Te koop: M5 M-Racer (2x28")
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(23-Mar-2022, 11:15 AM)365cycle schreef: (22-Mar-2022, 11:19 PM)PietV* schreef: Bovendien neemt de trapkracht of koppel af bij een hogere cadans dan jouw ideale cadans. Een hogere cadans dan jouw ideale cadans is energieverspilling. Dat is een halve waarheid.
Koppel = kracht x arm, als de arm korter wordt bij een gelijkblijvende kracht wordt dus ook het koppel beperkt. Gelukkig loopt de beensnelheid ook terug, en kunnen Wim en ik dat dus blijkbaar niet alleen opvangen door meer kracht te zetten, maar ook door het toerental verder op te laten lopen.
Mijn betoog is zo goed als de hele waarheid. Vele testen door wetenschappers met de betere wielrenners hebben dat uitgewezen. Het verschil in kracht (koppel) tussen 145 en 170 mm crank lengte is bijna te verwaarlozen. Een kortere crank of arm levert bij gelijke kracht en kleiner koppel op, maar biometrisch, de mens, kan met minder kniebuiging of meer gestrekt been door de kortere crank, met dezelfde energie meer trapkracht leveren, mede door een kleinere draaicirkel te beschrijven, met gevolg rustiger spierbewegingen. Uitsluitend bij gelijkblijvende cadans. Dat hebben James C. Martin en Danny Too proefondervindelijk vastgesteld.
Ga je de cadans verhogen ten gunste van het trapvermogen dan neemt de spiersnelheid toe en daalt de trapkracht. Netto wel meer vermogen, maar ten koste van extra en vaak onnodige energie.
(23-Mar-2022, 11:15 AM)365cycle schreef:
Er is geen "ideale cadans". Er is een bereik waarin je lekker rijdt, waarbij je onderin dat bereik lekker kan rijden met beperkt vermogen, wat hoger in dat bereik langdurig maximaal kan presteren, en ergens bovenin dat bereik kortstondig je piekvermogen kan leveren.Er is voor alle omstandigheden een ideale cadans, Voor acceleratie, voor de sprint, voor tijdrijden, voor klimmen, voor brevet rijden en je verstoppen in een peloton.
De grote ronderijders zijn 3 weken lang bezig met hun ideale cadans en krachten sparen voor de momenten dat het er op aan komt. Vooral de laatste week wanneer er aan de boom wordt geschut.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Maar wat heeft de koper van Kevin's fiets jou dan verteld wat hij ermee gaat rijden en wat hij met kortere cranks wil bereiken? Heeft hij je ook verteld hoeveel korter?
Berichten: 5.908
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2133
7522 x bedankt in 3700 berichten
Het heeft geen enkele zin @365cycle.
Onze praktijkervaringen zijn niet waar.
Onze meningen zijn niet relevant.
Het is klaar, ik gooi de handdoek in de ring.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Hahaha, Wim toch. Dat Piet liever boeken over fietsen leest en die overtypt op het forum dan dat hij daadwerkelijk ervaring op doet, is hooguit onhandig voor de leesbaarheid als hij dezelfde langspeelplaat blijft afspelen. De rest van de bezoekers heeft wél wat aan jouw kennis uit de praktijk. Want of het nou een profrenner betreft, of een fietsforens in een koolstofvezel sigaar: Trappen moeten ze allebei. En wat op de tijdritfiets of in de velomobiel werkt, dat telt.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(23-Mar-2022, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Onze praktijkervaringen zijn niet waar.
Onze meningen zijn niet relevant. Beide opmerkingen zijn overtrokken. Heb nooit beweerd dat jullie praktijkervaringen onwaar zijn noch dat jullie meningen niet relevant zijn.
(23-Mar-2022, 09:52 PM)365cycle schreef: Dat Piet liever boeken over fietsen leest en die overtypt op het forum dan dat hij daadwerkelijk ervaring op doet, is hooguit onhandig voor de leesbaarheid als hij dezelfde langspeelplaat blijft afspelen. Bedankt voor de complimenten. Maar die zijn onjuist. Ik fiets bijna dagelijks op verschillende fietsen met verschillende crank lengtes. Mijn cadans is op al die fietsen nagenoeg gelijk en iets lager geworden en mijn snelheid voor elke fiets afzonderlijk wel gelijk gebleven. Of denken jullie dat het onwaar is. Ik heb inderdaad redelijk wat boeken over fietsen en fietstechniek in de kast staan. Maar die heb ik jaren geleden al uitgelezen. Als ik citaten overschrijf, dan doe ik aan bronvermelding. Mijn ervaringen worden bevestigd in diverse onderzoeken.
Ik neem jullie bevindingen voor kennisgeving aan, maar de achtergrond voor die bevindingen kan ik nergens terugvinden in de diverse onderzoeken. Graag wat achtergrond info of schrijven jullie alleen over gevoelens.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
24-Mar-2022, 01:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 01:56 AM door 365cycle.)
In het begin vond ik je theorie niet meer of minder dan een aanvulling, en hoewel ik het lang niet altijd met je eens ben, ben ik echt niet te trots om je tips eens in de praktijk uit te proberen. Helaas blijf ik toch telkens uitkomen bij het feit dat de tips van diverse mensen uit de praktijk beter werken.
Naast het bovenstaande schrijf je ook telkens dat je het bij rustig bewegen houdt, erg weinig ademhaalt, je hartslag in toom houdt... Dat komt dus overeen met de eerder door mij aangehaalde Tesla die niet harder rijdt dan 50 km/h. Daarom blijf ik herhalen: Leuke theorie, Piet, maar niet een-op-een toepasbaar voor een velomobiel, en totaal niet relevant voor hoe de meeste rijders een velomobiel inzetten. Dan kom jij weer met hoe fout het is dat mensen hun velomobiel zo inzetten, en dat ze beter vegan kunnen gaan leven, maar ze komen hier niet om te vragen of dát een goed idee is.
Daarnaast heb je al meermaals herhaald dat je weinig ervaring met moderne velomobielen hebt. Ondertussen probeer je fietstheorie uit de wielerwereld toe te passen op een velomobiel, waar de regels van het spel toch wel wat meer veranderen dan waar je vanuit lijkt te gaan. De reden dat ik er tegenin blijf gaan, is omdat ik de meelezers hier de dure leerweg die ik zelf gehad heb het liefst zoveel mogelijk bespaar. Toen ik m'n eerste racekap bijvoorbeeld kocht, was dat gewoon geen goede aanschaf; een gevolg van fout advies. Ik was gelukkiger geweest zonder dat ding. Inmiddels weet ik hoe ik 'm moet toepassen, en kan ik daar dus ook goed over adviseren; Hetzelfde geldt voor forensen op hoog tempo met een velomobiel, en over hard rijden met korte cranks.
Voor advies over de lekkerste wijn kan je naar een chemicus, maar als je op zoek bent naar succes zou ik in eerste instantie gewoon eens een goede slijterij binnen stappen.
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
(24-Mar-2022, 12:07 AM)PietV* schreef: Ik neem jullie bevindingen voor kennisgeving aan, maar de achtergrond voor die bevindingen kan ik nergens terugvinden in de diverse onderzoeken. Graag wat achtergrond info of schrijven jullie alleen over gevoelens.
Dit is een forum; geen wetenschappelijk onderzoeksproject.
Niels, onderzoekend gevoelsmens, van der Wal
Berichten: 5.908
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2133
7522 x bedankt in 3700 berichten
24-Mar-2022, 08:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 08:19 AM door Wim -de roetsende.)
(22-Mar-2022, 11:19 PM)PietV* schreef: Een hogere cadans dan jouw ideale cadans is energieverspilling.
Goed, nog 1 poging.
Hierboven staat jouw nieuwe aspect dat ik noemde: het feit dat een hogere cadans dan jouw/mijn/zijn/haar ideale cadans energieverspilling is.
Én dit is nou precies waar het mij over gaat. Een aantal forumleden praat gewoon over een hogere cadans, maar niemand zegt HOGER dan zijn ideale cadans. Gewoon, alleen maar iets hoger. Meer niet.
Daarna kon jij met een heel wetenschappelijk verhaal dat een hogere cadans DAN jouw ideale cadans energieverspilling zou zijn. Maar daar ging het gesprek niet over. Wij fietsen niet met een TE HOGE CADANS. Dat is jouw nieuwe aspect dat je inbrengt en waar je vervolgens op door gaat rederneren.
-
Citaat:Piet: Vooral de laatste week wanneer er aan de boom wordt geschut.
Op elk detail reageren dat fout is of dat door iemand fout wordt gevonden, kan namelijk ook heel irritant zijn.
Ik zou mij nu bijvoorbeeld kunnen gaan afvragen waarom mensen aan een boom zouden gaan 'schutten'?
Als er op een forum constant wordt gezeurd over taalfouten, dan vinden ook veel mensen daar terecht iets van. Vandaar dat ik, soms op mijn handen zittend, dan toch niet reageer.
Nu dus één keer wel, maar dan als voorbeeld.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
24-Mar-2022, 09:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 10:32 AM door berth9999.)
(24-Mar-2022, 08:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Én dit is nou precies waar het mij over gaat. Een aantal forumleden praat gewoon over een hogere cadans, maar niemand zegt HOGER dan zijn ideale cadans. Gewoon, alleen maar iets hoger. Meer niet.
Ik heb al de hele tijd het idee dat jullie elkaar helemaal niet aan het tegenspreken zijn, maar het over verschillende, wellicht aanvullende, zaken hebben.
Ik zou het zelf zo samenvatten:
Wim en Kevin zeggen dat kortere cranks dan voorheen veelal leiden tot een hogere trapfrequentie. Dat word door veel mensen die kortere cranks dan eerder monteren opgemerkt.
Piet zegt dat een te hoge trapfrequentie zinloos is en komt daarvoor met m.i. best interessante artikelen en bewijzen.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Eens. Ik blijf bij mijn theorie:
- als de cranklengte een beperkende factor is in je cadans zal je cadans omhoog gaan wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij Kevin/Wim)
- als de cranklengte niet een beperkende factor is, dan zal je cadans niet veranderen wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij PietV)
Wat voor de één een prettige cadans is, kan voor de ander erg onprettig zijn. Voor mij persoonlijk zit "lekker constant trappen" ergens tussen de 85 en 95. Daar bóven voelt het al snel alsof ik de controle over de beweging kwijt ben, daar onder voelt het alsof ik teveel op spierkracht moet rijden.
Als ik op mijn rechtopfiets rijd, op de bakfiets, of de e-bike, allemaal met 170mm, dan heb ik het gevoel dat het moment waarop ik de controle over de beweging verlies éérder komt. De cadans die ik op die fietsen aanhoud is absoluut een stuk lager dan in de VM met 155mm cranks.
Maar, welk gedeelte ligt aan de cranks en welk deel heeft te maken met gewoon op een compleet andere fiets en in een compleet andere houding rijden? Geen idee. Ik weet wél dat ik altijd, ook in mijn middelbareschooltijd, een redelijk lage cadans had in vergelijking met andere fietsers om me heen. De VM is de eerste fiets waar ik op een prettige manier iets sneller mee rond kan trappen. (En als ik die lage cadans van de rechtopfiets in de VM ook ga gebruiken dan zijn m'n benen binnen de kortste keren compleet verzuurd)
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
24-Mar-2022, 11:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 11:59 AM door 365cycle.)
Goed, ik ga even op hoge cadans verder met klussen
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(24-Mar-2022, 11:59 AM)365cycle schreef: Goed, ik ga even op hoge cadans verder met klussen
Succes!
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
24-Mar-2022, 04:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 04:51 PM door PietV*.)
(24-Mar-2022, 10:20 AM)ThijsR schreef: Eens. Ik blijf bij mijn theorie:
- als de cranklengte een beperkende factor is in je cadans zal je cadans omhoog gaan wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij Kevin/Wim)
- als de cranklengte niet een beperkende factor is, dan zal je cadans niet veranderen wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij PietV)
Als ik op mijn rechtopfiets rijd, op de bakfiets, of de e-bike, allemaal met 170mm, dan heb ik het gevoel dat het moment waarop ik de controle over de beweging verlies éérder komt. De cadans die ik op die fietsen aanhoud is absoluut een stuk lager dan in de VM met 155mm cranks.
Maar, welk gedeelte ligt aan de cranks en welk deel heeft te maken met gewoon op een compleet andere fiets en in een compleet andere houding rijden? Geen idee. Ik weet wél dat ik altijd, ook in mijn middelbareschooltijd, een redelijk lage cadans had in vergelijking met andere fietsers om me heen. De VM is de eerste fiets waar ik op een prettige manier iets sneller mee rond kan trappen. (En als ik die lage cadans van de rechtopfiets in de VM ook ga gebruiken dan zijn m'n benen binnen de kortste keren compleet verzuurd) Het grote verschil tussen korte en lange cranks is de draaicirkel en bij gelijke cadans is de omtreksnelheid. Bij kortere cranks is die draaicirkel kleiner en neemt de spiersnelheid af, verlies je minder de controle over je bewegingen en kun je een hogere cadans draaien t.o.v. langere cranks. Maar met kortere cranks en een hogere cadans is de tijd dat je kracht kunt zetten op het pedaal korter. Alles is relatief.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(24-Mar-2022, 04:50 PM)PietV* schreef: Alles is relatief.
Absoluut!
Berichten: 2.017
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1470 x bedankt in 834 berichten
(24-Mar-2022, 04:52 PM)ThijsR schreef: (24-Mar-2022, 04:50 PM)PietV* schreef: Alles is relatief.
Absoluut!
Grapjas!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|