Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Milan SL MK7 060
#27
De wouw is ook de Milan in het Duits. Duitsland kent de Rotmilan en de Schwarzmilan. Het is een snelle sperwerachtige roofvogel.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(18-Dec-2021, 02:43 PM)PietV* schreef: De wouw is ook de Milan in het Duits. Duitsland kent de Rotmilan en de Schwarzmilan. Het is een snelle sperwerachtige roofvogel.

In mijn blogbericht leg ik dit uit.

Was niet helemaal duidelijk in het bericht hierboven.



Ik kopieer het hier even onder:

Een zwart/witte WOUW

In het begin vroeg ik mij af waarom er op oude Milans vaak een sticker met een zwarte vogel zit.

Toen las ik dat een Milaan of Milan een Wouw is. Die zijn er in het zwart en in het rood. Die van mij is dus zwart/wit. Of eigenlijk Opel Adam Gray Graffiti GK3/Opal Charizma Ral 9010  ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#29
(17-Dec-2021, 04:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Ongeacht of jij het lampje ziet, het licht komt sowieso op de voorkant van de vm.

Ik heb de lampjes bij de spiegels zo gemonteerd dat er alleen maar licht aan de zijkant van de body komt en niet erbovenop.

Vind ik storend en daardoor zie je minder goed wat er voor je gebeurt.

Ik vind het met de Milan ook vervelend dat ik weer licht binnen in de body heb van de koplamp. Had ik met de XS ook, maar in de DF is het echt stikdonker. Heerlijk.
Dat licht binnenin is op te lossen met een vijl. Ik heb mijn neusgaten ook wat ruimer gemaakt.
Maar meer om het licht wat eruit komt, binnenin is het sowieso kermis. Controlelampje voor verlichting, groen/blauw voor groot of dimlicht op m’n stuur, en dan nog de boord spanning in blauw links in m’n dashboard (m’n accu’s hebben geen BMS, en ik wil sowieso niet verrast worden door lampen die spontaan uit gaan, dus zo rond de 10V wissel ik. Dat is trouwens niet heel vaak met 5500 mAh per accu Big Grin ).
Antwoord }
Bedankt door:
#30
...en bewegende beelden in 360 graden vanaf 1:50 thumb

Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Wim -de roetsende
#31
Ja, mooi fietsje Wim!
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#32
Dit is de eerste Milan waarbij de kniebulten me aan de welvingen van het vrouwelijk lichaam doen denken... En nu zie ik natuurlijk nooit meer anders!

Gefeliciteerd met je Mooie Milan Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(04-Jan-2022, 10:42 AM)ThijsR schreef: Dit is de eerste Milan waarbij de kniebulten me aan de welvingen van het vrouwelijk lichaam doen denken... En nu zie ik natuurlijk nooit meer anders!
Had je dat nog niet gezien? Prima uitzicht hoor. Ik moet er alleen nog knopjes op lijmen  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(04-Jan-2022, 10:47 AM)365cycle schreef:
(04-Jan-2022, 10:42 AM)ThijsR schreef: Dit is de eerste Milan waarbij de kniebulten me aan de welvingen van het vrouwelijk lichaam doen denken... En nu zie ik natuurlijk nooit meer anders!
Had je dat nog niet gezien? Prima uitzicht hoor. Ik moet er alleen nog knopjes op lijmen  Big Grin

Krijg je daar geen genderverwarring van, dat je jezelf met deze mooie rondingen ziet? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(04-Jan-2022, 12:01 PM)ThijsR schreef: Krijg je daar geen genderverwarring van, dat je jezelf met deze mooie rondingen ziet? Big Grin 
Och... M, V, X, L, G, B, T, I... als ik maar lekker in m'n vel (of fiets) zit en me gelukkig voel maakt het mij niet zoveel uit  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(04-Jan-2022, 10:42 AM)ThijsR schreef: Dit is de eerste Milan waarbij de kniebulten me aan de welvingen van het vrouwelijk lichaam doen denken... En nu zie ik natuurlijk nooit meer anders!

Gefeliciteerd met je Mooie Milan Smile

Mijn vrouw was de eerste die mij daar op wees.

Jij de tweede. 

Wat zegt dit gendertechnisch-gezien?  Wink  Huh  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#37
De beste stroomlijn heeft een vrouwelijke vorm Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#38
Ik ga er sowieso sneller van rijden! Of meer van zweten.. Zoiets
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
(04-Jan-2022, 03:49 PM)ThijsR schreef: Ik ga er sowieso sneller van rijden! Of meer van zweten.. Zoiets
Ga ik te ver als ik begin over dat ik soms een nat ondergoed heb als ik uitstap?  Shy
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(04-Jan-2022, 03:32 PM)pietandringa schreef: De beste stroomlijn heeft een vrouwelijke vorm Smile
De beste stroomlijn is gender neutraal. Kijk maar naar een vallende druppel water.
(04-Jan-2022, 03:49 PM)ThijsR schreef: Ik ga er sowieso sneller van rijden! Of meer van zweten.. Zoiets
De bulten op de Milan verstoren de stroomlijn en daar ga je zeker niet sneller van rijden. Esthetisch zijn die bulten ook niet mooi, maar wel noodzakelijk. Ik vind de Snoek veel mooier.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Je rijdt zeker wel sneller mét bulten dan zonder!
- Haal je de bulten weg, dan raken je knieën de kap en verlies je een hoop snelheid
- Maak je de hele VM groter, dan heb je meer oppervlak

Daarnaast helpen de bulten met zijwindgevoeligheid.

Trouwens, een vallende druppel water en een vrouwenborst zitten ook niet ver van elkaar.

Nog meer op te merken? Of is het weer ff uit je systeem?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende
#42
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: De bulten op de Milan verstoren de stroomlijn en daar ga je zeker niet sneller van rijden. Esthetisch zijn die bulten ook niet mooi, maar wel noodzakelijk. Ik vind de Snoek veel mooier.

Of de bulten de stroomlijn verstoren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de GT naast de Quest de enige vm-en zijn die ooit in een windtunnel zijn getest en dat de Milan snelheidsrecords op zijn naam heeft staan.

De Snoek is misschien mooier, maar dat is zeer persoonlijk want over smaak vakt niet te twisten.
Ik heb echter geen vm voor 'de mooi'. 

In de Snoek zit ik heel hoog en vang daardoor meer wind. 
In de SL zit ik heel laag en vang daardoor veel minder wind. Dat is stroomlijn technisch een stuk gunstiger.

De Snoek moet eigenlijk met Racekap worden gereden. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen. 
De SL is zelfs 'helemaal open' nog heel snel. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen.

De vorm van het instapgat is totaal verschillend. In de Snoek voelde ik veel wind op mijn borst en zelfs op mijn buik, terwijl ik daar in de SL nauwelijks last van heb. In de DF was dat zelfs nog minder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#43
De Milan is goed doordacht en heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen. Dat zegt vele malen meer dan theoretisch commentaar van mensen die er nog nooit in hebben gereden.

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...lan.61850/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#44
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: De beste stroomlijn is gender neutraal. Kijk maar naar een vallende druppel water.
Incorrect, in het geval van een velomobiel. Als je de Milan met behoud van binnenruimte zou vormen naar een druppel water kom je ongeveer uit bij een Quest-neus. Dan wordt het frontaal oppervlak groter, of de stroomlijn slechter, of de wetted surface area (Nederlandse term even kwijt) wordt groter. Zou je de bobbels weghalen, dan kan je er niet meer in trappen, en wordt de stroomlijn op papier dus wel beter maar hij wordt er zeker niet sneller van.
(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: De bulten op de Milan verstoren de stroomlijn en daar ga je zeker niet sneller van rijden. 
Wel dus, want ze compenseren voor simpelweg meer oppervlak. Daarnaast verbeteren ze het zicht én zorgen ze voor minder wind in de snuit van de berijder. En dat laatste brengt ons weer terug bij die stroomlijn: Heb je de windtunnel resultaten van de Milan weleens gezien? Ik wel, en ik heb ze ook soort van uitgetekend gezien op mijn eigen fiets. Gewoon, door met de fiets op de auto met 110 km/h over de snelweg te gaan in een sneeuw-/regenbui. Een aanzienlijk deel van de lijnen gaat na de eerste set neusbulten (voor je voeten) naar buiten, en glijdt dan aan de zijkant van de fiets af. De druk op de tweede set bulten neemt daardoor iets toe, maar dat is gestroomlijnder dan het hoofd van de berijder en de voorkant van de muts. 

Stroomlijn in een windtunnel is makkelijk. Stroomlijn met een voertuig is al een heel stuk complexer, omdat je ineens met allerlei andere factoren te maken krijgt en de wind ook lang niet altijd uit dezelfde richting komt. Stroomlijn met een velomobiel is nóg complexer, want dan moet er niet alleen een persoon in kunnen, die persoon moet ook nog eens comfortabel vermogen kunnen leveren. Daarnaast zit je (tenzij je betere ideeën hebt) vast aan een lange kettinglijn, wat een compromis op zich veroorzaakt. Daarin is de Milan bijvoorbeeld duidelijk slechter dan een DF - als ik de bergen in moet zit ik liever in een QV of DF dan in een Milan. 

(04-Jan-2022, 05:10 PM)PietV* schreef: Esthetisch zijn die bulten ook niet mooi, maar wel noodzakelijk. Ik vind de Snoek veel mooier.
Eveneens incorrect. Jij vindt de bulten niet mooi. Ik inmiddels wel. Ieder z'n ding Big Grin  
De stelling dat de Snoek zeker ook een schoonheid is, daar ben ik het wel mee eens. Maar ook daar: Persoonlijk  Wink

(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Of de bulten de stroomlijn verstoren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de GT naast de Quest de enige vm-en zijn die ooit in een windtunnel zijn getest en dat de Milan snelheidsrecords op zijn naam heeft staan.
Dat is niet helemaal waar, weet ik uit vrij betrouwbare bron. Men heeft daarna voor motto "de windtunnel bepaalt niet of een VM snel is" gekozen  Big Grin 
Tot op zekere hoogte is dat overigens zeker niet onwaar.

(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: In de Snoek zit ik heel hoog en vang daardoor meer wind. 
In de SL zit ik heel laag en vang daardoor veel minder wind. Dat is stroomlijn technisch een stuk gunstiger.
Dat is dus niet de enige reden. Het snuitje van de Milan houdt dus ook wind uit je gezicht. 

(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De Snoek moet eigenlijk met Racekap worden gereden. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen. 
Dat is ideaal, maar zonder is ie zeker ook nog idioot rap.

(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De SL is zelfs 'helemaal open' nog heel snel. Heb ik van enkele rijders gehoord/gelezen.
Klopt. Ik heb de GT vaak zat gereden in badkuipmodus. 80 km/h zit er dan niet meer in, maar als het echt warm is is het wel lekker. Heb er op vlakke weg in een volle sprint destijds wel 73 km/h mee gehaald. Op basis van wat powermetergegevens van niet helemaal vergelijkbare ritjes denk ik dat het verlies zo'n 10% is rond de 50 km/h.

