op die fiets had ik een bar-end dingetje voor m'n telefoon, dus ik moest rechts en een beetje omlaag kijken om wat te zien. Het kan zeker, maar ideaal is het niet.
M'n huidige ligger met onderstuur is meer een stadsrakker, gebruik ik dus eigenlijk nooit op langere afstanden (1x gedaan het afgelopen jaar, toen er de volgende 2u geen fietsplek in de trein was en ik besloot die trein daarna niet af te wachten; Utrecht Centraal - Rotterdam duurt met de fiets ook maar twee uur ).
Berichten: 43
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 102
69 x bedankt in 36 berichten
(23-Sep-2021, 10:25 PM)Rutger schreef: Volgens mij is het wel een beetje een allemansvriendje die Hurri. Alleen nog even bedenken hoe ik er een laptop op meekrijg want de bagagedrager is momenteel nog niet op een tas berekend.
Hoi,
Ik gebruikte op m'n Hurri een Ortlieb Vario QL3.1. Er zat wel een zijbeugel op de Hurri. ( Hurri met beugel)
Tegenwoordig op andere ligfietsen nog steeds een Orlieb Vario, nu een QL2.1, die hangt wat lager maar is wel makkelijker tussen fietsen uit te wisselen. Nu zonder beugel.
Groet,
Thijs
OO Oo oo Ooo
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 1
5 x bedankt in 3 berichten
(24-Sep-2021, 03:11 PM)Thijs OO schreef: Ik gebruikte op m'n Hurri een Ortlieb Vario QL3.1. Er zat wel een zijbeugel op de Hurri. (Hurri met beugel)
Tegenwoordig op andere ligfietsen nog steeds een Orlieb Vario, nu een QL2.1, die hangt wat lager maar is wel makkelijker tussen fietsen uit te wisselen. Nu zonder beugel.
Groet,
Thijs
Denk je dat die Ortlieb ook zonder beugel op de Hurricane werkt? Het vinden van de juiste beugel is denk ik nog wel even een dingetje. Ik zie op foto's dat er vaak beugels aan het frame en aan de bagageplank/spatbord zitten. Maar zo'n set verkopen ze niet meer voor dit model denk ik.
Berichten: 819
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 306
816 x bedankt in 355 berichten
De “klemmetjes” van Orlieb tassen zijn in de breedte te verstellen, bij mijn exemplaar van 5 tot 23 cm. Verder hebben ze een rubberen binnenkant die te verwijderen is, waardoor ze een dikkere stang van een bagagedrager kunnen omvatten, bij mij tot 15 mm.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 43
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 102
69 x bedankt in 36 berichten
(24-Sep-2021, 10:54 PM)Rutger schreef: Denk je dat die Ortlieb ook zonder beugel op de Hurricane werkt? Het vinden van de juiste beugel is denk ik nog wel even een dingetje. Ik zie op foto's dat er vaak beugels aan het frame en aan de bagageplank/spatbord zitten. Maar zo'n set verkopen ze niet meer voor dit model denk ik.
Het is zoals Gert zegt. Ik gebruik de haakjes zonder rubbertjes en zo ingesteld dat de tas niet gaat schuiven.
Hier nog wat foto's van toen en nu:
Oude tas met los ophang rekje dat je vast aan je bagage drager monteert (Ortlieb QL3.1):
Nieuwe fiets / tas zonder rekje en zonder beugel (Ortlieb QL2.1):
Hier hangt de tas tegen de as ipv tegen een beugel, tot nu toe geeft dat geen grote slijtage plekken.
Tas hangt nog een centimeter of 15 boven de grond, dat is voor mij voldoende.
Op de Hurry had hij wat meer ruimte tot de grond.
Groet, Thijs
OO Oo oo Ooo
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
15 x bedankt in 10 berichten
Waarschijnlijk een beetje te laat ;-)
En anders een idee voor anderen?
Buig een (alu) strip in een (vierkante) U vorm zodat deze rust op de bagage drager en de tassen iets naar buiten drukt. Eventueel een boutje/moertje aan de onderkant zodat deze in de derde punt van de Ortlieb valt/past.
En als je de tassen eraf haalt haal je ook de beugel eraf.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Eigenlijk wel benieuwd of Rutger nog rijdt!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|