Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië
#1
Voor het eerst sinds jaren weer een tocht met bepakking gemaakt met mijn Challenge Wizard. Meteen op dag 1 een serieuze Alpencol, de Tauernpass in Salzburgerland, Oostenrijk. Op papier stelt die niet veel voor, gemiddeld 5%, maar dat viel in praktijk nogal tegen. Ik had nog niet de juiste balans te pakken om continu 4-5 km/u te fietsen op de steilere stukken van 10-15% en moest al snel afstappen en lopen. Gelukkig had ik mijn wandel- ipv spd-schoenen meegenomen dus die kwamen goed van pas. Smile Hieronder het filmpje van de eerste fietsdag, er volgen er meer op mijn youtubekanaal:



Volledige serie: https://www.youtube.com/playlist?list=PL...pnXvAJPGBZ

Fotoalbum:
https://photos.app.goo.gl/vwqw8WPnBsa6fS9u6
Antwoord }
#2
Wat een geweldige foto's en film. Dapper dat je naar de Alpen durft met een ligfiets. Met name de afdalingen lijkt me wel eng. Leuk dat jullie ook af en toe de fietsen laten staan en gaan wandelen om de omgeving goed te verkennen. Dat je ook toeristische trekkers zoals Hallstatt en Praag niet overslaat maar meeneemt in de route. Hoe ben je gaan plannen, langs rivieren, of advies van sites zoals wereldfietsers? Hoe bereidt je zoiets voor?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#3
(26-Sep-2021, 10:38 AM)De tovenaar schreef: Voor het eerst sinds jaren weer een tocht met bepakking gemaakt met mijn Challenge Wizard. Meteen op dag 1 een serieuze Alpencol, de Tauernpass in Salzburgerland, Oostenrijk. Op papier stelt die niet veel voor, gemiddeld 5%, maar dat viel in praktijk nogal tegen. Ik had nog niet de juiste balans te pakken om continu 4-5 km/u te fietsen op de steilere stukken van 10-15% en moest al snel afstappen en lopen. Gelukkig had ik mijn wandel- ipv spd-schoenen meegenomen dus die kwamen goed van pas. Smile Hieronder het filmpje van de eerste fietsdag, er volgen er meer op mijn youtubekanaal:



Fotoalbum:
https://photos.app.goo.gl/vwqw8WPnBsa6fS9u6
Een eerlijk verhaal, moeten lopen als het  bergop gaat.
Waar ligt het aan? te veel bagage, niet genoeg conditie, leeftijd, model fiets, of is het gewoon de natuur der dingen, en moet je nadenken over een hulpmiddel, een  E-motor?
Omdat ik in het hogere gedeelte v h Nat Park Sumava leef, op 900 m boven de zeespiegel, ga ik wanneer ik boodschappen doe, eerst met volle vaart naar beneden,  steden waar winkels zijn, liggen op 2 a 300 m boven de zeespiegel, wanneer ik terug ga met de inkopen, zo'n 25 a 30 kg, moet ik weer naar boven, en afhankelijk van de route, moet ik ook soms lopen, heb ik jaren gedaan, vooral in het voorjaar is dat een probleem, wanneer je conditie niet optimaal is na de winter, schamen doe ik mij daar niet voor, soms wat smalende blikken, door mensen die net een nieuwe E- mtb hebben gekocht, dan denk ik, wacht maar, tot de accu op leeftijd is.

Fiets nu met een gewone hollandse fiets met voorwiel motor, omdat de accu op leeftijd is, en de ondersteuning op stand 2 staat, daar anders de accu te snel leeg is, ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing, en die ben ik nu aan het uitproberen, en data aan het verzamelen, later wil ik op deze site, vertellen wat de uitkomst is.
Voordeel is als je zo in de bergen onderweg bent, dat de natuur, de zuivere lucht, je de inspanning  snel doen vergeten, en je de volgende dag weer aan de volgende helling begint, het is als een verslaving, 
groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , De tovenaar , Fietsbennie , Chepap
#4
De afdalingen waren juist op de ligfiets een feest, dankzij de wegligging voel me veel stabieler op een ligfiets in de afdaling dan op mijn Santos.
De planning deden we uit de losse pols, ik had nog wat routes door Tsjechië gepland voor voorgaande jaren, maar dat is er nooit van gekomen. Oorspronkelijk was het de bedoeling vanuit Salzburg richting Slovenië  te fietsen om daar een aantal zware cols aan te doen, de Mangart en de Vrsic staan nog op mijn wensenlijstje. En dan naar het noorden via Tsjechië en terug vanuit Dresden. Maar dat klimmen viel erg tegen, ik had best wel een goede conditie en ook het hele jaar weer op de ligfiets getraind, maar al meer dan 10 jaar niet meer in de bergen met bepakking op mijn Wizard gefietst. Ook de jaren zijn gaan tellen en ik heb nu meer bagage bij me dan 10 jaar geleden (al die apparatuur om mijn video's op te nemen had ik toen niet bij mij). Verder is de Wizard met zijn korte wielbasis een vrij nerveus sturende fiets, in het bijzonder bij lagere snelheden. Dat was ik niet meer gewend en met name de eerste cols had ik daar veel moeite mee, later ging dat een stuk beter. Wat ook meespeelt is dat de beklimmingen in Oostenrijk itt de Franse of Zwitserse Alpencols bijzonder steil zijn, minder lang, meteen rechtdoor naar boven. Een e-bike heb ik nooit overwogen, veel te zwaar, lastig om tijdens kamperen zo'n ding op te laden en al helemaal lastig om in de trein te vervoeren, niet te tillen.
Een trike zou evt wel een optie zijn, maar ook die is niet te vervoeren in de trein en single ATB trails zijn denk ik ook niet te doen.
Enfin, we sloegen dat hele rondje door Slovenië over en gingen gewoon dag voor dag van camping naar camping plannen.



