Fietsen van Wim
|
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
08-Oct-2021, 05:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Oct-2021, 05:58 PM door Wim -de roetsende.)
(08-Oct-2021, 05:28 PM)ErikvanD schreef: Zo, zo! Ik dacht dat jij redelijk verknocht was aan je DF Wim! Gefeliciteerd met je nieuwe bobslee!
Ik ga later wel weer een mooi vergelijkingslijstje maken.
De voordelen die doorslaggevend zijn geweest:
Veel minder zijwindgevoelig dan de DF
De meer liggende houding, in de DF krijg ik soms een houten kont.
Bolt veel beter (=Vlaams voor beter doorrollen als je niet meer trapt)
Groot instapgat (We worden niet jonger)
Het Combi-deksel
Zeer schoon (=ook Vlaams)
De proefrit bij Peter de Rond was een extreem positieve ervaring.
Een tijdje terug zei ik dat ik na mijn pensioen wel een Milan zou willen. Dat is dom, niet wachten gewoon nu doen.
Iets hoger op de pootjes en ik raak dezelfde drempels als met de DF of nog minder.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Wim,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Piet.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(08-Oct-2021, 07:23 PM)PietV* schreef: Wim,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Piet.
Komt pas na 5/11 hoor. Alleen nog maar besteld.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Mooi ding Wim!
Ik verwacht binnenkort lyrische jaloersmakende verslagen
Mijn GT duurt nog even, net wel of niet dit jaar?
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
821 x bedankt in 356 berichten
(08-Oct-2021, 04:45 PM)Wim -de roetsende schreef: ….een MilanSL MK7 besteld….
Ben ik een van de weinigen die dat jammer vindt: de DF is vele malen mooier den een Milan, voornamelijk door de “bulten”… Sorry Wim
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
09-Oct-2021, 10:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2021, 10:47 PM door Wim -de roetsende.)
Klopt, de Milan is mooi van lelijkheid
Ik heb alleen geen vm voor de 'mooiigheid'.
Aan de andere kant begin ik, nadat ik veel foto's van de MilanSL heb bekeken, de vormen steeds meer te waarderen.
De SL lijkt op foto's meestal heel groot, maar in het echt is de SL echt klein.
Deze vm zit echt heerlijk en is niet/nauwelijks zijwindgevoelig. Vandaar mijn keuze voor de SL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Hoi Wim, afwisseling van spijs doet eten.. of fietsen natuurlijk. Je probeert nog wel eens wat anders. Ben benieuwd wat de lange termijn ervaringen met de SL zullen zijn. De iets liggendere houding bevalt mij ook wel goed, in veel Velomobielen zit je vrij rechtop.
Groeten, Jeroen
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Bij mij klopt dat ook. Als je er langer naar kijkt wordt hij mooier.
En zal vast snel zijn.
Veel plezier ervan ( alvast )
Groeten Henk
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Zelf nu bijna 4 maanden ervaring met een SL, voor die tijd er nooit naar gekeken als ik eerlijk ben. Vooral door het aanblik. Dit kwam vaak ook door de kleurstelling die ik zag, geel met rood, foei lelijk.
Door zakelijke activiteiten kwam ik in het bezit van een zwart witte SL, en toen bedacht ik me, ga hem afstellen en kijken hoe hij rijdt. En nu, hij rijdt als een trein en is rete snel, door de veerpoten te verlengen, geen problemen met drempels en hij wil op 2 wielen hoor, maar dan moet je wel echt hard door de bocht.
3300km verder, eerlijk gezegd over 1 mnd een nieuwe, en dan gaat deze de verkoop in.
Als ik nu in een Quest, DF of Alpha 7 stap, dan lijkt het net voor mij of ik in een Walvis stap.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
11-Oct-2021, 12:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2021, 12:20 AM door 365cycle.)
Hier ook een zeer positieve ervaring met de Milan, al trekt een DF wel véél lekkerder op. En ik vind het echt een mooie fiets, alleen niet recht van achteren.
De Milan GT is écht een GT, die teller blijft maar oplopen en hij stuurt heerlijk rustig, is fantastisch comfortabel. Verder is de onderkant van de neus handiger dan bij de DF, ik raak veel minder drempels etc. dan ik met de DF deed, zelfs op 28-406 Conti's.
En als je als hooligan wil rijden, dan kan dat zeker. Op twee wielen door de bocht en drie wielen van de grond op een "lange" drempel kan gewoon Treuzelende automobilisten inhalen lukt trouwens ook Sinds Ymte nieuwe wielen voor gemaakt heeft én de "nippelgaten" (Nipplegates? ) uitgeboord heeft lukt dat alles ook alweer zo'n 5000 km zonder spaakbreuk.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Mooi. Dat de GT zo goed bevalt. En nog steeds heel dus
Ik vind juist de Milan recht van achteren heel erg mooi. Smaken verschillen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(11-Oct-2021, 06:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Mooi. Dat de GT zo goed bevalt. En nog steeds heel dus Gisteren wel ja
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
11-Oct-2021, 08:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2021, 09:00 PM door Hoekie.)
Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(11-Oct-2021, 08:43 PM)Hoekie schreef: Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57
De vorige versies vond ik ook geen serieuze optie. Het onderhoudsluik vind ik echt een essentiële vernieuwing/verbetering.
Ten opzichte van de MK4 zijn er echt heel veel veranderingen/verbeteringen doorgevoerd.
Die optie van die rode Milan is echt een zeer kostbare. Die was sowieso ruim €1000,- meer dan een gewone versie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(11-Oct-2021, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (11-Oct-2021, 08:43 PM)Hoekie schreef: Sinds de Milan in MK7 te krijgen is, is dat een serieus mooie volwassen velomobiel geworden.
Ik zou 'm dan aanvullen met optie: https://youtu.be/JsRtfyHcSuE?t=57 De vorige versies vond ik ook geen serieuze optie. Het onderhoudsluik vind ik echt een essentiële vernieuwing/verbetering.
De fiets wordt er niet beter van hoor. Alleen de ANWB (en Peter bij Intercitybike) hebben er wat aan
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Een velomobiel vind ik een typisch voorbeeld van "vorm volgt functie". En het M5-principe [meer meters met minder moeite] komt voor mij het meest tot zijn recht in een snelle velomobiel. Open wielkasten verstoren de vorm direct aan het begin en dat is jammer. Een Milan is aerodynamisch goed doordacht. Een SL is aanzienlijk vlotter dan een Quest XS en voor een GT geldt hetzelfde tov de Quest. Met de MK7 is de binnenkant van de Milan [eindelijk] op niveau. De Milan is in Nederland niet zo bekend, maar wordt met name in Duitsland goed verkocht.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
12-Oct-2021, 09:32 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2021, 09:33 AM door 365cycle.)
(12-Oct-2021, 09:20 AM)pietandringa schreef: Een velomobiel vind ik een typisch voorbeeld van "vorm volgt functie". En het M5-principe [meer meters met minder moeite] komt voor mij het meest tot zijn recht in een snelle velomobiel. Open wielkasten verstoren de vorm direct aan het begin en dat is jammer. Mijns inziens zitten er toch wel echt twee kanten aan dat verhaal. Ik heb nu een Milan, maar zou er heel graag een DF bij willen. Ik rijd toch ook wel regelmatig de stad (Rotterdam) in; de nogal forse draaicirkel van de Milan is daar weleens een uitdaging, en accelereren is ook niet z'n sterkste kant. Ook uitkijken is door de vlakkere houding in de Milan moeilijker dan in een DF, het vereist wat gewenning. En dan hebben we het nog niet over het oplossen van een platte band
Een DF is op de rechte stukken wat langzamer dan de Milan, maar in de stad kan je er heerlijk mee stoplichtracen en bochten gaan veel makkelijker. Dat de Milan zoveel minder direct is heeft volgens mij met de minder ideale kettinglijn te maken. Dan wordt de vraag vooral: Als ik dan buiten de stad kom, hoeveel harder ga ik dan en hoe snel zit ik op dat tempo? Eens even in een oude rit gekeken: vanaf een rotonde die ik met 27 km/h neem, zit ik na 150m alweer op 40 km/h, maar pas na 700m boven de 50 km/h. 45 km/h had ik daar met een DF zeker wel kunnen rijden. Dan wordt de vraag dus: Hoeveel rechte stukken zitten er in die weg?
Voor bijvoorbeeld die DF is "vorm volgt functie" dus zéker van toepassing, het is alleen sterk afhankelijk van waar je de meeste kilometers maakt.
(12-Oct-2021, 09:20 AM)pietandringa schreef: Een Milan is aerodynamisch goed doordacht. Een SL is aanzienlijk vlotter dan een Quest XS en voor een GT geldt hetzelfde tov de Quest. Met de MK7 is de binnenkant van de Milan [eindelijk] op niveau. De Milan is in Nederland niet zo bekend, maar wordt met name in Duitsland goed verkocht. Klopt! Als die Milan eenmaal rolt... De Quest zeilt overigens wel beter.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
12-Oct-2021, 10:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2021, 10:57 AM door Hoekie.)
Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
12-Oct-2021, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2021, 11:34 AM door 365cycle.)
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans. Deels idd, de Milan MK6 (die ik heb) is al veel stijver dan de modellen daarvoor. Ideaal is het echter als je ketting compleet in een rechte lijn gespannen is tussen het tandwiel voor en de cassette achter. Bij een fiets met versnellingen loopt de ketting dus eigenlijk al niet ideaal, want er zit een kettingspanner in de lijn die de ketting "vouwt". In het "afvoerdeel" van de kettinglijn zorgt dat vooral voor een beetje weerstand omdat de ketting buigt; dezelfde weerstand die meetbaar te maken is met de steeds kleiner wordende tandwielen; 14-70 als hoogste overbrenging is iets efficiënter dan 10-50, hoewel je dan dus wel meer gewicht in een (draaiende) beweging moet brengen.
Bij een velomobiel moet de ketting echter ook in de "trekkende" lijn omgeleid worden, anders schuurt het zo in je kruis. Gevolg daarvan is dat een deel van je kracht gaat zitten in het bij iedere trap proberen om het geleidewiel er tussenuit te trappen; die ketting wil recht zijn. Bij de DF is dat beter voor elkaar dan in de Milan, en da's niet onlogisch; in de DF zit je meer overeind, de bouw is wat verticaler. Onder de stoel is er daardoor meer ruimte om de ketting netjes weg te werken.
Daarnaast is er bij de DF erg veel aandacht besteed aan het feit dat de lijn van de ketting en de achterbrug zowel dicht bij elkaar als perfect parallel lopen; dat voorkomt het kenmerkende "wippen" bij hard optrekken in bv. een vroege 26" Quest. Dat "wippen" is omdat je niet alleen aan het zorgen bent dat je achterwiel sneller gaat draaien, je trekt de achterkant ook in de vering. Een deel van je vermogen gaat daar dus de demper in, ipv de we in.
Als laatste voelt in ieder geval de DF directer doordat je rechterop zit. Het is dan makkelijker om explosief vermogen te leveren, duurvermogen schijnt iets moeilijker te zijn. Ik heb in de Milan naar mijn idee op lange afstanden overigens ook minder snel kramp dan in de DF.
Je gevoel klopt overigens wel: Bij de QV is de kettinglijn ook erg efficiënt, al wipt die wel (komt eerder door de erg zachte vering, wat weer mogelijk is door de twee achterwiel en het feit dat het rolcentrum erg laag ligt). Ik kon met de QV dan ook harder optrekken dan ik met de Milan kan ( ook harder dan iemand op een speed pedelec, trouwens ) , m'n record op een korte felle klim die ik weleens vaker rijd staat nog steeds op de QV.
Wat ik aan de Milan nu vooral fijn vind zijn de enorme kruissnelheden en het hoge comfort, het is echt een fantastische kilometervreter.
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef:
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122 Ja, als ik ooit een Mk7 (8?) bestel komt dat er idd wel in. Maar de Alpha 9 wil ik tegen die tijd ook wel even uitproberen voor ik dat doe.
En voor ik daar vragen over krijg: Ik ben heel tevreden met de Milan, het is m'n dagelijks woon-werkvervoer (wordt uiteraard vergoed) en daarvoor bevalt hij top. Als ik zo doorga als nu heb ik 'm mede daardoor zo'n 20.000 km per jaar nodig. Ik denk er hard over m'n auto ook weg te doen, het ding staat momenteel echt veel teveel op de parkeerplaats en met GreenWheels kom je ook een eind. Iedere 2 jaar een nieuwe velomobiel is dan niet onrealistisch; ik ben zwaar en explosief, da's dus een behoorlijke belasting voor zo'n fiets. Zo kan ik dan zorgen dat de betrouwbaarheid gewaarborgd blijft en houd ik de occasionmarkt dan ook een beetje in beweging
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122
Als ik die extra mast had ontworpen had ik er meteen een (optioneel) kettingschermpje bij gemaakt...
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?
Misschien moet Peter het zelf vertellen, maar hij zei tegen mij dat hij de Quest sneller vindt dan de Alpha7. En de Quest is ook weer sneller dan de QV vinden veel anderen.
Laat DD dit maar niet horen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(12-Oct-2021, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Misschien moet Peter het zelf vertellen, maar hij zei tegen mij dat hij de Quest sneller vindt dan de Alpha7. Nauwelijks ervaring met de alpha 7 hier, maar de DF is onder veel omstandigheden sneller dan een Quest. Onder sommige omstandigheden idd langzamer.
(12-Oct-2021, 09:53 PM)Wim -de roetsende schreef: En de Quest is ook weer sneller dan de QV vinden veel anderen. Ook daar: Onder de meeste omstandigheden denk ik ook dat de Quest sneller is. In de stad bijvoorbeeld niet. De QV trekt veel beter op en kan veel harder de hoek om.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
De Milan SL MK7 060 is vandaag in Dronten gearriveerd.
Zaterdag haal ik 'm op.
Mooi Sinterklaascadeautje voor mijzelf
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Ha! Ik mag niet zo snel posten, en alleen 'Nice!' zijn niet genoeg karakters...
Nice!
dus.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Super! Veel fietsplezier.!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|