Ik kijk er niet van op. Hollanders hebben hun eigen regels en ligfietsers in het bijzonder. Als het dan toch niet niet lukt om tijdig over te steken wordt hoogstens de aanhanger achter de ligfiets vandaan gereden.
Op zich doet die ligfietser niets fout en houdt zich keurig aan de regels. De aanwijzing van de politie houdt in:
"Stopteken voor het verkeer in de vrije richtingen. Opletten voor het verkeer in de stopgezette richtingen. Kruispunt vrijmaken." Aan dat laatste voldoet de ligfietser. Hij of zij verlaat het netjes het kruisingsvlak.
Overigens blijft de vraag of de aanwijzing van de politieagent vanaf zijn motor gegeven rechtsgeldig is?
En dan nog iets over "voorrangsvoertuigen". Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. (art. 50 RVV1990). Ook daar voldeed de ligfietser aan.
De bestuurders van "voorrangsvoertuig" zijn ontheven van de regels van het RVV1990, maar niet ontheven van artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. De bestuurders van "voorrangsvoertuigen" mogen zich niet zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt." Heb 32 jaar in en op politievoertuigen gereden met signalen en de vreemdste capriolen meegemaakt. Zelfs moeten stoppen.
De opleidingen voor de auto en motor waren toen top. Van slipcursussen tot trainingen op Zandvoort met de auto en motortrainingen over de militaire tankbanen van De Vlasakkers tot trainingen op Zandvoort.
De motoragent rijdt netjes om zijn collega heen. De hedendaagse motoren hebben een veel ruimte om de motor "plat te leggen" in de bochten. De hedendaagse banden zijn topproducten met verschillende rubber compounds. Achter 3 compounds. Hard in het midden, zachter ernaast en zacht naar de zijflanken.