Dat plannen deed ik gewoon met de smartphone in Osmand. Op een gegeven moment weet je welke wegen druk zijn en welke befietsbaar. Meestal kiezen we de bestaande fietsroutes. In Tsjechië liepen die over lokale en tertiaire wegen. Prima, erg rustig en goed verhard. De N-wegen kan je het beste vermijden, levensgevaarlijk. De fietsroutes gingen ook vaak via onverharde bospaden, single trail ATB. Mits niet al te steil ook nog goed te doen op de ligfiets. Wb fietsroutes volgden we globaal de Eurovelo 7 richting Praag. Die ging vaak over MTB paden en die lieten we naderhand ook vaak links liggen, maakten onnodige omwegen. Praag stond aanvankelijk helemaal niet in de planning, we wilde er met een grote boog omheen, maar toen ik door de moordende klimmen in Oostenrijk last kreeg van mijn knieën kozen we de weg van de minste weerstand Big Grin Bovendien bleek Tsjechië qua verkeersdrukte erg rustig en goed te fietsen en ook dwars door Praag viel me 100% mee.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#5
Wat een fantastische filmpjes! Normaal ben ik snel kritisch zodra vakantiefilmpjes langer dan een paar minuten duren maar de combinatie van je uitgesproken rustige vertelstem, de dromerige landschappen, stemmige muziek en degelijk en rustig knipwerk doen me echt verlangen er zelf te zijn. Het doet me heel erg aan EO's Rail Away denken eigenlijk.

Ik ben best benieuwd naar je ervaringen en technieken van het maken van de videos op zich. Misschien iets voor een winterproject? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#6
(29-Sep-2021, 03:30 PM)Bacchus schreef: Ik ben best benieuwd naar je ervaringen en technieken van het maken van de videos op zich. Misschien iets voor een winterproject? Big Grin

thumb Dank voor de complimenten! Ach, ik ben lang nog geen expert in het maken van de video's, ik gebruik nog een oude editor (Powerdirector 16) op een oude pc en leer iedere keer weer wat bij. Misschien maak ik nog wel een video over het plannen van zo'n tocht, daar ben ik beter in Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#7
Intussen in de buurt van Praag aangekomen, waar we zowaar een andere ligfietser hebben gespot. Hij zwaaide niet terug maar zijn medefietsers wel  Smile Verder probeer ik onder een hekje door te fietsen maar tja die Wizard, da's is geen low racer  Doh Altijd leuk voor een filmpje  Big Grin

Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#8
(05-Oct-2021, 07:45 AM)De tovenaar schreef: Intussen in de buurt van Praag aangekomen, waar we zowaar een andere ligfietser hebben gespot. Hij zwaaide niet terug maar zijn medefietsers wel  Smile Verder probeer ik onder een hekje door te fietsen maar tja die Wizard, da's is geen low racer  Doh Altijd leuk voor een filmpje  Big Grin

  Uw video levert maar weer eens het bewijs, dat de fiets het beste vervoermiddel is om het ware Tsjechië te ontdekken, het platteland, de stille dorpjes, een riviertje, de verscholen wegen, waar ook een navy niet meer weet hoe verder, de meesten die per auto komen, rijden daar allemaal aan voorbij,  in hun haast, op zoek naar weer  andere toeristen hotspots  of appartementen.
In hun donkere dagen, hebben de Tsjechen zich hier terug getrokken, op het platteland en in de bossen, om de communisten te ontlopen, en het kleine eigen geluk te genieten, ik zou dat toch wel de ziel v h Tsjechische volk willen noemen, en wat ik zo zie wat U meemaakt op Uw reis, is voor mij heel herkenbaar.
Dat fietspaden hier zomaar overgaan in een smal bospad is waar, daarom zie je hier meest mtb's  een gewone hollandse fiets zie je hier nauwelijks, ligfiets heb ik hier nog nooit gezien, en een trike een paar keer in de loop der jaren, misschien dat het in de grotere steden anders is?
Vond het leuk, een bericht te zien van mensen die op deze manier v hun vakantie genieten, soms denk ik die steeds minder te zien, het auto toerisme heeft hier de laatste jaren sterk toegenomen, met de zorgen die er zijn wat betreft het klimaat, zou dat eigenlijk niet moeten.

Groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#9
Wat een prachtige video's! Ik heb er erg van genoten.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#10
Dank je Roel!



De serie is nu compleet, en te zien via deze link:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL...pnXvAJPGBZ
Antwoord }
Bedankt door:
#11
De serie is nu compleet,  ....




Dank je wel Wizard, dat we kunnen meegenieten van jullie vakantie. Wat heb je er  schitterende video's van gemaakt.

Je weet me met die prachtige beelden te boeien. Ik heb me geen moment verveeld, was juist nieuwsgierig naar wat er nog meer kwam.  Jouw mooie vertelstem, en jullie als hoofdpersonen in beeld, nemen de kijker ahw mee op reis.

Maar die smalle paadjes, bergafwaarts, ik zou pampers te kort komen  Cry
Nu ik dat heb gezien waardeer ik Drentse fietspaden, meest asfalt of beton, nog veel meer.

Ik heb nog een paar video's te gaan. Dus kan nog meer genieten van de bezienswaardigheden, mooie stads- en dorpsgezichten, en de prachtige panorama's.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#12
(27-Sep-2021, 09:39 AM)De tovenaar schreef: De afdalingen waren juist op de ligfiets een feest, dankzij de wegligging voel me veel stabieler op een ligfiets in de afdaling dan op mijn Santos
....
Afdalingen zijn inderdaad leuk en ik herinner me in Frankrijk van een berg af fietsen met een ATB was nou niet heel erg genieten. Ik ging toen zeker 50 km/u van de helling. De ATB begon wat te trillen in het stuur. Wel dat ik het nauwelijks nog kon bijtrappen maar werd nog ingehaald door auto's.

Dapper om al die spullen mee te nemen zeg. Ik zou gaan voor kleding, EHBO, ID, telefoon en opnameapparatuur. Moet je wel elke avond bij een hotel of iets dergelijks zien aan te komen.

Het aantal fietspaden is in NL erg hoog. Bijzonder dat jullie nog zo goed kunnen fietsen. Het is echt genieten van zo'n rustgevend ritje. Mooi gemonteerd.

Een brandende vraag: hoeveel lekke banden had je?
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#13
Dank voor de complimenten, fiets graag op de fietspaden in Drenthe.
Ik heb daar nu een tweede ligger (afgedankte Speedliner M5 van mijn broer) staan dus daor mag 'k graag wezen Wink
https://www.youtube.com/watch?v=jkUVYmCb7z8

(13-Oct-2021, 10:21 AM)pvandorp schreef: Een brandende vraag: hoeveel lekke banden had je?

Geen lekke banden, ook geen andere pech.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
[quote="De tovenaar" pid='17651' dateline='1634118405']
Dank voor de complimenten, fiets graag op de fietspaden in Drenthe.
Ik heb daar nu een tweede ligger (afgedankte Speedliner M5 van mijn broer) staan dus daor mag 'k graag wezen Wink
https://www.youtube.com/watch?v=jkUVYmCb7z8

Wow ... je hebt de Col du Vam bedwongen, en de Muur van Emmen al twee keer. Petje af!
Erg leuk om in de video's bekende plekken hier in de omgeving te zien.  Smile
We kunnen elkaar best eens in de wielen rijden, begrijp ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Die VAM-berg staat ook nog op mijn lijstje. Ik ben Berg & Dal en de Veluwe gewend, dus van de hoogte van 4800 centimeter boven NAP schrik ik niet. Wel van de hobbelsteentjes die ze er ook op hebben liggen. Of kan je daar langs fietsen, door het gras? Ik zet de Muur van Emmen ook nog even in mijn verlanglijstje, om er eens overheen te fietsen als ik de fiets weer kan combineren met de trein. Altijd geinig, dat soort dingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
De kasseistrook is maar een kort stukje waar je omheen kunt (Atteropad), verder zijn er naast het Atteropad nog twee andere wegen waar je naar boven kunt, Rondevandrenthepad (wat de oude klim was) en Mount Vampad, zie
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.7914/6.5268
De muur van Emmen is veel korter en minder lastig en kan je van twee kanten bedwingen. Maar het stelt allemaal niks voor on vergelijking met een echte col  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Het reisverslag van onze tocht door Oostenrijk & Tsjechië staat nu online op mijn website

Verder heb ik nog een korte compilatie video van de tocht gemaakt:

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM