Leestip: Het recht van de snelste
|
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Woont een van de geïnteresseerden toevallig in de regio Haaglanden en Liemers? Dan kan ik het komen langsbrengen.
Versturen maakt het gelijk een stuk duurder, het past denk ik niet door de brievenbus (althans, niet de mijne, maar ik heb een ouderwetse brievenbus van een eeuw oud).
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(16-Dec-2021, 01:35 PM)Bacchus schreef: Ik (stedeling) heb hem ook gelezen en dit is wel de conclusie voor de stad, inderdaad. Al geldt die ook in kleinere woonplaatsen.
Op het platteland is de druk op de openbare ruimte veel minder groot, wordt duidelijk minder aandacht aan besteed, en gaat de vraag meer om eh.. "hoe fietsers en automobilisten verschillen in hun reiservaring."
Zeker een aanrader voor iedereen die zich in ruimtelijke inrichting of verkeer interesseert. (16-Dec-2021, 02:00 PM)Niels van der Wal schreef: Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben 8 jaar terug van de stad naar het platteland verhuisd. Het fietsbeleid in steden zorgt er steeds meer voor dat de fietser als volwaardige verkeersdeelnemer gezien wordt. Hier op het platteland jagen automobilisten zo veel mogelijk fietsers (en voetgangers) van de weg. (-als er geen stoep is, dan mag je op de weg lopen-)
Het recht van de snelste is veelal geschreven vanuit verkeer in bebouwd gebied. Dit is wat eenzijdig, maar het is ook zo dat steden veelal richtinggevend zijn in wat later op het platte land overgenomen wordt. Het heeft nu als resultaat dat de fiets in het regeerakkoord staat.
Mijn reiservaring hier wordt vaak gedomineerd door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld.
Niels, sterveling, van der Wal Ik ben het met Bacchus eens en deel de mening van Niels niet. Ik woon op het platteland en merk absoluut niet dat de automobilisten de fietsers en voetgangers van de rijbaan jagen. Het recht van de snelste heeft vooral met de weginrichting te maken.
Dat de fiets wordt genoemd in het regeerakkoord betekend nog niet dat in de komende 3 jaar veel voor de fietsers gedaan wordt. Beloven en doen zijn niet hetzelfde. Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. Wat in drie regeerperiodes is misgegaan kan niet in één regeerperiode worden hersteld. Zeker als de regering doof is voor de noodkreten van de grotere steden op verkeer- en milieugebied.
Als ik als verkeersdeelnemer vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld, zou ik daar zeker wat aan gaan doen of gewoon thuisblijven achter de geraniums. Angst is een slechte raadgever.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
16-Dec-2021, 06:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 06:35 PM door 365cycle.)
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: het verschil in de ervaring van reizen tussen automobilist (wil snel ergens komen) en fietser (wil ook van de reis genieten) Dat vind ik ook een gevaarlijke: Het suggereert dat een fietser meer tijd heeft om ergens heen te gaan. Veel van mijn fietskilometers maak ik omdat ik juist snel ergens wil zijn.
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: @356cycle, het is inderdaad opvallend hoeveel agressie en gevaarlijk politietje-spelen Aymar meemaakt. Als ik aan mag nemen dat hij elke werkdag enkele tientallen kilometers fietst, moet ik zeggen dat de hoeveelheid "gewone" onkunde (kijken, richting aangeven, voorrang) en inschattingsfouten me dan nog wel meevalt. Kan me ook zomaar voorstellen dat hij de minder heftige situaties niet eens meer deelt.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
16-Dec-2021, 08:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 08:21 PM door Roepers.)
Citaat:Als ik als verkeersdeelnemer vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld, zou ik daar zeker wat aan gaan doen of gewoon thuisblijven achter de geraniums.
Ik heb tijd; tot nu toe overleef ik iedere fietstocht, dus kom ik je wel een paar geraniums brengen.
Niels, held, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Niels,
Je maakt verkeersdeelnemers bang met de overlevingsstrategie. Dat je vaak gedomineerd wordt door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld. Dan ben je onzeker en een held op sokken. Zelf zit ik nauwelijks thuis. Veel op de weg en op paden in de bossen. Woon op 150 meter afstand van het grootste loofbos van Nederland. Kan beter bij jou wat geraniums brengen.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Dat worden dus 2 bezoekjes!
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(16-Dec-2021, 09:06 PM)Roepers schreef: Dat worden dus 2 bezoekjes!
Of halverwege 2 bakjes koffie :-)
Niels, zwart, van der Wal
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(16-Dec-2021, 06:33 PM)365cycle schreef: (16-Dec-2021, 04:34 PM)Bacchus schreef: het verschil in de ervaring van reizen tussen automobilist (wil snel ergens komen) en fietser (wil ook van de reis genieten) Dat vind ik ook een gevaarlijke: Het suggereert dat een fietser meer tijd heeft om ergens heen te gaan. Veel van mijn fietskilometers maak ik omdat ik juist snel ergens wil zijn. Toch denk ik dat Brömmelstroet er wel een punt mee heeft. Als ik voor mezelf kijk: Zeker in de tijd dat ik me vrijwel uitsluitend met de auto verplaatste, zocht ik eigenlijk enkel de snelste route. Op de fiets kies ik rustig voor een paar procent extra reistijd als de route beter stroomt (minder stoppen, lastige bochten, wind) of prettiger (landelijker) ligt.
Het interessante is dat dat, ten minste hier in de omgeving, meestal allemaal lijkt te combineren: Ik fiets vaak makkelijk een paar honderd meter om om een vervelende kruising, straat of bocht te ontwijken, kom daardoor op landelijker wegen, en de reistijd groeit niet of nauwelijks. Dus het is helemaal geen afweging. Misschien dat je als fietser eerder de meest efficiënte route zoekt?
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
17-Dec-2021, 04:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Dec-2021, 04:14 PM door 365cycle.)
(17-Dec-2021, 12:36 PM)Bacchus schreef: Toch denk ik dat Brömmelstroet er wel een punt mee heeft. Als ik voor mezelf kijk: Zeker in de tijd dat ik me vrijwel uitsluitend met de auto verplaatste, zocht ik eigenlijk enkel de snelste route. Op de fiets kies ik rustig voor een paar procent extra reistijd als de route beter stroomt (minder stoppen, lastige bochten, wind) of prettiger (landelijker) ligt.
Het interessante is dat dat, ten minste hier in de omgeving, meestal allemaal lijkt te combineren: Ik fiets vaak makkelijk een paar honderd meter om om een vervelende kruising, straat of bocht te ontwijken, kom daardoor op landelijker wegen, en de reistijd groeit niet of nauwelijks. Dus het is helemaal geen afweging. Misschien dat je als fietser eerder de meest efficiënte route zoekt? Ik denk dat dat juist een krom vergelijk is.
Efficiëntie is heel wat anders dan de tijd hebben. De kortste route naar mijn werk is iets van 45 km, en op een totaal van 52 is dat een behoorlijk verschil.
Op die route haal ik met hard sprinten en 1x uitstappen (om een hekje te passeren) net 35 km/h gemiddeld. Op m'n "standaardroute" zou ik onder de juiste omstandigheden 45 gemiddeld kunnen rijden. Vanochtend deed ik net geen 36 km/h op m'n sloffen, met een zwaar geladen fiets (weekendje weg).
De route van 52 km is dus efficiënter. Dat is precies hetzelfde als wat ik met de auto doe:
De kortste (redelijk handige) route is 52 km, met een stukje A4 en verder grotendeels N-wegen. Die route duurt zonder verkeersinvloeden 1u5m.
De route over de snelweg is 65 km, maar duurt maar 57m. Als ik dus eens met de auto ben en er staat geen file rijd ik over de snelweg.
Wat ik vaak zie, en soms ook wel in de posts van te Brömmelstroet terug lees, is dat een fiets vooral geschikt is wanneer het voordeel gehaald moet worden uit het feit dat een fiets wendbaarder en compacter is dan een auto, maar sneller dan een voetganger. Hoewel ik verder behoorlijk fan ben van zijn werk ben ik het daar duidelijk niet mee eens. Forensen gaan we nooit meer uit onze cultuur krijgen; het aantal banen is te divers, en als het dat niet is dan wonen mensen nog wel te ver van elkaar vandaan om reizen te voorkomen. Kom je in het buitengebied, dan is een velomobiel of speed pedelec gewoon het snelste vervoermiddel, op zware motorvoertuigen na. Ga je buitengebied met stad mixen, dan verslaat de fiets alle alternatieven al gauw.
Kennen jullie dat verhaal van Ymte die meedeed met een wedstrijdje tussen verschillende soorten vervoermiddelen (ook OV en auto), van Flevoland naar Amsterdam-Centrum? Je kan het resultaat raden
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
Ik denk dat hij zegt dat je niet moet rekenen in tijd tussen A en B, maar dat je kijkt naar de beleving van de rit.
Denken in tijd is denken in efficiency.
Denken in beleving is denken als mens.
De route die het beste voelt is de beste route.
Niels, mens, van der Wal
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Ik neem nogal eens de langere rit als die mooier en rustiger is dan de korte. Fietsen is nooit tijdverspilling tenslotte. Vaak ook terug een andere route dan heen. Dat komt toch aardig dichtbij wat Te Brömmelstroet zegt. Het is niet noodzakelijk met fietsen gegeven maar je kan op die manier wel in het leven staan.
Groet,
Marco
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(17-Dec-2021, 07:24 PM)Niels van der Wal schreef: Ik denk dat hij zegt dat je niet moet rekenen in tijd tussen A en B, maar dat je kijkt naar de beleving van de rit.
Denken in tijd is denken in efficiency.
Denken in beleving is denken als mens.
De route die het beste voelt is de beste route.
Niels, mens, van der Wal Ratio en beleving zijn niet te scheiden en zijn met elkaar verweven. Denken in tijd is ook emotie of beleving. De beweegreden om tot die beleving te komen is ratio of keuze. Of die keuze de beste was zal later pas blijken. Ik verander tijdens een rit weleens spontaan de route en kies voor b.v. enkele lastige, voor anderen gevaarlijke oversteken. Dat geeft vaak een kick en houd je scherp. Niet de beste route, maar welk veel beleving.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
18-Dec-2021, 12:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Dec-2021, 12:29 PM door Roepers.)
Citaat:Ratio en beleving zijn niet te scheiden en zijn met elkaar verweven.
Denken in tijd is ook emotie of beleving. De beweegreden om tot die beleving te komen is ratio of keuze. Of die keuze de beste was zal later pas blijken. Ik verander tijdens een rit weleens spontaan de route en kies voor b.v. enkele lastige, voor anderen gevaarlijke oversteken. Dat geeft vaak een kick en houd je scherp. Niet de beste route, maar welk veel beleving.
Ratio is een onderdeel van beleving; niet andersom.
Niels, holist, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Niels, Ik ben verheugt dat je het volledig met me eens bent.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(18-Dec-2021, 01:42 PM)PietV* schreef: Niels, Ik ben verheugt dat je het volledig met me eens bent.
Verse visa,
Niels, veromkeerd, van der Wal
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(18-Dec-2021, 06:49 PM)Niels van der Wal schreef: Verse visa, voor de liefhebber
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Ooh jaaa, de eerste Visa, is deze met de 2 cil. luchtgekoelde boxer?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Ja, de eerste Visa was met een luchtgekoelde boxermotor. Niet zuinig, sterk vervuilend, en kon mee mee met het Recht van de Snelste.
Daarna gebouwd met zes zwaardere motoren t/m een GTI, om recht te doen aan de snelste.
https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Visa
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Er was ook een snelle Chrono
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(19-Dec-2021, 10:33 AM)gideon schreef: Er was ook een snelle Chrono
Net op tijd weer on-topic
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
(16-Dec-2021, 04:34 PM)Lopopodium schreef: Woont een van de geïnteresseerden toevallig in de regio Haaglanden en Liemers? Dan kan ik het komen langsbrengen.
Versturen maakt het gelijk een stuk duurder, het past denk ik niet door de brievenbus (althans, niet de mijne, maar ik heb een ouderwetse brievenbus van een eeuw oud).
Het boek is uit en klaar om doorgegeven te worden voor 2,50 euro. Iemand in Haaglanden of Liemers die geïnteresseerd is?
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Geen liefhebbers? Anders gooi ik 'm op marktplaats.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|