Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#1
Question 
Volgens het artikel in deze link: De praktische kant van innovatietheorie - I, is de ligfiets een innovatie die beperkt blijft tot een "niche" 
[Afbeelding: Schermafdruk_van_2017-04-06_16-40-38.pnghttp:]

Citaat:want veel innovaties blijven beperkt tot een niche (de ligfiets bijvoorbeeld) 

Citaat:De ligfiets schrikt potentiële gebruikers af met zijn radicaal andere ontwerp, al gaat dat argument vaak verborgen achter percepties inzake veiligheid, kosten en onderhoud. Industrieel ontwerpers denken bij dit voorbeeld wellicht aan het MAYA-concept, van ‘Most Advanced Yet Acceptable', waar de ligfiets voor de meerderheid van de potentiële gebruikers dus niet aan voldoet. Tegelijk spreekt het anders-zijn van deze fiets juist weer een kleine niche van enthousiastelingen extra aan7, die op hun beurt de relatieve voordelen juist extra aan zullen zetten. Ter aanvulling zij nog vermeld dat de ligfiets voor professionele coureurs verboden is door de UCI - een illustratie van incompatibiliteit met vigerende normering, althans in dat deel van het fietsgebruik.

Benieuwd hoe jullie daar over denken...

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je komt dan tot de vraag waarom een ligfiets, dus nog los van hoe ziet die fiets eruit en wat kan deze fiets of heeft deze fiets aan "technische snufjes".

Als je van plan bent om dagelijks grote afstanden af te leggen onder alle weersomstandigheden, bijvoorbeeld het woon-werk verkeer, dan ontkom je er niet aan om enkele voor- en nadelen van fietsen in zijn algemeenheid op een rij te zetten en deze met elkaar te vergelijken.

Zo ondervond ik op mijn fiets met twee wielen boven een bepaalde snelheid de nadelen van rechtop zitten of als het wat moeilijker ging meer gebogen (vandaar de in de ligfietswereld vaak gebruikte term "bukker" of "bukfiets"). Ook slecht weer zoals regen, zelfs als het maar een beetje "miezert", geeft op een open fiets het probleem dat op de lange afstand je kletsnat wordt. Daarin schuilt het gevaar van afkoeling met alle gevolgen van dien. In de winter kun je daar bij optellen sneeuw en ijs of met andere woorden gladheid en daardoor slipgevaar. Vooral wat oudere mensen, een exacte leeftijd is niet te stellen, zijn gevoeliger voor botbreuken. En van je tweewieler vallen is nog een hele afstand naar de grond.

Als je dit soort argumenten optelt en afzet bij allerlei soorten fietsen dan kom je eigenlijk automatisch op een fiets die uit zichzelf recht overeind blijft. Dus een tweewieler valt af. Wat overblijft zijn trikes (fietsen met drie wielen) of quads (fietsen met vier wielen). De trikes en quads zijn dan nog weer leverbaar als open en gesloten fiets. Als je dan weer opnieuw gaat kijken zie je dat rechtop nog steeds veel wind vangt en dus veel energie kost. Net als bij snelle transportmiddelen ga je dan stroomlijnen. Op een fiets is dat te doen door een min of meer liggende houding aan te nemen. Het grote frontale oppervlak van rechtop zitten wordt dan gereduceerd. Als je van open houdt, dan is dit wel zo ongeveer het vertrek stadium voor het kiezen van een fiets.

Maar nog steeds zit je met het probleem van "open" zijn. De wind heeft nog steeds veel aangrijpingspunten waardoor er weerstand ontstaat. Ook ben je nog steeds overgeleverd aan de elementen e.d. Om dat probleem op te lossen moet je de fiets voorzien van een gesloten en gestroomlijnde behuizing. Omdat die behuizing een meer gestroomlijnde vorm heeft zal de wind er makkelijk langs glijden en er zijn geen of nauwelijks aangrijpingspunten voor de wind die energie kosten. Door de gesloten behuizing heb je ook in zeer grote mate bescherming tegen de regen.