(04-Jan-2022, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De vorm van het instapgat is totaal verschillend. In de Snoek voelde ik veel wind op mijn borst en zelfs op mijn buik, terwijl ik daar in de SL nauwelijks last van heb. In de DF was dat zelfs nog minder.
Heeft dus ook met die bulten te maken. En wat ThijsR zegt: Hoewel een lange strip nóg beter werkt blijft de Milan door die bulten ook rustiger bij veel wind. Windkracht 7 op de Zeelandbrug, en ook in de polder daaromheen, was prima te doen, zelfs met 65 km/h. Naast het feit dat ik door windstoten soms zelfs boven 50 km/h ineens versnelde zonder te trappen, was het enige wat ik eng vond de momenten waarop de wind van de ene flank naar de andere flank wisselde; zeker in bochten voelt het dan alsof je ineens een onderstuurde fiets hebt, alsof hij grip gaat verliezen zeg maar. Was gelukkig niet zo Smile

PS: Wat een nadeeltje is van de stroomlijn van de Milan, is de wind wanneer je echt wind mee hebt, vol in de rug. Er komt dan nauwelijks lucht het vizier in, met als gevolg dat ik het bij flink trappen nog lang benauwd had. Nu hoef je niet vaak op te trekken met wind recht van achteren, maar ik moest dus wél onder die omstandigheden de Brienenoord op. Werd geen recordtijd, haha.

Nog een kleine toevoeging op m'n stelling "de beste stroomlijn =/= de snelste fiets": Ook dat wordt bewezen door de Milan.
Hierbij een lijstje van alle Milans, gesorteerd op Cw:
1. Milan 4.2
2. Milan GT
3. Milan SL
4. Milan RS

Nu een lijstje van Milans, gesorteerd op "snelheid per watt":
1. Milan RS
2. Milan SL
3. Milan GT
4. Milan 4.2

Precies andersom dus. Meer oppervlakte is toch behoorlijk "duur".
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , mvdriel
#45
(04-Jan-2022, 07:23 PM)365cycle schreef: Heb je de windtunnel resultaten van de Milan weleens gezien?

Deze hebben zeker mijn interesse. Zijn die ergens online te vinden?
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Ik lees weer veel van "wij van WC-eend adviseren: WC-eend." Er is veel meer getest dan de Quest en de Milan in een windtunnel.
https://www.youtube.com/watch?v=W8A1Z8cV...=EvaJacobs

Dat die bulten van de Milan de stroomlijn verstoren staat als een paal boven water. De gelamineerde luchtstroom wordt door die bulten deels turbulent. En dat kost energie. Bekijk de recordfietsen zoals de VeloX 9. Geen bulten te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23...nPowerTeam

Dat de Milan snel is weet ik zeker. Maar de snelste zal in een windtunnel blijken.

In deze test van Saukki komt de Milan praktisch gezien op plaats 3.
https://www.youtube.com/watch?v=KjGeu1hw...ileChannel

En ook ik ben benieuwd naar de testuitslagen van de Milan in de windtunnel.
De luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Ik lees weer veel van "wij van WC-eend adviseren: WC-eend." Er is veel meer getest dan de Quest en de Milan in een windtunnel.
https://www.youtube.com/watch?v=W8A1Z8cV...=EvaJacobs

Dit is een leuk en informatief filmpje, maar ik zie hier geen vm in een windtunnel.

Ik zie wel een Quest en een QV voor een windtunneltje speciaal voor schaalmodellen.

Citaat:Dat is ideaal, maar zonder is ie zeker ook nog idioot rap.

Met mij in de Snoek ging het dus helemaal niet zo rap. Ik kon op de één of andere manier niet mijn kracht/snelheid kwijt in deze vm. Ik paste er gewoon echt niet goed in. Ik zat te hoog en te krap.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#48
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Ik lees weer veel van "wij van WC-eend adviseren: WC-eend."


Ik ben ook meer van de CW-eend.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#49
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Ik lees weer veel van "wij van WC-eend adviseren: WC-eend." Er is veel meer getest dan de Quest en de Milan in een windtunnel.
Dat verbaast me. In ieder geval als je het over mijn bericht hebt. Ik heb juist een heel compleet beeld van de meeste (grote) velomobielmodellen, simpelweg omdat ik de belangrijkste in m'n bezit (gehad) heb: Quest, QuattroVelo+, DF XL, Milan GT, Milan SL. Er zijn genoeg mensen met veel velomobielkilometers, maar ik denk dat degenen die in al die fietsen minimaal een paar duizend kilometer afgelegd hebben op twee handen te tellen zijn (in mijn geval geldt dat overigens alleen niet voor de SL - ik pas er niet goed genoeg in).

(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Dat die bulten van de Milan de stroomlijn verstoren staat als een paal boven water.
Dat de Milan op zich de stroomlijn verstoort staat ook als een paal boven water. Als je in je blote kont op straat gaat zitten wordt de stroomlijn echter niet beter, en de rolweerstand is denk ik ook wat hoger dan met zo'n velomobiel. Precies wat ik zeg: Aerodynamica is maar een heel klein deel van het verhaal, en zelfs binnen dat verhaal moet de Cw wel héél sterk afnemen als je het frontaal oppervlak daar ongestraft voor wil laten groeien.

(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef:  De gelamineerde luchtstroom wordt door die bulten deels turbulent. En dat kost energie. Bekijk de recordfietsen zoals de VeloX 9. Geen bulten te zien.
Klopt. Alleen valt er met zo'n VeloX sowieso niks te zien, tenzij je de camera aanzet. Hier weet je ongetwijfeld meer over: Mag je legaal de weg op met een fiets waarmee je enkel en alleen via camera's de weg kan overzien?
De VeloX is in niets te vergelijken met een voertuig dat bruikbaar is op de openbare weg. En op die openbare weg wordt het niet veel beter dan een Milan, een DF, een Alpha, een Snoek, etcetera.

(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: Dat de Milan snel is weet ik zeker. Maar de snelste zal in een windtunnel blijken.
Nee, dat zal het juist niet. Met de Milan wordt dat ook aangetoond: In de praktijk is een DF in genoeg situaties sneller. In bepaalde specifieke situaties rijdt zelfs die "eeuwenoude" Quest gewoon nog vooraan. Ik denk dat ik uit die opmerking kan concluderen dat je beide nooit in de praktijk vergeleken hebt, dus als je het wil weten: Stop eens bij Intercity Bike en probeer ze allebei. Je zal direct begrijpen dat ze heel verschillend zijn, maar beide zeer capabele voertuigen. Ik rijd zoals je weet een Milan, maar zou graag ook een DF in de schuur hebben staan.

(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: In deze test van Saukki komt de Milan praktisch gezien op plaats 3.
Dat is wel een héle slechte referentie. Hij bekijkt enkel welke velomobielen hij zelf het interessantst vindt; de Alpha 9/M9 heeft vrijwel niemand nog gereden en nóg minder mensen in bezit. 

(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: En ook ik ben benieuwd naar de testuitslagen van de Milan in de windtunnel.
De luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand.
Ik heb ze "live" bij iemand bekeken, maar ga voor jullie kijken of ik ze kan terugvinden en hier kan delen.

Laten we die laatste stelling nog iets breder trekken: de luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand, en de luchtweerstand bepaalt maar voor een klein deel hoe snel een velomobiel is. Hoe snel die velomobiel is, hangt daarnaast ook nog af van wie erin zit en waar die persoon wil rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Ik heb geen brede ervaringen met diverse velomobielen. Heb vroeger proefgereden in de Quest en de Mango van Velomobiel.nl. Toen nog op 20" wielen rondom. De Mango is in 2007 overgedragen aan Harry Lieben. Ik kon daar prima in rijden. Dronten is voor mij als Flevolander naast de deur, maar ik blijf een lichte voorkeur houden voor tweewielers en ga niet zomaar proefrijden in een DF of Quest zonder duidelijke interesse als koper. Heb altijd nog m'n Alleweder, de M5 Blue Glide en de Nazca Feugo L. Misschien in de Snoek als die in de maten L of XL op de markt komt.

(04-Jan-2022, 10:35 PM)365cycle schreef:
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: De luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand.
Laten we die laatste stelling nog iets breder trekken: de luchtweerstandscoëfficiënt is maar een onderdeel van de luchtweerstand, en de luchtweerstand bepaalt maar voor een klein deel hoe snel een velomobiel is. Hoe snel die velomobiel is, hangt daarnaast ook nog af van wie erin zit en waar die persoon wil rijden.
De luchtweerstand is de belangrijkste weerstand. Ook voor een velomobiel. Die weerstand neem, als enige weerstand, kwadratisch toe met de snelheid. De rijder is volkomen onafhankelijk van die ontwerpsnelheid. Dat blijkt ook bij metingen met een vermogensmeter aan de trapas.
Het mooiste zou zijn dat alle velomobielen eens in een windtunnel worden gemeten, Frontaal en onder een hoek van 45 graden. Meten = weten.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Het is precies zoals 365Cycle zegt: de windtunnel bepaalt niet welke vm het snelste is.

Dit is onder andere ook afhankelijk van de omgeving waar je rijdt, het wegdek waarop je rijdt, je woon-werk-verkeer-route, je lichaamsverhoudingen, enz. enz.

Mijn eerste vm was een Mango, dan een XS, een DF en nu de SL.
Ik heb dus ook al enige ervaring met de verschillende modellen van verschillende ontwerpers.

De Mango was wel echt een minder snelle vm, maar het was ook van de eerste Mango's. Van glasvezel en niet echt stijf.

Tussen de XS, de DF en de SL zit niet ontzettend veel verschil qua snelheid met mij als bestuurder.
De XS en de SL blijven beter doorrollen als je stopt met trappen.
De DF acceleerde heel snel en was echt een gooi-en-smijt-vm.

De XS was eigenlijk net aan de kleine kant voor mij en dus zat ik er niet optimaal ontspannen in.
De DF paste al veel beter, maar ik moest altijd net iets te veel energie leveren om op snelheid te blijven bij langere stukken. Door de open wielkasten moet je constant een beetje 'bij trappen'. En ik vond mijn zithouding te rechtop waardoor ik voor mijn gevoel telkens iets onderuit zakte en daardoor regelmatig mijzelf weer moest terug duwen in de goede positie.
De SL heeft een meer liggende houding die ik als zeer prettig ervaar, daardoor lig ik veel ontspannender in deze vm. Dat heeft een hogere snelheid tot gevolg. Ondanks of dankzij de bulten? Ik heb geen idee, maar het gaat op langere stukken gemakkelijker harder en het is voor mij gemakkelijker om op snelheid te blijven.
Ik heb hier echt geen windtunnel voor nodig om dit te bewijzen. Mijn lijf/spieren vertellen het mij.

Trouwens dit is 'mijn draadje' en mijn vm en ik bepaal hier dus dat ik deze vm beter, sneller en fijner vind  Wink  Big Grin  Cool  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#52
(04-Jan-2022, 11:16 PM)PietV* schreef: Ik heb geen brede ervaringen met diverse velomobielen.
This says it all, maar voor de zekerheid...
(04-Jan-2022, 09:09 PM)PietV* schreef: De luchtweerstand is de belangrijkste weerstand. Ook voor een velomobiel. Die weerstand neem, als enige weerstand, kwadratisch toe met de snelheid. De rijder is volkomen onafhankelijk van die ontwerpsnelheid. Dat blijkt ook bij metingen met een vermogensmeter aan de trapas.
Het mooiste zou zijn dat alle velomobielen eens in een windtunnel worden gemeten, Frontaal en onder een hoek van 45 graden. Meten = weten.
Nee, de windtunnel zegt helaas écht niet alles, hooguit een beetje. Ik snap dat je het wil plat slaan, maar het is niet plat, het is een bobbel.
Ik ben sterker dan toen ik m'n DF had; heb nu zo'n 300 watt meer piekvermogen en ~60 watt meer duurvermogen. Toch kan ik m'n eigen PR's met de DF op sommige segmenten nog stééds niet wegrijden met de Milan, terwijl de Milan op andere trajecten totaal gehakt maakt van de tijden die ik met die DF reed.

Different horses, different courses.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM