e-bike
|
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
mis alleen de stofwolk in haar kielzog
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Schitterend. Is wel de nieuwe realiteit.
Bijna iedere ochtend komt mij een vrouw, nog redelijk jong, tegemoet.
Zij rijdt op een e-bike en ze kan niet op haar eigen weghelft blijven in een bocht.
Ik vrees de dag dat ik precies tegelijkertijd met haar bij die ene bocht ben.
Ik zie haar meestal voor mij en ze knalt altijd op volle snelheid door die bocht en belandt ook iedere keer weer midden op de verkeerde weghelft. Niet een beetje, maar echt heel ruim.
Haar leercurve verloopt nogal vreemd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
24-Dec-2021, 01:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Dec-2021, 01:28 PM door 365cycle.)
Ach ja, die E-bikes... het blijft ook een vreemd fenomeen.e Je mag er zo jong op als je wil.
Ik rijd momenteel dus veel in de regio Amsterdam. Haal daar 's ochtends regelmatig een groepje van drie middelbare scholieren in, van duidelijk wat vermogender ouders (inschatting o.b.v. outfit, en ook de VanMoofjes die ze allemaal hebben).
Nu kwam het laatst zo uit dat ik ze tegenkwam toen ik bijna stilstond. Ik moest dus optrekken, en toen viel me ineens op hoe hard ze eigenlijk gingen: 33 km/h
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.
Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(24-Dec-2021, 01:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.
Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u. Heb het vermoeden dat het niet de standaardafstelling voor Nederland is; ze worden ook in de VS verkocht.
Volgens mij mogen E-bikes in de VS 20 mph, en dat is 32,2 km/h
Beetje hetzelfde als dat Japanners voor een bepaalde type auto in de jaren '90 aan de Europese ECU probeerden te komen. In Japan had de auto in kwestie meer vermogen (door mechanische verschillen), maar ook een niet te verzetten begrenzer bij 180 km/h die er hier niet in zat.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(24-Dec-2021, 01:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Bijna iedere ochtend komt mij een vrouw, nog redelijk jong, tegemoet.
Zij rijdt op een e-bike en ze kan niet op haar eigen weghelft blijven in een bocht.
Ik vrees de dag dat ik precies tegelijkertijd met haar bij die ene bocht ben.
Ik zie haar meestal voor mij en ze knalt altijd op volle snelheid door die bocht en belandt ook iedere keer weer midden op de verkeerde weghelft. Niet een beetje, maar echt heel ruim.
Ik moet zeggen dat de weginrichting van fietspaden zeker bij kruisingen* in de buurt van autorijbanen nogal eens te wensen over laat: Zeker rechter-/binnenbochten zijn door de kleine boogstraal soms bijna onmogelijk om met een wat langere fiets te nemen. Vaak ook nog met een verkeersbord inderdaad precies in het midden van de bocht tegen het fietspad aan. Stel je bijvoorbeeld "die andere rechterbocht" in de tekening uit de OP voor: op je eigen weghelft blijven en een beetje snelheid aanhouden resulteert daar al snel in hoofdpijn.
* Als dat is wat je bedoelt, aangezien je "bocht" schrijft.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Ze rijdt gewoon te hard en ze vliegt eigenlijk iedere keer uit de bocht.
Ze houdt het stuur ook best krampachtig vast en het ziet er niet heel relaxt uit.
De desbetreffende bocht is redelijk ruim, maar ze rijdt gewoon simpelweg te hard.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 175
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 308
263 x bedankt in 117 berichten
(24-Dec-2021, 01:09 PM)Bart Verbeek schreef: Kijk ook naar de lucht op de achtergrond, schilderij moet gemaakt zijn in de buurt van Schiphol, wat heeft de schilder hier mee bedoeld ? Wat is hier het grootste probleem, die oudere dame met steunkousen op een E-Bike of die dreigende lucht? in Deventer is een winkel met veel werk van dezelfde schilder, grappig.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(24-Dec-2021, 02:01 PM)Bacchus schreef: Ik moet zeggen dat de weginrichting van fietspaden zeker bij kruisingen* in de buurt van autorijbanen nogal eens te wensen over laat: Zeker rechter-/binnenbochten zijn door de kleine boogstraal soms bijna onmogelijk om met een wat langere fiets te nemen. Vaak ook nog met een verkeersbord inderdaad precies in het midden van de bocht tegen het fietspad aan. Stel je bijvoorbeeld "die andere rechterbocht" in de tekening uit de OP voor: op je eigen weghelft blijven en een beetje snelheid aanhouden resulteert daar al snel in hoofdpijn. Dat is soms idd ook wel een dingetje. Ik kreeg met de velomobiel laatst het verwijt dat ik vaak op de verkeerde weghelft rijd (van een tegenligger die ik regelmatig zie, nu toevallig eens bij het stoplicht). Dat klopt inderdaad; waar ik hem meestal tegenkom is de bocht behoorlijk krap, en als ik dan een tegenligger zie aankomen ga ik júist de verkeerde weghelft op om de bocht scherper aan te kunnen snijden. Zo dus:
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(24-Dec-2021, 02:32 PM)PlantageBohémien schreef: in Deventer is een winkel met veel werk van dezelfde schilder, grappig.
Marius van Dokkum
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(24-Dec-2021, 02:57 PM)365cycle schreef: Dat is soms idd ook wel een dingetje. Ik kreeg met de velomobiel laatst het verwijt dat ik vaak op de verkeerde weghelft rijd (van een tegenligger die ik regelmatig zie, nu toevallig eens bij het stoplicht). Dat klopt inderdaad; waar ik hem meestal tegenkom is de bocht behoorlijk krap, en als ik dan een tegenligger zie aankomen ga ik júist de verkeerde weghelft op om de bocht scherper aan te kunnen snijden. Zo dus:
Maar jij eindigt juist op de goede weghelft. De dame bij mij in kwestie doet het net andersom. Ze begint op haar eigen weghelft, maar eindigt op de mijne en misschien ook nog een keer bovenop mij(n vm). Daarom let ik daar altijd heel goed op of ik haar zie. Ik ben tegenwoordig vaak iets eerder en dan is zij er nog niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
24-Dec-2021, 04:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Dec-2021, 04:46 PM door 365cycle.)
(24-Dec-2021, 04:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar jij eindigt juist op de goede weghelft. De dame bij mij in kwestie doet het net andersom. Ze begint op haar eigen weghelft, maar eindigt op de mijne en misschien ook nog een keer bovenop mij(n vm). Daarom let ik daar altijd heel goed op of ik haar zie. Ik ben tegenwoordig vaak iets eerder en dan is zij er nog niet. Klopt. Lijkt erop dat de dame in kwestie geen lijnen kan rijden dan, haha. Misschien ook eens aanspreken? Heb me er over verbaasd hoeveel dat scheelt toen ik dat leerde. Destijds overigens nog in een racespelletje, Need for Speed geloof ik Pas het bij overzichtelijke bochten nu volop toe in de velomobiel. Harder erin, harder eruit
PS: Educated guess: Als ze een keer bovenop jou eindigt, dan reed jij veel te hard en/of zat je véél te laag
Berichten: 1.778
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
24-Dec-2021, 05:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Dec-2021, 05:12 PM door Hoekie.)
(24-Dec-2021, 01:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.
Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u.
33 km/u is belachelijk hard?
Onlangs las ik op het DE forum dat de fabrikant met tegen zin de US optie voor de gebruiker heeft moeten laten blokkeren. Dat gebeurt na een app update. Dat is alweer meer dan een jaar geleden. App-Update: Endlich mit VanMoof E-Bikes wieder legal unterwegs - Pedelecs und E-Bikes (bingj.com)
Als een eigenaar de app bijgewerkt heeft, is de max assist - op de sneheidmeter - 28.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(24-Dec-2021, 05:04 PM)Hoekie schreef: Onlangs las ik op het DE forum dat de fabrikant met tegen zin de US optie voor de gebruiker heeft moeten laten blokkeren. Dat gebeurt na een app update. Dat is alweer meer dan een jaar geleden. App-Update: Endlich mit VanMoof E-Bikes wieder legal unterwegs - Pedelecs und E-Bikes (bingj.com)
Als een eigenaar de app bijgewerkt heeft, dan is de max assist - op de sneheidmeter - 28. Hmm, moet ik eens aan m'n manager vragen. Die van hem loopt volgens mij ook behoorlijk hard
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(24-Dec-2021, 05:04 PM)Hoekie schreef: 33 km/u is belachelijk hard?
Voor heel veel mensen is dit veel te hard. Voor veel ouderen en ook voor mensen die nooit harder dan 18km/u op een gewone fiets hebben gereden.
In bochten en lastige situaties zie je soms gewoon mensen op een e-bike met de schrik in de ogen reageren. Soms zelfs in blinde paniek. Er zijn niet voor niets zoveel eenzijdige ongevallen met een e-bike.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.778
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
24-Dec-2021, 05:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Dec-2021, 05:31 PM door Hoekie.)
(24-Dec-2021, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef: De desbetreffende bocht is redelijk ruim, maar ze rijdt gewoon simpelweg te hard.
Of ze kan gewoon niet fietsen
Misschien zou een rijvaardigheidsbewijs een goed idee zijn voor fietsen > 20 km/u. Gelijk ook voor de tour de francers.
Al dan niet een geldig brommer/auto rijbewijs.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost
Groet,
Marco
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost Klopt. Ik stoorde me daar laatst nog aan, haha. Kwam achter twee E-bikers op de Brienenoord. 12 km/h met een zwaar geladen Milan en kleinste verzet 65/30 is echt niet fijn.
Berichten: 1.778
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
(24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost
Wat ik om me heen zie zijn dat de meesten. Rond de 18. Om de accu te sparen. Anders is ie een stuk eerder leeg.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28676
2815 x bedankt in 1251 berichten
(24-Dec-2021, 07:21 PM)Hoekie schreef: (24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost
Wat ik om me heen zie zijn dat de meesten. Rond de 18. Om de accu te sparen. Anders is ie een stuk eerder leeg.
Of zo als mijn ouders (waarschijnlijk een minderheid) die ieder de zelfde snelheid aan houden/hielden als zij eerder op hun niet e fiets reden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(24-Dec-2021, 05:20 PM)Hoekie schreef: Misschien zou een rijvaardigheidsbewijs een goed idee zijn voor fietsen > 20 km/u. Gelijk ook voor de tour de francers.
Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn. De aandachtspunten voor ebikes (anticiperen, balans, bochttechniek) en UCI-fietsers (groepen, remtechniek) zijn wel iets verschillend. Als de RAI (verkopers) , ANWB (ebikers) en KNWU (UCI-fietsers) eens samen konden werken..
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
25-Dec-2021, 01:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Dec-2021, 01:15 AM door 365cycle.)
(25-Dec-2021, 12:17 AM)Bacchus schreef: UCI-fietsers (groepen, remtechniek) Daar speelt volgens mij nog wat anders mee.
Ik weet vrij nauwkeurig hoe sterk ik ben, vermogen X voor tijdsduur Y zeg maar.
Tot zo'n 85% van dat vermogen ben ik prima scherp, kan ik goed anticiperen etc.
Nu rijd ik weleens met iemand met een snelle fiets die ook nog eens flink sterk is. We houden allebei van snelheid en dan ga je weleens tot het gaatje. Afgelopen zomer hebben we proefondervindelijk vastgesteld dat dat op de openbare weg vaak gewoon geen goed idee is; hij zag een keer een auto over het hoofd (de automobilist zag hem gelukkig wel op tijd), ik eindigde op het randje van de sloot door een inschattingsfout die ik normaal gesproken gewoon niet op die manier maak.
Hoewel het niet zo voelt, gingen we dus allebei domme fouten maken, en hebben we afgesproken max. effort te bewaren voor lange, lege, (zo goed als) rechte stukken, want zeker met een Milan gaat het dan vaak gewoon te hard.
In zo'n groepje wielrenners is er vaak wel eentje die het héél zwaar heeft, soms meer dan één. De veiligheid van de groep hangt voor een belangrijk deel ook af van de zwakste schakel. Als die dan op het verkeerde moment niet helemaal scherp is doordat ie zichzelf totaal aan het uitwringen is, kan dat vervelende situaties opleveren.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Dat krijg je met een "wedstrijd" op de weg. Regels gelden altijd voor een ander. Hollanders kennen hun eigen regels en mogen zichzelf "uitwringen".
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht....rt-10-wvw/
Om met de woorden van Bacchus te eindigen: "Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn". Ook voor ligfietsers.
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
Gunst ja wat een overgang, maar voor beroepschauffeurs is er een code 95 nodig naast hun rijbewijs. Met cursussen (en dan niet bloemschikken) maar werk gerelateerde onderwerpen. Ik heb wel eens gezegd dat een ieder elk 5 of 10 jaar een rijexamen zou moeten afleggen om te laten zien dat de verlenging van de geldigheid waard is. Maar het CBR heeft het al zo druk nu...
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(25-Dec-2021, 10:16 AM)PietV* schreef: Dat krijg je met een "wedstrijd" op de weg. Regels gelden altijd voor een ander. Hollanders kennen hun eigen regels en mogen zichzelf "uitwringen".
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht....rt-10-wvw/
Om met de woorden van Bacchus te eindigen: "Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn". Ook voor ligfietsers. Die regel ken ik, maar een wedstrijd is nog wel wat anders dan samen hard rijden. Denk dat je voorbeeld ook nog wel wat afwijkt van wat ik bedoelde; ik ga niet plotseling roekeloos doen, maar m’n vermogen tot correct inschatten van situaties neemt gewoon af.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en Sno...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Beginnelingen... ...365cycle — 10:31 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM |
|