Een dergelijke fiets wordt een velomobiel genoemd. Er zijn inmiddels twee basis versies, een gebaseerd op een trike en een gebaseerd op een quad. Vooral vm's gebaseerd op een trike kennen een ruim aanbod met verschillende modellen. De vm gebaseerd op een quad is nog relatief nieuw, er zijn inmiddels enkele modellen op de markt.
Uiteraard zagen de open trike fabrikanten dit allemaal gebeuren en hebben hulpmiddelen ontwikkeld om iets te doen aan de stroomlijning om zo een deel van de markt te blijven behouden.

Wat is nu een grote afstand? Daar is geen hard gegeven voor, wat ik zo lees is minimaal 15km enkele reis. Dan de vraag is dit een niche markt? Ik denk het niet. We staan aan de vooravond van een ommekeer in het denken van woon-werk verkeer in combinatie met geen uitstoot schadelijke gassen in combinatie met het probleem van gezondheid (overgewicht, suiker, bloeddruk). Langzaam druppelt in de media door dat fietsen een uitermate goed "medicijn" is tegen deze problemen. Als je dit dus combineert met je woon-werk (de stok achter de deur dat je moet) ben je niet alleen gezond bezig en spaar je het milieu, maar je spaart ook een abonnement op de sportschool uit en het spaart ongeveer twee uur die je per dag dan kwijt bent aan die sportschool. En tijd is vaak een schaars artikel in het leven van degene die werk hebben.

Dus met wat handige marketing is de markt voor trikes en velomobielen nog wel wat op te rekken of open te breken zodat meer mensen de gezonde manier van transport gaan nemen en beleven. Nu nog de fietspaden wat breder en meer met voorrang..... Alles op zijn tijd Big Grin
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#3
"Als je dit dus combineert met je woon-werk (de stok achter de deur dat je moet) ben je niet alleen gezond bezig en spaar je het milieu, maar je spaart ook een abonnement op de sportschool uit en het spaart ongeveer twee uur die je per dag dan kwijt bent aan die sportschool. En tijd is vaak een schaars artikel in het leven van degene die werk hebben."

Je omschrijft hierboven precies de reden waarom ik ben begonnen met ligfietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(15-Apr-2017, 03:22 PM)Wim -de roetsende schreef: Je omschrijft hierboven precies de reden waarom ik ben begonnen met ligfietsen.

Mijn enige reden (toen althans) was het voorkomen van zadelpijn. Ondertussen heb ik wel wat meer redenen (maar dit blijft de hoofdreden).
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Het voorkomen van zadelpijn was inderdaad ook één van mijn redenen om te gaan beginnen met ligfietsen.

Ik heb een paar maanden met zo'n mtb-ding rondgereden en had er al 3 verschillende zadels op gehad.

Blijkbaar is het normaal om 'van onderen' nog meer dan 2 uur een doof gevoel te hebben, als je op dat soort zadels rijdt.

Volgens mijn fietsenmaker, zelf een zeer fanatiek mountainbiker, is het hebben van 'een dove zak' iets waar je aan moet wennen. Nou, daar had ik dus geen zin in.

Toen heb ik mijn eerste ligfiets gekocht, een Baron.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(16-Apr-2017, 11:35 AM)Wim -de roetsende schreef: Het voorkomen van zadelpijn was inderdaad ook één van mijn redenen om te gaan beginnen met ligfietsen.

Ik heb een paar maanden met zo'n mtb-ding rondgereden en had er al 3 verschillende zadels op gehad.

Blijkbaar is het normaal om 'van onderen' nog meer dan 2 uur een doof gevoel te hebben, als je op dat soort zadels rijdt.

Volgens mijn fietsenmaker, zelf een zeer fanatiek mountainbiker, is het hebben van 'een dove zak' iets waar je aan moet wennen. Nou, daar had ik dus geen zin in.

Toen heb ik mijn eerste ligfiets gekocht, een Baron.

Ik moet eerlijk zeggen, met m'n brooks zadel op m'n surly fiets heb ik nooit last gehad van een "dove zak" (ook wel slaapzak genoemd). Met andere zadels wel, ook de zogenaamde anatomisch gevormde zadels.
 
Mijn belangrijkste reden om terug te gaan liggen is de slijtage aan m'n ruggegraat. Versleten / beschadigde wervels en een lumbale stenosis. Dus rechtop of gebukt fietsen ging steeds slechter. Het comfortabele zitje op m'n trike is wat dat betreft een verademing. Binnenkort eens proberen of het op de speedliner ook beter zal zijn.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#7
(16-Apr-2017, 02:27 PM)Frank schreef: ...........een "dove zak" (ook wel slaapzak genoemd).......

Hilarisch: slaapzak  Smile   Wink   Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(16-Apr-2017, 03:01 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Apr-2017, 02:27 PM)Frank schreef: ...........een "dove zak" (ook wel slaapzak genoemd).......

Hilarisch: slaapzak  Smile   Wink   Big Grin

Zolang je er geen last van hebt, hilarisch ja. Maar als het gebeurt tijdens het fietsen is het meer van  Blush  Cry  Sick 
Gelukkig jarenlang geen last van gehad dankzij goede lederen zadels.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Weer even on-topic:

Ik denk zelf dat de ligfiets altijd een 'nichemarkt' zal blijven.

De E-bike heeft voor veel mensen namelijk alle voordelen die een ligfiets ook heeft, maar niet de nadelen.

Voordeel 1: Met minder moeite meer meters kunnen afleggen.
Voordeel 2: Minder bezweet aankomen en toch nog een redelijke snelheid halen.

Nadelen van de ligfiets: Laag, moeilijker om op te fietsen, je valt op (of om), enz. enz.

Dit is niet mijn tekst, maar dit zijn zaken/opmerkingen die ik links en rechts hoor.

Sinds de E-bike zo'n gigantische opmars aan het maken is, is de markt van de open tweewielers ingestort.

ACE in Winterswijk en de Ligfietsshop in Dronten verkopen bijna alleen nog maar Trikes. ACE verkoopt dan ook nog eens heel veel E-Trikes. Vooral aan Duitsers.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
persoonlijk vind ik dat de ligfietsfabrikanten teveel voor eigen parochie preken. Ik bedoel hiermee dat ze te weinig reclame maken buiten de ligfietswereld. Begrijpelijk, want reclame maken is erg duur.

Ze zouden hier ook meer moeten samenwerken en ook t.b.v. standaardisatie van componenten en onderdelen, dit maakt fabrikage goedkoper. Zover ik ze ken, zijn ze nog lang niet zover.

Hindernis is, dat er een weerstand tegen nieuwe dingen bestaat (ja ik weet het, ligfiets is net zo oud als een diamantframe)

Het valt me op, dat wanneer mensen een gesprek met me aangaan dat ze bijna altijd erg positief zijn. Ik hoor ook dat veel ligfietsers erg nors op deze vragen kunnen reageren, waarschijnlijk omdat je ze al zo vaak gehoord heb.
"Krijg je geen pijn in je nek?" enz. Maar deze "stomme" vragen zijn wel omdat mensen oprecht geïnteresseerd zijn.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik ga meestal wel serieus in op vragen van mensen die geïnteresseerd zijn.

Maar soms heb je geen tijd en moet/wil je gewoon verder.

Er zijn echter ook van die 'vooroordeel-mensen', die stellen volgens mij vragen om hun eigen vooroordeel bevestigd te krijgen.

Soms vind ik het leuk om die mensen gelijk te geven.
Ze zeggen dan bijvoorbeeld: "Ik vind dat soort fietsen gevaarlijk, want je kunt ze niet goed zien."
Mijn reactie is dan dat ze gelijk hebben, maar dat ik dat juist zo leuk vind van dit soort fietsen.
Vaak gaan ze daarna hun eigen vooroordeel tegenspreken door bijvoorbeeld te zeggen dat ze toch wel steeds vaker van dit soort fietsen in hun buurt zien. Of ze zeggen bijvoorbeeld dat mijn fiets toch wel opvalt door de reflectie en de verlichting.

Vaak ontstaan dan de leukste gesprekken. Mijn tip is dus om mensen niet tegen te spreken, maar te bevestigen wat ze zeggen.

Ook als het bijvoorbeeld over de prijs gaat, dan zeg ik zelf altijd al dat het een hele dure fiets is. Uiteraard noem ik dan ook nog even dat exclusieve dingen vaak duur zijn. Ik heb trouwens ook al regelmatig meegemaakt dat mensen mijn fiets helemaal niet zo duur vinden. Zou dat komen door al die E-Bikes en die Speedpedelecs.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(21-Apr-2017, 11:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Vaak gaan ze daarna hun eigen vooroordeel tegenspreken door bijvoorbeeld te zeggen dat ze toch wel steeds vaker van dit soort fietsen in hun buurt zien. Of ze zeggen bijvoorbeeld dat mijn fiets toch wel opvalt door de reflectie en de verlichting.

De tegenstrijdige combinatie van "is het niet een fiets voor gehandicapten?" en "volgens mij is het heel moeilijk fietsen op een ligfiets" is vooral wel leuk. Gehandicapten bedien je uiteraard door ze een fiets te geven die nóg moeilijker te befietsen is...
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#13
Ik heb ooit vanwege een schouderblessure op een Handbike gereden.

Sommige mensen vroegen dan of ik een beperking/handicap had.

Soms was mijn antwoord: Ja, ik ben geestelijk wat beperkt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
#14
Een vooroordeel slechten is echt onmogelijk. Een collega - die nog nooit op een ligger had gereden - bleef volhouden dat je niet heuvelop kan rijden. (ik woon bovenop een heuvel). Maar vooral in de bijbelbelt krijg je wel minachtende blikken toegeworpen. Gelukkig zijn de positieve reacties veruit in de meerderheid.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(25-Apr-2017, 06:47 AM)BeruRoniki schreef: Maar vooral in de bijbelbelt krijg je wel minachtende blikken toegeworpen. Gelukkig zijn de positieve reacties veruit in de meerderheid.

Kwam je misschien op zondag langs met je ligfiets  Wink 

Of is dit ook een vooroordeel  Blush
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb zelfs een kleine theologie van de ligfiets bedacht, die volledig verklaart waarom tweewielige ligfietsen niet doorbreken.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#17
DE blikken waren op zondag wel erger, inderdaad. Maar vlak zaterdag ook niet uit
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(25-Apr-2017, 08:54 AM)Roepers schreef: Ik heb zelfs een kleine theologie van de ligfiets bedacht, die volledig verklaart waarom tweewielige ligfietsen niet doorbreken.

Ga je het ook nog vertellen of is dit een cliffhanger....... Angry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Oké, hier komt hij:
Fietsen is een wonder. Je beweegt je voort op een paar smalle wielen, achter elkaar geplaatst en toch val je niet om. Eigenlijk kan het niet en toch gebeurt het. Je kan zo zelfs hele afstanden probleemloos afleggen. Fietsen is populair geworden, maar mensen vertrouwen het wonder niet echt. Ze hebben gebrek aan geloof. Ze houden daarom het liefst hun benen naar beneden, want dat wonder, je weet maar nooit. Wie meer geloof heeft geeft zich over aan het wonder en kent de wonderlijke draagkracht ervan. Gewoon in volkomen vertrouwen achterover gaan zitten en je benen omhoog doen en je merkt dat het gaat. Dat het wonder je niet laat vallen. Voor wie gelooft. De kleingelovigen blijven echter hoofdschuddend achter.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#20
(25-Apr-2017, 07:01 PM)Roepers schreef: Oké, hier komt hij:
Fietsen is een wonder. Je beweegt je voort op een smalle wielen, achter elkaar geplaatst en toch val je niet om. Eigenlijk kan het niet en toch gebeurt het. Je kan zo zelfs hele afstanden probleemloos afleggen.  Fietsen  is populair geworden, maar mensen vertrouwen het wonder niet echt. Ze hebben gebrek aan geloof. Ze houden daarom het liefst hun benen naar beneden, want dat wonder, je weet maar nooit. Wie meer geloof heeft geeft zich over aan het wonder en kent de wonderlijke draagkracht ervan. Gewoon in volkomen vertrouwen achterover gaan zitten en je benen omhoog doen en je merkt dat het gaat. Dat het wonder je niet laat vallen. Voor wie gelooft. De kleingelovigen blijven echter hoofdschuddend achter.

Prachtig Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(25-Apr-2017, 07:01 PM)Roepers schreef: Oké, hier komt hij:
Fietsen is een wonder. Je beweegt je voort op een paar smalle wielen, achter elkaar geplaatst en toch val je niet om. Eigenlijk kan het niet en toch gebeurt het. Je kan zo zelfs hele afstanden probleemloos afleggen.  Fietsen  is populair geworden, maar mensen vertrouwen het wonder niet echt. Ze hebben gebrek aan geloof. Ze houden daarom het liefst hun benen naar beneden, want dat wonder, je weet maar nooit. Wie meer geloof heeft geeft zich over aan het wonder en kent de wonderlijke draagkracht ervan. Gewoon in volkomen vertrouwen achterover gaan zitten en je benen omhoog doen en je merkt dat het gaat. Dat het wonder je niet laat vallen. Voor wie gelooft. De kleingelovigen blijven echter hoofdschuddend achter.

Echt prachtig omschreven Marco! Smile
Alleen jammer dat het wonder van stabiliteit met de benen naar beneden niet altijd geldt op de barkruk! Blush

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#22
,maar je spaart ook een abonnement op de sportschool uit en het spaart ongeveer twee uur die je per dag dan kwijt bent aan die sportschool. En tijd is vaak een schaars artikel in het leven van degene die werk hebben.

Een auto is op langere afstand vaak sneller van deur tot deur, maar die tijdwinst verlies door na de reis te moeten sporten. Tenzij je gezondheidsverlies en dik worden voor lief neemt..
Fietsen is een vorm van multi-tasken. Naast de fysieke winst het je de tijd om te ontstressen, te reflecteren, zaken op een rijtje te zetten, plannen maken voor het vervolg en als je de hoogleraar volgt die regelmatig bij DWDD op tafel springt: Bewegen (fietsen) is goed voor de hersenen; je denkt er beter door.

Niels, hersengymnast, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Ik denk dat het grootste "probleem" erin zit zoals gezegd; de profs rijden niet op ligfietsen. En de sportievelingen willen toch zoals de voorbeelden een bukfiets. Die gebruiken er ook zo een, dus dat is goed. En de rest van het publiek ziet dus ook alleen maar bukkers. Wat de boer niet kent, dat eet ie niet, zoiets.
Ik ben een nieuwe ligger, en weet dat je toch een "drempel' over moet om zo'n gek ding wat je maar weinig ziet te gaan proberen. En je wordt toch wat gek aangekeken. Mensen vinden het wel interessant maar je ziet dat ze het maar raar vinden. Nix mis mee, maar het zal daarom wel een niche blijven.
Aan de andere kant, hoe meer mensen je fluitend voorbij fietst, hoe meer er gaan denken....
Ik hoop alleen dat de politiek niet te veel tegen de fiets gaat zeuren, zoals ze het de speedpedelac nu wel heel lastig maken. Daar gaat het niet beter van worden. (ander onderwerp.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
Ja, met dat laatste ben ik wel eens. Ik hoop bijvoorbeeld persoonlijk echt dat er geen helmplicht gaat komen. Dat lijkt me sowieso funest voor de fiets als een praktisch en laagdrempelig vervoermiddel in Nederland. En voor mij als toerfietser word ik daar ook niet blij van. Laat het liever over aan de voorkeur van elke individuele fietser om een helm te gebruiken, ja dan te nee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
Ik denk niet dat we daar in Nederland zo bang voor hoeven te zijn.

Zelfs de fietsersbond heeft een negatief advies gegeven voor wat betreft helmplicht.

Toch is er in Zeeland een project geweest, waarbij kinderen op basisscholen gratis een helm kregen. 1x raden wie de sponsor was van dit project.

Antwoord: SHELL

1x raden waarom.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#26
Geen idee. Maar het zal wel vreemder zijn dan de reden waarom Nuon en Essent en Eneco en dergelijke hun eigen klanten minder verbruik van gas, water en elektriciteit aanpraten.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is ...Goosen — 05:42 PM
KIWA track en trace systeem
Antwoord van tracefy...Arno boogaart — 03:38 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Ik promoot in ee...Veloquest — 03:19 PM
Zout
Gewoon ieder jaar ee...Arend-Jan — 03:11 PM
SL in Grou
..en heeft een Snoek...Hoekie — 03:11 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze re...Hardloper — 03:08 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze reet...Lopopodium — 02:56 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Mobiliteit Zoals ...Hardloper — 02:50 PM
Zout
Hoe zorgen jullie...twilwel — 01:58 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autopl...qv-tester — 01:17 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autoplicht...Niels van der Wal — 12:05 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM