routeplanner voor speed pedelecs
|
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
24-Aug-2022, 08:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Aug-2022, 08:51 PM door Bart Verbeek.)
Vandaag kwam ik deze routeplanner tegen voor speed pedelecs
Van de fietsersbond voor Utrecht, Zuid-Holland en Gelderland.
Met 'makkelijk doorfietsen pedelec' bedoelen ze dat deze route zo veel mogelijk over wegen gaat die langs of over doorgaande wegen lopen. Ook vermijdt de route verkeerslichten als er een goed alternatief is. Routes van dit type zijn daardoor niet de kortste maar toch relatief snel, je kunt ze makkelijk volgen en de routebeschrijving is relatief eenvoudig. Om de route te volgen hoef je vaak alleen maar op de kaart te kijken.
In routes met het routetype 'makkelijk doorfietsen pedelec' kom je geen hindernissen voor lange fietsen en/of gewone fietsen tegen. De route houdt rekening met het aantal rijbanen: bredere meerbaanswegen worden over het algemeen vermeden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Speed Pedelecs gaan mij te langzaam
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Ik moet zeggen dat ik van de week toch een kilometer of tien achter een vrij vlotte dame op speedpedelec met enorme fietstassen reed. Dan is 40 km/u opeens een eitje.
Ik vermijd doorgaande wegen eigenlijk liever. Hoe minder auto's hoe beter, dan krijg je automatisch ook minder verkeerslichten.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
24-Aug-2022, 10:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Aug-2022, 11:39 PM door Hoekie.)
Het is niet bij mij in de buurt, dus ik kan niet verifiëren of de planner goed is. Zal iemand vast een keer gaan doen. Toch?
Kan potentieel handig zijn voor de snellere fietspadgebruikers. Ik ben benieuwd.
NB Random pedelec en speedpedelec gebruik....door de Fietsersbond.
En dan wordt een pedelec in de volksmond ebike genoemd. Waar de definitie van een ebike een fiets met gashendel is.
Zal wel een gevalletje appen /whatsappen worden denk ik.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(24-Aug-2022, 10:00 PM)gideon schreef: Speed Pedelecs gaan mij te langzaam Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs. Deze en vele andere houd jij niet waarschijnlijk niet bij. Moet je continue 48 km/h kunnen rijden. Sommige zware speedpedelecs staan begrensd op 50 km/h.
https://www.stromerbike.com/nl/modellen/...ch-edition
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
De route die 'ie geeft voor mijn woon-werkverkeer is niet echt logisch. Een aantal stukken zijn wel goed, maar op andere plekken is de route verre van ideaal. Hij stopt er zelfs een pont in. Daar gaat je tijdwinst.
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1919 x bedankt in 751 berichten
Ik vind "hem" ook niet logisch en doorgaand en makkelijk fietsen.
Stukje van mijn laatste route geprobeerd:
https://pedelecplanner.nl/#route?locatio...references=
terwijl ik deze route heb gedaan:
http://brouter.de/brouter-web/#map=11/52...,51.914362
Zit wel wat zandpaden bij, maar daar kun je met een speedpedelec toch ook langs?
Is nog 3 km korter ook...
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
25-Aug-2022, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 11:57 AM door Hoekie.)
(25-Aug-2022, 09:15 AM)PietV* schreef: Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs.
Inderdaad. Verreweg de meeste zijn, logisch, de goedkopere tragere variant.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
(25-Aug-2022, 09:15 AM)PietV* schreef: (24-Aug-2022, 10:00 PM)gideon schreef: Speed Pedelecs gaan mij te langzaam Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs. Deze en vele andere houd jij niet waarschijnlijk niet bij. Moet je continue 48 km/h kunnen rijden. Sommige zware speedpedelecs staan begrensd op 50 km/h.
https://www.stromerbike.com/nl/modellen/...ch-edition
Ik hou wel van een uitdaging, tot nu toe haalde ik ze nog in (jammer genoeg was ik dan bijna thuis)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
25-Aug-2022, 01:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 01:41 PM door 365cycle.)
(25-Aug-2022, 01:38 PM)Bacchus schreef: Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt. ...maar als ik niet kan douchen op mijn bestemming pak ik toch liever de ST7. Een ST1X voor erbij lijkt me wel lachen. Of een Sunrider dus
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2868 x bedankt in 1580 berichten
25-Aug-2022, 01:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 01:57 PM door ZoefZoef.)
(25-Aug-2022, 01:40 PM)365cycle schreef: (25-Aug-2022, 01:38 PM)Bacchus schreef: Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt. ...maar als ik niet kan douchen op mijn bestemming pak ik toch liever de ST7. Een ST1X voor erbij lijkt me wel lachen. Of een Sunrider dus Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.
Veel te sloom joh!
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
25-Aug-2022, 01:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 02:00 PM door 365cycle.)
(25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.
Veel te sloom joh! Je mág harder, alleen niet ondersteund.
Dat er een motor in zit betekent niet dat ik op de terugweg geen 60 rijd
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2868 x bedankt in 1580 berichten
(25-Aug-2022, 01:59 PM)365cycle schreef: (25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.
Veel te sloom joh! Je mág harder, alleen niet ondersteund.
Dat er een motor in zit betekent niet dat ik op de terugweg geen 60 rijd
Ik dacht eigenlijk dat de aanweziggeid van rrn motor bepalend was voor de evt max snelheid die je ermee mag rijden. Al dan niet ondersteund.
Geen idee ook of die sunrider een beetjr goed vooruit te branden is en of 60 ermee te halen is.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Aug-2022, 02:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 02:58 PM door PietV*.)
(25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.
Veel te sloom joh! Het ligt er aan of het velomobiel een fiets met elektrische ondersteuning is of een bromfiets.
Als fiets met elektrische ondersteuning tot maximaal 26,25 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/h.
Als bromfiets op de rijbaan 45 km/h.
Met overschrijding van die maximum snelheden pas strafbaar bij respectievelijk 37, 47 en 52 km/h. Na aftrek van de meet onnauwkeurigheid.
Als permanente eis voor bromfietsen ben je volgens de EG Richtlijn pas strafbaar als de constructiesnelheid van 45 km/h met meer dat 5 km/h wordt overschreden, na aftrek van de meet onnauwkeurigheden. Dus ondersteund tot 50 km/h.
Zover ik weet is er nog geen goede meetmethode voor speedpedelecs op een rollenbank.
Zit voor dat geld ook een volledig geïntegreerd antiblokkeringssysteem op het velomobiel, zoals op de Stromer.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
25-Aug-2022, 03:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 03:31 PM door 365cycle.)
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef:
Het ligt er aan of het velomobiel een fiets met elektrische ondersteuning is of een bromfiets.
Als fiets met elektrische ondersteuning tot maximaal 26,25 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/h.
Als bromfiets op de rijbaan 45 km/h.
Met overschrijding van die maximum snelheden pas strafbaar bij respectievelijk 37, 47 en 52 km/h. Na aftrek van de meet onnauwkeurigheid.
Als permanente eis voor bromfietsen ben je volgens de EG Richtlijn pas strafbaar als de constructiesnelheid van 45 km/h met meer dat 5 km/h wordt overschreden, na aftrek van de meet onnauwkeurigheden. Dus ondersteund tot 50 km/h.
Dank voor de aanvulling! De Strömer ST5 loopt dan ook gewoon 49 km/h, zeker als de accu nog lekker vol is. Erg prettig op de weg, want dat is in de meeste auto's al 50+ op de teller.
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zover ik weet is er nog geen goede meetmethode voor speedpedelecs op een rollenbank.
Dat werd bij een massale controle kortgeleden inderdaad bevestigd door de agenten.
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zit voor dat geld ook een volledig geïntegreerd antiblokkeringssysteem op het velomobiel, zoals op de Stromer.
Nee, maar dat is óók niet standaard op iedere Strömer, alleen op de ST7. Op de ST5 is het een optie (dan heet ie "ST5 ABS"). Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we dat veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. Dat maakt namelijk óók weer dat je kan kiezen voor snellere banden; een Schwalbe Pro One slip je met één noodremactie van nieuw tot op het canvas of er doorheen. Toch zonde van een bandje van €70. Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop. €1500 heb ik er daarom zeker wel voor over.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Aug-2022, 03:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 03:51 PM door PietV*.)
De Stromer ST 7 heeft een motor van ruim 900 Watt. Als je er 225 Watt bij weet te trappen heb je continue ruim 1.100 Watt tot je beschikking. Dat gaat vlot naar de 50 km/h. Ik vind dat rapper dan in een velomobiel zonder motor. En ook nog een vlotte kruissnelheid
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
25-Aug-2022, 04:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 04:30 PM door 365cycle.)
Toch rijd ik ook ST5-rijders met de Velomobiel weg op de sprint, zelfs als ze hun best doen en zéker met de DF. Mijn piekvermogen is vrij extreem, maar het piekvermogen van de gemiddelde in de stad rijdende velonaut zal fors hoger zijn dan dat van de gemiddelde Speed pedelec rijder. Het verschil is daardoor kleiner dan het lijkt.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
sinds ik deze topic volg moet ik hier aan denken (vanaf 1.12)
https://m.youtube.com/watch?v=eH7EyPs_Va8
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
Altijd weer grappig. Discussies over iets wat door wetgeving gecreëerd is. Bij zoveel power in verhouding met biopower, relatief lage snelheid en geen beschutting, neem dan gelijk een 45 km/u e-scooter zou ik zeggen.
Maar mooi dat ze er zijn. Dat lijkt snellere doorgaande routes te bevorderen. Al zijn de eerste ervaringen met deze routeplanner helaas niet positief.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
25-Aug-2022, 08:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 08:41 PM door Bacchus.)
(25-Aug-2022, 03:30 PM)365cycle schreef: Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we [ABS] veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. [...] Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop. Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig?
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
25-Aug-2022, 09:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 09:32 PM door Bob Hagendijk.)
(25-Aug-2022, 08:40 PM)Bacchus schreef: (25-Aug-2022, 03:30 PM)365cycle schreef: Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we [ABS] veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. [...] Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop. Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig? Wat ik met zo'n zelfde cursus heb geleerd(10 jaar geleden) is dat het voor een even lange remweg zorgt, maar dat het grootste voordeel is dat je kan blijven sturen (en dan ook werkelijk van richting veranderd) en in mindere mate dat je geen vlakke kanten aan je banden remt.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
25-Aug-2022, 10:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Aug-2022, 10:10 PM door 365cycle.)
(25-Aug-2022, 08:40 PM)Bacchus schreef: Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig? Ik denk eerlijk gezegd dat je les hebt gehad van een antitechnische prutser En ergens heeft hij/zij ook nog wel gelijk, dat is het bijzondere.
Bij de oudste ABS-systemen werkt het als volgt:
Het systeem heeft op ieder wiel een snelheidssensor, vergelijkbaar met de sensor waarmee speed pedelecs begrensd worden. Dus niet zoals onze snelheidsmeters met één magneetje, maar met een ring met allemaal kleine "magneetjes" die door de sensor gelezen worden:
Je ziet hier de voorwielophanging vanaf de achterkant; de aandrijfas vanaf rechtsonder, die in de wielnaaf loopt en de grote schijf links is de remschijf. Het donkergrijze deel is de ABS-ring met aan het kabeltje de sensor
Stel, je hebt testgereden in een auto met 195/65-15 banden (gangbare maat op 20 jaar oude slipcursus-auto's zoals de VW Golf IV), dan leg je per omwenteling van het wiel net geen 2 meter af. De ABS-ringen van een Golf IV hebben 43 tanden die ook nog eens dubbel geteld worden, en dat wordt dan omgezet in een digitaal signaal: 1-0-1-0-1-0-1-0 etc.
Bij de Golf in kwestie heb je iedere 23 mm die je aflegt dus een verandering van het signaal. De ABS-computer is voorzien van een klok, en houdt continu in de gaten hoeveel tijd er tussen de wissels zitten. Rijd je 108 km/h, dan is dat 30 meter per seconde, waardoor de ABS-computer (30/2)*86 = 1290 keer per seconde een verandering van de snelheid kan registreren. De ABS-computer merkt daardoor niet alleen op dat dat de snelheid verandert en met hoeveel. Het ding registreert wat de rotatiesnelheid van ieder afzonderlijk wiel is, maar krijgt ook informatie van de gaskleppotentiometer (dus hoeveel gas je geeft), hoe het stuur staat, en of er geremd wordt of niet.
Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de computer in kwestie pas echt in actie komt op het moment dat er daadwerkelijk geremd wordt. En aannames zijn dodelijk, maar neem even van me aan dat maximaal remmen zonder slip niet het snelst is; je remt het allerhardst af als je ongeveer 5% slip toelaat.
Komt ie dan. Jij tokkelt lekker op je gemakje over de rechterbaan van de snelweg, komt over een viaduct, en na dat viaduct staat ál het verkeer ineens helemaal stil. Sterker nog: Je ziet al beschadigde en geslipte auto's, rook, paniek! Achter je zitten óók auto's, dus achter de ravage stoppen maakt jou er hooguit onderdeel van. Je probeert een halfbakken oplossing te zoeken en stuurt richting de vluchtstrook terwijl je de rem vól naar de vloer ramt. Doen we even drie scenario's:
Zonder ABS, zonder rijskills
Je Golf begint snel te vertragen, de wielen staan stil, de banden krijsen het uit. Je stuurt uit alle macht naar rechts, maar de auto gaat rechtdoor! Dan kunnen er drie dingen gebeuren:
a) Je hebt geen idee en schuift met rokende banden op de ravage voor je;
b) Je beseft je dat de auto rechtdoor gaat doordat je remt, je laat de rem los, de auto herpakt ineens zijn grip... gaat dwars, en je klapt in de vangrail.
c) Je hebt toch wel een beetje skills, remt met rokende banden af, en je hebt te weinig ruimte, maar weet dat je door de rem een beetje te laten vieren grip kan vinden om bij te sturen. Je stuurt naar rechts om de vluchtstrook op te gaan, maar dan raak je de doorgetrokken streep. Beide banden aan de rechterkant verliezen tegelijk grip, de auto gaat dwars, je eindigt in de vangrail.
Zonder ABS, met rijskills
Je Golf begint snel te vertragen, je voelt de achterkant licht worden en beseft je dat je grip aan het verliezen bent. Nu kunnen er twee dingen gebeuren:
a) Je gaat pompend remmen, en laat daarmee kostbare meters voorbij gaan zonder dat er maximaal geremd wordt. Je weet de grootste schade te beperken.
b) Je probeert met je voet balans te vinden en zoveel mogelijk te vertragen zonder grip te verliezen. Een soort "human ABS"
Nu kan het zijn dat het nóg niet genoeg is. Je gaat alsnog de auto voor je raken. Op het moment dat je dat beseft laat je de rem los, slingert je auto de vluchtstrook op, en je hebt het gered! PATS! Ach wat jammer nou. Stapte net iemand uit de auto voor je
Met ABS, met of zonder rijskills want dat maakt niets uit
Je ramt je rempedaal uit alle macht naar de vloer. Het voelt alsof je met je skateboard over een rumble strip gaat, maar dat maakt niet uit. De auto vertraagt maximaal. Toch is het niet genoeg; je gaat die auto voor je raken als je niet stuurt! Dus je houdt je pedaal precies waar je het had, zo dicht mogelijk bij de vloer, maar je stuurt nog steeds maximaal remmend naar rechts, en weer recht. Je staat stil vlák voor het inmiddels opengezwiepte portier van de auto voor je.
Heel dramatisch verhaal natuurlijk, maar wat is er in die laatste situatie nou precies gebeurd? En waarom deed het pedaal zo raar?
Dat zit als volgt: Behalve sensoren bij ieder wiel, heeft het ABS-systeem ook een pomp. Die pomp houdt over de vier remleidingen het remsysteem op druk. Als er onbeperkte grip is, kan je met een auto met ABS-systeem precies zo hard afremmen als met een auto zonder. Sterker nog: Vaak harder, want auto's met ABS hebben vaak dikkere remleidingen, dus je krijgt meer "waar voor je pedaaldruk". Zodra de ABS-computer echter opmerkt dat één van de wielen meer dan 5% langzamer draait dan de snelst draaiende*, laat de computer de druk op de remleiding van alléén dat wiel een klein beetje zakken, en dat wordt dan dus afhankelijk van het type auto en je snelheid tussen de 20 en 1000 keer per seconde per afzonderlijk wiel bijgeregeld.
* er zijn nog meer criteria waarmee je kan bepalen of een wiel aan het slippen is of niet, o.a. fluctuerende snelheid en nog wat factoren, maar dit is de eenvoudigste
Heel misschien is het zo dat toen ABS nog in de kinderschoenen stond, een zéér ervaren bestuurder zonder ABS harder kon afremmen dan zonder, maar dan hebben we het over de vroege jaren '90 en eerder, en dan ook nog onder gecontroleerde omstandigheden; niet in een panieksituatie. Vroeger was het dus al beter, maar nu houd je die computer zéker niet meer voor de gek.
Mijn motto: Lekker ABS'en! Liefst ook op/in de fiets
P.S.: Weleens hard opgetrokken met de auto en ineens een knipperend oranje lampje in je dashboard gezien? Dat is je Anti-Slip Regeling, die bij moderne auto's dus probeert het motorvermogen terug te regelen zodat het doorslaan van de aangedreven wielen stopt. Hoe de auto weet dat er wielen aan het slippen zijn? Juist, je ABS-sensoren!
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
ABS heeft ook nadelen. Denk aan de vele schadeclaims die Ford rijders kregen omdat die als eerste met ABS reden.
Gaat dat met fietsen ook gebeuren? Want velen gaan echt geen ABS hebben.
PS Je kan meerdere magneten gebruiken als je wil. Kan je ingeven op je fietscomputer. Niet dat het nodig is..
Back on topic.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|